Baanplan Erlebniswelt Domburg
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Baanplan Erlebniswelt Domburg
Na een lange tijd in mijn hoofd gezeten te hebben staat het nu eindelijk op papier. Met dank aan jullie meedenkende reacties in het baanplan topic kan ik nu dan eindelijk het definitieve ontwerp laten zien van Erlebnisweld Domburg.
Een groots project die een lange bouwtijd in beslag zal gaan nemen waarin ik alle mogelijke technische trucjes uit wil gaan halen. Waaronder vele lichteffecten, dag- en nachtverlichting en rijdende auto's. Door mijn vorige project heb ik van mezelf geleerd dat mijn grootste interesse ligt bij de techniek en ik wil daar dan ook absoluut niet op bezuinigen.
Op Pagina 11 vind u het laatste en defenitieve ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 4
Op Pagina 8 vind u het laatste ontwerp onder de nieuwe naam, Erlebniswelt Marelburg
Op Pagina 7 vind u het laatste ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 3
Op Pagina 3 vind u het laatste ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 2
De bovenbouw met het Centraal Station, Stoomdepot, Goederenontvangst, Industrie en een deel van de S-bahn.
Het Centraal Station bestaat uit 6 hoofd perronsporen en twee kop perronsporen voor de S-Bahn. Naar de perrons liggen twee ontvangstsporen voor Goederentreinen met omloop- en rangeermogelijkheden en een aansluiting op het Stoomdepot en de Industrie. Het stoomdepot bestaat uit een uitgebreid service programma en een ronde loods met 6 sporen. Tevens een rechte locloods met 2 sporen. Op het Industrieterrein komt een rangeerdeel met laad- en losperron, een Goederenloods en een Fabriek.
Het Centraal Station kent perronsporen van ruim 2 meter en is zo geschikt voor treinen uit de reeksen RB, RE, IC, EC en ICE. Maar er zullen ook stammen het station aan kunnen doen uit Nederland, Zwitserland, belgie en Frankrijk. Er is dus totale vrijheid van maatschapijen en vooral vrijheid in tijdperken.
Link van het station komt een levendig centrum ongeveer boven de Helix met een ondergronds S-Bahn station welke te zien zal zijn in de zijkant van de module. Door dit centrum wat een verhoogd gedeelte kent boven de helix zullen auto's en bussen gaan rijden naar het CS.
Naast de exit van het station aan de kant van de Industrie zit ook een halte van de S-Bahn, Dit geheel zit 10 cm lager dan het stations gedeelte en dat zal het toneel worden van de Voorstad (naam niet definitief). Een klein bebouwd gebied met een riviertje en een ophaalbrug. Bovenop de helix komt het dorp vanwaar er auto's en bussen naar de S-Bahn halte zullen rijden over de ophaalbrug.
Boven de beide helixen komt aan de zijde waar de spoorlijn de helix betreed een rotspartij om zo toch enige bergpartijen weer te geven.
Het uitloopspoor naast de Industrie is doorgetrokken tot aan de werktafel. Dit vomt zo het servicespoor waarmee ik stammen naar de werkplek kan laten rijden voor onderhoud zonder dat ik ze van de baan hoef te plukken.
(foto's door photobucket verwijderd )
Het geheel zal opgebouwd worden met Peco 55 rails en de wissels worden aangedreven door servo's. Behalve de engelse wissels in het schaduwstation, deze worden door magneetaandrijving van peco geschakeld.
De baan word aangestuurd door twee Dinamo systemen en iTrain. dat komt omdat een Dinamo systeem "maar" 128 blokken kan aansturen, dit ontwerp heeft er ongeveer 140 nodig. Het systeem word aangevuld met componenten van Dinasys (DTC, DIR) en VPEB (OC32). Een overzicht:
Dinamo (VPEB):
- 2x RM-U (de hersens van het dinamo systeem)
- 2x IPM (Voedingsunit)
- +/- 17x TM-H voor de blokaansturing
- +/- 17x CD16 voor de detecties
- 1x PM32 voor aansturing van magneetartikelen
- 1x UCCI voor aansturing van modelauto's via Dinamo MCC
Buiten Dinamo word de baan bestuurd door:
- OC32 hiermee worden alle servo's, seinen, relais, led's en lichteffecten enz. bestuurd, eigenlijk alles buiten de locomotieven en auto's om. (VPEB)
- DTC, hiermee word de draaischijf digitaal bestuurd (DinaSys)
- DIR, hiermee kan d emodelspoorbaan bestuurd worden met een tv afstandbediening (DinaSys)
Het systeem voor de dag- nachtsimulatie moet ik nog uitzoeken maar die gaat er zeker komen. Ik wil boven de baan een frieslijst gaan maken waarin LED verlichting komt wat de dag- en nacht verlichting moet gaan geven. De Frielsijst komt aan de balken te hangen zodat hij meteen functie kan doen als opbergplank voor de spullen. De exacte invulling hiervan moet nog gedaan worden.
Opbouw van de baan word modulair waarbij ik eigenlijk elke sectie van de bovenbouw uit de baan wil halen om aan te werken. zo zal het centraal station, de stadscentrum, stoomdepot en industrie losse delen worden die ik moet zien te verbinden. Zo kan ik een deel van de bovenbouw onderhouden of bouwen zonder dat de rest hier hinder van ondervind. De schaduwstations worden moduledelen van 2 meter indien mogelijk. Meer hierover later......
De bouw van de modelspoorbaan staat gepland voor winter 2012/2013. Zo ongeveer rond september krijg ik de beschikking over een ruimte van onze schuur die ik kan gaan verbouwen. Het is een ruimte van 4 bij 3 meter die ik ga isoleren en voorzien van gipswanden, laminaatvloer en systeemplafond. In deze ruimte zal de Erlebniswereld tot leven gaan komen. Geschatte bouwtijd: ik reken op een jaar of 5 sowieso zullen de financien, het Gezin en mijn racecarriere de remmende factoren zijn, mijn enthosiasme in ieder geval niet
Vanaf heden begint voor mij de voorbereidingsperiode. Dat is een erg belangrijke periode om ervoor te zorgen dat fouten als in Project Schwarzwald niet weer worden gemaakt. De komende maanden zal ik jullie op de hoogte gaan houden van de voorbereidingen en dat zal uiteindelijk overgaan tot de bouw.
Stay tuned......
Groetjes Martin
Edit 23-01-12:
Ik heb het baanplan uitgebreid met het Paradespoor. Een spoor waarmee ik de lange treinen op snelheid langs kan zien rijden. Hoe alles qua scenery ingevuld gaat worden is het volgende punt op de agenda. Het MCC Carsystem volgt later. Daar moet ik me nog in verdiepen.
Een groots project die een lange bouwtijd in beslag zal gaan nemen waarin ik alle mogelijke technische trucjes uit wil gaan halen. Waaronder vele lichteffecten, dag- en nachtverlichting en rijdende auto's. Door mijn vorige project heb ik van mezelf geleerd dat mijn grootste interesse ligt bij de techniek en ik wil daar dan ook absoluut niet op bezuinigen.
Op Pagina 11 vind u het laatste en defenitieve ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 4
Op Pagina 8 vind u het laatste ontwerp onder de nieuwe naam, Erlebniswelt Marelburg
Op Pagina 7 vind u het laatste ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 3
Op Pagina 3 vind u het laatste ontwerp, Erlebniswelt Domburg versie 2
De bovenbouw met het Centraal Station, Stoomdepot, Goederenontvangst, Industrie en een deel van de S-bahn.
Het Centraal Station bestaat uit 6 hoofd perronsporen en twee kop perronsporen voor de S-Bahn. Naar de perrons liggen twee ontvangstsporen voor Goederentreinen met omloop- en rangeermogelijkheden en een aansluiting op het Stoomdepot en de Industrie. Het stoomdepot bestaat uit een uitgebreid service programma en een ronde loods met 6 sporen. Tevens een rechte locloods met 2 sporen. Op het Industrieterrein komt een rangeerdeel met laad- en losperron, een Goederenloods en een Fabriek.
Het Centraal Station kent perronsporen van ruim 2 meter en is zo geschikt voor treinen uit de reeksen RB, RE, IC, EC en ICE. Maar er zullen ook stammen het station aan kunnen doen uit Nederland, Zwitserland, belgie en Frankrijk. Er is dus totale vrijheid van maatschapijen en vooral vrijheid in tijdperken.
Link van het station komt een levendig centrum ongeveer boven de Helix met een ondergronds S-Bahn station welke te zien zal zijn in de zijkant van de module. Door dit centrum wat een verhoogd gedeelte kent boven de helix zullen auto's en bussen gaan rijden naar het CS.
Naast de exit van het station aan de kant van de Industrie zit ook een halte van de S-Bahn, Dit geheel zit 10 cm lager dan het stations gedeelte en dat zal het toneel worden van de Voorstad (naam niet definitief). Een klein bebouwd gebied met een riviertje en een ophaalbrug. Bovenop de helix komt het dorp vanwaar er auto's en bussen naar de S-Bahn halte zullen rijden over de ophaalbrug.
Boven de beide helixen komt aan de zijde waar de spoorlijn de helix betreed een rotspartij om zo toch enige bergpartijen weer te geven.
Het uitloopspoor naast de Industrie is doorgetrokken tot aan de werktafel. Dit vomt zo het servicespoor waarmee ik stammen naar de werkplek kan laten rijden voor onderhoud zonder dat ik ze van de baan hoef te plukken.
(foto's door photobucket verwijderd )
Het geheel zal opgebouwd worden met Peco 55 rails en de wissels worden aangedreven door servo's. Behalve de engelse wissels in het schaduwstation, deze worden door magneetaandrijving van peco geschakeld.
De baan word aangestuurd door twee Dinamo systemen en iTrain. dat komt omdat een Dinamo systeem "maar" 128 blokken kan aansturen, dit ontwerp heeft er ongeveer 140 nodig. Het systeem word aangevuld met componenten van Dinasys (DTC, DIR) en VPEB (OC32). Een overzicht:
Dinamo (VPEB):
- 2x RM-U (de hersens van het dinamo systeem)
- 2x IPM (Voedingsunit)
- +/- 17x TM-H voor de blokaansturing
- +/- 17x CD16 voor de detecties
- 1x PM32 voor aansturing van magneetartikelen
- 1x UCCI voor aansturing van modelauto's via Dinamo MCC
Buiten Dinamo word de baan bestuurd door:
- OC32 hiermee worden alle servo's, seinen, relais, led's en lichteffecten enz. bestuurd, eigenlijk alles buiten de locomotieven en auto's om. (VPEB)
- DTC, hiermee word de draaischijf digitaal bestuurd (DinaSys)
- DIR, hiermee kan d emodelspoorbaan bestuurd worden met een tv afstandbediening (DinaSys)
Het systeem voor de dag- nachtsimulatie moet ik nog uitzoeken maar die gaat er zeker komen. Ik wil boven de baan een frieslijst gaan maken waarin LED verlichting komt wat de dag- en nacht verlichting moet gaan geven. De Frielsijst komt aan de balken te hangen zodat hij meteen functie kan doen als opbergplank voor de spullen. De exacte invulling hiervan moet nog gedaan worden.
Opbouw van de baan word modulair waarbij ik eigenlijk elke sectie van de bovenbouw uit de baan wil halen om aan te werken. zo zal het centraal station, de stadscentrum, stoomdepot en industrie losse delen worden die ik moet zien te verbinden. Zo kan ik een deel van de bovenbouw onderhouden of bouwen zonder dat de rest hier hinder van ondervind. De schaduwstations worden moduledelen van 2 meter indien mogelijk. Meer hierover later......
De bouw van de modelspoorbaan staat gepland voor winter 2012/2013. Zo ongeveer rond september krijg ik de beschikking over een ruimte van onze schuur die ik kan gaan verbouwen. Het is een ruimte van 4 bij 3 meter die ik ga isoleren en voorzien van gipswanden, laminaatvloer en systeemplafond. In deze ruimte zal de Erlebniswereld tot leven gaan komen. Geschatte bouwtijd: ik reken op een jaar of 5 sowieso zullen de financien, het Gezin en mijn racecarriere de remmende factoren zijn, mijn enthosiasme in ieder geval niet
Vanaf heden begint voor mij de voorbereidingsperiode. Dat is een erg belangrijke periode om ervoor te zorgen dat fouten als in Project Schwarzwald niet weer worden gemaakt. De komende maanden zal ik jullie op de hoogte gaan houden van de voorbereidingen en dat zal uiteindelijk overgaan tot de bouw.
Stay tuned......
Groetjes Martin
Edit 23-01-12:
Ik heb het baanplan uitgebreid met het Paradespoor. Een spoor waarmee ik de lange treinen op snelheid langs kan zien rijden. Hoe alles qua scenery ingevuld gaat worden is het volgende punt op de agenda. Het MCC Carsystem volgt later. Daar moet ik me nog in verdiepen.
Laatst gewijzigd door martindomburg op 15 dec 2013 13:55, 15 keer totaal gewijzigd.
Re: Erlebnisweld Domburg
Wat een gigantische baan! Dit draadje ga ik zeker volgen!
Had ik maar zulke ruimte om een baan te bouwen, laat staan de kennis
Had ik maar zulke ruimte om een baan te bouwen, laat staan de kennis
Mvg, Leon
Omaha
Omaha
-
- Moderator
- Berichten: 2135
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Erlebnisweld Domburg
Een zeer ambitieus plan, daar ga je nog veel plezier aan beleven (en ook de nodige hoofdbrekens aan krijgen )
Robert
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebnisweld Domburg
Ik hoop het Robert Anders ben je ook maar zo snel uitgekeken
Groetjes
P.s.: Leown, alle kennis is te vergaren
Groetjes
P.s.: Leown, alle kennis is te vergaren
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
Dat ga je niet menen Ik was serieus van mening dat het een d moest zijn maar je hebt gelijk. Heb de kop meteen aangepast
Tnxs
Tnxs
Re: Erlebniswelt Domburg
Hoi Martin ,
ik weet niet hoelang je armen zijn ,
maar rechtsboven bij de draaischijf is wel een beetje dieper dan die lang zijn denk ik .
Als er iets achter die loods gebeurt kun je er bijna niet bij .
mvg Sjaak
ik weet niet hoelang je armen zijn ,
maar rechtsboven bij de draaischijf is wel een beetje dieper dan die lang zijn denk ik .
Als er iets achter die loods gebeurt kun je er bijna niet bij .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
Hoi Sjaak,
Dat valt wel mee, de baan is overal 80 cm breed wat betekend dat de punt rechtsachterin evenver bereikbaar als mijn huidige baan. persoonlijk valt het goed te doen om daar bij te komen. Sowieso met een opstapje en een greep aan de frieslijst erboven is het snelle reddingswerk daar goed te doen. Maar voor de zekerheid en voor onderhoud word het stoomdepot een losse module die uitneembaar is. Hoe ik dat precies ga doen, dat moet ik nog uitwerken
Groetjes
Dat valt wel mee, de baan is overal 80 cm breed wat betekend dat de punt rechtsachterin evenver bereikbaar als mijn huidige baan. persoonlijk valt het goed te doen om daar bij te komen. Sowieso met een opstapje en een greep aan de frieslijst erboven is het snelle reddingswerk daar goed te doen. Maar voor de zekerheid en voor onderhoud word het stoomdepot een losse module die uitneembaar is. Hoe ik dat precies ga doen, dat moet ik nog uitwerken
Groetjes
Re: Erlebniswelt Domburg
Hoi Martin,
Erg ambitieus plan, maar als je het allemaal zo voor elkaar krijgt ook erg indrukwekkend! Ik hoop dat je de motivatie op kunt brengen om hier 5 jaar aan te blijven werken. Het werken met modules zal zeker helpen om de motivatie hoog te houden.
Ik vraag me af of 2.4% voor de helix niet wat veel is, gezien het feit dat je met hele lange treinen gaat rijden.
Erg ambitieus plan, maar als je het allemaal zo voor elkaar krijgt ook erg indrukwekkend! Ik hoop dat je de motivatie op kunt brengen om hier 5 jaar aan te blijven werken. Het werken met modules zal zeker helpen om de motivatie hoog te houden.
Ik vraag me af of 2.4% voor de helix niet wat veel is, gezien het feit dat je met hele lange treinen gaat rijden.
Ik heb hier ook aan zitten te denken, maar het is nooit in me opgekomen om bovenop de frieslijst opbergruimte te maken. Erg slim, bedankt voor de tip.martindomburg schreef:Ik wil boven de baan een frieslijst gaan maken waarin LED verlichting komt wat de dag- en nacht verlichting moet gaan geven. De Frielsijst komt aan de balken te hangen zodat hij meteen functie kan doen als opbergplank voor de spullen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
evo schreef:Hoi Martin,
Erg ambitieus plan, maar als je het allemaal zo voor elkaar krijgt ook erg indrukwekkend! Ik hoop dat je de motivatie op kunt brengen om hier 5 jaar aan te blijven werken. Het werken met modules zal zeker helpen om de motivatie hoog te houden.
Ik vraag me af of 2.4% voor de helix niet wat veel is, gezien het feit dat je met hele lange treinen gaat rijden.
Ik heb hier ook aan zitten te denken, maar het is nooit in me opgekomen om bovenop de frieslijst opbergruimte te maken. Erg slim, bedankt voor de tip.martindomburg schreef:Ik wil boven de baan een frieslijst gaan maken waarin LED verlichting komt wat de dag- en nacht verlichting moet gaan geven. De Frielsijst komt aan de balken te hangen zodat hij meteen functie kan doen als opbergplank voor de spullen.
Wat de helling betreft denk dat dat wel goed gaat. Ik heb nu 3.2% in Schwarzwald en daar gaan locs met 1 tot 1,5 meter lengte goed doorheen Maar als ik ga bouwen dan denk ik zelf dat ik de helixen nog wel wat langer kan maken, elke centimeter erbij is weer een beetje minder
Goed idee van de frieslijst he Ik wil deze ophangen aan kettingen zodat er veel draagkracht is Tis allemaal loze ruimte boven de baan. ik kan dan ook met speakers werken voor geluiden enzo.
Groetjes
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Erlebniswelt Domburg
Hallo Martin ,
Het is een indrukwekkend ontwerp . ik voel me alleen genoodzaakt om een opmerking/waarschuwing te schreeuwen ,die nog niemand anders heeft gemaakt .niet lullig bedoeld hoor.
HEE , MARTIN ,JE MAAKT EEN HEEEEEL GROOT STATION ,en verder niets . als dat de bedoeling is prima . maar ik dacht dat je ook met lange treinen ging rijden en als ik het ontwerp bekijk komen die links uit de helix al langzaan het station binnen of rechts langzaam de eerste delen van de stations omgeving binnen . Echt de trein even lekker laten rijden gaat niet .
of mogen ze af en toe even lekker door het station heen razen.
Ik ben zelf met een soort gelijk tafel ontwerp bezig . oppervlakte 3,5 m x 2,5 m de U open naar rechts , 2 helixen etc . eigenlijk best wel groot , maar je kan er niet echt wat op kwijt ,oh ja, helaas bedankt voor je ervaring met de bestaande helixen , ik heb gelijk m'n ontwerp weer moeten aanpasen . ach , zo blijf je lekker bezig en leer je weer wat .
Oh ,ja , heb je ook verwarming in de nieuwe ruimte gepland , en gaat dat nog problemen geven met tafels etc .
nog even een off topic vraag , je bent een flinke dynamo gebruiker begrijp ik ( mooi syteem , mij te ingewikkeld ) .
Ik heb 2 zeer bijzondere computer kasten die ik weg ga gooien . Ik heb even snel de inhoud opgementen . inhoud = 36x36x11 cm ongeveer , is dit iets voor dynamo knutselaars om het systeem in te bouwen , zo ja , dan kan ik ze bij , vraag en aanbod zetten om weg te geven . anders moet ik ze naar het grofvuil brengen .
met vriendelijke groet ,
Rob Schellenbach
Het is een indrukwekkend ontwerp . ik voel me alleen genoodzaakt om een opmerking/waarschuwing te schreeuwen ,die nog niemand anders heeft gemaakt .niet lullig bedoeld hoor.
HEE , MARTIN ,JE MAAKT EEN HEEEEEL GROOT STATION ,en verder niets . als dat de bedoeling is prima . maar ik dacht dat je ook met lange treinen ging rijden en als ik het ontwerp bekijk komen die links uit de helix al langzaan het station binnen of rechts langzaam de eerste delen van de stations omgeving binnen . Echt de trein even lekker laten rijden gaat niet .
of mogen ze af en toe even lekker door het station heen razen.
Ik ben zelf met een soort gelijk tafel ontwerp bezig . oppervlakte 3,5 m x 2,5 m de U open naar rechts , 2 helixen etc . eigenlijk best wel groot , maar je kan er niet echt wat op kwijt ,oh ja, helaas bedankt voor je ervaring met de bestaande helixen , ik heb gelijk m'n ontwerp weer moeten aanpasen . ach , zo blijf je lekker bezig en leer je weer wat .
Oh ,ja , heb je ook verwarming in de nieuwe ruimte gepland , en gaat dat nog problemen geven met tafels etc .
nog even een off topic vraag , je bent een flinke dynamo gebruiker begrijp ik ( mooi syteem , mij te ingewikkeld ) .
Ik heb 2 zeer bijzondere computer kasten die ik weg ga gooien . Ik heb even snel de inhoud opgementen . inhoud = 36x36x11 cm ongeveer , is dit iets voor dynamo knutselaars om het systeem in te bouwen , zo ja , dan kan ik ze bij , vraag en aanbod zetten om weg te geven . anders moet ik ze naar het grofvuil brengen .
met vriendelijke groet ,
Rob Schellenbach
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
Hoi Rob,
Bedankt voor je zeer terechte opmerking. Dat klopt inderdaad, Ik was er al een tijdje mee aan het puzzelen. Het huidige ontwerp is wat ik definitief wilde en een paadespoor zou een toevoeging moeten worden en niet ten koste gaan van de basis. Tijdens mijn antwoord ben ik nog druk doende om mijn idee in toe voegen. Ik houd je op de hoogte.
Edit:
Ik heb het laatste puzzelstukje in het baanplan een plek weten te geven. Zoals Rob en Fidoo terecht de vraag stelde of ik geen paradespoor erin wilde hebben ben ik gaan denken want het zat me niet lekker. Na eea puzzelwerk en voor- en nadelen afwegen kwam ik met een aantal opties:
1. De onderste helix verplaatsen en een andere plek zoeken voor de werktafel.
Afgekeurd want dan heb ik geen ruimte meer om te knutselen en te werken
2. De S-Bahn laten vallen en hier een aftakking maken van de helix.
Afgekeurd want ik vind de S-Bahn een aanvulling om de kleine treinstellen te showen.
Maar toch wil ik de treinen wel zien rijden op "hoge" snelheid en toen kwam het idee: voor het CS langs. In de beginpost zijn de baanplannen bijgewerkt. Daar de S-Bahn te verlagen van -100 mm naar -125mm kan ik de tweede lus van de helix op -75 uit laten komen met een recht stuk spoor voor het CS langs. Dit geeft een spoor van ruim 2,2 meter en is dus ideaal voor parade. Het spoor loopt achter de S-Bahn terug naar de helix en de treinen zakken verder naar het Schaduwstation. De aanpassing heeft wel een paar kleine minpunten die oplosbaar zijn:
1) Ondanks dat ik de afstand van de hoek naar rechtsachterin gelijk blijft is de breedte van de module nu 90 cm. Omdat de hoogte van het geheel nu op 80 cm ligt zie ik nog niet echt een probleem als ik naar project schwarzwald kijk waar ik dezelfde afstand met een tafelhoogte van 90 cm goe kan handelen. Dit is later eventueel op te lossen door een klein verwijderbaar steigertje te maken over de baan heen. daarvoor zijn zat mogelijkheden.
2) Ik heb nu qua Scenery een boel uitdagingen maar daar kijk ik niet zo heel zwaar tegen op, zeker niet na Schwarzwald.
3) De sporen zijn wel wat lastig bereikbaar van onderaf op deze wijze. Nogmaals kan een klein steigertje uitkomst bieden maar ik probeer dit op te gaan lossen door middel van de uitneembare segmenten van de bovenbouw. Ik heb het schaduwstation van de S-Bahn onder het depot deel gepositioneerd. Straks kan ik daar makkelijk bij door het depot af te koppelen en uit de baan te nemen. De resterende sporen hebben geen wissels o.i.d. en geven dus weinig risico's en die zijn overigens goed te bereiken door het stadsdeel eruit te pakken.
Stay Tuned.....
Bedankt voor je zeer terechte opmerking. Dat klopt inderdaad, Ik was er al een tijdje mee aan het puzzelen. Het huidige ontwerp is wat ik definitief wilde en een paadespoor zou een toevoeging moeten worden en niet ten koste gaan van de basis. Tijdens mijn antwoord ben ik nog druk doende om mijn idee in toe voegen. Ik houd je op de hoogte.
Edit:
Ik heb het laatste puzzelstukje in het baanplan een plek weten te geven. Zoals Rob en Fidoo terecht de vraag stelde of ik geen paradespoor erin wilde hebben ben ik gaan denken want het zat me niet lekker. Na eea puzzelwerk en voor- en nadelen afwegen kwam ik met een aantal opties:
1. De onderste helix verplaatsen en een andere plek zoeken voor de werktafel.
Afgekeurd want dan heb ik geen ruimte meer om te knutselen en te werken
2. De S-Bahn laten vallen en hier een aftakking maken van de helix.
Afgekeurd want ik vind de S-Bahn een aanvulling om de kleine treinstellen te showen.
Maar toch wil ik de treinen wel zien rijden op "hoge" snelheid en toen kwam het idee: voor het CS langs. In de beginpost zijn de baanplannen bijgewerkt. Daar de S-Bahn te verlagen van -100 mm naar -125mm kan ik de tweede lus van de helix op -75 uit laten komen met een recht stuk spoor voor het CS langs. Dit geeft een spoor van ruim 2,2 meter en is dus ideaal voor parade. Het spoor loopt achter de S-Bahn terug naar de helix en de treinen zakken verder naar het Schaduwstation. De aanpassing heeft wel een paar kleine minpunten die oplosbaar zijn:
1) Ondanks dat ik de afstand van de hoek naar rechtsachterin gelijk blijft is de breedte van de module nu 90 cm. Omdat de hoogte van het geheel nu op 80 cm ligt zie ik nog niet echt een probleem als ik naar project schwarzwald kijk waar ik dezelfde afstand met een tafelhoogte van 90 cm goe kan handelen. Dit is later eventueel op te lossen door een klein verwijderbaar steigertje te maken over de baan heen. daarvoor zijn zat mogelijkheden.
2) Ik heb nu qua Scenery een boel uitdagingen maar daar kijk ik niet zo heel zwaar tegen op, zeker niet na Schwarzwald.
3) De sporen zijn wel wat lastig bereikbaar van onderaf op deze wijze. Nogmaals kan een klein steigertje uitkomst bieden maar ik probeer dit op te gaan lossen door middel van de uitneembare segmenten van de bovenbouw. Ik heb het schaduwstation van de S-Bahn onder het depot deel gepositioneerd. Straks kan ik daar makkelijk bij door het depot af te koppelen en uit de baan te nemen. De resterende sporen hebben geen wissels o.i.d. en geven dus weinig risico's en die zijn overigens goed te bereiken door het stadsdeel eruit te pakken.
Stay Tuned.....
Laatst gewijzigd door martindomburg op 23 jan 2012 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Erlebniswelt Domburg
Wauwww wat een mooi project!
Idee voor je baanplan: helixen van vloer tot bovenkant deurpost. Dubbelspoor onder de drempel langs en dubbelspoor boven de deurpost langs. Onbeperkt rondrijden, baanplan kan verder hetzelfde blijven. De mogelijkheden nemen enorm toe.
Arjan
Idee voor je baanplan: helixen van vloer tot bovenkant deurpost. Dubbelspoor onder de drempel langs en dubbelspoor boven de deurpost langs. Onbeperkt rondrijden, baanplan kan verder hetzelfde blijven. De mogelijkheden nemen enorm toe.
Arjan
http://www.bronx-terminal.com (voor wie zelf de rails en wissels wil maken, zowel in N als in HO)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
Hoi Arjan, ik kan al rond rijden via de huisige schaduwstations. Keren, rondrijden alles is mogelijk bedankt voro het idee, hij is zeker leuk!!one1 schreef:Wauwww wat een mooi project!
Idee voor je baanplan: helixen van vloer tot bovenkant deurpost. Dubbelspoor onder de drempel langs en dubbelspoor boven de deurpost langs. Onbeperkt rondrijden, baanplan kan verder hetzelfde blijven. De mogelijkheden nemen enorm toe.
Arjan
P.s.: Rob, dat idee van die kasten, goed idee zou ik zeker doen
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
Vandaag heb ik mijn idee voor de modulering van de baan op papier gezet. Ik zit met een paar uitdagingen waar ik een oplossing voor wilde verzinnen:
1) De baan moet verhuis baar zijn.
2) Het aankleden van de baan met scenery terwijl de treinen rijden of als de baan in gebruik is vond ik niet echt ideaal. De treinen raken toch vervuild met grassprietjes en ook de kans op morsen is een groot risico. Ik zou graag delen van de baan uitneembaar willen maken zodat ik ze op een werktafel kan bewerken.
3) Ik heb door de S-Bahn en het Paradespoor een aantal lagen spoor onder de bovenbouw liggen met weinig ruimte. De afstand tussen de onderkant van de S-Bahn en de bovenkant van de bovenbouw is 125 mm. Daarin zit ook nog eens het paradespoor op 75 mm onder niveau. Voor problemen en onderhoud zou ik dus het beste de bovenlaag eraf moeten kunnen halen.
4) Als ik de bovenste laag los wil halen heb ik altijd het risico eea te beschadigen. Hiervoor moet ik dus een oplossing vinden.
5) Ik wil graag een deel van de baan kunnen bewerken of onderhouden zonder dat een ander deel er last van heeft. Dus als ik het depot aan wil kleden dan wil ik dat het centraal station gewoon blijft functioneren. Bij normale modules mis je meteen een hap uit de baan. En ik wil ten alle tijden kunnen rijden, anders is de motivatie van het aankleden snel weg.
Zo heb ik een aantal punten waarvoor ik nu een oplossing heb verzonnen. Allereerst heb ik de baan in modules gezaagd. Dat is de basis zodat de baan altijd verhuisd kan worden. Deze zijn in de tekening aangegeven met een rode lijn.
Nu is de basis er en is punt 1 opgelost. De overige punten hebben betrekking op het bovenste deel van de baan, de Bovenbouw. Om mijn problemen op te lossen heb ik losse panelen bedacht, door de bovenbouw in functionele secties te verdelen krijg je een aantal sectoren die wel of niet door een module scheiding uit een of twee panelen bestaan.
Zo heb ik de volgende secties op tekening aangegeven met een blauwe lijn:
- Centrum
- Centraal Station
- Stoomdepot
- Industrie
- Wisselstraat
Het deel dat onderin zit wat nog niet is verdeeld komt grotendeels laag, het deel met de sporen word een opzetstuk.
Ik bouw de bovenbouw op uit panelen die komen te rusten op spanten. Het begint met een frame van balken 40mm dik waarop ik om de 40 cm een spant plaats van 10cm hoog. In deze spanten komt het trace te liggen voor de S-Bahn en het Paradespoor. Reden hiervoor is omdat het onderste en korte deel op het laagste niveau zit dus boven op het frame. De sporen vanaf de boog naar de onderste helix komen op een dijkje, dus dat word makkelijk om afneembaar te maken.
Bovenop de spanten komen de panelen te liggen. Deze bestaan uit 5mm triplex op 20mm balkjes. Nu zat ik nog met het probleem, hoe krijg je de panelen dan zo uit de baan en weer terug zodat alles netjes past.
Daarvoor ga ik de frieslijst gebruiken. Boven elk paneel zet ik in de frieslijst een oogje waar ik een katrol aan kan hangen. Het aantal katrollen varieert naar gelang de grote, breedte en balans van een paneel. Door nu een touw via het katrol aan een paneel te haken kan ik deze geleidelijk en recht uit de baan hijsen en zekeren aan de frieslijst. Inhaken op het paneel gaat via een gaatje in het paneel.
Zo kan ik netjes onderhoud plegen bij de binnenin liggende sporen zonder de panelen en wat erop staat te beschadigen. Wil ik de panelen uit de baan halen voor onderhoud dan hoef ik deze alleen maar uit de haken te halen en mee te nemen. Electrisch scheiden is ook vrij simpel, elk paneel krijgt een stekker verbinding. Losklikken en klaar. Om te zorgen dat de panelen exact op dezelfde plek terug komt te liggen wil ik in het hout nog een oplossing maken door middel van een pin of mes/groef in de spant waar het paneel op ligt.
De Frieslijst komt aan kettingen aan het plafond te hangen, zo heb ik een stevige draagconstructie waardoor de Frieslijst niet alleen functioneerd als licht- en geluidsbak maar ook als hijskracht en als opbergplank voor de kratten met spullen.
Stel nou dat ik het depot of de industrie wil aankleden dan kan het centraal station gewoon blijven functioneren
De schaduwstations worden gelegd op een houten plaat verdeeld over de module (vrij simpel) en de helixen worden uitrol baar.
Zo hele lap stof, nog vragen………………
Groetjes
1) De baan moet verhuis baar zijn.
2) Het aankleden van de baan met scenery terwijl de treinen rijden of als de baan in gebruik is vond ik niet echt ideaal. De treinen raken toch vervuild met grassprietjes en ook de kans op morsen is een groot risico. Ik zou graag delen van de baan uitneembaar willen maken zodat ik ze op een werktafel kan bewerken.
3) Ik heb door de S-Bahn en het Paradespoor een aantal lagen spoor onder de bovenbouw liggen met weinig ruimte. De afstand tussen de onderkant van de S-Bahn en de bovenkant van de bovenbouw is 125 mm. Daarin zit ook nog eens het paradespoor op 75 mm onder niveau. Voor problemen en onderhoud zou ik dus het beste de bovenlaag eraf moeten kunnen halen.
4) Als ik de bovenste laag los wil halen heb ik altijd het risico eea te beschadigen. Hiervoor moet ik dus een oplossing vinden.
5) Ik wil graag een deel van de baan kunnen bewerken of onderhouden zonder dat een ander deel er last van heeft. Dus als ik het depot aan wil kleden dan wil ik dat het centraal station gewoon blijft functioneren. Bij normale modules mis je meteen een hap uit de baan. En ik wil ten alle tijden kunnen rijden, anders is de motivatie van het aankleden snel weg.
Zo heb ik een aantal punten waarvoor ik nu een oplossing heb verzonnen. Allereerst heb ik de baan in modules gezaagd. Dat is de basis zodat de baan altijd verhuisd kan worden. Deze zijn in de tekening aangegeven met een rode lijn.
Nu is de basis er en is punt 1 opgelost. De overige punten hebben betrekking op het bovenste deel van de baan, de Bovenbouw. Om mijn problemen op te lossen heb ik losse panelen bedacht, door de bovenbouw in functionele secties te verdelen krijg je een aantal sectoren die wel of niet door een module scheiding uit een of twee panelen bestaan.
Zo heb ik de volgende secties op tekening aangegeven met een blauwe lijn:
- Centrum
- Centraal Station
- Stoomdepot
- Industrie
- Wisselstraat
Het deel dat onderin zit wat nog niet is verdeeld komt grotendeels laag, het deel met de sporen word een opzetstuk.
Ik bouw de bovenbouw op uit panelen die komen te rusten op spanten. Het begint met een frame van balken 40mm dik waarop ik om de 40 cm een spant plaats van 10cm hoog. In deze spanten komt het trace te liggen voor de S-Bahn en het Paradespoor. Reden hiervoor is omdat het onderste en korte deel op het laagste niveau zit dus boven op het frame. De sporen vanaf de boog naar de onderste helix komen op een dijkje, dus dat word makkelijk om afneembaar te maken.
Bovenop de spanten komen de panelen te liggen. Deze bestaan uit 5mm triplex op 20mm balkjes. Nu zat ik nog met het probleem, hoe krijg je de panelen dan zo uit de baan en weer terug zodat alles netjes past.
Daarvoor ga ik de frieslijst gebruiken. Boven elk paneel zet ik in de frieslijst een oogje waar ik een katrol aan kan hangen. Het aantal katrollen varieert naar gelang de grote, breedte en balans van een paneel. Door nu een touw via het katrol aan een paneel te haken kan ik deze geleidelijk en recht uit de baan hijsen en zekeren aan de frieslijst. Inhaken op het paneel gaat via een gaatje in het paneel.
Zo kan ik netjes onderhoud plegen bij de binnenin liggende sporen zonder de panelen en wat erop staat te beschadigen. Wil ik de panelen uit de baan halen voor onderhoud dan hoef ik deze alleen maar uit de haken te halen en mee te nemen. Electrisch scheiden is ook vrij simpel, elk paneel krijgt een stekker verbinding. Losklikken en klaar. Om te zorgen dat de panelen exact op dezelfde plek terug komt te liggen wil ik in het hout nog een oplossing maken door middel van een pin of mes/groef in de spant waar het paneel op ligt.
De Frieslijst komt aan kettingen aan het plafond te hangen, zo heb ik een stevige draagconstructie waardoor de Frieslijst niet alleen functioneerd als licht- en geluidsbak maar ook als hijskracht en als opbergplank voor de kratten met spullen.
Stel nou dat ik het depot of de industrie wil aankleden dan kan het centraal station gewoon blijven functioneren
De schaduwstations worden gelegd op een houten plaat verdeeld over de module (vrij simpel) en de helixen worden uitrol baar.
Zo hele lap stof, nog vragen………………
Groetjes
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Erlebniswelt Domburg
Hallo Martin,
Prachtig ontwerp. Ik ben met het zelfde idee bezig een heel mooi groot operationeel station.
Ben ook benieuwt naar de maten van de modules?
Dat van het service spoor vind ik goed gevonden dat is bij veel banen een hendikep.
Dat bouw ik op het laagste niveau daar kan ik dan wat loks opstellen voor reparastie, schoonmaken etc want ik kan bij mijn besturing zeggen dat een lok na zoveel uren rijden aan een onderhouds beurd toe is en dan kan ik hem automatisch op dat deel van mijn laten komen,
Blijf het volgen
Bob Vermeulen
Prachtig ontwerp. Ik ben met het zelfde idee bezig een heel mooi groot operationeel station.
Ben ook benieuwt naar de maten van de modules?
Dat van het service spoor vind ik goed gevonden dat is bij veel banen een hendikep.
Dat bouw ik op het laagste niveau daar kan ik dan wat loks opstellen voor reparastie, schoonmaken etc want ik kan bij mijn besturing zeggen dat een lok na zoveel uren rijden aan een onderhouds beurd toe is en dan kan ik hem automatisch op dat deel van mijn laten komen,
Blijf het volgen
Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
He maar dat is handig, dat de softwar ezelf bijhoud wanneer een loc toe is aan en servicebeurt Die ga ik onthoudenbob vermeulen schreef:Hallo Martin,
Prachtig ontwerp. Ik ben met het zelfde idee bezig een heel mooi groot operationeel station.
Ben ook benieuwt naar de maten van de modules?
Dat van het service spoor vind ik goed gevonden dat is bij veel banen een hendikep.
Dat bouw ik op het laagste niveau daar kan ik dan wat loks opstellen voor reparastie, schoonmaken etc want ik kan bij mijn besturing zeggen dat een lok na zoveel uren rijden aan een onderhouds beurd toe is en dan kan ik hem automatisch op dat deel van mijn laten komen,
Blijf het volgen
Bob Vermeulen
Ik vond het ook een handicap en dus heb ik het meteen meegenomen in het ontwerp. Dat is het voordeel dat mijn eerste project als best groot was, dan leer je echt heel veel.
Bedankt
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Erlebniswelt Domburg
Hi Martin ,
dat zijn weer leuke vondsten . ik krijg het gevoel dat we aan telepathie doen , ik zit ook al een hele tijd te piekeren over losse delen voor schaduwstation en boven baan .
kan ik vast wel een idee lenen
het idee van het service spoor is heel handig , maar beperkt wel een beetje de hoogte van baan of werk tafel denk ik .
hoe heb je je nu de route van b.v. beneden naar boven voorgesteld ? gaat een trein van uit het onderste SS naar boven door het 2e SS en dan naar de boven baan ( een onder broken helix ) , of ga je met wissels in de helixen werken ( als dat uberhaupt kan ).
ik begrijp dat je met Peco 55 gaat werken , gebruik je voor de SS opstel sporen ook peco 55 wissels en zo ja welke .
ik heb nu al weer een aantal proefjes in anyrail gemaakt , maar ik heb geen idee wat een werkbare tussen ruimte voor de sporen is , geen rekening houdend met de normen .
groet rob
dat zijn weer leuke vondsten . ik krijg het gevoel dat we aan telepathie doen , ik zit ook al een hele tijd te piekeren over losse delen voor schaduwstation en boven baan .
kan ik vast wel een idee lenen
het idee van het service spoor is heel handig , maar beperkt wel een beetje de hoogte van baan of werk tafel denk ik .
hoe heb je je nu de route van b.v. beneden naar boven voorgesteld ? gaat een trein van uit het onderste SS naar boven door het 2e SS en dan naar de boven baan ( een onder broken helix ) , of ga je met wissels in de helixen werken ( als dat uberhaupt kan ).
ik begrijp dat je met Peco 55 gaat werken , gebruik je voor de SS opstel sporen ook peco 55 wissels en zo ja welke .
ik heb nu al weer een aantal proefjes in anyrail gemaakt , maar ik heb geen idee wat een werkbare tussen ruimte voor de sporen is , geen rekening houdend met de normen .
groet rob
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Erlebniswelt Domburg
Hallo Rob,martindomburg schreef:He maar dat is handig, dat de softwar ezelf bijhoud wanneer een loc toe is aan en servicebeurt Die ga ik onthoudenbob vermeulen schreef:Hallo Martin,
Prachtig ontwerp. Ik ben met het zelfde idee bezig een heel mooi groot operationeel station.
Ben ook benieuwt naar de maten van de modules?
Dat van het service spoor vind ik goed gevonden dat is bij veel banen een hendikep.
Dat bouw ik op het laagste niveau daar kan ik dan wat loks opstellen voor reparastie, schoonmaken etc want ik kan bij mijn besturing zeggen dat een lok na zoveel uren rijden aan een onderhouds beurd toe is en dan kan ik hem automatisch op dat deel van mijn laten komen,
Blijf het volgen
Bob Vermeulen
Ik vond het ook een handicap en dus heb ik het meteen meegenomen in het ontwerp. Dat is het voordeel dat mijn eerste project als best groot was, dan leer je echt heel veel.
Bedankt
Hierbij een afdruk van het scherm. WinDigiPet heeft aangegeven dat de lok in het geel zijn uren op de baan heeft gereden en aan service toe is.
Ik kan zelf in de software opgeven bij welk aantal uren rijden op de baan de loks een service buurt moeten hebben. WinDigiPwet houd dan zelf bij hoeveel uren een lok werkelijk op de baan heeft gereden.
Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
rob schellenbach schreef:Hi Martin ,
dat zijn weer leuke vondsten . ik krijg het gevoel dat we aan telepathie doen , ik zit ook al een hele tijd te piekeren over losse delen voor schaduwstation en boven baan .
kan ik vast wel een idee lenen
het idee van het service spoor is heel handig , maar beperkt wel een beetje de hoogte van baan of werk tafel denk ik .
hoe heb je je nu de route van b.v. beneden naar boven voorgesteld ? gaat een trein van uit het onderste SS naar boven door het 2e SS en dan naar de boven baan ( een onder broken helix ) , of ga je met wissels in de helixen werken ( als dat uberhaupt kan ).
ik begrijp dat je met Peco 55 gaat werken , gebruik je voor de SS opstel sporen ook peco 55 wissels en zo ja welke .
ik heb nu al weer een aantal proefjes in anyrail gemaakt , maar ik heb geen idee wat een werkbare tussen ruimte voor de sporen is , geen rekening houdend met de normen .
groet rob
Hoi Rob,
Knap he, heb ik voor geleerd *lol*
Je mag de ideeen zoveel gebruiken als je wilt, daar zijn ze voor toch
Het servicespoor gaat 5 cm stijgen en de S-Bahn gaat 8 cm zakken, de werktafel komt op 90 cm hoogte. Dus ik krijg 10cm boven de S-Bahn het werkblad en daaop een dijkje van 5cm met het servicespoor erop. Dus dat gaat wel goed. Mijn uitdaging ligt bij de radiator. Onder de werkafel staat de radiator voor de verwarming. Dan is het schaduwstation van de S-Bahn niet echt handig. Maar het moet nu eenmaal omdat het de enige plek is.
Nu wil ik het schaduwstation op in een bak maken. Hoe dat weet ik nog niet, dat is een mooie uitdaging
De routes door het schaduwstations zijn oneindig. De treinen kunnen alle kanten op. De enige beperking is dat als een trein van de bovenbouw naar schaduwstation 2 wilt dan moet hij of keren of doorrijden over schaduwstation 1. Maar een trein kan nu bijvoorbeeld van:
- CS links verlaten via paradespoor naar SS1 of SS2 vervolgens keren en weer terug.
- CS links verlaten via paradespoor naar SS1 of SS2 doorrijden en aan de rechterzijde zijde CS weer in.
- CS rechts verlaten naar SS1 of SS2 vervolgens keren en weer terug
- CS rechts verlaten naar SS1 of SS2 vervolgens doorrijden en via paradespoor aande linkerzijde CS weer in.
Bedenk het maar, volg de sporen en je zult zien dat zo goed als alle routes mogelijk zijn. Zelfs rondjes rijden op het schaduwstation zelf. Ik ben uitgegaan dat de baan zowel in hondebot vorm als in ovale vorm bereden kan worden. Ongeacht of ze parkeren op SS1 of SS2. klein detail: De sporen van SS1 naar SS2 zijn beide in twee richtingen berijdbaar.
Ik ga voor alle sporen Peco 55 gebruiken met servo's op de wissels. Daarbij maak ik een uitzondering voor de engelse wissels in de schaduwstations, die krijgen de aandrijving van peco zelf. Rede daarvoor is dat ik de tongen erg slap en gevoelig voor vuil vind en de servo's moeite hebben om deze secuur om te leggen zonder weerstand. Met de peco magneetaandrijving heb je dat pobleem niet.
in de bovenbouw komen wel servo's op de engelse wissels vanwege het optische aspect.
De standaard maat tussen peco rails parralel is 26,5 deze hanteer ik dan ook op de rechte stukken. In de bochten zet ik ze van Radius=250 tot Radius=400 op 33mm en bij grotere diameters op ga ik richting de 30mm.
Als je mijn Anyrail bestand zou willen moet je me even je email adres doen via pb. Dan mail ik hem even door
Groetjes martin
@Bob: Tnxs, ik zal dit eens voorleggen bij Xander Berkhof (iTrain)
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Erlebniswelt Domburg
Hi Martin ,
Ja , dat lijkt me wel wat , om je anyrail bestand eens te bekijken .Dan zie je het toch veel beter dan zo'n helaas beperkte afbeelding op het forum.
Ik zal hierna eens uit vlooien hoe een pb werkt .
Ik geloof dat Jos , de meester bouwer van staion Roosendaal , in zijn thread in het begin laat zien dat hij de wisselstraat van het schaduwstation op een soort losse module maakt .
Je verdeling van de boven baan in knutsel stukken is , als het werkbaar is , erg handig . zo te zien , zul je wel de meeste stukken mee de huiskamer in moeten nemen .
Als ik het zo bekijk passen ze niet op je knutsel tafel .Maar een paar Gamma schraagjes doen ook wonderen.
Groet
Rob
Ja , dat lijkt me wel wat , om je anyrail bestand eens te bekijken .Dan zie je het toch veel beter dan zo'n helaas beperkte afbeelding op het forum.
Ik zal hierna eens uit vlooien hoe een pb werkt .
Ik geloof dat Jos , de meester bouwer van staion Roosendaal , in zijn thread in het begin laat zien dat hij de wisselstraat van het schaduwstation op een soort losse module maakt .
Je verdeling van de boven baan in knutsel stukken is , als het werkbaar is , erg handig . zo te zien , zul je wel de meeste stukken mee de huiskamer in moeten nemen .
Als ik het zo bekijk passen ze niet op je knutsel tafel .Maar een paar Gamma schraagjes doen ook wonderen.
Groet
Rob
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
Hoi Rob,
Ja, of mijn ideeen bewerkbaar zijn dat weet ik pas als ik het ga maken Dat is met de meeste ideeen helaas zo. maar al shet werkt dan ben ik echt van mijn problemen verlost
Stuur me anders een email op info@martinenellen.nl. Dan mail ik je de anyrail bestanden van Erlebniswelt toe, doe ik meteen Marelburg erbij, das een klein baantje.
groetjes
edit: zie dat je de pb hebt gevonedn, mail is onderweg
Ja, of mijn ideeen bewerkbaar zijn dat weet ik pas als ik het ga maken Dat is met de meeste ideeen helaas zo. maar al shet werkt dan ben ik echt van mijn problemen verlost
Stuur me anders een email op info@martinenellen.nl. Dan mail ik je de anyrail bestanden van Erlebniswelt toe, doe ik meteen Marelburg erbij, das een klein baantje.
groetjes
edit: zie dat je de pb hebt gevonedn, mail is onderweg
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Erlebniswelt Domburg
Goedenavond,
Het is weer tijd voor een grote update. Het baanplan is kritisch beoordeeld door Paul Bender die het baanplan vooral controleerde op natuur getrouwheid. Daarbij kwamen een paar punten aan het licht die veranderd konden worden. Hiermee komt het emplacement dichter bij het grootbedrijf. Eerlijk gezegd ben ik zeer tevreden met het eind resultaat die in sommige opzichten sterk is verbeterd.
Paul zal zijn bevindingen hier later zelf toelichten Paul enorm bedankt voor je beoordeling!!
Bij dezen presenteer ik het vernieuwde baanplan: Erlebniswelt Domburg versie 2
Het vernieuwde baanplan. Duidelijk is zichtbaar dat het industriegebied is verplaatst waardoor de wisselstraat rechts van het CS met rechte wissels uitgevoerd kan worden. Tevens is hierdoor langere perron en goederensporen gecreëerd. Het Goederen emplacement is vereenvoudigd waardoor treinen die binnenkomen simpel uitgerangeerd kunnen worden. De treinen komen nu binnen waardoor de loc zich begeeft naar het depot. Een rangeer loc plukt de trein uit elkaar en neemt delen mee naar het nieuwe industrieterrein. Deze takt achter de wisselstraat langs en komt onderlangs aan de voorzijde weer tevoorschijn. Voor de doorgaande goederentreinen is er in het stationsgebied een doorgaand spoor gelegd waardoor ze met betere snelheid door kunnen rijden. Het servicespoor heeft net voor de helix Zuid (onder) een aansluiting op het hoofdnet zodat dat spoor gebruikt kan worden om een trein tijdelijk te parkeren.
Het industrieterrein geeft aansluiting aan een fabriek, groothandel en een losplaats.
Het paradespoor is iets langer geworden door het verdwijnen van de S-Bahn halte.
De S-Bahn is ook aangepakt. Het zuidelijke schaduwstation is verdwenen, had geen rekening gehouden met de radiator onder de werktafel. Ik zat met het probleem dat de helling te stijl werd als ik het spoor voor de helix zou keren, daarom toch maar gekozen om deze om de helix te laten lopen. De uitneembare constructie los ik dan wel weer op. De eerste halte is vervallen en is een paradespoortje geworden om vervolgens de ondergrondse halte te betreden van het Centrum. Deze is via de zijkant onder het paradespoor zichtbaar. Het schaduwstation is als kopstation uitgevoerd en heeft wat extra sporen gekregen. De treinen die er rijden zijn allemaal treinstellen of stuurstand.
Schaduwstation 1
Schaduwstation 2
De schaduwstations zijn ongewijzigd en bieden nog steeds plaats aan ruim 40 treinen van diverse lengtes. Met deze schaduwstations zijn alle denkbare routes mogelijk.
Module en paneel indeling
En tenslotte een overzicht van de sporen en hun functie:
1: Perronspoor 1 (voornamelijk S-Bahn en RB treinstellen)
2: Perronspoor 2 (voornamelijk S-Bahn en RB treinstellen)
3: Perronspoor 3
4: perronspoor 4
5: Perronspoor 5
6: Doorgangsspoor Goederentreinen
7: Perronspoor 6
8: Perronspoor 7
9: Perronspoor 8
10: Ontvangstspoor Goederen
11: Omloopspoor Goederen
12: Verbindingsspoor depot
13: Toegangsspoor draaischijf
14: Bevoorrading kolenbunker
15: Kolenbunker spoor 1 / inspectieput
16: Kolenbunker spoor 2 / inspectieput
17: Zand- en slakkenspoor
18: Rechte loods spoor 1
19: Rechte loods spoor 2
20: Opstelspoor werktrein
21: Opstelspoor kolenbunker
22: Verbindingsspoor kolenbunker
23: Dieselinstallatie
24: Uitloopspoor goederen
25: Opstelspoor goederen
26: opstelspoor depot
27: Uitloopspoor depot
28: Ringloods spoor 1
29: Ringloods spoor 2
30: Ringloods spoor 3
31: Ringloods spoor 4
32: Ringloods spoor 5
33: Ringloods spoor 6
34: Stamlijn industrie
35: Omloopspoor goederen
36: Uitloopspoor opstel
37: Opstelspoor Goederen
38: Opstelspoor Goederen
39: Parkeerspoor Goederen / Verbindingsspoor Servicespoor
40: Baanvak
41: Baanvak
42: Servicespoor
43: Losplaats Industrie
44: Ontvangsspoor Industrie
45: Omloopspoor Industrie
46: Aansluiting groothandel
47: Uitloopspoor Industrie
48: Opstelspoor Industrie
49: Aansluiting Fabriek
50: Fabriekspoor 1
51: Fabriekspoor 2
52: S-Bahn
53: S-Bahn
54: Paradespoor S-Bahn
55: Paradespoor S-Bahn
56: Paradespoor Baanvak
57: Paradespoor Baanvak
Een hele waslijst maar ik heb nu wel een emplancement waar ik tevreden mee kan zijn. Alle aspecten van het grootbedrijf zijn erin verwerkt en dat geeft een realistischer beeld. Paul bedankt voor je input!!
Nog meer goed nieuws: Mijn plannen voor de zomer zijn verplaatst naar het najaar. Dus zodra ik de financiën rond heb voor de verbouwing van de schuur dan is er een kans dat de bouw van de baan nog dit jaar zal starten…….
Stay Tuned, Groetjes
Het is weer tijd voor een grote update. Het baanplan is kritisch beoordeeld door Paul Bender die het baanplan vooral controleerde op natuur getrouwheid. Daarbij kwamen een paar punten aan het licht die veranderd konden worden. Hiermee komt het emplacement dichter bij het grootbedrijf. Eerlijk gezegd ben ik zeer tevreden met het eind resultaat die in sommige opzichten sterk is verbeterd.
Paul zal zijn bevindingen hier later zelf toelichten Paul enorm bedankt voor je beoordeling!!
Bij dezen presenteer ik het vernieuwde baanplan: Erlebniswelt Domburg versie 2
Het vernieuwde baanplan. Duidelijk is zichtbaar dat het industriegebied is verplaatst waardoor de wisselstraat rechts van het CS met rechte wissels uitgevoerd kan worden. Tevens is hierdoor langere perron en goederensporen gecreëerd. Het Goederen emplacement is vereenvoudigd waardoor treinen die binnenkomen simpel uitgerangeerd kunnen worden. De treinen komen nu binnen waardoor de loc zich begeeft naar het depot. Een rangeer loc plukt de trein uit elkaar en neemt delen mee naar het nieuwe industrieterrein. Deze takt achter de wisselstraat langs en komt onderlangs aan de voorzijde weer tevoorschijn. Voor de doorgaande goederentreinen is er in het stationsgebied een doorgaand spoor gelegd waardoor ze met betere snelheid door kunnen rijden. Het servicespoor heeft net voor de helix Zuid (onder) een aansluiting op het hoofdnet zodat dat spoor gebruikt kan worden om een trein tijdelijk te parkeren.
Het industrieterrein geeft aansluiting aan een fabriek, groothandel en een losplaats.
Het paradespoor is iets langer geworden door het verdwijnen van de S-Bahn halte.
De S-Bahn is ook aangepakt. Het zuidelijke schaduwstation is verdwenen, had geen rekening gehouden met de radiator onder de werktafel. Ik zat met het probleem dat de helling te stijl werd als ik het spoor voor de helix zou keren, daarom toch maar gekozen om deze om de helix te laten lopen. De uitneembare constructie los ik dan wel weer op. De eerste halte is vervallen en is een paradespoortje geworden om vervolgens de ondergrondse halte te betreden van het Centrum. Deze is via de zijkant onder het paradespoor zichtbaar. Het schaduwstation is als kopstation uitgevoerd en heeft wat extra sporen gekregen. De treinen die er rijden zijn allemaal treinstellen of stuurstand.
Schaduwstation 1
Schaduwstation 2
De schaduwstations zijn ongewijzigd en bieden nog steeds plaats aan ruim 40 treinen van diverse lengtes. Met deze schaduwstations zijn alle denkbare routes mogelijk.
Module en paneel indeling
En tenslotte een overzicht van de sporen en hun functie:
1: Perronspoor 1 (voornamelijk S-Bahn en RB treinstellen)
2: Perronspoor 2 (voornamelijk S-Bahn en RB treinstellen)
3: Perronspoor 3
4: perronspoor 4
5: Perronspoor 5
6: Doorgangsspoor Goederentreinen
7: Perronspoor 6
8: Perronspoor 7
9: Perronspoor 8
10: Ontvangstspoor Goederen
11: Omloopspoor Goederen
12: Verbindingsspoor depot
13: Toegangsspoor draaischijf
14: Bevoorrading kolenbunker
15: Kolenbunker spoor 1 / inspectieput
16: Kolenbunker spoor 2 / inspectieput
17: Zand- en slakkenspoor
18: Rechte loods spoor 1
19: Rechte loods spoor 2
20: Opstelspoor werktrein
21: Opstelspoor kolenbunker
22: Verbindingsspoor kolenbunker
23: Dieselinstallatie
24: Uitloopspoor goederen
25: Opstelspoor goederen
26: opstelspoor depot
27: Uitloopspoor depot
28: Ringloods spoor 1
29: Ringloods spoor 2
30: Ringloods spoor 3
31: Ringloods spoor 4
32: Ringloods spoor 5
33: Ringloods spoor 6
34: Stamlijn industrie
35: Omloopspoor goederen
36: Uitloopspoor opstel
37: Opstelspoor Goederen
38: Opstelspoor Goederen
39: Parkeerspoor Goederen / Verbindingsspoor Servicespoor
40: Baanvak
41: Baanvak
42: Servicespoor
43: Losplaats Industrie
44: Ontvangsspoor Industrie
45: Omloopspoor Industrie
46: Aansluiting groothandel
47: Uitloopspoor Industrie
48: Opstelspoor Industrie
49: Aansluiting Fabriek
50: Fabriekspoor 1
51: Fabriekspoor 2
52: S-Bahn
53: S-Bahn
54: Paradespoor S-Bahn
55: Paradespoor S-Bahn
56: Paradespoor Baanvak
57: Paradespoor Baanvak
Een hele waslijst maar ik heb nu wel een emplancement waar ik tevreden mee kan zijn. Alle aspecten van het grootbedrijf zijn erin verwerkt en dat geeft een realistischer beeld. Paul bedankt voor je input!!
Nog meer goed nieuws: Mijn plannen voor de zomer zijn verplaatst naar het najaar. Dus zodra ik de financiën rond heb voor de verbouwing van de schuur dan is er een kans dat de bouw van de baan nog dit jaar zal starten…….
Stay Tuned, Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 09 feb 2012 17:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Erlebniswelt Domburg
Hoi Martin,
dit ziet er idd beter uit als de eerdere versies. 2 opmerkingen:
1) zijn de beide keerlussen in het schaduwstation wel lang genoeg voor je langste trein?
2) je gebruikt nogal wat engelse wissels, op de mijne blijven regelmatig loks staan. Ik ga ze in de toekomst niet meer gebruiken. Als jij betere ervaringen hebt: ga je gang
dit ziet er idd beter uit als de eerdere versies. 2 opmerkingen:
1) zijn de beide keerlussen in het schaduwstation wel lang genoeg voor je langste trein?
2) je gebruikt nogal wat engelse wissels, op de mijne blijven regelmatig loks staan. Ik ga ze in de toekomst niet meer gebruiken. Als jij betere ervaringen hebt: ga je gang
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan