Lemland, 250 x 150 cm
-
- Berichten: 3225
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Lemland
Mooi verslag was vooral geintresseerd in de elektronica met de leds. Dat is echt leuk om te zien uit welke onderdlen dat bestaat .
prima vak werk.
Bob Vermeulen
prima vak werk.
Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Lemland
Bob,
Is eigenlijk erg simpel. Domweg de vezels op de ledjes plakken en kousje eromheen voor de stevigheid. Wel oppassen met de warmte van de föhn tijdens het laten krimpen van het kousje overigens, die kan ook de vezels vervormen. De rest is redelijk standaard: kant en klaar printje (ze worden overigens ook als bouwpakket verkocht) en een weerstandje.
Plekken waar ik dit ook wil gaan toepassen is het seinhuis. Uiteinden van vezels met verschillende kleuren ledjes eraan -> dynamische seinntafel. Kan met een toevalsgenerator als bij het hoogspanningstation, als ik het echt mooi wil maken, kan ik het zelfs koppelen aan te schakelen rails of wissels. Dus als je een wissel omzet dat je het ook in seinhuis ziet gebeuren.
En misschien auto's. We hebben een paar stoere auto's die ik op die manier van licht kan voorzien. Voor dat laatste is een schakeling niet nodig (tenzij ik ook een zwaailicht of richtingaanwijzers wil maken. Hmmm.)
Bart
Is eigenlijk erg simpel. Domweg de vezels op de ledjes plakken en kousje eromheen voor de stevigheid. Wel oppassen met de warmte van de föhn tijdens het laten krimpen van het kousje overigens, die kan ook de vezels vervormen. De rest is redelijk standaard: kant en klaar printje (ze worden overigens ook als bouwpakket verkocht) en een weerstandje.
Plekken waar ik dit ook wil gaan toepassen is het seinhuis. Uiteinden van vezels met verschillende kleuren ledjes eraan -> dynamische seinntafel. Kan met een toevalsgenerator als bij het hoogspanningstation, als ik het echt mooi wil maken, kan ik het zelfs koppelen aan te schakelen rails of wissels. Dus als je een wissel omzet dat je het ook in seinhuis ziet gebeuren.
En misschien auto's. We hebben een paar stoere auto's die ik op die manier van licht kan voorzien. Voor dat laatste is een schakeling niet nodig (tenzij ik ook een zwaailicht of richtingaanwijzers wil maken. Hmmm.)
Bart
Re: Lemland
Gaaf gedaan hoor. misschien heb ik er overheen gelezen, maar mag ik vragen waar je die glasvezeldraden hebt gekocht? Super idee om die dingen inderdaad te gebruiken om licht te geleiden.....
groeten,
Jeroen
Jeroen
Re: Lemland
Hoi,
Nee, dat heb je niet gemist, ik had er alleen een screenshot van in de film.
Dit is het complete boodschappenlijstje
Wat: 2 meter kunststof vezel 0,75 mm dik
Waar: Leds Buy
Url: http://www.leds-buy.nl/1m-kunstof-vezel-0-75-mm.html
Kosten: 80 cent + verzendkosten
Wat: setje van blauwe ledjes en bijbehorende weerstanden
Waar: Hufing Electronic
Url: http://www.hufing-tronic.de/start.htm?d ... nde315.htm
Kosten: 4,50 per 20 ledjes en 20 weerstanden + verzendkosten
Wat: krimpkousjes
Waar: Gamma (ergens in december)
Kosten: 2 euro voor een set van 100 met verschillende maten, in de uitverkoopbak
Wat: printje met laslicht elektronica van Tams (LC-6)
Waar: Conrad
Url: http://shop.conrad.nl/hobby/modelspoor/ ... 17359.html
Kosten: 16 euro plus verzendkosten
Wat: Piko 60016 bouwpakket 'Hoogspanningsstation'
Waar: Bij ons zat 'ie in een hele partij met spoorse spullen die ik van een collaga heb overgenomen.
Kosten: ik zie 'm hier en daar voor tussen de 25 en 30 euro te koop. Plus verzendkosten eventueel.
Plus wat bruine en zwarte verf voor het verder verweren, secondenlijm voor de fragiele verbindingen tussen vezel en metaal en een doosje waar de hele schakeling in moet om netjes onder de baan te monteren.
Let (led?) wel: dit is waar wij het kochten, kan best dat er veel goedkopere of betere shops zijn.
Succes,
Bart
Nee, dat heb je niet gemist, ik had er alleen een screenshot van in de film.
Dit is het complete boodschappenlijstje
Wat: 2 meter kunststof vezel 0,75 mm dik
Waar: Leds Buy
Url: http://www.leds-buy.nl/1m-kunstof-vezel-0-75-mm.html
Kosten: 80 cent + verzendkosten
Wat: setje van blauwe ledjes en bijbehorende weerstanden
Waar: Hufing Electronic
Url: http://www.hufing-tronic.de/start.htm?d ... nde315.htm
Kosten: 4,50 per 20 ledjes en 20 weerstanden + verzendkosten
Wat: krimpkousjes
Waar: Gamma (ergens in december)
Kosten: 2 euro voor een set van 100 met verschillende maten, in de uitverkoopbak
Wat: printje met laslicht elektronica van Tams (LC-6)
Waar: Conrad
Url: http://shop.conrad.nl/hobby/modelspoor/ ... 17359.html
Kosten: 16 euro plus verzendkosten
Wat: Piko 60016 bouwpakket 'Hoogspanningsstation'
Waar: Bij ons zat 'ie in een hele partij met spoorse spullen die ik van een collaga heb overgenomen.
Kosten: ik zie 'm hier en daar voor tussen de 25 en 30 euro te koop. Plus verzendkosten eventueel.
Plus wat bruine en zwarte verf voor het verder verweren, secondenlijm voor de fragiele verbindingen tussen vezel en metaal en een doosje waar de hele schakeling in moet om netjes onder de baan te monteren.
Let (led?) wel: dit is waar wij het kochten, kan best dat er veel goedkopere of betere shops zijn.
Succes,
Bart
Re: Lemland
Ik vind dit transformatorstation werkelijk subliem gemaakt!!! Jouw elektriciteitsmaatschappij zal ziet zo blij zijn met die vele doorslagen met vonkvorming, maar het levert wel sfeer per lopende meter! Prachtig modelmanschap!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Lemland
Top! Bedankt. Hehehe was al even aan het kijken of ik nog een oude
"ufo" lamp had met glasvezeldraden die ik kon gaan slopen....
"ufo" lamp had met glasvezeldraden die ik kon gaan slopen....
groeten,
Jeroen
Jeroen
Re: Lemland
@Michiel: dank je wel, ik weet niet hoe het met Lem zit maar ik moet er van blozen als ik kijk naar wat jij allemaal kan maken!
@J-eroen: dat kan je ook doen, sterker: dat was mijn eerste gedachte. Maar voor tachtig cent heb je dus ook gewoon 2 meter met bijvoorbeeld een eigen keuze waar je gaat knippen.
Bart
@J-eroen: dat kan je ook doen, sterker: dat was mijn eerste gedachte. Maar voor tachtig cent heb je dus ook gewoon 2 meter met bijvoorbeeld een eigen keuze waar je gaat knippen.
Bart
Re: Lemland
Lemland raakt steeds voller met rails en scenery dus steeds minder ruimte om gereedschap en zooi te laten slingeren. Bovendien is werken aan de eettafel (twee verdiepingen van Lemland verwijderd) of een Workmate ook niet ideaal. Tijd voor ons eigen atelier.
Eerst een rij stellingplanken uit een boekenkast gehaald en op de onderste plank een houten bureaublad gelegd.
Daarna vier stopcontacten in het achterblad gemaakt, da's altijd handig.
Haakjes erin, lampjes erboven en zie daar: het nieuwe atelier van Lem en Bart.
Bart
Eerst een rij stellingplanken uit een boekenkast gehaald en op de onderste plank een houten bureaublad gelegd.
Daarna vier stopcontacten in het achterblad gemaakt, da's altijd handig.
Haakjes erin, lampjes erboven en zie daar: het nieuwe atelier van Lem en Bart.
Bart
Re: Lemland
Mooi werkhoekje, heren!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lemland
@Andy: zeker! Morgen is 'ie er weer & als hij dit niet gelezen heeft, is het een leuke verrassing.
Vandaag de laatste rails van Lemstad Goederen geschilderd, een tweede laagje. Het eerste laagje hadden we in november al aangebracht, nog voor we de rails gelegd hadden. Wat nu goed uitkwam omdat zeker de (bijna) niet zichtbare achterkant lastig is te schilderen nu de boel is gemonteerd. Het schilderen bleef nu dus beperkt tot bijwerken en stukjes die we niet kónden schilderen, zoals waar de rails aan elkaar gezet moest worden. En bij de wissels, die gaan we niet balasten voor de zekerheid dus die krijgen waar het kan een bruin verfje.
Morgen balasten en de geprinte stootjukken op de juiste plaatsen vastmaken.
Bart
Vandaag de laatste rails van Lemstad Goederen geschilderd, een tweede laagje. Het eerste laagje hadden we in november al aangebracht, nog voor we de rails gelegd hadden. Wat nu goed uitkwam omdat zeker de (bijna) niet zichtbare achterkant lastig is te schilderen nu de boel is gemonteerd. Het schilderen bleef nu dus beperkt tot bijwerken en stukjes die we niet kónden schilderen, zoals waar de rails aan elkaar gezet moest worden. En bij de wissels, die gaan we niet balasten voor de zekerheid dus die krijgen waar het kan een bruin verfje.
Morgen balasten en de geprinte stootjukken op de juiste plaatsen vastmaken.
Bart
Re: Lemland
De verf is mooi roestig opgedroogd (en de dwergseintjes doen het nog )
Ter voorbereiding van het ballasten moeten een paar elementen iets worden verhoogd en de wisselmotoren worden afgedekt. Eerst de kraan iets hoger geplaatst.
En het brandstof depot (op een verzaagd roerhoutje van de Karwei):
Tot slot van deze paasdag een eerste dekseltje gemaakt voor de wisselmotoren, uit een blisterverpakking.
En een stevige ondergrond voor dat dekseltje (ook om de ruim aangebrachte gaten weer te dichten),
Ter voorbereiding van het ballasten moeten een paar elementen iets worden verhoogd en de wisselmotoren worden afgedekt. Eerst de kraan iets hoger geplaatst.
En het brandstof depot (op een verzaagd roerhoutje van de Karwei):
Tot slot van deze paasdag een eerste dekseltje gemaakt voor de wisselmotoren, uit een blisterverpakking.
En een stevige ondergrond voor dat dekseltje (ook om de ruim aangebrachte gaten weer te dichten),
Re: Lemland
Dank Jeroen. Ja dat is een stoer ding dat ook nog eens 'echt' werkt, zie ook http://www.lemland.nl/Lemland.nsf/dx/tr ... ultaat.htm of een paar pagina's terug.
Bart
Bart
Re: Lemland
Vanavond even kort verder geknutseld met het wegwerken van de wisselmotoren.
Dat is soms best lastig.
Bart
Dat is soms best lastig.
Bart
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Lemland
hallo bart
dat ziet er netjes uit
leuk dat hoogspanningsstation met verlichting
kan je de wisselaandrijving nog wel demonteren als er 1 kapot gaat?
ik heb de uitsparing zo groot gemaakt dat ik via de onderzijde de wisselaandrijving eruit kan halen.
groeten richard
dat ziet er netjes uit
leuk dat hoogspanningsstation met verlichting
kan je de wisselaandrijving nog wel demonteren als er 1 kapot gaat?
ik heb de uitsparing zo groot gemaakt dat ik via de onderzijde de wisselaandrijving eruit kan halen.
groeten richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Lemland
Hoi,
Ja, dat kan. In het geval van het laatste plaatje zal ook een deel van de onderbouw van het brandstof depot eruit moeten, maar in de tafel is net genoeg ruimte om ze eruit te halen. Niet van onderaf, maar de afdichting aan de bovenkant wordt afneembaar.
Bart
Ja, dat kan. In het geval van het laatste plaatje zal ook een deel van de onderbouw van het brandstof depot eruit moeten, maar in de tafel is net genoeg ruimte om ze eruit te halen. Niet van onderaf, maar de afdichting aan de bovenkant wordt afneembaar.
Bart
Re: Lemland
Vanavond de eerste klei aangebracht, om de rest van de ondergrond tussen de sporen van het goederenstation te vormen. Eerst houtlijm aangebracht.
Dan stukje klei aanbrengen en met een natte vinger vormen.
Heel precies de uitsparing voor de (nu nog doorzichtige) afdichting van de wisselmotor uitgesneden,
En dat past.
En toen was de (grijze) DAS klei helaas op. Morgen even kijken of dat te vinden is in het marathongeweld.
Bart & Lem
Dan stukje klei aanbrengen en met een natte vinger vormen.
Heel precies de uitsparing voor de (nu nog doorzichtige) afdichting van de wisselmotor uitgesneden,
En dat past.
En toen was de (grijze) DAS klei helaas op. Morgen even kijken of dat te vinden is in het marathongeweld.
Bart & Lem
Re: Lemland
Leuk bericht tussen het ballasten en kleien door: Conrad vroeg of ze een artikel mogen maken over ons transformatorstation.
Dus binnenkort misschien ook te zien op http://mancave.conrad.nl
Lem & Bart
Dus binnenkort misschien ook te zien op http://mancave.conrad.nl
Lem & Bart
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lemland
Hey,
Nee, we hadden de laslichtmodule bij Conrad gekocht, daar had ik een review op gezet met het Youtube filmpje en vervolgens is dat blijkbaar de redactie opgevallen.
Na even niet gebouwd te hebben door ziekte, gisteravond weer verder gegaan. De rest van de klei ondergrond aangebracht naast en tussen de sporen en die vervolgens met een lekker smerig bruin/donkergroen/zwart verfmengseltje geverfd.
Verder heb ik gisteravond nog wat verder geballast aan het bedieningsspoortje bij de vestiging van DHLEM aangebracht. Links is al gedruppeld met het bekende mengsel van water, houtlijm en Dreft. En rechts is nog droog.
Ons eerste geprinte stootjukje geplaatst.
En de rails weer schoon gegumd, behalve onder en vlak voor het stootjuk omdat daar immers geen wielen komen.
Door al dat verouderen en ballasten heeft het werk in het depot lang stil gelegen, dus toen ik de railgom had opgeborgen werd door de V200 direct al een wagen gebracht met twee containers vol pakjes voor Lemland. Tot laat in de avond heeft men doorgewerkt om alle pakjes op tijd in de vrachtwagens te krijgen.
Bart
Nee, we hadden de laslichtmodule bij Conrad gekocht, daar had ik een review op gezet met het Youtube filmpje en vervolgens is dat blijkbaar de redactie opgevallen.
Na even niet gebouwd te hebben door ziekte, gisteravond weer verder gegaan. De rest van de klei ondergrond aangebracht naast en tussen de sporen en die vervolgens met een lekker smerig bruin/donkergroen/zwart verfmengseltje geverfd.
Verder heb ik gisteravond nog wat verder geballast aan het bedieningsspoortje bij de vestiging van DHLEM aangebracht. Links is al gedruppeld met het bekende mengsel van water, houtlijm en Dreft. En rechts is nog droog.
Ons eerste geprinte stootjukje geplaatst.
En de rails weer schoon gegumd, behalve onder en vlak voor het stootjuk omdat daar immers geen wielen komen.
Door al dat verouderen en ballasten heeft het werk in het depot lang stil gelegen, dus toen ik de railgom had opgeborgen werd door de V200 direct al een wagen gebracht met twee containers vol pakjes voor Lemland. Tot laat in de avond heeft men doorgewerkt om alle pakjes op tijd in de vrachtwagens te krijgen.
Bart
Re: Lemland
De allermooiste nieuwe aanwinst voor Lemland is... daglicht! Door een kleine verbouwing twee weken geleden hebben we nu een deel van de dag daglicht in de ruimte. Niet veel direct zonlicht, maar genoeg natuurlijk licht om plaatjes bij te maken en dat levert hele andere kleuren op.
Dit weekeinde eens spelen met licht en lichtgevoeligheid bij het foto's maken.
Bart
Dit weekeinde eens spelen met licht en lichtgevoeligheid bij het foto's maken.
Bart
Re: Lemland
Vandaag komt de vuilnisman langs in Davydorp, de bakken staan al langs de straat. Misschien kan 'ie meteen de rommel bij de glasbakken meenemen...
Bart
Bart
Re: Lemland
Vandaag (was vanmiddag vrij) ook nog drie vaten vol gevaarlijke stoffen knaloranje geschilderd.
Het lijkt erop dat de spoorwegen van Lemland het niet zo nauw nemen met de milieuwetten (en explosiegevaar) want ze hebben al die vaten meteen in een wrakkig schuurtje tussen spoor 42 en 45 gezet. Vier enorme gasflessen staan er naast...
Toen ik omliep zag ik dat aan de achterkant inmiddels ook drie vaten zijn neergezet, grijze met onheilspellende wit/rode etiketten. Bruine en oranje kistjes staan er lukraak bovenop en één van de personeelsleden heeft het voorraadje voor zijn houtkachel er ook maar bijgezet. Hmmm. Roken en open vuur verboden dan maar!
Bart
Het lijkt erop dat de spoorwegen van Lemland het niet zo nauw nemen met de milieuwetten (en explosiegevaar) want ze hebben al die vaten meteen in een wrakkig schuurtje tussen spoor 42 en 45 gezet. Vier enorme gasflessen staan er naast...
Toen ik omliep zag ik dat aan de achterkant inmiddels ook drie vaten zijn neergezet, grijze met onheilspellende wit/rode etiketten. Bruine en oranje kistjes staan er lukraak bovenop en één van de personeelsleden heeft het voorraadje voor zijn houtkachel er ook maar bijgezet. Hmmm. Roken en open vuur verboden dan maar!
Bart