Beginners vragen

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Beginners vragen

Bericht door Raider »

Hallo iedereen,

Zoals je hier kan lezen ben ik een absolute beginner. Wegens onbeschikbaarheid van startsets in 3 winkels hier in Antwerpen heb ik vorige maand besloten om alles apart te bestellen. Ik heb dus vanuit Groot-Brittanië een stoomloc, een resem wagons en een lading PECO-Rails laten overkomen. In Duitsland heb ik een Multimaus gescoord. De loc is ondertussen gedigitaliseerd en heeft een paar centimeter gereden. Dit weekend heb ik echter mijn eerste vrije weekend sinds mijn aankoop en nu wil ik daarvan gebruik maken om de eerste stappen naar een klein test-baantje te zetten. Ik ben begonnen met een MDF-basisplaat van 85cm op 2 meter. Het baanplan bestaat uit een dubbele ovaal met overloopwissels en een zakspoor (niet bijster origineel maar ik heb wel voorzieningen uitgedokterd dat ik later kan uitbreiden naar de rest van de kamer). Bedoeling van dit baantje is om met toch beperkte financieën voornamelijk ervaring op te doen met de verschillende technieken.

Ik heb ondertussen wat materiaal verzameld dat ik al had en een deel aangekocht waaronder een soldeerbout, blauw isolatiemateriaal, precisieschroevendraaiers, multimeter, 3de hand etc.
Nu zit ik met de volgende vragen:
  • Hoe verlijm ik dat isolatiemateriaal het beste. Doe ik dit met houtlijm rechtsreeks op MDF of moet ik dit eerst voorbehandelen etc.
  • Ik heb een deel flex-rails die ik in rechte stukken ga gebruiken. Hoe kan ik deze het beste rechtleggen, en hoe kan ik deze het beste inkorten?
  • Ringleiding word aangelegd met 2.5 mm². Welke diameter moet ik echter gebruiken voor de verbindingen naar de rails. Koop ik het beste draad met een vaste kern of een soepele draad?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginners vragen

Bericht door shoven »

Hallo Ken,

flexrails leg je recht door er een lat naast te leggen en vervolgens de flexrail vast te maken.
Voor de draad aan de rails kun je gewoon 0,14 mm2 schakeldraad gebruiken, verkrijgbaar in vele kleuren. Dat is draad met een soepele kern, erg praktisch. Een vaste kern is af te raden, dat is gewoon te stijf en niet makkelijk te verwerken.

Let op dat Brits materieel meestal 1:148 is en niet 1:160, hoewel het ook N heet. De spoorbreedte is gelukkig wel gewoon 9mm, dus het past op je baan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Beginners vragen

Bericht door martinb »

Islotatie kun je vastplakken met standaard (op waterbasis) houtlijm.

Flexrails recht leggen (klik)

Bedrading modelbaan en ringleiding. Zelf gebruik ik voor de ringleiding masief VD draad 2,5 voor de afgaande draden dunnere. (zie linkjes)

Tip: koop een paar klossen draad en koop nog 2 kleurtjes meer dan dat je denkt te gebruiken. Uiteindelijk ben je ze toch nodig... :oops:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Beginners vragen

Bericht door Spoor 9 mm »

shoven schreef:Een vaste kern is af te raden, dat is gewoon te stijf en niet makkelijk te verwerken.
Daarnaast kan dit draad gemakkelijk draadbreuken opleveren wanneer je de draad te veel heen en weer hebt bewogen. Kun je weer een stroomonderbreking in je circuit op gaan lopen zoeken!


Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Beginners vragen

Bericht door Spoor 9 mm »

O ja, en verder gebruik ik het liefst draad van 0,25 en 0,5 mm2 om spanningsverliezen te minimaliseren. Maar dat kan een persoonlijke keuze zijn... Ik heb namelijk geen ringleiding.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginners vragen

Bericht door shoven »

Als je een ringleiding hebt is zulk dik draad niet nodig. Je dunnere draden zijn dan vrij kort dus spanningsverlies is geen issue. Plus: een ringleiding scheelt je veel lange draden trekken.
De ringleiding zelf is bij mij wel dik, nl. 2,5 mm2 installatiedraad.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Beginners vragen

Bericht door Spoor 9 mm »

shoven schreef:Als je een ringleiding hebt is zulk dik draad niet nodig. Je dunnere draden zijn dan vrij kort dus spanningsverlies is geen issue. Plus: een ringleiding scheelt je veel lange draden trekken.
Klopt. Maar door ruimtegebrek in mijn modulebakken heb ik ervoor gekozen om de electronica centraal in een besturingskast te stoppen. Daardoor heb je toch veel lange draden van en naar de besturingselectronica. Wellicht dat ik wel voor de min (die niet geschakeld is in analoog bedrijf) tzt een ringleiding aanleg. Ik heb met 0,25 en 0,5 mm2 het zekere voor het onzekere genomen...



Onderwerp starter
Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Re: Beginners vragen

Bericht door Raider »

Volgende domme vraag in de reeks van domme vragen, maar waar vind je zulke draden? In brico, Gamma, Bouwmat zijn die dus niet te vinden met eensoepele kern. heeft er misschien iemand een bestelnr bij conrad? Of gaat dit bv. ook met luidspreker draad?


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Beginners vragen

Bericht door martinb »

In de ECHTE electronica winkeltjes. (Dus niet die electroboeren die ook koelkasten en radio's verkopen, maar de stoffige winkeltjes die stinken naar zweet en soldeer) :D :D

Zie voor een lijstje: http://www.circuitsonline.net/shops/


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Beginners vragen

Bericht door Spoor 9 mm »

Hoi Ken,

Je kunt ook online bij bijvoorbeeld mecktronics bestellen. Die staan ook altijd op beurzen zoals in Houten en Eurospoor. Daar heb ik mijn montagedraad gehaald voor een prima prijs.

Mecktronics

Luidsprekerdraad is toch van dat tweeling-snoer? Is misschien weer een beetje te dik voor "gewoon" gebruik voor je treinbaan. Gebruik ik zelf niet, ik wil ook met veel kleuren werken om de draden uit elkaar te houden.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginners vragen

Bericht door shoven »

Raider schreef:Volgende domme vraag in de reeks van domme vragen, maar waar vind je zulke draden? In brico, Gamma, Bouwmat zijn die dus niet te vinden met eensoepele kern. heeft er misschien iemand een bestelnr bij conrad? Of gaat dit bv. ook met luidspreker draad?
Conrad, zoeken op "schakeldraad" en dan de 0,14 mm2 variant nemen.
(bij de zoekfunctie bij Conrad moet je vaak meerdere termen proberen, het is soms een raadsel hoe ze het noemen en vaak vind je niet wat je zoekt terwijl ze het wel hebben :evil: )
Mecktronics is ook prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Tonh
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 dec 2008 20:36
Locatie: Groningen

Re: Beginners vragen

Bericht door Tonh »

shoven schreef:Hallo Ken,
Een vaste kern is af te raden, dat is gewoon te stijf en niet makkelijk te verwerken.
Gemakkelijk te verwerken is wat je gewend bent, als je het koper in de draden niet beschadigt is er niets aan de hand.
Verhoudingsgewijs is litze(soepel)draad wel erg duur.
Ik heb ongeveer 5 km draad in m'n baan zitten, allemaal met massieve kern.
En niks beweegt, ik moet er niet aan denken wat het me gekost zou hebben aan litze(soepel)draad.
Ik heb een eenvoudige baan van 2,50 m x 90 cm met een schaduwstation eronder met 4 sporen.
Reken maar na.
Maar goed, ik heb geen ringleiding en wel alles naar een (1) centraal punt gebracht.
Telefoonkabel, netwerkkabel alles wat je zo kunt vinden, de kleinste diameter is 0,5 mm, voldoende voor deze afstanden.
Ik heb het niet over rijdraden, (hoewel bij deze afstanden geeft dat minimaal verlies) maar voor de meeste signaleringbedrading is dikkere bedrading wel een beetje over-the-top.
Zeker wil ik niemand kwetsen, maar het kan met eenvoudigere middelen dan dure signaleringsdraad van Conrad.
De quote van Shoven vind ik een beetje te kort door de bocht, maar... ik waardeer jou bijdragen in dit forum heel erg hoog.
Nogmaals, het is mij er niet aan gelegen om iemand in dit forum tekort te doen, maar wil alleen maar mijn mening ventileren.
Groet
Ton
(Oud ptt-er, gewend om met massief draad te werken) ;)


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Beginners vragen

Bericht door martinb »

Zelf ook massief gebruikt in het verleden, nooit meer. Ik gebruik mijn baan op beurzen en dat geschud in de aanhanger wordt het niet beter van.... Zelf gebruik ik dit: http://www.fakkert-electronica.nl/N_fra ... ronica.nl/


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Beginners vragen

Bericht door shoven »

Maakt niet uit Ton, dat is gewoon mijn ervaringen met draad met massieve kern, net als Martin.
Het andere draad is idd duurder, ik denk dat er hier zo ruim 1km draad of zoiets in de baan zit, dus reken maar na. Maar ik vind het het waard.
Maar voor het prijsverschil had hier ook een extra loc kunnen staan... :|


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginners vragen

Bericht door FidOo »

Echt jongens merkbare spanningsverliezen heb je niet op deze afstanden en met dit vermogen. 0,75mm2 is ruim zat voor een ringleiding. En 0,14 volstaat absoluut om de draden naar je rails te leggen.

Dit is misschien voor jullie zonder uitleg, maar heb veel ervaring met 24v installaties op schepen. Daar ga je pas op spanningsverliezen letten zodra de lengtes meer dan 5 meter worden of de stroom meer dan een ampere of 10 (240w) .

Het komt er op neer hoe meer vermogen, hoe langer de afstand, hoe dunner de kabel: des te hoger de verliezen.
Exacte formule weet ik niet meer want we gebruikte daar een Excelformule voor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Beginners vragen

Bericht door martindomburg »

Ik bestel in e webshop van DinaSys altijd mijn draad. Ik gebruik overal 0,2 soepel voor en daar kost een rolletje van 100 mtr meen ik iets van 11,25

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Beginners vragen

Bericht door martinb »

Klopt wat Joost zegt.

De dikte (met het doel waarvoor wij die gebruiken) is bijna nooit een punt. Op http://www.nproject.org/nl/modelspoor/d ... lbaan.html heb ik een tabel gezet met wat cijfertjes erin. Als je ziet wat je door een 0,2 kunt pompen... dik zat. De dikte zit hem (voor mijzelf) meer in het gemak van aanleggen en als ik toch één van de adertjes beschadig heb ik nog steeds meer dan voldoende dikte over (bij meervoudig flex draad)

De ringleiding aan deze kant is zelfs 2,5mm2 en ook dat is gemak. Dik zat, makkelijk verkrijgbaar, goedkoop en makkelijk in gebruik. :D

Belangrijker is de bevestiging van de draden maar dat is weer een heel ander verhaal.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Re: Beginners vragen

Bericht door Raider »

na enkele winkels af te hebben gelopen heb ik gisteren EINDELIJK schakeldraad gevonden. Het is wel 0.2mm² ipv 0.14mm². Kostprijs voor een totaal van 60 meter bestaande uit 10 kleuren (6 meter per kleur) voor 13€. Daar kan ik dus mee aan de slag.

Iemand nog tips voor het inkorten van flexrails? Doe ik dit met een kniptang of met een ijzerzaag?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Beginners vragen

Bericht door martindomburg »

Flexrail kan je het beste inkorten met een dremel met dun slijpschijfje


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Beginners vragen

Bericht door FidOo »

Ben wel even benieuwd welke winkel dat dan was...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Spoor 9 mm
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:31

Re: Beginners vragen

Bericht door Spoor 9 mm »

Raider schreef:Kostprijs voor een totaal van 60 meter bestaande uit 10 kleuren (6 meter per kleur) voor 13€.
Da's best een nette prijs voor draad dat voor jou op maat geknipt wordt. Wanneer je (veel) meer nodig hebt, wordt dat wel weer een duur grapje. Mecktronics is goedkoper, ook bij kleinere lengtes. Ze vragen wel iets van 8 euro verzendkosten, daarom is het beter om het op een beurs te kopen. Ik heb voor 500 meter in 10 kleuren 72 euro betaald (0,5 mm2). Je kunt ook 1200 meter in 12 kleuren (0,25 mm2) kopen voor net geen 100 euro... Uiteindelijk heb je best veel draad nodig, ben nu al 2 x door mijn geel en zwart heen...



Onderwerp starter
Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Re: Beginners vragen

Bericht door Raider »

FidOo schreef:Ben wel even benieuwd welke winkel dat dan was...
http://www.mecmerksem.be

Maar heb mezelf in de eerste post wel mistyped.
Hier vind je de draad.

@martin: Dremel is dus iets dat ik niet heb.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1226
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Beginners vragen

Bericht door WimC »



Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Raider
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2012 18:51

Re: Beginners vragen

Bericht door Raider »

Ik ben inmiddels verder met het materiaal te verzamelen. Ik heb inmiddels een draaischijf kunnen bemachtigen en nog een paar zaken. In dit draadje staat mijn plan dat ik ga maken. Nu heb ik nog een paar vraagjes over de verdere benodigheden:

1) Ik heb Peco. Mijn vraagje gaat dus over, u raad het nooit, de wissels. ik heb al veel gelezen over de wissels en de polarisatie van het puntstuk. Voor de wisselaandrijvingen ga ik de Pl-10 gebruiken. De wissels in mijn plan zijn de ST‑5/ST‑6 wissels. Ik vermoed dat ik hiervoor wisselaandrijvingen met puntstuk polarisatie moet gebruiken. Kan dit met de PL10? En met welke decoder kan ik 7 wisselaandrijvingen aansturen?
2) Kom ik toe met de startset van Rosoft voor de secties op aan te sluiten?


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7484
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Beginners vragen

Bericht door Krab »

Hallo Ken,
zet de vragen die je hebt in een mailtje aan Wim Ros,
dat is de man die je presies alles kan uitleggen.
Vooral hoe je het aansluiten doe . :mrgreen:



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie