Roco (B) reeks 59: total make-over!
Roco (B) reeks 59: total make-over!
Onder het motto "als het jeukt moet je krabben" ga ik het schaal-N model van Roco reeks 59 eens onderhanden nemen!
Ik heb het model nog niet, maar de "total make-over" zal, letterlijk, totaal zijn. Estetisch krijgt het model een face-lift; de kast en onderstellen worden aangepast en verbeterd, interieur wordt geïnstalleerd, verlichting wordt onderhanden genomen en de loc wordt omgespoten in een livrei naar keuze. Technisch zal het model ook worden gemoderniseerd: nieuwe motor en nieuwe overbrenging, digitalisering met geluid... Het model zal na aanpassing weer met trots en voldoening kunnen ingezet worden op een hedendaagse modelbaan (hoop ik). Volgende ingrepen zijn "à la carte"; pik eruit wat je zint, sla over wat je onzin vindt.
...oh ja, voor de DB-rijders onder ons: het verhaal hieronder gaat grotendeels ook op voor de Roco BR 215, want daar heeft Roco onze HLD 59 van afgeleid.
Een nieuwe motor
Het Roco-model bezit een relatief goede motor met vliegwiel. Ze is niet te luidruchtig, redelijke trekkracht en met vliegwiel vrij soepel en rustig, maar gedateerd. Is een nieuwe motor dan wel nodig. Eigenlijk niet, maar als men echt een geruisloze loc wilt, met betere rijeigenschappen, is een nieuwe motor wel een mogelijkheid.
Aangepaste overbrenging
Dit model rijdt veel te snel bij een normaal aangelegde spanning. Om de motor toch in een normaal regime te kunnen gebruiken, kunnen we de overbrenging aanpassen, en de reductie opvoeren. Om dit te bereiken installeer ik 2 nieuwe wormen met een halve spoed van Glasmacher, waardoor de locomotief half zo snel zal rijden, en vooral een soepeler en krachtiger gedrag heeft bij trage loop.
Anti-waggel
Net zoals bij haar grote zus, wordt de waggel veroozaakt door de manier waarop de kast op het draaistellen ligt. Het steunvlak is origineel bol van vorm. Dit kunnen we met een klein vijltje aanpassen, zodat de steun vlak wordt.
Digitalisering
Voor wie digitaal rijdt, is de digitalisatie van dit model aan de orde. Dit kan om een budget-vriendelijk manier met bijvoorbeeld een Hornby R8249 decoder voor ongeveer 15 euro. Of we verkiezen om full-monty te gaan, met geluid, maar dan moeten we toch een briefje van 100 euro boven halen. Ik ga hier de ESU Loksoud 55811 installeren met geluiden van de originele HLD 59... indien we de plek vinden voor decoder én luidspreker.
Verbeteringen aan de kast
Afgezien dat de kast niet 100% op maat is (waar we niets aan zullen/kunnen veranderen) zijn er nog een paar opvallende fouten waar te nemen. De uitlaten van motor en stoomgroep op het dak ontbreken, evenals de verluchtingsklepjes. De handgrepen naast de deuren en op de neus zijn aangegoten, en zouden we kunnen vervangen door draad. De ramen hebben nogal veel speling, waardoor ze niet mooi aansluiten met de kast. Ik zal pogen om hieraan ook iets te doen (wordt primeur of ramp! ).
Gewicht
Het model is vrij licht van gewicht, en heeft hierdoor een vrij belabberde trakkracht. Met lood verzwaar ik het model, wat niet alleen de trekkracht ten goede komt, maar ook het elektrisch kontakt tussen wielen en rail bevorderd. Twee vliegen in 1 klap om het (lees elk) model beter te laten rijden op een heel eenvoudige manier.
Frontseinen
Ik verkies om een versie te maken met enkelvoudige frontseinen, en zonder derde frontsein bovenaan. Ook zouden de frontseinen nu correct moeten oplichten, en schakelbaar, ipv die kerstboomverlichting van de huidige modellen. Hiervoor maken we 2 plaatjes met alle LED's op gemonteerd die langs de binnenkant van de neus geplaatst worden.
Interieur
Samen met het plaatje met de LED's maken we het interieur van de cabine uit styreen. Een poppotje als bestuurder leeft de boel op. Interieur wordt midden grijs geschilderd. Eventueel kunnen we nog cabineverlichting aanbrengen onder vorm van een LED
Verbeteringen aan het onderstel
Ook het onderstel bevat een aantal foutjes. Op de draaistellen ontbreken alle zandbakken maar het opvallenste is nog dat de gereedschapskist tussen de draaistellen voolledig verkeerd van vorm is . die kunnen we vrij gemakkelijk met styreen opnieuw maken. De buffers krijgen een "Belgisch gaatje", en worden vast gekleefd om ze nooit meer te verliezen.
Basis livrei schildering
De livrei waarvoor ik koos is die van 1960 met de enkelvoudige gele bies op de zij, en vink op de neus. Het onderstel, bufferbalken en afneembaar deel van het dak worden zwart. De kast wordt donker flessengroen met lichtgele biezen. Details worden verder aangestipt (raamrubbers, handgrepen,...)
Constructeurplaatjes
Met de laserprinter printen we op papier de constructeurplaatjes, en kleven die naast de deuren op de correcte plaats.
Weatheren
Ik verkies om een heel lichte, summiere weathering toe te passen (nog nooit gedaan ). Stof op het dak en onderaan de kastrand, sporen van rook aan de dieseluitlaat, draaistellen zijn wat meer bestoft en buffers met zwarte vetvlekken.
Bon, alle opmerking, voorstellen, krietiek en suggesties zijn van harte welkom. En wie het einde heeft gehaald van deze inleiding, heeft doorzettingsvermogen en geduld. Proficiat!
(wordt later vervolgd)
Ik heb het model nog niet, maar de "total make-over" zal, letterlijk, totaal zijn. Estetisch krijgt het model een face-lift; de kast en onderstellen worden aangepast en verbeterd, interieur wordt geïnstalleerd, verlichting wordt onderhanden genomen en de loc wordt omgespoten in een livrei naar keuze. Technisch zal het model ook worden gemoderniseerd: nieuwe motor en nieuwe overbrenging, digitalisering met geluid... Het model zal na aanpassing weer met trots en voldoening kunnen ingezet worden op een hedendaagse modelbaan (hoop ik). Volgende ingrepen zijn "à la carte"; pik eruit wat je zint, sla over wat je onzin vindt.
...oh ja, voor de DB-rijders onder ons: het verhaal hieronder gaat grotendeels ook op voor de Roco BR 215, want daar heeft Roco onze HLD 59 van afgeleid.
Een nieuwe motor
Het Roco-model bezit een relatief goede motor met vliegwiel. Ze is niet te luidruchtig, redelijke trekkracht en met vliegwiel vrij soepel en rustig, maar gedateerd. Is een nieuwe motor dan wel nodig. Eigenlijk niet, maar als men echt een geruisloze loc wilt, met betere rijeigenschappen, is een nieuwe motor wel een mogelijkheid.
Aangepaste overbrenging
Dit model rijdt veel te snel bij een normaal aangelegde spanning. Om de motor toch in een normaal regime te kunnen gebruiken, kunnen we de overbrenging aanpassen, en de reductie opvoeren. Om dit te bereiken installeer ik 2 nieuwe wormen met een halve spoed van Glasmacher, waardoor de locomotief half zo snel zal rijden, en vooral een soepeler en krachtiger gedrag heeft bij trage loop.
Anti-waggel
Net zoals bij haar grote zus, wordt de waggel veroozaakt door de manier waarop de kast op het draaistellen ligt. Het steunvlak is origineel bol van vorm. Dit kunnen we met een klein vijltje aanpassen, zodat de steun vlak wordt.
Digitalisering
Voor wie digitaal rijdt, is de digitalisatie van dit model aan de orde. Dit kan om een budget-vriendelijk manier met bijvoorbeeld een Hornby R8249 decoder voor ongeveer 15 euro. Of we verkiezen om full-monty te gaan, met geluid, maar dan moeten we toch een briefje van 100 euro boven halen. Ik ga hier de ESU Loksoud 55811 installeren met geluiden van de originele HLD 59... indien we de plek vinden voor decoder én luidspreker.
Verbeteringen aan de kast
Afgezien dat de kast niet 100% op maat is (waar we niets aan zullen/kunnen veranderen) zijn er nog een paar opvallende fouten waar te nemen. De uitlaten van motor en stoomgroep op het dak ontbreken, evenals de verluchtingsklepjes. De handgrepen naast de deuren en op de neus zijn aangegoten, en zouden we kunnen vervangen door draad. De ramen hebben nogal veel speling, waardoor ze niet mooi aansluiten met de kast. Ik zal pogen om hieraan ook iets te doen (wordt primeur of ramp! ).
Gewicht
Het model is vrij licht van gewicht, en heeft hierdoor een vrij belabberde trakkracht. Met lood verzwaar ik het model, wat niet alleen de trekkracht ten goede komt, maar ook het elektrisch kontakt tussen wielen en rail bevorderd. Twee vliegen in 1 klap om het (lees elk) model beter te laten rijden op een heel eenvoudige manier.
Frontseinen
Ik verkies om een versie te maken met enkelvoudige frontseinen, en zonder derde frontsein bovenaan. Ook zouden de frontseinen nu correct moeten oplichten, en schakelbaar, ipv die kerstboomverlichting van de huidige modellen. Hiervoor maken we 2 plaatjes met alle LED's op gemonteerd die langs de binnenkant van de neus geplaatst worden.
Interieur
Samen met het plaatje met de LED's maken we het interieur van de cabine uit styreen. Een poppotje als bestuurder leeft de boel op. Interieur wordt midden grijs geschilderd. Eventueel kunnen we nog cabineverlichting aanbrengen onder vorm van een LED
Verbeteringen aan het onderstel
Ook het onderstel bevat een aantal foutjes. Op de draaistellen ontbreken alle zandbakken maar het opvallenste is nog dat de gereedschapskist tussen de draaistellen voolledig verkeerd van vorm is . die kunnen we vrij gemakkelijk met styreen opnieuw maken. De buffers krijgen een "Belgisch gaatje", en worden vast gekleefd om ze nooit meer te verliezen.
Basis livrei schildering
De livrei waarvoor ik koos is die van 1960 met de enkelvoudige gele bies op de zij, en vink op de neus. Het onderstel, bufferbalken en afneembaar deel van het dak worden zwart. De kast wordt donker flessengroen met lichtgele biezen. Details worden verder aangestipt (raamrubbers, handgrepen,...)
Constructeurplaatjes
Met de laserprinter printen we op papier de constructeurplaatjes, en kleven die naast de deuren op de correcte plaats.
Weatheren
Ik verkies om een heel lichte, summiere weathering toe te passen (nog nooit gedaan ). Stof op het dak en onderaan de kastrand, sporen van rook aan de dieseluitlaat, draaistellen zijn wat meer bestoft en buffers met zwarte vetvlekken.
Bon, alle opmerking, voorstellen, krietiek en suggesties zijn van harte welkom. En wie het einde heeft gehaald van deze inleiding, heeft doorzettingsvermogen en geduld. Proficiat!
(wordt later vervolgd)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
1920?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
1920 na de ombouw, je zal verschieten!
Nee, gewoon een verzetje. Ik had er al lang goesting in, en het moet er gewoon eens van komen. Lekker uitleven op een locomotiefje.
(...en het wordt 1962... mijn geboortejaar.)
Nee, gewoon een verzetje. Ik had er al lang goesting in, en het moet er gewoon eens van komen. Lekker uitleven op een locomotiefje.
(...en het wordt 1962... mijn geboortejaar.)
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
succes, kijk vol bewondering mee
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Ik heb even mijn exemplaar bekeken, maar en meer gewicht met lood en een
sounddecoder met speaker zal moeilijk worden maar wel een behoorlijke
uitdaging...
De oude motor is vrij groot, dus moglijk is daar ruimtewinst mee te behalen,
als die vervangen wordt ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen, dus
ik ga dit draadje wel in de gaten houden
Mvg,
Tis
sounddecoder met speaker zal moeilijk worden maar wel een behoorlijke
uitdaging...
De oude motor is vrij groot, dus moglijk is daar ruimtewinst mee te behalen,
als die vervangen wordt ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen, dus
ik ga dit draadje wel in de gaten houden
Mvg,
Tis
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Dat wordt een hele klus!
Ik denk dat je daar wel een poosje zoet mee bent.
Groet,Bruce
Ik denk dat je daar wel een poosje zoet mee bent.
Groet,Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Weet iemand toevallig wat de dikte is van de luidspreker van ESU? Het gaat om de kleine luidspreker van 25x16mm. Ik vind in de specs geen dikte terug van dat ding.
edit: gevonden! 8mm
edit: gevonden! 8mm
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Ik heb het eerste exemplaar ontvangen. Langs de buitenkant lijkt ze er behoorlijk goed uit te zien, behalve 1 buffer dat ontbreekt. Langs binnen is het wat minder, maar meer dan voldoende om er een perfect model van te maken. Het model ligt uit elkaar en blijkt dat 1 draaistel doormidden is gescheurd en de stroomopnemers allemaal verplooid. Geen man overboord dus.
De belangrijkste maten werden genomen, en na een hoop wikken, wegen en puzzelen zal er met wat meeval een ESU LokSound met luidspreker in moeten kunnen (model 55811), evenals een nieuwe motor van Mashima (model 10x20MHK).
Ik vraag me wel af of die Mashima motor van nature trager draait dan de Roco motor bij eenzelfde spanning? We zien wel. En anders kopen we die vervangwormen...
De belangrijkste maten werden genomen, en na een hoop wikken, wegen en puzzelen zal er met wat meeval een ESU LokSound met luidspreker in moeten kunnen (model 55811), evenals een nieuwe motor van Mashima (model 10x20MHK).
Ik vraag me wel af of die Mashima motor van nature trager draait dan de Roco motor bij eenzelfde spanning? We zien wel. En anders kopen we die vervangwormen...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
heb je met die nieuwe motor ruimte voor een vliegwiel met grote diameter? Dat zou een grote verbetering van de rijeigenschappen opleveren!
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Ik heb zelf ook beide uitvoeringen. Ik zelfs nog een hele tijd terug bij de oude importeur buffertjes bijbesteld. Ik heb nog een los buffertje liggen, als je hem kan gebruiken dan geef je maar een seintje. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, ik vind zelf de 5916 het mooier dan de 5924. De expo `58 livrei zoals deze voor het laatst op de 5930 zat, is ook erg bijzonder .
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Ik had het overwogen, maar na meten blijkt dat het vliegwiel maar 1mm groter mag zijn dan deze dat er nu in steekt. Die ene millimeter is niet voldoende verbetering voor de moeite, denk ik.
Ik ga proberen om het buffertje zelf te maken. De livrei wordt dus die van 1960 met snor. Die vind ik dan weer interessant wegens vrij onbekend.
Ik ga proberen om het buffertje zelf te maken. De livrei wordt dus die van 1960 met snor. Die vind ik dan weer interessant wegens vrij onbekend.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Elke tiende milimeter telt, want rotational inertia (sorry, weet de nl term even niet) gaat met de 4e macht van de radius. Veel productiemodellen hebben lange dunne vliegwielen (vliegassen ??) en dat heeft dus weinig tot geen effect (behalve dat ze kunnen zeggen dat er een vliegwiel in zit).Michiel schreef:Die ene millimeter is niet voldoende verbetering voor de moeite, denk ik.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat de diameter van de huidige motor veel groter is dan het huidige vliegwiel. Met een andere motor moet je waarschijnlijk toch gaan frezen/vijlen in het chassis en heb je misschien de optie om een vliegwiel te maken wat bijna de diameter van de huidige motor heeft.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Inderdaad stof tot nadenken. Ik ga vanavond eens nakijken of het plaatsen van een groter vliegwiel zou gaan. Misschien als de nieuwe motor iets excentrisch tov de lengteas wordt geplaatst... In elk geval een interessant idee.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Hoi Michiel,
Wat ga je met de oude motor(s), vliegwielen, wormwielen(?) doen?
Groet, Bruce
Wat ga je met de oude motor(s), vliegwielen, wormwielen(?) doen?
Groet, Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Normaal worden die netjes opgeborgen, in een eigen doosje, als reserveonderdeel om volgende modellen te kunnen herstellen. Komt steeds van pas. Maar de motor ga ik een van dees dagen proberen proper open te prutsen om te zien of schoonmaken en vervanging van koolborstels mogelijk is. Deze motoren zijn volledig gesloten, zonder toegang tot koolbortsels of mogelijkheid om ze te kuisen. Een experiment dus.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Oke.
Zo doe ik het ook altijd, de goede onderdelen bewaar ik netjes in bakjes e.d.
Groet, Bruce
Zo doe ik het ook altijd, de goede onderdelen bewaar ik netjes in bakjes e.d.
Groet, Bruce
Sporend online op mijn site!
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Waar haal je de transfers & verf vandaan, is Jocadis of dergelijke over de brug om ook voor N te produceren. Of bestel je het ergens.
Als ik een gele 5916 kon omnummeren in een ander nummer, dan zou ik zo de groene 5924 omruilen voor een gele.
Als ik een gele 5916 kon omnummeren in een ander nummer, dan zou ik zo de groene 5924 omruilen voor een gele.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Verf wordt op zicht gemengd. Ik gebruik vrij goedkope verf van Marabu "DecorMatt". Daar maak in geen punt van. Elke loc was na een paar maanden/jaren buiten in weer en wind toch anders van kleur. Geen zin om hier de RAL-purist te gaan uithangen. (mijn persoonlijk mening)
Decals is een mega-groot probleem in België. Simpel gezegd, die bestaan niet, hebben niet bestaan, en zullen waarschijnlijk ook niet snel bestaan. Ik twijfel nog tussen een aantal opties om de belettering goed te krijgen. Dat zal tijdens de loop van dit project wel concreet worden.
Decals is een mega-groot probleem in België. Simpel gezegd, die bestaan niet, hebben niet bestaan, en zullen waarschijnlijk ook niet snel bestaan. Ik twijfel nog tussen een aantal opties om de belettering goed te krijgen. Dat zal tijdens de loop van dit project wel concreet worden.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Vreemd is dat Roco twee markante onderdelen op het dak niet heeft weergegeven: de dieseluitlaat en de stoomketeluitlaat. Beiden zijn gelukkig vrij gemakkelijk te maken.
De stoomketeluitlaat is een vierkantje van 3,5mm vlakgeneden in het bolle dak, met centraal een gat van 1,5mm. Daarin steek ik een stukje koperdraad met een diameter van 1,5mm, 1mm uitstekend.
De dieseluitlaat is een vierkant vlak opgezet, gemaakt uit een spie van styreen van ongeveer 3,5mm in 't vierkant. Daarin heb ik een gat van 2,5mm geboord.
Het geheel zal later nog netjes afgewassen worden, en een kleurtje krijgen (zwart).
De stoomketeluitlaat is een vierkantje van 3,5mm vlakgeneden in het bolle dak, met centraal een gat van 1,5mm. Daarin steek ik een stukje koperdraad met een diameter van 1,5mm, 1mm uitstekend.
De dieseluitlaat is een vierkant vlak opgezet, gemaakt uit een spie van styreen van ongeveer 3,5mm in 't vierkant. Daarin heb ik een gat van 2,5mm geboord.
Het geheel zal later nog netjes afgewassen worden, en een kleurtje krijgen (zwart).
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
En noem mij paranohia, maar wanneer de decoder helemaal bovenaan onder het dak geplaatst is, maak ik me toch zorgen dat het dak niet gaat smelten met een heetgelopen decoder. Vandaar dat ik voor de warmtespreiding onder het dak een laag alu-folie kleef met contactlijm. Hierover kleef ik een strook isolatietape opdat er geen kans is op elektrische kontakt (kostskuiting) met de folie met eventuele schade tot gevolg. Is dit nuttig of onzin? Ik hoor het graag. [;)]
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Dit lijkt me gewoon heel verstandig. Hopelijk verspreidt de alufolie eventuele warmte van een warme (hete) decoder over een groot oppervlak.
Groet,
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Marinus
Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Aluminium is een hele goede warmtegeleider, dus wat dat betreft in principe nuttig, maar het folie is zo dun dat de werkelijke warmtegeleiding in de lengterichting van het folie toch erg beperkt is, dus toch weer niet zo nuttig.Michiel schreef:Is dit nuttig of onzin?
Van de andere kant kan aluminiumfolie ook dienen als warmteschild, m.a.w. het reflecteert warmtestraling. Dat zou kunnen helpen om smelten van het dak te voorkomen, ik weet niet wat de tape daarmee dan weer doet (ligt eraan of de tape ir straling doorlaat).
Een dun plaatje van bv 0.5 mm aluminium zou volgens mij een betere oplossing zijn: zowel spreiden van de warmte als reflectie en dan met transparante tape (electrisch) isoleren.
Van de andere kant: als je loc licht genoeg loopt en je motor weinig stroom trekt, zal de decoder nooit erg warm worden.
Als er toch reden is om aan te nemen dat de decoder te warm wordt, zou ik hem op het chassis proberen te monteren, desnoods met geleidingspasta.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Het idee van die geleidende pasta is lang zo slecht nog niet. Het is een optie dat ik in overweging hou.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!
Wie reserveonderdelen nodig heeft voor dit model, heeft Roco een pdf-document met onderdelen beschikbaar.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)