Tot zover het deel dat Martin en ik "op de achtergrond" hebben gedaan.
Gelukkig kan/mag ik daar ook weer wat commentaar op geven:
- Domburg-V3-C1.jpg (69.61 KiB) 4880 keer bekeken
Hier is tot weer de sprong in de twee rijrichtingen teruggekomen (verkeerde versie gepakt Martin?), maar ook zit hier het "tussenspoor" (weer) in en dat biedt leuke extra mogelijkheden.
- Domburg-V3-C2.jpg (35.62 KiB) 4880 keer bekeken
Hier zit een rare sprong in het servicespoor en ik had begrepen dat je dat o.a. voor snelheidscalibratie wou gebruiken
De oplossingen zouden de volgende kunnen zijn:
- Domburg-V3-C3.jpg (74.11 KiB) 4880 keer bekeken
Bij A(links) op jou tekening zal je dus moeten zorgen dat je perronspoor je doorgaande spoor in de rijrichting wordt (dat doe je tenslotte de andere kant op ook. Alternatief is om TWEE doorijsporen te maken maar ik weet niet of je dat qua breedte voor elkaar krijgt. Hierdoor vergroot je echter wel aanzienlijk de doorvoercapaciteit van je station. Je kan dan veel goederentrein en/of ICE laten doordenderen
Indien je voor EEN doorrijspoor (en dan eigenlijk alleen voor langzamere (goederen) treinen) gaat is A-I de beste oplossing met een tussenspoor. De reden voor enkel de langzamere treinen is gelegen in het feit dat je krom over een wissel gaat en dat levert altijd een snelheidsbeperking op
Wat je met het tussenspoor ook nog kan doen is er in het midden een overloopmogelijkheid in leggen dan creer je extra mogelijkheden qua treinafwikkeling. Door met perronsecties te werken kan je treinen combineren en splitsen. De kopspoortjes heb je dan nog om tijdelijk loc's te kunnen stallen
Voor het servicespoor lijkt me B-I of B-II een beter oplossing.
-B-I is de rechtoe recht aan oplossing met een engelsman. Echter in het groot bedrijf is dat, zeker in het hoofdspoor waar met hogere snelheid gereden wordt niet echt een ideale oplossing, zeker qua onderhoud(skosten). In theorie zou je toe kunnen met een halve engelsman, maar volgens mij is die er niet in model en is de besparing in onderhoud marginaal
-Bij B-II zijn de wisselverbindingen voor beide richtingen uit elkaar getrokken en heb je twee wissels en een kruising in het hoofdspoor liggen