de 18 karaat gouden loc van Arnold

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
verzameldirk

de 18 karaat gouden loc van Arnold

Bericht door verzameldirk »

Heeft iemand wel eens de gouden locomotief van 18 karaat goud gezien van Arnold,
het gaat hierbij om een model van de Br 80.
En wat was de prijs van deze loc en het gewicht van de gouden kap ?

met spoorse groet

Dick

Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05

Robboz

Re: de 18 karaat gouden loc van Arnold

Bericht door Robboz »

Ha Dirk,

Volgens mij is er maar één van vol goud gemaakt. Hij wordt vermeld (met foto) in Das N-Lok Buch 1980-2005 van Peter Rohrbacher. Het model heeft een motor en is in een gelimiteerde oplage in 1982/83 gemaakt. In de beschrijving stond dat deze op bestelling leverbaar was. Het boek vermeldt ook dat er tot dusver geen bestelling bekend is. Overigens wordt er geen verkoopprijs en gewicht van de kap vermeld.

Er is wel een hele serie van de BR80 als "Goldie" uitgebracht (met drie goederenwagons) door een grote Arnold dealer in Duitsland. Arnold zelf heeft deze loc nooit als "Goldie" uitgebracht.

De locs die door Arnold als "Goldie" zijn uitgebracht zijn bedekt met een heel dun laagje bladgoud.
De hele serie kan je vinden op http://www.spurweite-n.de/ . In het veld "Beschreibung" gewoon "Goldie" invullen.

Groet,
Rob
Laatst gewijzigd door Robboz op 07 jan 2012 18:27, 3 keer totaal gewijzigd.

Gek op stoom!

Overdijk

Bericht door Overdijk »

Op eBay komem regelmatig vergulde locs van Arnold voorbij, ik heb alleen geen persoonlijke ervaringen.

Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Michiel

Bericht door Michiel »

Ik zou niet al te enthousiast worden. Voor de prijs dat ze verkocht worden (dikwiijls 10-20 euro), gaat het om een gewoon plastiek model van Arnold, zonder motor, elektrisch plakket of overbrenging, met een zeeeeer dun laagje verguld. Als inverstering moet je het niet doen, ze zijn alles behalve zeldzaam en worden blijkbaar met hopen aangeboden, en de prijs in goud is het ook niet waard.

Maar als symbool voor een tijdperk of thema, in een vitrine, staat het waarschijnlijk wel mooi.

Dat was louter mijn idee erover. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
verzameldirk

Robboz heel hartelijk dank voor je informatie, hier heb ik iets aan

en de rest van de reageerders, het gaat hier om een loc met een 18 karaat gouden kap, dus .750 goud
dus niets verguld of zo maar puur goud.....

Groet Dick

Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05

Chris83

Bericht door Chris83 »

ik heb ooit een gouden loc in schin op geul gezien bij vleugels (die later naar sittard is verhuisd en nu alleen nog maar online bestaat)

Ik weet niet of dat puur goud was, maar iets in de richting van 900 gulden.

Groeten Chris

Onderwerp starter
verzameldirk

Bij die prijs moet het haast wel de gouden loc zijn geweest.

heb dank voor deze info

groet Dick

FidOo

Bericht door FidOo »

Nou zag toevallig van de week een minitrix! Br23 fine-art model in N op ebay.. met de vraagprijs van 999,99 euro. En die was heus niet goud, maar wel heel mooi. Overigens ben ik benieuwd naar een foto van dat gouden model.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Robboz

Bericht door Robboz »

Ha Joost,

Ik heb een scan gemaakt van de foto en beschrijving in Das N-Lok Buch 1980-2005 van Peter Rohrbacher. Hij gebruikt zelf scans van afbeeldingen in de catalogi van de fabrikanten, dus de kwaliteit is niet dat.
Maar hier issie dan:

Groet,
Rob
Bijlagen
ArnoldGoldie3.jpg
ArnoldGoldie3.jpg (124.47 KiB) 2880 keer bekeken

Gek op stoom!

Onderwerp starter
verzameldirk

deze loc staat in de Arnold catalogus van 1982 aangekondigd

groet Dick

FidOo

Bericht door FidOo »

Die ziet er ook beduidend anders uit dan de vergulde loks van arnold..

Ik vind het nou niet zo'n hebbedingetje persoonlijk, zie dan liever zo'n Fine-Art.. (al geef ik dat geld nooit uit voor 1 lok haha)

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
verzameldirk

Ja Joost als je het geld er niet voor hebt en als je het wel hebt zoiets niet wil kopen staat dat iedereen vrij.
Ik weet wel dat die er één gekocht hebben in 1982 hem met forse winst kunnen verkopen
bij de huidige goudprijs, ze hoeven alleen de kap maar verkopen en kunnen op een beurs een nieuwe kap kopen zodat ze de loc gewoon kunnen gebruiken.
Märklin heeft ooit een platina loc verkocht voor rond de 26000,00 gulden, en toe die gereed waren reed de ene sheikh na de andere vanaf het vliegveld naar de Märklin fabrieken om hun persoonlijke loc op te halen.
Ook heeft Märklin voor de armere verzamelaars een kleine serie gouden (18 karaat) locs gebouwd met diamanten frontseinen en robijnen als sluitlampen. (spoor Z)
Er bestaat zelfs één exemplaar van een br 89 in spoor Z ook in 18 karaat goud waar ooit ook nog goederenwagons bij hoorden beladen met edelstenen, deze loc heeft voor en achter 2x 3 briljantjes. Ik weet dat omdat ik daarvan de trotse eigenaar ben en die ik mooi in een kluis van mijn bank heb gestald, ook dit locje is nu heel wat meer waard dan de aankoopprijs.

groet Dick

FidOo

Bericht door FidOo »

Ik ken de marklin verzamelaars.. een krokodil als ik me goed meen te herrinneren. Veel platina, echt hout en diamanten als lampjes.
Ter ere van hun zoveel jarig bestaan dacht ik.

T zal een goeie investering zijn. Ze zeggen wel eens geld maakt geld toch.

Overigens gaaf dat je die goude z spoor hebt.. uniek..

M.v.g. Joost van Dijk

Onderwerp starter
verzameldirk

Inderdaad een krokokdil in H0 met zelfs echte keramische isolatoren.
Ik heb er nog nooit één zien aangeboden.

Dick

Plaats reactie