Scheidingen keerlus???
Scheidingen keerlus???
Goede middag,
hierbij een tekening van mijn nieuwe baan. Onderaan zit een keerlus, alleen weet ik niet zeker waar ik de scheiding zou moeten steken. Bedoeling is om te rijden met Koploper en ik heb een keerlus module LK100 van Digital plus liggen. Wie kan mij vooruit helpen?
Bedankt en groetjes,
hierbij een tekening van mijn nieuwe baan. Onderaan zit een keerlus, alleen weet ik niet zeker waar ik de scheiding zou moeten steken. Bedoeling is om te rijden met Koploper en ik heb een keerlus module LK100 van Digital plus liggen. Wie kan mij vooruit helpen?
Bedankt en groetjes,
- Bijlagen
-
- Sea wall build.jpg (45.55 KiB) 1969 keer bekeken
Re: Scheidingen keerlus???
Hoi,
'een' als in 1 keerlus?
Ik tel er wel 3 geloof ik....
Doet eens een plaatje met een appart kleurtje voor de keerlus?
groet,
Guus
'een' als in 1 keerlus?
Ik tel er wel 3 geloof ik....
Doet eens een plaatje met een appart kleurtje voor de keerlus?
groet,
Guus
Re: Scheidingen keerlus???
Guus,
ben het met je eens, er zitten hier meerdere keerlussen in.
rechts onder
rechts boven
Maar ook links onder begint een keerlus sytuatie zoals ik het nu snel kan zien.
mvg
Freddy
ben het met je eens, er zitten hier meerdere keerlussen in.
rechts onder
rechts boven
Maar ook links onder begint een keerlus sytuatie zoals ik het nu snel kan zien.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Scheidingen keerlus???
Goede morgen,
dat er op deze eerste tekening meerdere keerlussen inzitten had ik ook reeds gezien, maar die pak ik dan later wel aan. Bedoeling is om de baan in fasen te bouwen en tussendoor ook te kunnen rijden. Hierbij een tekening van wat ik als eerste fase zou willen doen, met dezelfde vraag. De detectiezones zou ik buiten de keerlus willen houden en schakelen via de genoemde LK100. Deze detectiezones liggen links en rechts onmiddellijk naast de afscheiding. Alleen dit onderste stuk kan in 2 richtingen bereden worden. Al de rest slechts in 1 richting.
Bedankt voor de assistentie.
Groetjes,
Dany
dat er op deze eerste tekening meerdere keerlussen inzitten had ik ook reeds gezien, maar die pak ik dan later wel aan. Bedoeling is om de baan in fasen te bouwen en tussendoor ook te kunnen rijden. Hierbij een tekening van wat ik als eerste fase zou willen doen, met dezelfde vraag. De detectiezones zou ik buiten de keerlus willen houden en schakelen via de genoemde LK100. Deze detectiezones liggen links en rechts onmiddellijk naast de afscheiding. Alleen dit onderste stuk kan in 2 richtingen bereden worden. Al de rest slechts in 1 richting.
Bedankt voor de assistentie.
Groetjes,
Dany
- Bijlagen
-
- Fase 1.jpg (116.21 KiB) 1889 keer bekeken
Re: Scheidingen keerlus???
Dit is een "gevouwen" dogbone.....
Twee keerlussen zijn een voordeel, omdat je dan alle resterende sporen hetzelfde kan polariseren (bij analoog kan dit niet !).
Geen spanningssscheidingen in de stations, eenvoudige overloopwissels mogelijk .
Twee keerlussen zijn een voordeel, omdat je dan alle resterende sporen hetzelfde kan polariseren (bij analoog kan dit niet !).
Geen spanningssscheidingen in de stations, eenvoudige overloopwissels mogelijk .
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Scheidingen keerlus???
Hierbij de 2 keerlussen waar je iets met keerlus modules zou moeten doen.
Ik zie ook ergens een sectie met lk100, ik heb geen idee wat je daar mee wilt bereiken?
Leg eens uit?
groet,
Guus
Ik zie ook ergens een sectie met lk100, ik heb geen idee wat je daar mee wilt bereiken?
Leg eens uit?
groet,
Guus
Re: Scheidingen keerlus???
Goede middag,
akkoord met je opmerking over die 2 keerlussen rechts op de baan. Dit is echter een fout van mij tijdens het tekenen. Bedoeling is een hondebot te maken. Ik heb dus de onderlinge verbindingen verkeerd gemaakt.
Wat dan die sectie die met LK100 gemarkeerd is het volgende: Dit is, tot nu toe, de enige sectie die in 2 richtingen te berijden valt. Ik heb ze met LK100 gemarkeerd omdat ik keerlusmodules van dit type liggen heb. Onmiddellijk links en rechts van deze sectie liggen de terugmeldsecties. Ik ben echter niet helemaal zeker dat de scheidingen op deze plaats zullen werken. Wil je hierover een seintje geven?
In ieder geval, bedankt voor de opmerking in verband met die 2 andere keerlussen, want anders was ik wel de mist ingegaan.
Groetjes,
Dany
akkoord met je opmerking over die 2 keerlussen rechts op de baan. Dit is echter een fout van mij tijdens het tekenen. Bedoeling is een hondebot te maken. Ik heb dus de onderlinge verbindingen verkeerd gemaakt.
Wat dan die sectie die met LK100 gemarkeerd is het volgende: Dit is, tot nu toe, de enige sectie die in 2 richtingen te berijden valt. Ik heb ze met LK100 gemarkeerd omdat ik keerlusmodules van dit type liggen heb. Onmiddellijk links en rechts van deze sectie liggen de terugmeldsecties. Ik ben echter niet helemaal zeker dat de scheidingen op deze plaats zullen werken. Wil je hierover een seintje geven?
In ieder geval, bedankt voor de opmerking in verband met die 2 andere keerlussen, want anders was ik wel de mist ingegaan.
Groetjes,
Dany
Re: Scheidingen keerlus???
Dany,
weet je zeker dat je begrijpt waarvoor een keerlus module wordt gebruikt?
(teksten via internet kunnen snel en vaak verkeerd begrepen worden, ik bedoel dit allemaal zeer opbouwend en zeer serieus, ik wil je dus niet belachelijk maken ... ik zeg het er maar even bij ...)
Dat je over een bepaald spoor (of sectie) in 2 richtingen kan rijden kan eigenlijk altijd, daarvoor heb je geen keerlus module nodig.
Zie de tekening hieronder:
De pijlrichting geeft de aansluitrichting aan. Dit is iets anders dan de rijrichting!
Je kan ondanks dat de aansluitrichting naar rechts gaat, toch naar links rijden!
Door je aansluitrichting slim/goed te kiezen (en voor stations overal dezelfde aansluitrichting te kiezen) maak je het aansluiten veel makkelijker.
Dus voor dat spoortje waar jij de LK100 wilt gebruiken is hij helemaal niet nodig - als je maar dezelfde aansluitrichting kiest-
En over elk stationsspoor kun je beide kanten oprijden als je dat wilt (en het voor je exploitatie nodig is, bijvoorbeeld rangeren?)
mvg,
Guus
weet je zeker dat je begrijpt waarvoor een keerlus module wordt gebruikt?
(teksten via internet kunnen snel en vaak verkeerd begrepen worden, ik bedoel dit allemaal zeer opbouwend en zeer serieus, ik wil je dus niet belachelijk maken ... ik zeg het er maar even bij ...)
Dat je over een bepaald spoor (of sectie) in 2 richtingen kan rijden kan eigenlijk altijd, daarvoor heb je geen keerlus module nodig.
Zie de tekening hieronder:
De pijlrichting geeft de aansluitrichting aan. Dit is iets anders dan de rijrichting!
Je kan ondanks dat de aansluitrichting naar rechts gaat, toch naar links rijden!
Door je aansluitrichting slim/goed te kiezen (en voor stations overal dezelfde aansluitrichting te kiezen) maak je het aansluiten veel makkelijker.
Dus voor dat spoortje waar jij de LK100 wilt gebruiken is hij helemaal niet nodig - als je maar dezelfde aansluitrichting kiest-
En over elk stationsspoor kun je beide kanten oprijden als je dat wilt (en het voor je exploitatie nodig is, bijvoorbeeld rangeren?)
mvg,
Guus
Re: Scheidingen keerlus???
Goede morgen,
wees gerust, ik neem je zeker niets kwalijk. Ik probeer steeds iets bi te leren.
Als ik nu één en ander goed begrijp zou de eenvoudigste manier om de keerlussen te vinden als volgt kunnen zijn: Een print maken van de baan. Op deze print met een stift één kant van de sporen inkleuren over de volledige omloop. Op de plaatsen waar ik dan de andere spoorzijde tegenkom moet de scheiding voor de keerlusmodule komen.
Klopt dit zo een beetje?
Bedankt en groetjes,
Dany
wees gerust, ik neem je zeker niets kwalijk. Ik probeer steeds iets bi te leren.
Als ik nu één en ander goed begrijp zou de eenvoudigste manier om de keerlussen te vinden als volgt kunnen zijn: Een print maken van de baan. Op deze print met een stift één kant van de sporen inkleuren over de volledige omloop. Op de plaatsen waar ik dan de andere spoorzijde tegenkom moet de scheiding voor de keerlusmodule komen.
Klopt dit zo een beetje?
Bedankt en groetjes,
Dany
Re: Scheidingen keerlus???
dany
dit zijn jouw keerlussen.
mvg
Freddy
dit zijn jouw keerlussen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Scheidingen keerlus???
Inderdaad, op die plaatsen zou een kortsluiting ontstaan, daar hoort een keerlusgedeelte.dany schreef:Goede morgen,
wees gerust, ik neem je zeker niets kwalijk. Ik probeer steeds iets bi te leren.
Als ik nu één en ander goed begrijp zou de eenvoudigste manier om de keerlussen te vinden als volgt kunnen zijn: Een print maken van de baan. Op deze print met een stift één kant van de sporen inkleuren over de volledige omloop. Op de plaatsen waar ik dan de andere spoorzijde tegenkom moet de scheiding voor de keerlusmodule komen.
In dat deel word de spanning "onder" de trein omgepoold, dit zonder dat de trein er hinder van heeft.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd