Marelburg
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Marelburg
Als tussenproject van Schwarzwald naar Erlebniswelt Domburg toe ga ik een modulebaan bouwen genaamd Marelburg, met dank aan WimC voor het aanbieden van het ontwerp. Nu Schwarzwald gesloopt is en de bouw van Erlebniswelt Domburg pas zal startne in de winter 2013 ben ik op zoek gegaan naar een tussenproject. De uitgelegen kans om een modulebaan te bouwen die ik kan gebruiken voor demonstraties en rijplezier. Een lange wens is om een baan te maken die makkelijk hanteerbaar is en overal opgebouwd kan worden.
De baan moet een breedte van 240 cm hebben en een diepte van 90 cm. Door deze in twee modules te maken van 120x90 kan ik die makkelijk verplaatsen en vervoeren. Een tweede reden is dat het nog wel een paar jaar zal duren voor er op Erlebniswelt een trein zal kunnen rijden, en om nu zo lang te wachten...... mooi niet
Na de tips van Michiel en het baanplan van WimC, dank hievoor, heb ik een mooie module weten te ontwerpen welke goed aansluit bij mijn wensen: Marelburg
Een klein dorp met aansluiting op de hoofdlijn. Geheel naar Duits voorbeeld met klassieke beveiliging. het dorp kent een pension, restaurants en een paar luxe woningen. Buiten het station is op een verhoogd plateau een boerenerf met veeteelt en akkerland.
Bij het station is een kolenbunker en waterkolom met watertoren. Op de weg naar de goederenloods is een kleine fabriek te vinden.
Zonder scenery:
En met een schaduwstation:
Op de baan is de hoofdbaan zichtbaar, deze is geelectrificeerd en met lichtseinen. De lijn naar station Marelburg is zonder draad met klassieke beveiliging. Het leuke aan het dorp is dat er veel te zien zal zijn. Zo worden alle wissels en seinen servo bestuurd. maar niet alleen de wissels en seinen worden servo bestuurd, ook de overwegbomen, waterkolom en het schuifhek bij de fabriek. Verder zullen er diverse lichteffecten zichtbaar zijn op de baan.
Deze zullen aangestuurd worden door 3 stuks OC32 via RS485 naar mijn computer.
De modelbaan word Dinamo bestuurd via iTrain.
De bouw vand e baan zal over een paar weken al starten, de kamer is leeg maar verdient nog een kleine verfbeurt voor ik kan beginnen met de bouw. Het hout heb ik al binnen
Groetjes Martin
De baan moet een breedte van 240 cm hebben en een diepte van 90 cm. Door deze in twee modules te maken van 120x90 kan ik die makkelijk verplaatsen en vervoeren. Een tweede reden is dat het nog wel een paar jaar zal duren voor er op Erlebniswelt een trein zal kunnen rijden, en om nu zo lang te wachten...... mooi niet
Na de tips van Michiel en het baanplan van WimC, dank hievoor, heb ik een mooie module weten te ontwerpen welke goed aansluit bij mijn wensen: Marelburg
Een klein dorp met aansluiting op de hoofdlijn. Geheel naar Duits voorbeeld met klassieke beveiliging. het dorp kent een pension, restaurants en een paar luxe woningen. Buiten het station is op een verhoogd plateau een boerenerf met veeteelt en akkerland.
Bij het station is een kolenbunker en waterkolom met watertoren. Op de weg naar de goederenloods is een kleine fabriek te vinden.
Zonder scenery:
En met een schaduwstation:
Op de baan is de hoofdbaan zichtbaar, deze is geelectrificeerd en met lichtseinen. De lijn naar station Marelburg is zonder draad met klassieke beveiliging. Het leuke aan het dorp is dat er veel te zien zal zijn. Zo worden alle wissels en seinen servo bestuurd. maar niet alleen de wissels en seinen worden servo bestuurd, ook de overwegbomen, waterkolom en het schuifhek bij de fabriek. Verder zullen er diverse lichteffecten zichtbaar zijn op de baan.
Deze zullen aangestuurd worden door 3 stuks OC32 via RS485 naar mijn computer.
De modelbaan word Dinamo bestuurd via iTrain.
De bouw vand e baan zal over een paar weken al starten, de kamer is leeg maar verdient nog een kleine verfbeurt voor ik kan beginnen met de bouw. Het hout heb ik al binnen
Groetjes Martin
Laatst gewijzigd door martindomburg op 05 feb 2012 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Dank je
Excuus voor het slechte tekenwerk, laatste keer dat ik een kleurplaat maakte was in de derde klas Maar om nu een kaal ontwerp te plaatsen, leek me ook zo wat.
Ik zoek nog iemand die me kan helpen om de scenery van Erlebniswelt uit te tekenen. Dus lijkt het je wat, stuur me dan even een pb
Groetjes
Excuus voor het slechte tekenwerk, laatste keer dat ik een kleurplaat maakte was in de derde klas Maar om nu een kaal ontwerp te plaatsen, leek me ook zo wat.
Ik zoek nog iemand die me kan helpen om de scenery van Erlebniswelt uit te tekenen. Dus lijkt het je wat, stuur me dan even een pb
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Het gaat de goede kant op met de kamer. Ik heb de afgelopen twee dagen de muren een beetje proberen op te knappen met een saus laagje. Heb de deur er weer in gezet en bijgewerkt met wat verf.
Het resultaat is een mooie werkplek om aan Marelburg te gaan werken.
Had al een poosje een bureau van ikea staan die kan ik nu mooi als werkplek gebruiken
Ik heb alle spullen eventjes in de kamer gezte om alles even goed uit te zoeken. Morgen ga ik de zolder opruimen en dan kan ik dit weekend de spullen een plekje gaan geven. Alleen het materiaal, DInamo en de huisjes liggen veilig op zolder
Ook is al het hout voor het project binnen en boven
Achter het spulletje zie je een mooie witte plank. Dat is mijn ijkspoortje, die heb ik even ontdaan van de rails en mee gesaust. Omdat die waterpas moet zijn heb ik die opgehangen aan de muur. Straks staat de baan ervoor en dan zie je hem niet meer
Stay tuned....
Martin
Het resultaat is een mooie werkplek om aan Marelburg te gaan werken.
Had al een poosje een bureau van ikea staan die kan ik nu mooi als werkplek gebruiken
Ik heb alle spullen eventjes in de kamer gezte om alles even goed uit te zoeken. Morgen ga ik de zolder opruimen en dan kan ik dit weekend de spullen een plekje gaan geven. Alleen het materiaal, DInamo en de huisjes liggen veilig op zolder
Ook is al het hout voor het project binnen en boven
Achter het spulletje zie je een mooie witte plank. Dat is mijn ijkspoortje, die heb ik even ontdaan van de rails en mee gesaust. Omdat die waterpas moet zijn heb ik die opgehangen aan de muur. Straks staat de baan ervoor en dan zie je hem niet meer
Stay tuned....
Martin
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Vandaag ver gekomen met het opruimen van alle spullen. Zo ver zelfs dat ik morgen al kan gaan starten met de bouw van het frame van de module
De werkplek is ingericht:
Groetjes
De werkplek is ingericht:
Groetjes
-
- Berichten: 3230
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Martin,
Je kunt dus niet stil zitten
De plannen zien er goed uit ik blijf het volgen
mvrg Bob Vermeulen
Je kunt dus niet stil zitten
De plannen zien er goed uit ik blijf het volgen
mvrg Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Marelburg
bouwse
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Alle Dagen Heel Druk
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Nou dat zonder meer
Ben vandaag ook weer druk geweest, ben net een racewagen, altijd de dezelfde snelheid tot de benzine op is
De kinderkamer vanochtend van meubels voorzien, daarna wat visite gehad maar vinmiddag mocht ik dan eindelijk los gaan. Creatief met hout......
Na een uurtje aftekenen, passen en meten heb ik alle frame onderdelen voor de twee modules gezaagd. Ik zaag twee vierkanten van 120x90 met een tussenlat. Door twee 9mm triplex platen op elke module te plaatsen krijg ik zo twee modules die ik dmv twee draadeinden M10 kan koppelen. De balken die ik heb gebruikt zijn 44x44 mm.
Na het zagen even de boel opruimen en dan kan het puzzelen beginnen. Ik heb de balken onderling niet gelijmd, maar de balken eerst in de vorm gelegd en vorozien van houtlijm op de top. Hierna de eerste plaat erop gelegd en vast geschroefd met 4x30 schroefen.
na een tijdje krijg je dit resultaat:
De twee tussenbalken (De middelste met draadeind niet, dat is de overgang) zijn de punten waaronder eens chraag komt te staan. De modelbaan moet op twee schragen komen te staan. Hiervoor heb ik kleine latjes gezaagd die ik op de zijbalk ga schroeven om ervoor te zorgen dat de modelbaan op de schragen blijft liggen. Daarbij wil ik er een borgpin op toepassen. Tevens worden de hoeken verstevigd met een driehoekplaatje van multiplex. Om de schragen en het frame te verbetrgen komt er uiteindelijk een geschilderde lijst om het frame heen.
Maar........ (nu komt het)
Omdat het de eerste keer is dat ik een module heb gemaakt was ik erg benieuwd naar de werking van de overgang. Voordat ik de tweede module in elkaar heb geschroefd had ik eerst de verbindingsbalk met M10 draadeinden stevig verbonden. Zodat deze altijd uitgelijnt blijft.
Echter toen ik de baan optilde voor de foto merkte ik op dat hij ondanks de stevige moeren op dat punt knikt. In rechte toestand is het net of hij daar doorzakt, er zit ook beweging in. Vanuit technisch oogpunt vreemd omdat ik eerst de balken stevig tegen elkaar heb gedraaid en vervolgens de triplex plaat erop stevig tegen elkaar heb gedrukt (bijna naadloos) en heb vast geschroefd...
Nu zou het kunnen zijn dat het komt omdat de balken nog ietwat krom zijn en recht moeten trekken. Maar het kan ook zo zijn dat ik een fout heb gemaakt Wie kan me vertellen of mijn idee goed is geweest.????
Eventuele oplossing: een derde schraag in het midden of extra draadeinden....
Hoor graag wat jullie ideeen zijn Ik heb nu de modules plat op de grond liggen met wat zwaars erop.
Cheers
Ben vandaag ook weer druk geweest, ben net een racewagen, altijd de dezelfde snelheid tot de benzine op is
De kinderkamer vanochtend van meubels voorzien, daarna wat visite gehad maar vinmiddag mocht ik dan eindelijk los gaan. Creatief met hout......
Na een uurtje aftekenen, passen en meten heb ik alle frame onderdelen voor de twee modules gezaagd. Ik zaag twee vierkanten van 120x90 met een tussenlat. Door twee 9mm triplex platen op elke module te plaatsen krijg ik zo twee modules die ik dmv twee draadeinden M10 kan koppelen. De balken die ik heb gebruikt zijn 44x44 mm.
Na het zagen even de boel opruimen en dan kan het puzzelen beginnen. Ik heb de balken onderling niet gelijmd, maar de balken eerst in de vorm gelegd en vorozien van houtlijm op de top. Hierna de eerste plaat erop gelegd en vast geschroefd met 4x30 schroefen.
na een tijdje krijg je dit resultaat:
De twee tussenbalken (De middelste met draadeind niet, dat is de overgang) zijn de punten waaronder eens chraag komt te staan. De modelbaan moet op twee schragen komen te staan. Hiervoor heb ik kleine latjes gezaagd die ik op de zijbalk ga schroeven om ervoor te zorgen dat de modelbaan op de schragen blijft liggen. Daarbij wil ik er een borgpin op toepassen. Tevens worden de hoeken verstevigd met een driehoekplaatje van multiplex. Om de schragen en het frame te verbetrgen komt er uiteindelijk een geschilderde lijst om het frame heen.
Maar........ (nu komt het)
Omdat het de eerste keer is dat ik een module heb gemaakt was ik erg benieuwd naar de werking van de overgang. Voordat ik de tweede module in elkaar heb geschroefd had ik eerst de verbindingsbalk met M10 draadeinden stevig verbonden. Zodat deze altijd uitgelijnt blijft.
Echter toen ik de baan optilde voor de foto merkte ik op dat hij ondanks de stevige moeren op dat punt knikt. In rechte toestand is het net of hij daar doorzakt, er zit ook beweging in. Vanuit technisch oogpunt vreemd omdat ik eerst de balken stevig tegen elkaar heb gedraaid en vervolgens de triplex plaat erop stevig tegen elkaar heb gedrukt (bijna naadloos) en heb vast geschroefd...
Nu zou het kunnen zijn dat het komt omdat de balken nog ietwat krom zijn en recht moeten trekken. Maar het kan ook zo zijn dat ik een fout heb gemaakt Wie kan me vertellen of mijn idee goed is geweest.????
Eventuele oplossing: een derde schraag in het midden of extra draadeinden....
Hoor graag wat jullie ideeen zijn Ik heb nu de modules plat op de grond liggen met wat zwaars erop.
Cheers
Re: Marelburg
Hallo Martin.
Wat een lekker tempo
Ik blij dat er niet zo lange pauze zit tussen de programma,s.
Weer een lekkere N baan in wording.
Tip, hoe ik het zou doen.
De schragen weglaten en per module 4 poten dat zijn er 8 in totaal voor de 2 modules.
Deze monteer je met scharnieren in de 4 hoeken van de modules onder het tafelblad.
Berg je de module op, klap je de pootjes naar binnen vergrendelen met een haakje en klaar.
Probleem opgelost
Martin de Deugd
Wat een lekker tempo
Ik blij dat er niet zo lange pauze zit tussen de programma,s.
Weer een lekkere N baan in wording.
Tip, hoe ik het zou doen.
De schragen weglaten en per module 4 poten dat zijn er 8 in totaal voor de 2 modules.
Deze monteer je met scharnieren in de 4 hoeken van de modules onder het tafelblad.
Berg je de module op, klap je de pootjes naar binnen vergrendelen met een haakje en klaar.
Probleem opgelost
Martin de Deugd
Re: Marelburg
Hi Martin,
Ik ken je probleem en heb het zelf ook. Als je met schragen gaat werken, test ze even of ze allemaal even hoog zijn. Vaak scheelt het niet veel, maar wel iets. Zelf ken ik het idee dat bij je moeren de boel gaat knikken: dus 3 schragen eronder. Per 2 modules heb ik ook 3 schragen.
Poten kun je altijd nog doen....
Ik ken je probleem en heb het zelf ook. Als je met schragen gaat werken, test ze even of ze allemaal even hoog zijn. Vaak scheelt het niet veel, maar wel iets. Zelf ken ik het idee dat bij je moeren de boel gaat knikken: dus 3 schragen eronder. Per 2 modules heb ik ook 3 schragen.
Poten kun je altijd nog doen....
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Alaaf,
Ben wel weer blij dat ik aan het bouwen ben
Poten zijn voor mij geen optie, ik moet de modules makkelijk op kunnen bergen en mee kunnen nemen naar tentoonstellingen. Zet ik er klapbare poten onder is het vragen om ellende. vooral omdat de onedrzijde vol electronica zal hangen.
Wel goed om te horen dat het een bekend euvel is Drie schragen worden het dus.
Grz
Ben wel weer blij dat ik aan het bouwen ben
Poten zijn voor mij geen optie, ik moet de modules makkelijk op kunnen bergen en mee kunnen nemen naar tentoonstellingen. Zet ik er klapbare poten onder is het vragen om ellende. vooral omdat de onedrzijde vol electronica zal hangen.
Wel goed om te horen dat het een bekend euvel is Drie schragen worden het dus.
Grz
Re: Marelburg
of gewoon 2 latjes/balkjes op 2 schragen en daar dan de modules op leggen
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Topper,
Heb vandaag de baan op de schragen gezet en een tijdelijke derde schraag eronder gezet. Morgen ga ik een nieuwe halen want deze is al oud Het effect van het doorhangen is meteen een stuk minder.
Wat ik morgen wil gaan doen is een brede lat halen van 2cm dikte. De baan hefet nu een hoogte van 78 cm en dat mag wel omhoog naar 80 cm.
Daar schroef ik er twee van op 1/3 van de breedte maat onder de module en laat ik op de scheiding een stukje doorsteken. Dan kan ik een module ook makkelijker koppelen. Nu moet je 1tje vasthouden en dat gaat wel lastig als de scenery erop zit.
Tevens beschermd het de onderliggende electronica beter bij transport.
Deze latten lenen zich ook mooi voor een borgpin om te voorkomen dat een schraag kan verschuiven als hij word aangestoten.
Stay tuned....
Heb vandaag de baan op de schragen gezet en een tijdelijke derde schraag eronder gezet. Morgen ga ik een nieuwe halen want deze is al oud Het effect van het doorhangen is meteen een stuk minder.
Wat ik morgen wil gaan doen is een brede lat halen van 2cm dikte. De baan hefet nu een hoogte van 78 cm en dat mag wel omhoog naar 80 cm.
Daar schroef ik er twee van op 1/3 van de breedte maat onder de module en laat ik op de scheiding een stukje doorsteken. Dan kan ik een module ook makkelijker koppelen. Nu moet je 1tje vasthouden en dat gaat wel lastig als de scenery erop zit.
Tevens beschermd het de onderliggende electronica beter bij transport.
Deze latten lenen zich ook mooi voor een borgpin om te voorkomen dat een schraag kan verschuiven als hij word aangestoten.
Stay tuned....
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Marelburg
Hi Martin ,
je bent weer lekker bezig , zie ik .
ik denk dat het idee van Edwin hier boven het beste is .
ik heb zelf nu 2 op schragen steunende tafels gemaakt .
de eerste is m'n werktafel , 250 x 90 geplastificeerd spaanplaat . 2 schragen en vreselijk door zakken , 2 schragen en 2 4x4 balken er onder , zo stevig als een rots.
de tweede is m'n test baan plank . mdf plaat 150x60 , 2 schragen en 2 4x4 balken . nu kun je inderdaat netjes alle electronica tussen de balken kwijt .
in jou geval zou je , om door zakken te voor komen 2 losse 4x4 balken kunnen nemen , die je op de schragen legt en daar op de modules .
je kunt dan aan de onder kant van de balken ,aan beide kanten een inkeping maken waar de schraag in valt , en aan de boven kant inkepingen waar de balken van de module in vallen .
je kunt dan met 2 schragen volstaan denk ik .
ik heb wel gemerkt dat de 4x4 en andere maten balken altijd een beetje krom zijn . nu kwan ik gisteren bij de praxis iets tegen , dat ze daar " meubel hout " noemen .
ze hebben daar ook 4x4 balken van en die zagen er uit en voelden ongelofelijk stevig . geen beweging in te krijgen en kaars recht .
ik geloof dat zo'n 4x4 balk van 2.35 m iets van 14 euro kost . is te doen .
groet .
Rob
je bent weer lekker bezig , zie ik .
ik denk dat het idee van Edwin hier boven het beste is .
ik heb zelf nu 2 op schragen steunende tafels gemaakt .
de eerste is m'n werktafel , 250 x 90 geplastificeerd spaanplaat . 2 schragen en vreselijk door zakken , 2 schragen en 2 4x4 balken er onder , zo stevig als een rots.
de tweede is m'n test baan plank . mdf plaat 150x60 , 2 schragen en 2 4x4 balken . nu kun je inderdaat netjes alle electronica tussen de balken kwijt .
in jou geval zou je , om door zakken te voor komen 2 losse 4x4 balken kunnen nemen , die je op de schragen legt en daar op de modules .
je kunt dan aan de onder kant van de balken ,aan beide kanten een inkeping maken waar de schraag in valt , en aan de boven kant inkepingen waar de balken van de module in vallen .
je kunt dan met 2 schragen volstaan denk ik .
ik heb wel gemerkt dat de 4x4 en andere maten balken altijd een beetje krom zijn . nu kwan ik gisteren bij de praxis iets tegen , dat ze daar " meubel hout " noemen .
ze hebben daar ook 4x4 balken van en die zagen er uit en voelden ongelofelijk stevig . geen beweging in te krijgen en kaars recht .
ik geloof dat zo'n 4x4 balk van 2.35 m iets van 14 euro kost . is te doen .
groet .
Rob
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Hoi Rob,
Super voorstel van jou en Edwin. Dat is inderdaad ook een goede optie. het bevalt me wel dat je de baan dan ook makkelijk los kan koppelen en toch twee schragen kan gebruiken. Maar is de baan niet te hoog dan bij jou? De baan is bij mij met die extra 4x4 balkjes 83 cm hoog.
Heb je niet een fototje van hoe jij het hebt gemaakt?
Een tweede en grootste twijfel/strijkelblok zit em in het vervoer. Het geheel moet straks in mijn polo passen en een balk van 240 lang gaat wel maar dan moet de voorstoel plat, en die heb ik nodig voor materiaal (kwt met treinen, laptop en Dinamo). Zo'n balk, wat een perfecte oplossing is, gaat dus alleen werken als je het over de gehele lengte doet. En dat gaat bij mij dus niet helaas.
Er is dus nog enige twijfel.
Groetjes
Super voorstel van jou en Edwin. Dat is inderdaad ook een goede optie. het bevalt me wel dat je de baan dan ook makkelijk los kan koppelen en toch twee schragen kan gebruiken. Maar is de baan niet te hoog dan bij jou? De baan is bij mij met die extra 4x4 balkjes 83 cm hoog.
Heb je niet een fototje van hoe jij het hebt gemaakt?
Een tweede en grootste twijfel/strijkelblok zit em in het vervoer. Het geheel moet straks in mijn polo passen en een balk van 240 lang gaat wel maar dan moet de voorstoel plat, en die heb ik nodig voor materiaal (kwt met treinen, laptop en Dinamo). Zo'n balk, wat een perfecte oplossing is, gaat dus alleen werken als je het over de gehele lengte doet. En dat gaat bij mij dus niet helaas.
Er is dus nog enige twijfel.
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Vanavond weer wat kunnen doen, ik heb het schaduwgedeelte getekend op de plaat
Vooral het aftekenen van de wissels is een mooi karwei. Voor de mensen die het nog moeten doen met peco55: de snijlijn waar de 10 graden aftakt in de wissel is bij de small wissel (123mm) na 50mm vanaf de voet. Bij de long wissel is dat na 85mm
Morgen de versteviging maken en de spanten en bovenbouw aftekenen en zagen.
Ik heb tevens vanavond alle rails en wissels in een badje water gezet, over een paar dagen afspoelen onder de warme kraan en ik heb weer redelijk verse flexrails en wissels. Zijn er verder nog tips voor het schoonwassen van gebruikte rails????
Groetjes Martin
Vooral het aftekenen van de wissels is een mooi karwei. Voor de mensen die het nog moeten doen met peco55: de snijlijn waar de 10 graden aftakt in de wissel is bij de small wissel (123mm) na 50mm vanaf de voet. Bij de long wissel is dat na 85mm
Morgen de versteviging maken en de spanten en bovenbouw aftekenen en zagen.
Ik heb tevens vanavond alle rails en wissels in een badje water gezet, over een paar dagen afspoelen onder de warme kraan en ik heb weer redelijk verse flexrails en wissels. Zijn er verder nog tips voor het schoonwassen van gebruikte rails????
Groetjes Martin
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Marelburg
Hi Martin ,
ik kan ook niet effe eten , of er staat weer wat . burp , zucht .
ok de tafels .
de werktafel van onderen .
de test tafel van opzij
de test tafel van onderen
als ik het nu goed begrijp wil je er thuis lekker aan knutselen bouwen rijden en dan met een voldaan gevoel eens rustig kijken wat je nu weer voor moois gemaakt hebt .
daarna trek je je stoute schoenen aan en ga je er mee de (boer) beurs op .
dan zou ik zeggen , spilts de onder steuning ook en 2 verschillende manieren op .
1: thuis .
2 schragen , 2 lange balken , klaar .
voordeel van 2 schragen is dat je goed de ruimte onder de modules hebt om werk te doen .
ga je naar de beurs , laat je de 2 balken thuis .
2: naar de beurs .
3 schragen , 4 korte balken (1,3 m), klaar ?
uh , polo , uh klein uh , heb je al gemeten EN geprobeert of de modules er in passen , 2 tegelijk dus .
ik bedoel , ik vraag het maar effe
er van uitgaand dat dit alles in de polo past .
men zette neer : 3 schragen , per 2 schragen 2 balkjes , ik ga nu even uit van 4x4 balk , misschien kan een ander maatje ook .
ik zou de balkjes iets van 1,3 m maken en in het midden waar de modules samen komen een inham maken waar de 2 midden balken in kunnen vallen en aan het uiteinde van de steun balkjes ook een inkeping waar de buiten balk van de module in valt .
ik heb bij mijn tafels een inkeping van 2 cm diep gemaakt .dat betekende bij mij dat de hoogte 2 cm extra werd .
misschien moet je wel een 6x4 balk nemen als je boven en onder inkepingen maakt . misschien heb je dan meer sterkte .
je zou voor de afdekking aan de onderkant van de modules iets met gaatjes board kunnen doen . volgens mij bestaan er van die metalen buisjes met aan de binnen kant schroefdaraad die je in een geboord gat in het hout kan doen . dan kun je het board of zo met boutjes en ringen makkelijk bevestigen en weer weg halen .
groet
Rob.
ik kan ook niet effe eten , of er staat weer wat . burp , zucht .
ok de tafels .
de werktafel van onderen .
de test tafel van opzij
de test tafel van onderen
als ik het nu goed begrijp wil je er thuis lekker aan knutselen bouwen rijden en dan met een voldaan gevoel eens rustig kijken wat je nu weer voor moois gemaakt hebt .
daarna trek je je stoute schoenen aan en ga je er mee de (boer) beurs op .
dan zou ik zeggen , spilts de onder steuning ook en 2 verschillende manieren op .
1: thuis .
2 schragen , 2 lange balken , klaar .
voordeel van 2 schragen is dat je goed de ruimte onder de modules hebt om werk te doen .
ga je naar de beurs , laat je de 2 balken thuis .
2: naar de beurs .
3 schragen , 4 korte balken (1,3 m), klaar ?
uh , polo , uh klein uh , heb je al gemeten EN geprobeert of de modules er in passen , 2 tegelijk dus .
ik bedoel , ik vraag het maar effe
er van uitgaand dat dit alles in de polo past .
men zette neer : 3 schragen , per 2 schragen 2 balkjes , ik ga nu even uit van 4x4 balk , misschien kan een ander maatje ook .
ik zou de balkjes iets van 1,3 m maken en in het midden waar de modules samen komen een inham maken waar de 2 midden balken in kunnen vallen en aan het uiteinde van de steun balkjes ook een inkeping waar de buiten balk van de module in valt .
ik heb bij mijn tafels een inkeping van 2 cm diep gemaakt .dat betekende bij mij dat de hoogte 2 cm extra werd .
misschien moet je wel een 6x4 balk nemen als je boven en onder inkepingen maakt . misschien heb je dan meer sterkte .
je zou voor de afdekking aan de onderkant van de modules iets met gaatjes board kunnen doen . volgens mij bestaan er van die metalen buisjes met aan de binnen kant schroefdaraad die je in een geboord gat in het hout kan doen . dan kun je het board of zo met boutjes en ringen makkelijk bevestigen en weer weg halen .
groet
Rob.
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Marelburg
Hallo Martin.
Ik doe eens een gooi.
Huur voor de dagen dat je met je baan op reis gaat, netjes een mooi busje.
Hoef je ook niet alles onprofesioneel zo in je polo te proppen, gaat geheid fout.
Daar er voorzichtig mee om gegaan zal dienen te worden.
Lijkt mij een goed uitgangs punt.
Martin de Deugd
Ik doe eens een gooi.
Huur voor de dagen dat je met je baan op reis gaat, netjes een mooi busje.
Hoef je ook niet alles onprofesioneel zo in je polo te proppen, gaat geheid fout.
Daar er voorzichtig mee om gegaan zal dienen te worden.
Lijkt mij een goed uitgangs punt.
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Jij maakt het gelijk lekker
Maar ik heb een mooie middenweg gevonden. Vandaag een derde schraag gekocht en vuren latten 69x18. Deze plaats ik onder elke module 2 stuks en bij 1 module laat ik hem op de scheiding iets doorlopen. Om de schragen te borgen lijm ik op de lat aan de onderzijde een klein klosje waartussen de schraag komt te staan. Simpele oplossing wat van beide werelden het beste neemt.
De bouw heeft een beetje vertraging, ik ben begonnen met reinigen van de rails. Het weken heeft wel geholpen want alle lijm zit los. Echter valt het er niet vanaf dus moet ik per railartikel de lijmresten eraf krabben met een borstel, of wegsteken. Dat gaat wel erg veel tijd kosten. Monnikenwerk maar het resultaat zal een hoop centen schelen
Dus......
whaha, ik hou jullie op de hoogte.
Heb ook weer wat beurzen, zondag is de 9mm forum gebruikersdag en de vrijdag van Railz help ik Xander berkhof een dagje op de stand van iTrain. Gezellig
Maar ik heb een mooie middenweg gevonden. Vandaag een derde schraag gekocht en vuren latten 69x18. Deze plaats ik onder elke module 2 stuks en bij 1 module laat ik hem op de scheiding iets doorlopen. Om de schragen te borgen lijm ik op de lat aan de onderzijde een klein klosje waartussen de schraag komt te staan. Simpele oplossing wat van beide werelden het beste neemt.
De bouw heeft een beetje vertraging, ik ben begonnen met reinigen van de rails. Het weken heeft wel geholpen want alle lijm zit los. Echter valt het er niet vanaf dus moet ik per railartikel de lijmresten eraf krabben met een borstel, of wegsteken. Dat gaat wel erg veel tijd kosten. Monnikenwerk maar het resultaat zal een hoop centen schelen
Dus......
whaha, ik hou jullie op de hoogte.
Heb ook weer wat beurzen, zondag is de 9mm forum gebruikersdag en de vrijdag van Railz help ik Xander berkhof een dagje op de stand van iTrain. Gezellig
Re: Marelburg
Hallo Martin.
Jij maakt het gelijk lekker
Ik had toch een iets ander andwoord van jou in gedachten
Daar je toch een oplossing zult moeten vinden voor transport van jou baan.
In de pollo passen wel 2 kale platen die je nu hebt.
Maar eenmaal opgebouwt, kan ik nagaan dat dat nooit meer gaan zal.
Een klein busje zal de oplossing bieden deze hoeft in huur niet echt veel te kosten.
Heb er zelf ook zat gebruik van kunnen maken voor mijn werk.
Maar weet je, ik vindt het wel best zo, t,is immers jou project.
Sucses en ik hoop deze baan zeker te kunnen bewonderen.
Maar dan wel heel
Martin de Deugd
Jij maakt het gelijk lekker
Ik had toch een iets ander andwoord van jou in gedachten
Daar je toch een oplossing zult moeten vinden voor transport van jou baan.
In de pollo passen wel 2 kale platen die je nu hebt.
Maar eenmaal opgebouwt, kan ik nagaan dat dat nooit meer gaan zal.
Een klein busje zal de oplossing bieden deze hoeft in huur niet echt veel te kosten.
Heb er zelf ook zat gebruik van kunnen maken voor mijn werk.
Maar weet je, ik vindt het wel best zo, t,is immers jou project.
Sucses en ik hoop deze baan zeker te kunnen bewonderen.
Maar dan wel heel
Martin de Deugd
Re: Marelburg
Martin D,
Ik weet niet of Martin op jou reageert of op het verhaal van de poster voor jou, Rob.
Ik weet niet of Martin op jou reageert of op het verhaal van de poster voor jou, Rob.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Soms ben ik de weg ook een beetje kwijt
Met Martin D, bedoel je mij of Martin de D. drieluik van Martin's zo, gezellig. Martin de D: Bedoelde het met een grapje hoor
In de polo gaat alles best passen. Ik heb een kofferbak van een meter breed en een hoogte van 60 cm. De modules zijn elk 15 cm hoog Anders heb ik van mijn bedrijf ook nog wel een busje.
Groetjes
Met Martin D, bedoel je mij of Martin de D. drieluik van Martin's zo, gezellig. Martin de D: Bedoelde het met een grapje hoor
In de polo gaat alles best passen. Ik heb een kofferbak van een meter breed en een hoogte van 60 cm. De modules zijn elk 15 cm hoog Anders heb ik van mijn bedrijf ook nog wel een busje.
Groetjes
Re: Marelburg
martindomburg schreef:
Een tweede en grootste twijfel/strijkelblok zit em in het vervoer. Het geheel moet straks in mijn polo passen en een balk van 240 lang gaat wel maar dan moet de voorstoel plat, en die heb ik nodig voor materiaal (kwt met treinen, laptop en Dinamo). Zo'n balk, wat een perfecte oplossing is, gaat dus alleen werken als je het over de gehele lengte doet. En dat gaat bij mij dus niet helaas.
Er is dus nog enige twijfel.
Groetjes
Hallo Martin Domburgmartindomburg schreef:
In de polo gaat alles best passen. Ik heb een kofferbak van een meter breed en een hoogte van 60 cm. De modules zijn elk 15 cm hoog Anders heb ik van mijn bedrijf ook nog wel een busje.
Groetjes
Wel een leuke discusie over jou baan en vervoer ervan, vindt ik.
Niet onbelangrijk als je de baan ergens gaat ten toonstellen.
Ik blijf eigenwijs en koppig voor het busje gaan, als het mijn situatie zou wezen.
Maar verder is het toch aan jou welke beslissing je daarin neemt.
Dat geeft helemaal niet, als het maar lukt dat is heel belangrijk.
Sucses.
Martin de Deugd
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Mag jou wel Of het allemaal straks in de polo gaat passen is afwachten, maar de basis om vanuit te gaan is dat mooie bakkie. WIl het niet passen dan heb ik zeker wel back-up klaar staan.
Ben vanavond weer even aan het zagen geweest. Kon geen rail en tandenborstel meer zien, twee avonden en nog maar 10 lengtes gehad pffff wat een werk. Maar goed nu even weer verder met bouwen
Ik heb de verstevigingen aan het frame aangebracht. Dit heb ik uiteindelijk gedaan met een vuren lat 69x18. Ik heb deze op beide modules in de lengte bevestigd. Aan de voorkant een lat en achterin ook een lat. Op die laten heb ik kleine blokjes gelijmd op de positie waar de schragen komen met net genoeg ruimte dat ze hier tussen vallen. Als laatste heb ik op de scheiding een lat dwars laten overlappen. Dan kan ik de tweede module makkelijk neer leggen en eronder de koppeling maken.
Fotoverslag:
De latten op de eerste module,
Vervolgens de dwarse lat op de overgang bevestigd, achteraf bleek dat de overgang stabieler ligt dan zonder de dwarse lat. win win
Module 2
Vervolgens eerst de schragen plaatsen:
Daarna de linker module erop zetten:
Om daarna de rechter module erop te plaatsen:
Aan de onderzijde ziet dat er nu zo uit:
Met een veel stabielere naad:
Driehoekjes zijn nu niet meer nodig. Het geheel si zeer stevig en het lukt me niet om het zodenr enig geweld te laten torderen. Dat zit dus wel goed
Aan de onderzijde van de frames komen nog een aantal plaatjes in de hoeken. Hierop bouw ik wcd's in om de verbindingen te maken onderling en naar het systeem. Dit wil ik gaan doen met Sub-D en RJ45.
Stay tuned
Groetjes
Ben vanavond weer even aan het zagen geweest. Kon geen rail en tandenborstel meer zien, twee avonden en nog maar 10 lengtes gehad pffff wat een werk. Maar goed nu even weer verder met bouwen
Ik heb de verstevigingen aan het frame aangebracht. Dit heb ik uiteindelijk gedaan met een vuren lat 69x18. Ik heb deze op beide modules in de lengte bevestigd. Aan de voorkant een lat en achterin ook een lat. Op die laten heb ik kleine blokjes gelijmd op de positie waar de schragen komen met net genoeg ruimte dat ze hier tussen vallen. Als laatste heb ik op de scheiding een lat dwars laten overlappen. Dan kan ik de tweede module makkelijk neer leggen en eronder de koppeling maken.
Fotoverslag:
De latten op de eerste module,
Vervolgens de dwarse lat op de overgang bevestigd, achteraf bleek dat de overgang stabieler ligt dan zonder de dwarse lat. win win
Module 2
Vervolgens eerst de schragen plaatsen:
Daarna de linker module erop zetten:
Om daarna de rechter module erop te plaatsen:
Aan de onderzijde ziet dat er nu zo uit:
Met een veel stabielere naad:
Driehoekjes zijn nu niet meer nodig. Het geheel si zeer stevig en het lukt me niet om het zodenr enig geweld te laten torderen. Dat zit dus wel goed
Aan de onderzijde van de frames komen nog een aantal plaatjes in de hoeken. Hierop bouw ik wcd's in om de verbindingen te maken onderling en naar het systeem. Dit wil ik gaan doen met Sub-D en RJ45.
Stay tuned
Groetjes