Ertsdorp, niet te groot beginnen
Ertsdorp, niet te groot beginnen
Nou, hier dan mijn eerste ontwerp.
Het idee is een bergdorp/kleine stad, met naast het reizigersstation (voor o.m. het aanvoeren van personeel) een laadplaats voor erts. Hiervoor heb ik al de Faller oude kolenmijn (artikel 222205):
Deze wil ik aan een zandweg op de "berg" laten aansluiten met een vrachtwagentje erbij. Dit zijn de drie onderste sporen, twee daarvan zijn opstelsporen.
Wat ik nog zoek zijn voorbeelden/railplannen van
A) Een klein kopstationnetje
B) Een klein goederenemplacement met eventueel enige voorzieningen om een tenderloc bij te vullen.
Idee in eerste instantie is om het goederenvervoer met stoom te doen, personenvervoer ook of later diesel/railbus. Maar omloopspoor is wel een wens.
Over het paradespoor zal ook regelmatig een grotere doorgaande trein rijden, tweerichtingsverkeer. Dit zal diesel zijn of een electrische nederlandse loc (foto's van het rijdend materieel volgen nog.
De plaatjes:
Railplan basisplaat (1900x900):
Railplan Niveau 1 (Deels zichtbaar):
3D Niveau 0:
3D Niveau 1:
En dan nog een plaatje van wat zichtbaar wordt:
Links komt de stad tegen de achterkant aan, rechtsachter de berg waar het erts uit komt. Vooraan het paradespoor met een klein stationnetje om de lokaaltrein af te laten takken.
Schiet er maar op en ideeën: Graag!
Het idee is een bergdorp/kleine stad, met naast het reizigersstation (voor o.m. het aanvoeren van personeel) een laadplaats voor erts. Hiervoor heb ik al de Faller oude kolenmijn (artikel 222205):
Deze wil ik aan een zandweg op de "berg" laten aansluiten met een vrachtwagentje erbij. Dit zijn de drie onderste sporen, twee daarvan zijn opstelsporen.
Wat ik nog zoek zijn voorbeelden/railplannen van
A) Een klein kopstationnetje
B) Een klein goederenemplacement met eventueel enige voorzieningen om een tenderloc bij te vullen.
Idee in eerste instantie is om het goederenvervoer met stoom te doen, personenvervoer ook of later diesel/railbus. Maar omloopspoor is wel een wens.
Over het paradespoor zal ook regelmatig een grotere doorgaande trein rijden, tweerichtingsverkeer. Dit zal diesel zijn of een electrische nederlandse loc (foto's van het rijdend materieel volgen nog.
De plaatjes:
Railplan basisplaat (1900x900):
Railplan Niveau 1 (Deels zichtbaar):
3D Niveau 0:
3D Niveau 1:
En dan nog een plaatje van wat zichtbaar wordt:
Links komt de stad tegen de achterkant aan, rechtsachter de berg waar het erts uit komt. Vooraan het paradespoor met een klein stationnetje om de lokaaltrein af te laten takken.
Schiet er maar op en ideeën: Graag!
Re: Ertsdorp, niet te groot beginnen
Toch maar vast een toevoeging:
Het "overbodige" schaduwstationnetje op niveau 1 is bedoeld om de baan eventueel in twee delen op te bouwen: Eerst niveau 1 maken zodat ik alvast wat kan rijden en later niveau 0 er onder bouwen (hoe onlogisch dit ook lijkt). Als ik zeker zou weten dat ik niveau 0 eerst bouw dan vervalt dat stuk. Denk ik. Misschien wordt dat dan wel een kopspoor omdat de "kleine" treincombinaties toch een pendeldienst draaien.
Groot nadeel is wel dat een trein die vanuit het binnenspoor (we rijden rechts) via het schaduwstation alleen nog maar op de buitenring (tegen de klok in) terechtkomen. Daar moet ik nog wat op verzinnen.
Overigens alle baanplannen etc. gemaakt met SCARM.
Het "overbodige" schaduwstationnetje op niveau 1 is bedoeld om de baan eventueel in twee delen op te bouwen: Eerst niveau 1 maken zodat ik alvast wat kan rijden en later niveau 0 er onder bouwen (hoe onlogisch dit ook lijkt). Als ik zeker zou weten dat ik niveau 0 eerst bouw dan vervalt dat stuk. Denk ik. Misschien wordt dat dan wel een kopspoor omdat de "kleine" treincombinaties toch een pendeldienst draaien.
Groot nadeel is wel dat een trein die vanuit het binnenspoor (we rijden rechts) via het schaduwstation alleen nog maar op de buitenring (tegen de klok in) terechtkomen. Daar moet ik nog wat op verzinnen.
Overigens alle baanplannen etc. gemaakt met SCARM.
Geinige baan!
Ik had hem me alleen ietsje kleiner voorgesteld, gezien de titel van de thread
Ik had hem me alleen ietsje kleiner voorgesteld, gezien de titel van de thread
Jah... Maar ik heb inmiddels zoveel gekocht op marktplaats dat ik toch wil laten rijden... En zoals gezegd, niveau 0 is een toevoeging, misschien dat ik die in eerste instantie weglaat...
Laatst gewijzigd door Detlev op 15 mar 2012 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Dedlev.
Dit ziet er goed verzorgt uit.
Groot genoeg om echt wel veel rijplezier te hebben, en niet overdreven.
Ik vindt dit goed.
Martin de Deugd
Dit ziet er goed verzorgt uit.
Groot genoeg om echt wel veel rijplezier te hebben, en niet overdreven.
Ik vindt dit goed.
Martin de Deugd
Ik heb hem deels ontworpen om later makkelijk aan te sluiten op een groter geheel. Ooit hoop ik nog eens mijn baan te bouwen die ik in 1986 getekend heb.
Geeft wel al een idee van de snelheid van dit "project", al drie maanden aan het tekenen, schuiven, opnieuw tekenen etc. En nog ben ik niet helemaal tevreden, want ik kan geen goede voorbeelden vinden van kleine emplacementen. Maar!:
Het begin is er
Geeft wel al een idee van de snelheid van dit "project", al drie maanden aan het tekenen, schuiven, opnieuw tekenen etc. En nog ben ik niet helemaal tevreden, want ik kan geen goede voorbeelden vinden van kleine emplacementen. Maar!:
Het begin is er
Klein beginnen en langzaam uitbreiden is toch goed? Dat is in ieder geval mijn plan. Maar uhm 3 maand? hehehehe ben al 2 jaar bezig en heb nog niks
Goed goan!
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Ik heb de aanschaf van materieel en het überhaupt bedenken van het thema ook niet meegerekend!
Ik heb niveau 1 iets aangepast. Hierdoor kunnen treinen ook weer terug de andere kant op.
nd dit een heel leuke baan maar kun je de afmetingen en het ontwerpprogramma vertellen aan mij
Hi Thijs,
Afmetingen zijn 1,90m bij 0,90 m. Programma wat ik heb gebruikt is SCARM, gratis en werkt vrijwel helemaal goed, 3D begrijp ik nog niet zo en 1:1 uitprinten is ook nog niet perfect, maar wel alle n-spoor railcollecties.
Zou het zeker proberen als ik jou was!
Afmetingen zijn 1,90m bij 0,90 m. Programma wat ik heb gebruikt is SCARM, gratis en werkt vrijwel helemaal goed, 3D begrijp ik nog niet zo en 1:1 uitprinten is ook nog niet perfect, maar wel alle n-spoor railcollecties.
Zou het zeker proberen als ik jou was!
ja okebedankt ik zal het eens proberen ik begin zelf ook nog maar net maar mijn 2 ontwerpen waren nogal druk volgens anderen en dat zou je bij een 3D landschap wat beter kunnen zien
Detlev schreef:... En nog ben ik niet helemaal tevreden, want ik kan geen goede voorbeelden vinden van kleine emplacementen....
Heeft iemand voorbeelden voor mij van (railplannen van):
- een klein passagiers-kopstation, alhoewel ik denk dat wat er ligt wel goed is
- een goederenemplacement met een waterplaatsje. Wordt bezocht door tenderloc(s) maar geen volledige werkplaats.
Alvast dank.
Nou, na hermeting van de te gebruiken tafel kon ik het een en ander gaan aanpassen. Daarom wat nieuwe plaatjes:
Schaduwstation:
En de bovenlaag:
Het achterliggende idee is nog steeds een klein stationnetje met een erts-laadplaats. kleine stad aan de linkerkant, station ligt tussen stad en industrie in, dient dus ook voor aa/afvoer personeel etcetera. Rechts een 'berg'/helling met een zand/rotsweg waar een vrachtwagentje de erts aanvoert. Misschien wil ik ook nog ergens een waterpomp om de tenderlok bij te vullen.
Schaduwstation:
En de bovenlaag:
Het achterliggende idee is nog steeds een klein stationnetje met een erts-laadplaats. kleine stad aan de linkerkant, station ligt tussen stad en industrie in, dient dus ook voor aa/afvoer personeel etcetera. Rechts een 'berg'/helling met een zand/rotsweg waar een vrachtwagentje de erts aanvoert. Misschien wil ik ook nog ergens een waterpomp om de tenderlok bij te vullen.
Hoi Detlev,
Je had het op de vereniging over een klein baantje... Dit is iets groter als wat ik in gedachte had Je plannen zien er al goed uit. Ik ben benieuwd hoe het resultaat gaat worden
Je had het op de vereniging over een klein baantje... Dit is iets groter als wat ik in gedachte had Je plannen zien er al goed uit. Ik ben benieuwd hoe het resultaat gaat worden
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Hah!
Ik ook!
Tsja, wat is klein? Als ik de meeste baanplannen bekijk van mensen die zeggen dat ze klein beginnen zit ik daar nog ver onder. Maar ik wil wel wat te rijden hebben natuurlijk. Vandaar ook dat het een meerjarenproject wordt.
Ik ook!
Tsja, wat is klein? Als ik de meeste baanplannen bekijk van mensen die zeggen dat ze klein beginnen zit ik daar nog ver onder. Maar ik wil wel wat te rijden hebben natuurlijk. Vandaar ook dat het een meerjarenproject wordt.
ziet er uitstekend uit die baanplannen, en die ideeen!
Groet Olaf
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711
Modelspoor is leuk!
mijn nieuwe baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10711