Excursie sporen van Bello

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Excursie sporen van Bello

Bericht door Trammetje »

A.s. Zaterdag ga ik deelnemen aan boven genoemde excursie. Deze wordt georganiseerd door de historische vereniging van Bergen. We beginnen bij station Alkmaar en fietsen dan via het voormalige traject aar het centrum van Bergen waar nog het nodige beeldmateriaal wordt vertoond.

Lijkt mij erg leuk en hoop dat ik nog wat inormatie binnen kan slepen voor mijn poorbaan.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

thevandijks
Berichten: 469
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Excursie sporen van Bello

Bericht door thevandijks »

Beelden? Hier zijn ook mooie beelden:

http://youtu.be/Fn0H3r9lUEE

Groet Hans


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Excursie sporen van Bello

Bericht door Trammetje »

Hans, dat is een leuk filmpje. Ook al kon ik hem al, heb hem toch nog eens bekeken.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

modelschuur
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 sep 2008 12:27

Re: Excursie sporen van Bello

Bericht door modelschuur »

Zomaar een stomme vraag naar aanleiding van het filmpje.

Waarom wordt hier gesproken over een stoomtram i.p.v. stoomtrein? Wat is het verschil? Formaat?


Met vriendelijke groet,

Rieko
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Excursie sporen van Bello

Bericht door Lemland »

Ook soms, maar er was ook een wettelijk onderscheid. De Stoomtrein Goes Borssele is bijvoorbeeld voor de wet nog steeds een tramlijn. Een stoomtram hoefde aan minder eisen te voldoen (beveiliging, baan enz.) waardoor exploitatie goedkoper was en ook de kleinere lijnen winstgevend konden zijn. .Vooral in verband met de veiligheid waren de eisen aan bijv. snelheden en gewichten juist weer zwaarder dan bij 'gewone' treinen.

Bart


Plaats reactie