Marelburg
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Dat klopt wat je zegt, zover wilde ik in mijn reactie echter vooralsnog niet gaan. Daarom dank voor je uitleg
Ik ga zometeen beginnen met de instellen van de servo's op de baan
groetjes
Ik ga zometeen beginnen met de instellen van de servo's op de baan
groetjes
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Martin,
welke serve' s ga je gebruiken met welke servodecoder ?
mvrg
Bob Vermeulen
welke serve' s ga je gebruiken met welke servodecoder ?
mvrg
Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Hoi Bob,
ik gebruik de topline mini servo's (ongeveer 6,- besteld via dinasys) en de OC32. Hiermee kan ik 16 servo's en relais aansturen.
Update:
Vanavond heb ik de wissels van module 1 afgesteld. Ik kwam er achter dat mijn idee voor een vereenvoudigde polarisatie is mislukt. Wat heb ik gedaan:
Normaal schakel je de spoorstaaf a en staaf b van de wisselvoet naar het hartstuk. In een wisselstraat betekend dat dat je bij elke wissel de twee voetstaven en het hartstuk moet solderen.
Dit vond ik omslachtig dus heb ik het geprobeerd om de hartstukken te schakelen met alleen de voetstaven van de eerste wissel door deze langs de relais door te koppelen. Dit blijkt niet te werken want ondanks dat de relais werken creeer je toch een "sluiting" omdat de hartstukken toch met elkaar verbonden zijn als er een wissel anders staat als de eerste wissel.
Plannetje mislukt dus en nu moet ik eerst aan elke wissel van module 1 twee draden extra gaan solderen en aansluiten. Kost me weer een avondje
Maar we blijven vrolijk door gaan
Groetjes
ik gebruik de topline mini servo's (ongeveer 6,- besteld via dinasys) en de OC32. Hiermee kan ik 16 servo's en relais aansturen.
Update:
Vanavond heb ik de wissels van module 1 afgesteld. Ik kwam er achter dat mijn idee voor een vereenvoudigde polarisatie is mislukt. Wat heb ik gedaan:
Normaal schakel je de spoorstaaf a en staaf b van de wisselvoet naar het hartstuk. In een wisselstraat betekend dat dat je bij elke wissel de twee voetstaven en het hartstuk moet solderen.
Dit vond ik omslachtig dus heb ik het geprobeerd om de hartstukken te schakelen met alleen de voetstaven van de eerste wissel door deze langs de relais door te koppelen. Dit blijkt niet te werken want ondanks dat de relais werken creeer je toch een "sluiting" omdat de hartstukken toch met elkaar verbonden zijn als er een wissel anders staat als de eerste wissel.
Plannetje mislukt dus en nu moet ik eerst aan elke wissel van module 1 twee draden extra gaan solderen en aansluiten. Kost me weer een avondje
Maar we blijven vrolijk door gaan
Groetjes
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Tijd voor een update: Het rijd!!!!!!!!
Na een paar avonden storingszoeken en problemen oplossen rijden vanaf vandaag de eerste treinen weer. Een leuk gezicht om eindelijk weer eens wat te laten rijden. Nu is het vooral zaak om iTrain te configureren en oneffenheden uit het spoor te halen.
Daar zal ik de komende tijd mee aan de slag gaan. Mijn actielijst:
- iTrain configureren
- Locs een service beurt geven en opnieuw ijken
- routes programmeren
Leuk tussenproject: De railbus digitaliseren en voorzien van LED's
Zodra dat werkt ga ik een ander project aan: Van WIndows overstappen naar Linux Mint. Een gratis besturingssysteem die snel en betrouwbaar genoeg is voor de modelspoorbaan. Dit omdat mijn WIndows versie illegaal blijkt te zijn.
Groetjes
Na een paar avonden storingszoeken en problemen oplossen rijden vanaf vandaag de eerste treinen weer. Een leuk gezicht om eindelijk weer eens wat te laten rijden. Nu is het vooral zaak om iTrain te configureren en oneffenheden uit het spoor te halen.
Daar zal ik de komende tijd mee aan de slag gaan. Mijn actielijst:
- iTrain configureren
- Locs een service beurt geven en opnieuw ijken
- routes programmeren
Leuk tussenproject: De railbus digitaliseren en voorzien van LED's
Zodra dat werkt ga ik een ander project aan: Van WIndows overstappen naar Linux Mint. Een gratis besturingssysteem die snel en betrouwbaar genoeg is voor de modelspoorbaan. Dit omdat mijn WIndows versie illegaal blijkt te zijn.
Groetjes
Re: Marelburg
Beste Martin mijn PC draait standaard op Linux. Het bevalt mij goed. Het is zeer stabiel en veel software voor te krijgen (gratis). Ik raad je wel aan om het naast Windows te installeren. Er is nu eenmaal veel software voor Windows geschreven. Ik lees nu dat iTrain beschikbaar is voor zowel Linux, Mac en Windows. Succes.
Groeten Arjan
Groeten Arjan
http://www.bronx-terminal.com (voor wie zelf de rails en wissels wil maken, zowel in N als in HO)
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Ik tiwjfel alleen nog tussen Ubuntu of Mint.....
Ondertussen ben ik alle treinen aan het inregelen, gaat lekker maar ik heb wel een paar oneffenheden in het spoor die ik er nog wel uit wil halen.
Groetjes
Ondertussen ben ik alle treinen aan het inregelen, gaat lekker maar ik heb wel een paar oneffenheden in het spoor die ik er nog wel uit wil halen.
Groetjes
Re: Marelburg
Ik zou voor Mint gaan. Ik gebruik zakelijk al een paar jaar Ubuntu maar sinds een jaar is de het gebruiksgemak wat mij betreft gekelderd toen ze een nieuwe schermindeling zijn gaan gebruiken (Unity genaamd). Zakelijk ben ik nu aan het overstappen op Fedora, maar over Mint hoor ik ook goede verhalen.
Probeer Ubuntu eerst even uit, dat kan door er een CD van te branden en vandaar uit op te starten en uit te proberen. Dan installeer je nog niks maar kan je je wel een mening vormen over het gebruiksgemak.
Bart
Probeer Ubuntu eerst even uit, dat kan door er een CD van te branden en vandaar uit op te starten en uit te proberen. Dan installeer je nog niks maar kan je je wel een mening vormen over het gebruiksgemak.
Bart
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Het gaat al lekker hier, ik heb alles nu goed rijden en ik krijg nu loon na hard werken. De afgelopen dagen ben ik dus begonnen met het rijden van het schaduw en paradedeel. Ik heb gereden met de stammen die ik op de baan wil hebben riden om te kijken hoe de locs en wagens reageren op de wissels. Bij het testrijden krijg je te maken met:
- ontsporende wagens,
- hobbels in de rails
- scheidingen die niet uitgelijnt zijn
- wissels die bijgesteld moeten worden.
- storingen op servo's
- niet goed werkende polarisatie van hartstukken
Vooral dat laatste blijkt vaak pas na een poosje rijden. Na een tijdje bleek een paar wissels scheef omgegooid te worden door de servo's door de servo iets te draaien krijg je de armbeweging gelijk met de tongbeweging.
Verder had ik een vreemde storing die werd veroorzaakt door een defecte OC32 print en een paar overleden servo's. Ook deze zijn opgelost en vandaag ben ik bezig geweest Xander van iTrain om een paar kleine bugs te verhelpen in de software.
Wat ik ook heb gemerkt is dat het hergebruik van peco flexrails enorme aandahct vereist. De raisl is moeilijk helemaal recht te krijgen en soms zitten er een deukje in of een hobbel door het lsohalen van de vorige baan. Hier kom je pas achter als je gaat rijden en dat vraagt wel wat aandacht.
Er zitten nu nog wel een paar kleine punten in de baan maar die hebben geen hoge prioriteit en die zullen tussendoor worden verholpen. Ik ga nu beginnen met de bouw van de bovenbaan, het mooie gedeelte waar ik wel erg veel zin in heb om te gaan maken.
Maar voordat ik daarmee begin ga ik nog wel een keer alle servo's langslopen of ze nog steeds goed schakelen. Dat is niet zoveel werk en daarom ga ik snel verder met de bouw. Tussendoor ga ik veel rijden en de loop van het schaduwgedeelte perfectioneren.
Ik had geprobeerd vandaag een filmpje te maken maar dat is mislukt, het is allemaal gewoon te volgen via de webcam
Groetjes Martin
- ontsporende wagens,
- hobbels in de rails
- scheidingen die niet uitgelijnt zijn
- wissels die bijgesteld moeten worden.
- storingen op servo's
- niet goed werkende polarisatie van hartstukken
Vooral dat laatste blijkt vaak pas na een poosje rijden. Na een tijdje bleek een paar wissels scheef omgegooid te worden door de servo's door de servo iets te draaien krijg je de armbeweging gelijk met de tongbeweging.
Verder had ik een vreemde storing die werd veroorzaakt door een defecte OC32 print en een paar overleden servo's. Ook deze zijn opgelost en vandaag ben ik bezig geweest Xander van iTrain om een paar kleine bugs te verhelpen in de software.
Wat ik ook heb gemerkt is dat het hergebruik van peco flexrails enorme aandahct vereist. De raisl is moeilijk helemaal recht te krijgen en soms zitten er een deukje in of een hobbel door het lsohalen van de vorige baan. Hier kom je pas achter als je gaat rijden en dat vraagt wel wat aandacht.
Er zitten nu nog wel een paar kleine punten in de baan maar die hebben geen hoge prioriteit en die zullen tussendoor worden verholpen. Ik ga nu beginnen met de bouw van de bovenbaan, het mooie gedeelte waar ik wel erg veel zin in heb om te gaan maken.
Maar voordat ik daarmee begin ga ik nog wel een keer alle servo's langslopen of ze nog steeds goed schakelen. Dat is niet zoveel werk en daarom ga ik snel verder met de bouw. Tussendoor ga ik veel rijden en de loop van het schaduwgedeelte perfectioneren.
Ik had geprobeerd vandaag een filmpje te maken maar dat is mislukt, het is allemaal gewoon te volgen via de webcam
Groetjes Martin
Re: Marelburg
Ik heb nog nooit Mint gebruikt, maar na jaren net als Bart ook Ubuntu aan de kant geschoven. Unity is echt waardeloos. Dit is jammer want het Ubuntu package management systeem is echt het beste.Lemland schreef:Ik zou voor Mint gaan. Ik gebruik zakelijk al een paar jaar Ubuntu maar sinds een jaar is de het gebruiksgemak wat mij betreft gekelderd toen ze een nieuwe schermindeling zijn gaan gebruiken (Unity genaamd). Zakelijk ben ik nu aan het overstappen op Fedora, maar over Mint hoor ik ook goede verhalen.
Sinds een paar maanden gebruik ik Fedora en vanaf het eerste moment vind ik Gnome3 helemaal geweldig. Dit is hoe computergebruik altijd had moeten zijn. Dit is zelfs gebruiksvriendelijker dan Apple OSX (Windhoos gebruik ik al sinds het Win95 drama niet meer, maar mijn vrouw vertrouwt me toe dat Win7 klote is).
Enige nadeeltje aan Fedora is het gedoe met proprietary drivers (MP3, etc), maar hierover is genoeg te googelen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Goed om te lezen dat er hier een boel kennis is over het Linux gebeuren. Ik ben er zelf als Windows gebruiker een giga leek in dus hulp kan ik wel gebruiken
Re: Marelburg
Idem hier.
Iha is het met linux erg gemakkelijk om antwoorden te googelen. Bijna alle vragen die je kunt verzinnen zijn al gevraagd en beantwoord. Vooral het Ubuntu forum is erg goed (ook als je geen Ubuntu hebt).
Begin vooral met een live CD, dan weet je al waar je aan toe bent, voor je werkelijk gaat installeren. Ik gebruik nu zelf Fedora 16 64bit. Hier vind je alles om een cd te branden: http://fedoraproject.org/get-fedora.
Iha is het met linux erg gemakkelijk om antwoorden te googelen. Bijna alle vragen die je kunt verzinnen zijn al gevraagd en beantwoord. Vooral het Ubuntu forum is erg goed (ook als je geen Ubuntu hebt).
Begin vooral met een live CD, dan weet je al waar je aan toe bent, voor je werkelijk gaat installeren. Ik gebruik nu zelf Fedora 16 64bit. Hier vind je alles om een cd te branden: http://fedoraproject.org/get-fedora.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Marelburg
Ter info: hier draaien we ook Fedora 16, maar dan 32 bit. Onder andere Lemland draait daarop. Voor mijn andere werk draai ik Windows 7.
Bart
Bart
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Ik ben gister nog evn aan de stoei geweest met mint maar hoe installeer je in hemelsnaam een programma? Kijk ik ben zon Linux leek dat ik niet eens iTrain of een ftdi driver weet te installeren.
Iemand binnenkort een keer tijd voor Skype haha #durftevragen
Iemand binnenkort een keer tijd voor Skype haha #durftevragen
Re: Marelburg
2 manieren:martindomburg schreef:Ik ben gister nog evn aan de stoei geweest met mint maar hoe installeer je in hemelsnaam een programma?
1) populaire software kun je via een package manager installeren. Ik weet niks van Mint, maar dit heet bij Fedora "Add/remove software", als je daarop klikt, type je een zoekterm in en kun je software zoeken. De kans is groot dat itrain daar niet in zit, omdat het niet zo populair is.
2) downloaden van de software van de site van de maker, in dat geval staan er meestal instructies bij. Volg die gewoon letterlijk.
Ik heb even op de Itrain site gekeken, en het lijkt erop dat Itrain in Java geschreven is, dus je moet eerst java installeren (op manier 1) en dan Itrain (op manier 2).
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Ok, top ga ik proberen.
Nu heb ik ook een aantal .exe bestanden die niet geïnstalleerd hoeven te worden. Als ik die open krijg ik een foutmelding. Hoe open je die?
Groetjes
Nu heb ik ook een aantal .exe bestanden die niet geïnstalleerd hoeven te worden. Als ik die open krijg ik een foutmelding. Hoe open je die?
Groetjes
Re: Marelburg
.exe is dos/windows die kun je alleen op Linux openen als je een Windows emulator (bv Wine) hebt geinstalleerd.
Het is beter om "native" Linux applicaties te draaien. Voor vrijwel elk Windows programma is een goed Linux alternatief. 3D CAD is een uitzondering.
Wat voor software heb je nodig?
Het is beter om "native" Linux applicaties te draaien. Voor vrijwel elk Windows programma is een goed Linux alternatief. 3D CAD is een uitzondering.
Wat voor software heb je nodig?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Tijd voor een kleine updat van wat er vandaag en gisteren op de modelbaan is gebeurt.
Gisteren en vanmiddag heb ik met Xander van iTrain gezocht naar een paar storingen in de communicatie tussen iTrain en de OC32. Een van de problemen was dat een tweetal wissels bij het opstarten en initialisatie van iTrain twee keer werden aangestuurd door de OC32 en maar 1x door iTrain. De oorzaak hiervan bleek uiteraard vrij simpel na lang zoeken: Er stond ergens een dubbel adres in iTrain, instellingsfoutje....
Een complexere storing is de communicatie op de OC32 print welke na een bepaalde tijd wegvalt. iTrain houd een open communicatie met de OC32 zodat bidirectionele communicatie mogelijk is. De exacte oorzaak hiervan zijn we nog aan het onderzoeken en het zal vast en zeker van simpele aard zijn. Wat we wel hebben aangepast is de voedingsspanning van de OC32 print.
Ik ga nu even dieper erop in. Voorheen haalde de OC32 zijn voeding uit dezelfde voedingsbron als de servo's. Wat gebeurt er helaas als er veel servo's worden aangestuurd is dat de spanning word vervuild. Dit houd in dat kleine pulsen de gelijkspanning een boel sinusvormen geeft. Hierdoor kan er een spanningsdip ontstaan die stoort op de communicatie. Wat ik nu heb gedaan is een aparte 5V voeding uit het DInamo systeem gehaald en aangesloten op de K1 klemmen op de OC32 print. Doordat ik jumper JP1 heb verwijderd is er een scheiding tussen de aangesloten spanning op K5 en K1 (Lees de OC handleiding voor meer info) De servo's hebben hun eigen 10V voedingbron waarmee ook de relais en led's worden aangestuurd. De OC32 word nu apart gevoed.
Dit had meteen effect want de communicatie blijft langer open staan. Overigens is de communicatie geen probleem maar een extra feature. Je kan in iTrain de OC32 printen op twee manieren aansturen. 1. OM32 als interface en 2. OC32 als interface. Bij de OM32 als interface werkt het geheel vlekkenloos, bij de OC32 valt de communicatie dus weg. Reden waarom we de OC32 als interface willen gebruiken is dat je communicatie in twee richtingen kan gebruiken. Je hebt dus een terugmelding dat een wissel is omgezet, dit kan bij OM32 niet maar eerlijk gezegt ik mis het niet
Ik heb alles nu redelijk lekker rijden, op de baan zijn er geen problemen meer het enige waar ik nog last van heb zijn een paar wissels die bijgesteld moeten worden en een aantal locs die een beurt nodig hebben.
Ik heb vanavond een filmpje gemaakt met de webcam waarmee je een parade ziet van het rijdend materieel. Een paar keer moet ik wel ingrijpen door contactproblemen bij een paar locs. (Kwestie van schoonmaken) Je kan het filmpje bekijken op de chat als de webcam offline is. Je ziet dan boven in beeld Ustream Recorded staan in plaats van Ustream Live. Klik je dan op play dan speelt het filmpje zich af: http://www.martinenellen.nl/chat.html
Groetjes Martin
Gisteren en vanmiddag heb ik met Xander van iTrain gezocht naar een paar storingen in de communicatie tussen iTrain en de OC32. Een van de problemen was dat een tweetal wissels bij het opstarten en initialisatie van iTrain twee keer werden aangestuurd door de OC32 en maar 1x door iTrain. De oorzaak hiervan bleek uiteraard vrij simpel na lang zoeken: Er stond ergens een dubbel adres in iTrain, instellingsfoutje....
Een complexere storing is de communicatie op de OC32 print welke na een bepaalde tijd wegvalt. iTrain houd een open communicatie met de OC32 zodat bidirectionele communicatie mogelijk is. De exacte oorzaak hiervan zijn we nog aan het onderzoeken en het zal vast en zeker van simpele aard zijn. Wat we wel hebben aangepast is de voedingsspanning van de OC32 print.
Ik ga nu even dieper erop in. Voorheen haalde de OC32 zijn voeding uit dezelfde voedingsbron als de servo's. Wat gebeurt er helaas als er veel servo's worden aangestuurd is dat de spanning word vervuild. Dit houd in dat kleine pulsen de gelijkspanning een boel sinusvormen geeft. Hierdoor kan er een spanningsdip ontstaan die stoort op de communicatie. Wat ik nu heb gedaan is een aparte 5V voeding uit het DInamo systeem gehaald en aangesloten op de K1 klemmen op de OC32 print. Doordat ik jumper JP1 heb verwijderd is er een scheiding tussen de aangesloten spanning op K5 en K1 (Lees de OC handleiding voor meer info) De servo's hebben hun eigen 10V voedingbron waarmee ook de relais en led's worden aangestuurd. De OC32 word nu apart gevoed.
Dit had meteen effect want de communicatie blijft langer open staan. Overigens is de communicatie geen probleem maar een extra feature. Je kan in iTrain de OC32 printen op twee manieren aansturen. 1. OM32 als interface en 2. OC32 als interface. Bij de OM32 als interface werkt het geheel vlekkenloos, bij de OC32 valt de communicatie dus weg. Reden waarom we de OC32 als interface willen gebruiken is dat je communicatie in twee richtingen kan gebruiken. Je hebt dus een terugmelding dat een wissel is omgezet, dit kan bij OM32 niet maar eerlijk gezegt ik mis het niet
Ik heb alles nu redelijk lekker rijden, op de baan zijn er geen problemen meer het enige waar ik nog last van heb zijn een paar wissels die bijgesteld moeten worden en een aantal locs die een beurt nodig hebben.
Ik heb vanavond een filmpje gemaakt met de webcam waarmee je een parade ziet van het rijdend materieel. Een paar keer moet ik wel ingrijpen door contactproblemen bij een paar locs. (Kwestie van schoonmaken) Je kan het filmpje bekijken op de chat als de webcam offline is. Je ziet dan boven in beeld Ustream Recorded staan in plaats van Ustream Live. Klik je dan op play dan speelt het filmpje zich af: http://www.martinenellen.nl/chat.html
Groetjes Martin
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Vandaag heb ik alle resterende storingen opgelost en is de baan helemaal goed in bedrijf. Mooie zaak want dat betekend dat ik kan gaan beginnen met de bouw van de bovenbouw !!!!
Re: Marelburg
Mooi dat het technisch allemaal ok is!
Ben benieuwd wat je meer gaat knutselen!
Groet,
Mark
Ben benieuwd wat je meer gaat knutselen!
Groet,
Mark
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Nou dat gaat dan snel duidelijke worden
Tijd voor een nieuwe update uit Marelburg. Ik heb in twee avonden een lekkere slag weten te maken door de basisspanten te zagen van de bovenbouw. Deze heb ik van 9mm triplex gezaagd met de decoupeerzaag. Aangezien dat enorm veel zaagsel geeft en stof wilde ik dat zo snel mogelijk doen zodat de overlast het kortst is. 9mm triplex is moeilijk met de figuurzaag te zagen.
Ik heb nu de spanten klaar en het frame in elkaar gelijmd. Een korte overzicht van het resultaat:
Zoals genoemd zijn de spanten van 9mm triplex, de rijplaten zijn van 6mm triplex. Ik wil de bovenbouw afneembaar hebben in verband met de geringe hoogte in het schaduwstation. Om dit te bewerkstelligen heb ik 2x2 latjes gebruikt als groef waarin de spanten geschoven kunnen worden. op deze wize kan ik ed bovenbouw gemakkelijk liften van de onderbouw.
Het basisframe is nu nog slap maar daar zullen dwarsspanten en balkjes gaan verstevigen. De volgende stap in de bouw is het maken van deze dwarsspanten om de boel te verstevigen. Dit ga ik doen met 6mm triplex en de figuurzaag, scheelt weer een boel stof.
Waar ik nog wel een nachtje over moet denken is de toegangsweg naar het seinhuisje. Voorop komt een seinhuisje en hier moet nog een weg naar toe. Ik heb het al een beetje bedacht naar rechts en met een 90 graden bocht naar links boven.
Als de versteviging klaar is ga ik de tunnelframe maken en een bovenleiding maken door het schaduwstation over de tweede en de vierde opstelspoor. Dit wil ik doen met 1,5 qmm koperdraad.
Op de chat is een nieuw filmpje gezet met een vogelvlucht over de nieuwe bovenbouw. Kijk voor het filmpje op www.martinenellen.nl/chat.html
Morgen de boel maar eens lekker opruimen en stofzuigen en dan kunnen de treinen weer gaan rijden. Ik heb vandaag bij de liddle een ultrasoon reinigingsapparaat gekocht. Die gaat overuren draaien
groetjes Martin
Tijd voor een nieuwe update uit Marelburg. Ik heb in twee avonden een lekkere slag weten te maken door de basisspanten te zagen van de bovenbouw. Deze heb ik van 9mm triplex gezaagd met de decoupeerzaag. Aangezien dat enorm veel zaagsel geeft en stof wilde ik dat zo snel mogelijk doen zodat de overlast het kortst is. 9mm triplex is moeilijk met de figuurzaag te zagen.
Ik heb nu de spanten klaar en het frame in elkaar gelijmd. Een korte overzicht van het resultaat:
Zoals genoemd zijn de spanten van 9mm triplex, de rijplaten zijn van 6mm triplex. Ik wil de bovenbouw afneembaar hebben in verband met de geringe hoogte in het schaduwstation. Om dit te bewerkstelligen heb ik 2x2 latjes gebruikt als groef waarin de spanten geschoven kunnen worden. op deze wize kan ik ed bovenbouw gemakkelijk liften van de onderbouw.
Het basisframe is nu nog slap maar daar zullen dwarsspanten en balkjes gaan verstevigen. De volgende stap in de bouw is het maken van deze dwarsspanten om de boel te verstevigen. Dit ga ik doen met 6mm triplex en de figuurzaag, scheelt weer een boel stof.
Waar ik nog wel een nachtje over moet denken is de toegangsweg naar het seinhuisje. Voorop komt een seinhuisje en hier moet nog een weg naar toe. Ik heb het al een beetje bedacht naar rechts en met een 90 graden bocht naar links boven.
Als de versteviging klaar is ga ik de tunnelframe maken en een bovenleiding maken door het schaduwstation over de tweede en de vierde opstelspoor. Dit wil ik doen met 1,5 qmm koperdraad.
Op de chat is een nieuw filmpje gezet met een vogelvlucht over de nieuwe bovenbouw. Kijk voor het filmpje op www.martinenellen.nl/chat.html
Morgen de boel maar eens lekker opruimen en stofzuigen en dan kunnen de treinen weer gaan rijden. Ik heb vandaag bij de liddle een ultrasoon reinigingsapparaat gekocht. Die gaat overuren draaien
groetjes Martin
Re: Marelburg
Ziet er goed uit Martin!
Maar wat ga je ultrasoon reinigen? De carbs van de treinen
Groet,
Mark
Maar wat ga je ultrasoon reinigen? De carbs van de treinen
Groet,
Mark
-
Onderwerp starter - Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Marelburg
Ik denk de injectie nee de wielen
vandaag de boel eens lekker opgeruimd en schoongemaakt. Tevens meteen de draadeinden voor de koppeling van de modules vervangen voor keilbout met vleugelmoer. is nog niet wat ik zoek maar wel beter dan de draadeinden. tevens meteen twee plaatjes aangebracht om het koppelen te vergemakkelijken.
Dan nog een keer een overzicht van Marelburg tot nu toe:
Groetjes martin
vandaag de boel eens lekker opgeruimd en schoongemaakt. Tevens meteen de draadeinden voor de koppeling van de modules vervangen voor keilbout met vleugelmoer. is nog niet wat ik zoek maar wel beter dan de draadeinden. tevens meteen twee plaatjes aangebracht om het koppelen te vergemakkelijken.
Dan nog een keer een overzicht van Marelburg tot nu toe:
Groetjes martin
-
- Berichten: 3201
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Marelburg
Martin,
Leuk om weer eens een overzicht te zien. Je kan al aardig de contouren zien waar een en ander moet gaan komen. mooi strak gebouwd.
Mvrg Bob Vermeulen
Leuk om weer eens een overzicht te zien. Je kan al aardig de contouren zien waar een en ander moet gaan komen. mooi strak gebouwd.
Mvrg Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Marelburg
hoi Martin, ziet er mooi uit. Ik neem aan dat je de toplaag afneembaar wil blijven houden, vanwege het schaduwstation eronder. Heb je al enig idee hoe je dat gaat doen met de scenery erop?