Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ouwerling
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2010 12:19
Locatie: Gelderland

Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door ouwerling »

Hi,

Ik ga in diverse rijtuigen LED verlichting inbouwen.
Ik heb dus naast de verlichting ook sleepcontacten nodig.
Ik heb dit in het verleden ook gedaan en toen de sleepcontacten van Digirails gebruikt.
Werkt prima en prima spul maar ik vond Euro 9,95 ( plus verzendkosten van Euro 7,50) voor 10 slepers best duur.

Welke sleepcontacten gebruiken jullie en waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Thx

Jos


Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door Michiel »

Ik vond ook dat die sleepcontacten erg duur waren voor wat je ervoor terug kreeg. Ik heb dan vorige maand een vel fosforbrons van 0.05mm dik gekocht bij een metaalbedrijf. Op zich niet goedkoop (50 euro voor een blad van 30cm x 5cm) maar hieruit kan je dan weer een paar honderd sleepcontacten snijden. Kan ik jaaaren verder en wordt het toch weer voordelig.

Ik heb er nog geen testen mee gedaan, maar hoop toch over een tijdje een eerste test ermee te kunnen doen. Daar horen jullie wel iets van. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door Frank_N »

Hoi Michiel,

Die sleepcontacten van Conrad gebruik ik, inmiddels.
Probleempje is toch de rolweerstand. Terwijl die dingen toch maar een heel klein stukje van de wielassen aanraken, geven ze toch behoorlijke mechanische wrijving. Soms piept het.......... Draadjes eraan solderen lukte me niet, gewoon omdat daar geen plaats voor is. Bij de Rivarossi rijtuigen was dat niet nodig. Zie ajb. verder mijn reacties over rijtuigverlichting.

0,05 mm lijkt me wel bruikbaar, hoewel een dure aankoop kun je er heel erg veel slepers uit maken. Een uitdaging zou kunnen zijn er een rond gaatje in te maken...........


Groet van Frank
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door george »

Een uitdaging zou kunnen zijn er een rond gaatje in te maken
Tussen twee stukjes hout klemmen, en daar doorheen boren, met meer snelheid dan kracht?


Groeten,

George

twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door twain »

ModelspoorfaN schreef:Hoi Michiel,

Die sleepcontacten van Conrad gebruik ik, inmiddels.
Probleempje is toch de rolweerstand. Terwijl die dingen toch maar een heel klein stukje van de wielassen aanraken, geven ze toch behoorlijke mechanische wrijving. Soms piept het.......... Draadjes eraan solderen lukte me niet, gewoon omdat daar geen plaats voor is. Bij de Rivarossi rijtuigen was dat niet nodig. Zie ajb. verder mijn reacties over rijtuigverlichting.

0,05 mm lijkt me wel bruikbaar, hoewel een dure aankoop kun je er heel erg veel slepers uit maken. Een uitdaging zou kunnen zijn er een rond gaatje in te maken...........
Wellicht lukt het ook met een holpijpje.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door Frank_N »

"Tussen twee stukjes hout klemmen, en daar doorheen boren, met meer snelheid dan kracht?"

Goed idee, maar hoe dacht je over positionering?

"Wellicht lukt het ook met een holpijpje."

Ook goed idee, beter positioneerbaar. Moet je wel een holpijpje hebben...En dan nog ontstaat er een braam.


Groet van Frank
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door evo »

ModelspoorfaN schreef:Goed idee, maar hoe dacht je over positionering?
eerst boren, dan pas op maat maken


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

twain
Berichten: 96
Lid geworden op: 01 nov 2010 20:31
Locatie: Rotjeknor

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door twain »

ModelspoorfaN schreef:"[...]Moet je wel een holpijpje hebben. [..] "

En dan te bedenken dat ik had de optie "lasercutter" al achterwegen gelaten om die reden. :mrgreen:


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door Michiel »

Fosforbrons is vrij star en stijf. Als je met je vingers de 2 beentje goed tegen de ondergrond drukt, dan kan je met een kleine handboor en een boortje van 1mm zonder al te veel probleem een gaatje erin draaien. Als je vooraf dan even met een scherp puntig mes het centerpunt indrukt, dan kan het haast niet fout lopen. Te proberen!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

wnl
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2010 21:35

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door wnl »

ouwerling schreef:Hi,

Ik ga in diverse rijtuigen LED verlichting inbouwen.
Ik heb dus naast de verlichting ook sleepcontacten nodig.
Ik heb dit in het verleden ook gedaan en toen de sleepcontacten van Digirails gebruikt.
Werkt prima en prima spul maar ik vond Euro 9,95 ( plus verzendkosten van Euro 7,50) voor 10 slepers best duur.

Welke sleepcontacten gebruiken jullie en waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Thx

Jos


Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door george »

Michiel schreef:Fosforbrons is vrij star en stijf. Als je met je vingers de 2 beentje goed tegen de ondergrond drukt, dan kan je met een kleine handboor en een boortje van 1mm zonder al te veel probleem een gaatje erin draaien. Als je vooraf dan even met een scherp puntig mes het centerpunt indrukt, dan kan het haast niet fout lopen. Te proberen!
Kom je dan geen hand tekort?


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door Michiel »

Vijf vingers op 1 hand... 2 vingers drukken op het fosforbrons... 2 handen... andere hand boort gat.... hmmm
Met drie handen gaat het ook :D , maar twee lijken me voldoende. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door george »

Ik ging uit van de handboor die mijn vader vroeger had. Die moest je met een hand vasthouden, en met de andere hand laten draaien. Vandaar.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door Bjor »

Als ik smalle stripjes fosforbrons moet doorboren of er putjes in moet slaan (klinknagels), plak ik ze op een stukje plakband op een plankje en leg ze onder de boorstandaard, of op de werktafel. Met een hand-of klein machineboortje (1 mm boortje) kun je dan nog met één hand een gaatje boren.
Ik heb nog een hand over. :D

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door Overdijk »

Is het wellicht een optie om de FLM sleepcontacten te gebruiken, bij hobbyparts.nl voor €0.65 per stuk. Art.nr. FO-00614947, gaat indien gewenst met briefpost dus de verzendkosten vallen mee.

PS, waar had je de sleepcontacten gevonden bij Conrad.nl?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door Paul B »

De Flm sleepcontacten geven bij mij in elk geval teveel weerstand. Net als de minitrix versie, overigens.


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Sleepcontacten rijtuigen voor LED verlichting

Bericht door Frank_N »

"PS, waar had je de sleepcontacten gevonden bij Conrad.nl?"

Die ik gebruikte: Conrad Bestnr.: 244075 - 89
Met een heel klein beetje contactspray op een wattenstaafje erover doen piepen ze niet meer, maar geven toch een behoorlijke rolweerstand.
Voordeel van deze contacten zijn wel dat je zes contactstripjes per wielstel (2x3 op 2 assen) hebt.


Groet van Frank
Plaats reactie