Amersfoort jaren 50/70
Amersfoort jaren 50/70
Aangezien dat ik een geboren en getogen Amersfoorter ben kriebelde het al een hele tijd bij mij om 1 van de 3 stations van amersfoort te bouwen, maar welke Amersfoort Vathorst, Amersfoort schothorst of Amersfoort Centraal.
Uit eindelijk viel de keuze op amersfoort Centraal rond de jaren 50/70.
Na enige meten op het huidige middelste perrons ( vroeger 2de perron) Kwam ik uit dat de overkapping bij het zakspoor ongeveer 132 meter in het echt is en een kleine 82,5 Centimer in model.
Met deze gegevens ben ik naar huis gegaan en ben gaan tekenen in anyrail en daaruit kwam het volgende baanplan naar voren.
De buitenste ring wordt Spoor 2 en heeft geen mogelijkheid om zich met andere sporen samen te voegen ( Voeding Analoog).
de 2 middelste ringen kunnen met elkaar samen komen en zijn gedigitaliseerd.
de binnenste ring ( goederenspoor) is analoog en kan niet samen voegen met de andere 3 ringen.
Het perron 2de perron met het zakspoor wordt compleet zelf gemaakt met behulp van geplot styreen.
een voorbeeld hoe de spant op de kopse kant eruit komt te zien.
Dit is een snel uitgesneden probeersel maar dit wordt allemaal in autocad getekent en geplot.
De bedoeling is dat het oude seinhuis van Amersfoort en het oude NCS station ook worden vervaardigd later hier meer over.
Groetjes,
wesley
Uit eindelijk viel de keuze op amersfoort Centraal rond de jaren 50/70.
Na enige meten op het huidige middelste perrons ( vroeger 2de perron) Kwam ik uit dat de overkapping bij het zakspoor ongeveer 132 meter in het echt is en een kleine 82,5 Centimer in model.
Met deze gegevens ben ik naar huis gegaan en ben gaan tekenen in anyrail en daaruit kwam het volgende baanplan naar voren.
De buitenste ring wordt Spoor 2 en heeft geen mogelijkheid om zich met andere sporen samen te voegen ( Voeding Analoog).
de 2 middelste ringen kunnen met elkaar samen komen en zijn gedigitaliseerd.
de binnenste ring ( goederenspoor) is analoog en kan niet samen voegen met de andere 3 ringen.
Het perron 2de perron met het zakspoor wordt compleet zelf gemaakt met behulp van geplot styreen.
een voorbeeld hoe de spant op de kopse kant eruit komt te zien.
Dit is een snel uitgesneden probeersel maar dit wordt allemaal in autocad getekent en geplot.
De bedoeling is dat het oude seinhuis van Amersfoort en het oude NCS station ook worden vervaardigd later hier meer over.
Groetjes,
wesley
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29
-
- Berichten: 3937
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Amersfoort jaren 50/70
Er is een keer een stuk geweest in Railhobby over Amersfoort,als ik mee niet vergis 01-1991 nummer.
Gr Chris
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Amersfoort jaren 50/70
Leuk hoor, maar gaat dat buitenste rondje niet snel vervelen?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Amersfoort jaren 50/70
@ shoven weet niet of dit gaat vervelen.
op dit spoor wordt ook veel afgewisseld met diverse locs voor de treinen dus hoop zo het een beetje speels te houden.
@ schachbrett
Zou je er een copytje van kunnen maken??
Groetjes,'
wesley
op dit spoor wordt ook veel afgewisseld met diverse locs voor de treinen dus hoop zo het een beetje speels te houden.
@ schachbrett
Zou je er een copytje van kunnen maken??
Groetjes,'
wesley
-
- Berichten: 3937
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Amersfoort jaren 50/70
Hallo Wesley,
Ik zal eesn kijken als het goed is moet ik het desbetreffende nummer nog wel hebben.
Mocht het zo zijn dan maak ik er wel een copytje van het railplan.
Gr Chris
Ik zal eesn kijken als het goed is moet ik het desbetreffende nummer nog wel hebben.
Mocht het zo zijn dan maak ik er wel een copytje van het railplan.
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Amersfoort jaren 50/70
Ik denk, net zo snel als het binnenste rondjeshoven schreef:Leuk hoor, maar gaat dat buitenste rondje niet snel vervelen?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Amersfoort jaren 50/70
Op 8 bochten na nu alles in huis
Gisteravond met het eerste gebouw begonnen de voormalige wagenwerkplaats van Amersfoort.
Heb hier een daar enige compromiesen moeten maken om hem in de beperkte ruimte te plaatsen.
Hij is 46 CM lang en 8 CM breed en er kunnen 2 sporen in kwijt welke NIET aan de baan worden gekoppeld.
Voor de hoogte heb ik met een fleischmann Plan W met rails de hoogte gemeten en dat heb ik met een aantal MM extra uitgesneden.
Tevens wat nieuwe aanwinsten
De loods
Aanstaande donderdag ga ik beginnen met de aanleg van de sporen voor Amersfoort jaren 50/70 want dan is alles in huis.
Groetjes,
wesley
Gisteravond met het eerste gebouw begonnen de voormalige wagenwerkplaats van Amersfoort.
Heb hier een daar enige compromiesen moeten maken om hem in de beperkte ruimte te plaatsen.
Hij is 46 CM lang en 8 CM breed en er kunnen 2 sporen in kwijt welke NIET aan de baan worden gekoppeld.
Voor de hoogte heb ik met een fleischmann Plan W met rails de hoogte gemeten en dat heb ik met een aantal MM extra uitgesneden.
Tevens wat nieuwe aanwinsten
De loods
Aanstaande donderdag ga ik beginnen met de aanleg van de sporen voor Amersfoort jaren 50/70 want dan is alles in huis.
Groetjes,
wesley
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Amersfoort jaren 50/70
Ja dat klopt dit is een klein stukje van de voormalige wagenwerkplaats amersfoort had hem graag op volledige grote willen maken maar helaas heb ik er geen ruimte voor maar 2 sporig mistaat hij ook niet hier op mijn baan.
Wat er ook aan zit te komen is de rolbrug waar vroeger de wagons naar andere sporen werden getransporteerd en de bedoeling is om dit ook werkent te krijgen.
Wat er ook aan zit te komen is de rolbrug waar vroeger de wagons naar andere sporen werden getransporteerd en de bedoeling is om dit ook werkent te krijgen.
Re: Amersfoort jaren 50/70
Hoi Wesley,
Ik weet niet of je dat artikel uit Railhobby 01-1991 al hebt inmiddels?
Ik heb hem, dus ik kan hem je toesturen. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een plaatje toe tevoegen.
Als je mij een PB stuurt met je email dan kan ik je de bestandjes mailen.
Ik probeer het bij deze nog een keer uiteraard, maar als het niet lukt mail me dan.
okay, het lukt niet de bestandjes zijn te groot.
Groetjes Peter.
Ik weet niet of je dat artikel uit Railhobby 01-1991 al hebt inmiddels?
Ik heb hem, dus ik kan hem je toesturen. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een plaatje toe tevoegen.
Als je mij een PB stuurt met je email dan kan ik je de bestandjes mailen.
Ik probeer het bij deze nog een keer uiteraard, maar als het niet lukt mail me dan.
okay, het lukt niet de bestandjes zijn te groot.
Groetjes Peter.
Re: Amersfoort jaren 50/70
Heb een tijdje niets meer van me laten horen dat betekent niet dat er niets is gebeurd.
Zojuist nog een wissel gekocht zodat de buitenste rondje met de 2 middelste wordt verbonden en de binnenste blijft zo zodat hier analoge treintjes kunnen gaan rijden.
Hoop vanavond nog wat plaatjes te kunnen posten.
Zojuist nog een wissel gekocht zodat de buitenste rondje met de 2 middelste wordt verbonden en de binnenste blijft zo zodat hier analoge treintjes kunnen gaan rijden.
Hoop vanavond nog wat plaatjes te kunnen posten.
Re: Amersfoort jaren 50/70
Na een hele tijd ben ik weer begonnen aan Amersfoort Jaren 50/70.
Nadat ik bij de NVBS een boek over de spoorwegen in Amersfoort heb kunnen kopen ben ik veel informatie op gaan doen voor sommige dingen in de scenery etc.
Zo ben ik er ook achtergekomen dat amersfoort ook diverse Halte plaatsen had ter hoogte van het Centraal wat ik na bouw heb ik besloten die er ook in te bouwen.
In Amersfoort heb je haltes gehad ter hoogte van de koppelpoort en de dierentuin.
De laatste heeft er zelfs tot 1970 gelegen voor mensen die naar de dierentuin wouden en voor extra militaire treinen die ook naast de halte een Karzerne had.
De halteplaats Dierentuin/Vlasakkers ligt er momenteel Zie foto en hier zal nog het nodige bomen geplaatst worden zoals er in het echt ook staan.
Een Br 80 met een gemengde Buurtgoederentrein/Reizigerstrein. Het perron van de halteplaats heb ik gemaakt van een roerhoudje als basis en daaroverheen hardhouten latjes gelijmd die je ook gebruikt om sigaren aan te steken, Mijn buurman had een gigantische voorraad van dat hout omdat hij nog wel eens graag een sigaartje rook Tot zover deze korte update.
Groetjes,
Wesley
Nadat ik bij de NVBS een boek over de spoorwegen in Amersfoort heb kunnen kopen ben ik veel informatie op gaan doen voor sommige dingen in de scenery etc.
Zo ben ik er ook achtergekomen dat amersfoort ook diverse Halte plaatsen had ter hoogte van het Centraal wat ik na bouw heb ik besloten die er ook in te bouwen.
In Amersfoort heb je haltes gehad ter hoogte van de koppelpoort en de dierentuin.
De laatste heeft er zelfs tot 1970 gelegen voor mensen die naar de dierentuin wouden en voor extra militaire treinen die ook naast de halte een Karzerne had.
De halteplaats Dierentuin/Vlasakkers ligt er momenteel Zie foto en hier zal nog het nodige bomen geplaatst worden zoals er in het echt ook staan.
Een Br 80 met een gemengde Buurtgoederentrein/Reizigerstrein. Het perron van de halteplaats heb ik gemaakt van een roerhoudje als basis en daaroverheen hardhouten latjes gelijmd die je ook gebruikt om sigaren aan te steken, Mijn buurman had een gigantische voorraad van dat hout omdat hij nog wel eens graag een sigaartje rook Tot zover deze korte update.
Groetjes,
Wesley