DCC decoder instellen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Janneman

DCC decoder instellen

Bericht door Janneman »

Hallo allemaal.

Hoe programmeer ik een DCC decoder, ik ben op dit gebied een kluns. :oops:
Dus:
Hoe stel ik een Loc adres in.
Wat moet ik met CV's ( en waar dient het voor )
Wat doen ik met Bits ( en waar dient het voor )
enz enz.
Ik heb een beschrijving maar die is in het Duits of Engels maar snap er geen bal van. :evil:
De decoders kan ik met de IB uitlezen maar als ik wat verander werkt er niets meer. :twisted:
Gelukkig schrijf ik eerst op wat de waardes waren voor zo ver het mogelijk is.
Maar als ik 2 decoders met de zelfde waarde heb zit ik met het probleem dat ik ze niet onafhankelijk ven elkaar kan laten rijden.
Het zelfde probleem heb ik met Selectrix decoders als ik de zaak verander en op programmeren druk krijg ik een foutmelding.

Graag zou ik wat hulp kunnen gebruiken.

Vr Gr Jan

evo

Re: DCC decoder instellen

Bericht door evo »

Voor sommige decoders kun je op het internet een nederlandse handleiding vinden, zoek eens met google.

Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Janneman

Bericht door Janneman »

evo schreef:Voor sommige decoders kun je op het internet een nederlandse handleiding vinden, zoek eens met google.
Dank Evo voor de snelle reactie.

Ik zal zeker een blik op Google werpen

Maar ik zou graag eens uitgelegd willen hebben wat een CV is en wat ik er mee kan doen en wat ik met de Bit's moet doen of kan doen.
Waar ik bijvoorbeeld het Loc-adres kan veranderen.
Ik heb b.v.b een trek-duw stel, in de stuurstandwagen zit een functie decoder,( Rautenhaus SLX 802, deze is geschikt voor Selectrix en DCC formaat ) en in de loc zit een Loc decoder ( Rautenhaus RMX 990f deze is ook geschikt voor Selectrix en DCC formaat ).
Naar mijn mening moeten die het zelfde adres hebben i.v.m. de wisselende front en sluitlichten.
Maar hoe stel ik die in, ik ben op dit gebied nogal een chaoot, wat ik net gedaan heb ben ik even later weer vergeten ( zal wel met de leeftijd te maken hebben ).
Naar mijn mening moet ik die dus in kunnen stellen op Selectrix.
Bij de stuurstangwagen las de IB meteen het Selectrix protocol af en kon ik het adres meteen veranderen maar bij de Loc lukt me dat niet en deze leest zowel het DCC als het Selectrix protocol af maar veranderen naar het zelfde adres als de stuurstangwagen kan ik het niet.

Vandaar mijn vragen en om weer een decoder om zeep te helpen heb ik geen zin in
2 Selectric decoders doen niets meer een 1 Kuehn decoder werd een rookgenerator en dat wordt toch een beetje te veel voor mijn pensioentje.

Mvg, Jan

spoor65

Bericht door spoor65 »

CV veranderen doe je met jouw IB,, dus in eerste instantie zul je dan ook de handleiding van de IB moeten raadplegen
om te zien welke handelingen je moet doen om de decoders in te stellen.

Voor nederlandse handleiding,

http://www.freebit.nl/downloads/Handboek%20IB.pdf

wie weet heb je er wat aan.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Janneman

Bericht door Janneman »

Bedankt voor de tip Freddy maar deze had ik al gedownload en uitgeprint. :)
Ik heb maar gewoon een gok genomen en ben gisteren begonnen met wat experimenteren.
Wat gebeurt er als ik CV-1 een nummer geef en zie daar dat is het loc-adres, daarna CV-1 een ander nummer gegeven en ja hoor het Loc-adres wijzigd, dus dat weet ik nu CV-1 is het Loc-adres. :D
Vandaag ga ik maar eens verder kijken wat de rest doet. :roll:
Het is toch koud buiten en met die lamme rug van me is het veel te link om in de sneeuw te lopen.
Dus tijd genoeg en het licht in de Loc moet ook nog branden dus ben wel even bezig.

Alle bedankt voor de respons en nog een fijne dag. :D :D
Janneman

FidOo

Bericht door FidOo »

Als je wilt weten wat je CV's doen moet je even de handleiding van je decoder opzoeken. Daarin staat precies welke CV voor wat is. (sommige zijn vastgelegd in de normen zoals CV 1 = lokadres) Maar andere zijn weer per merk verschillend.
T klinkt lastiger als het is, maar dat valt wel mee...

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

shoven

Bericht door shoven »

Bij de NMRA kun je van alles vinden over de DCC standaard, ook waar de CV's voor dienen en dergelijke. Kijk bijvoorbeeld eens hier.

Een voorbeeldje: in deze handleiding van Kuehn staat van alles over hoe je je decoder instelt en wat welke CV doet. Bij andere fabrikanten is deze informatie er ook, wordt meestal met je decoder meegeleverd (maar niet altijd) of is op de site van de fabrikant te vinden.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Eiffelman

Bericht door Eiffelman »

Ik heb een Kuehn decoder ingebouwd (middels een stekker) in een minitrix Koploper. Gebruik een Fleischmann Multimaus (kan dus de cv's niet uitlezen) en een programmeerrail. Het treinstel is in de bibliotheek van de Multimaus opgeslagen (adres 9). Bij het opnieuw schrijven (programmeren) van de CV's 1 t/m 5 blinkt het frontlicht bij elke programmeerstap. Als ik vervolgens weg wil rijden ('gas geef"), gaat de frontverlichting aan, de trein rijdt echter niet weg. Bij veranderen van de rijrichting, verandert ook de verlichting van wit naar rode sluitverlichting. Het treinstel rijdt echter niet.
Ik heb vervolgens de decoder eruit genomen, en een Uhlenbrock decoder gemonteerd. Hetzelfde treedt op: frontverlichting licht op als ik weg wil rijden en verwisselt naar rood met de rijrichting. Treinstel blijft staan (geen brommen, niets).
Ik snap er dus niets van want in principe hoef je bij een NEM651 interface stekker niets te wijzigen in de bedrading(tenminste, dat begreep ik). Doe ik iets verkeerd zonder te weten dat ik het fout doe?
PS: Na het verwijderen van de decoder en de analoog stekker terugplaatsen, heb ik het treinstel op een analoge testbaan geprobeerd: geen probleem, treinstel rijdt gewoon zoals het moet. Terugplaatsen van de decoder en uitproberen op de analoge baan: er gebeurt niets, ook geen verlichting (ik heb wel eerst CV 28 met de waarde 6 geprogrammeerd zodat de decoder ook op een analoge baan kan worden gebruikt). Wat zie ik over het hoofd?

groet
Frank

shoven

Bericht door shoven »

Zit de decoder er toevallig op zijn kop in?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Eiffelman

Bericht door Eiffelman »

Shoven,

Heb ik ook al gedacht en de decoder omgedraaid. Dat had ik al een paar keer geprobeerd, zonder resultaat. Echter had ik ook al vastgesteld dat het kontakt tussen de stekker en kontrastekker allerbelabberd is: als je de decoder aanraakt en een klein beetje beweegt, maakt hij al geen goed kontakt meer. Dus nu nog maar een keer omgedraaid en in eerste instantie: niets. Maar toen ik de decoder heen en weer schoof in de stekker, was er een punt waarbij de motor ging draaien. Dus ja, de decoder zat er verkeerd in en door de slechte kontakten dacht ik, dat hij er in eerste instantie toch goed inzat. Bedankt voor de hulp, hij rijdt inmiddels op mijn testbaan (niet zonder problemen want als ik over een bepaalde wissel rijdt, krijg ik kortsluiting. Dat zit hem geloof ik in de wielafstand (flenzen) van het treinstel. Je kunt zien dat daar de sluiting optreedt als hij over de wissel gaat. Het zijn ook heel oude wissels (25 jaar) en ook daar kan het aan liggen (er zijn zichtbare verschillen in de tongaansluiting, bij de oude wissels liggen die dichter bij elkaar en kan de sluiting ontstaan als de flensafstand klein is. Bij Fleischmann loks heb ik geen last, dit treinstel is de eerste niet-Fleischmann loc die ik heb). Moet het eens goed aankijken wat te doen.

groeten
Frank

shoven

Bericht door shoven »

Bekend probleem, bij Minitrix klopt de afstand tussen de flenzen wel vaker niet. Ik heb dat ook af en toe, met andere merken nooit problemen. Even met beleid proberen de wielen uit elkaar te drukken.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Eiffelman

Bericht door Eiffelman »

Steven,

Bedankt voor de tip, zal eens kijken of een malletje kan maken om de wielen gecontroleerd uit elkaar te "trekken"

groet

Frank

Plaats reactie