Stoep met stoeprand in een vlakke gips-ondergrond

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Stoep met stoeprand in een vlakke gips-ondergrond

Bericht door maarten »

Er zijn verschillende methoden om een trottoir te maken naast een weg. Hier leg ik uit hoe ik dat doe in een vlakke gips-ondergrond.

Als je een mooie vlakke ondergrond van gips hebt gemaakt, dan is de volgende stap de wegen uitzetten. Naast de weg kan het gewenst zijn een trottoir te hebben, vooral in een stedelijke omgeving. Nu kun je simpelweg een karton- of plastic-plaat nemen met stoeptegelmotief of je kiest er voor om een stap verder te gaan en er maatwerk van te maken. Het nadeel van plastic- of kartonplaat vind ik altijd is dat er geen passende trottoirband aan zit.

Met deze methode maak je alles zelf, alles is dus op maat. Dus stoeptegel, trottoirband en als je wilt ook afvoerputten. Maar hoe krijg je dan reliëf in een vlakke ondergrond? Simpel, niet door toe te voegen, maar door te verwijderen. Basis is het feit dat in principe elke weg een bolling heeft zodat het regenwater afvloeit naar de goten aan de zijkant. Daar maak je dankbaar van gebruik door de goten uit te 'hakken'.

Allereerst aftekenen met een vulpotlood. Niet te hard drukken anders krijg je krassen. Is ook niet nodig want potloodstrepen zetten op gips gaat prima. Met een wat stuggere varkensharenpenseel is de potloodstreep desgewenst ook zo weer verdwenen. Een gum is niet nodig. Gebruik een carrosserie-ring oid als je mooie bochten wilt maken. Ik heb er een gebruikt van circa 15 mm in doorsnede.
Afbeelding

Stap 2 is de contour insnijden van de stoep. Dit moet relatief diep, beter is om het in een paar keer te doen dan in 1x hard duwen. Voor het beste resultaat doe je dit met een relatief scherp en puntig mesje. Doe dit voorzichtig met aandacht en met het mes loodrecht op de ondergrond. De diepte van de snee is de hoogte van de goot, 1 mm is 16 cm in werkelijkheid.
Afbeelding

Met een gutsvormig mesje ga je vervolgens de goot uitsteken. Dit mesje heeft de vorm van een beitel maar is natuurlijk veel dunner en daardoor geschikter voor dit doel dan een echte beitel.
Afbeelding

Plaats het mesje vrij vlak een 4 - 5 mm voor de ingesneden trottoir-contour en duw zachtjes de goot uit. Het schuine deel van het snijvlak houd je naar boven zodat het mes zichzelf automatisch in het gips werkt. Zo dus:
Afbeelding

Het ziet het er dan zo uit:
Afbeelding

Met een kwast en/of stofzuiger haal je het gruis weg.
Afbeelding

Dan zie je dit. Beetje hoekig maar dat komt nog goed. De karteligheid van de stoeprand is van het te hard duwen, daarom beter een paar keer zachter duwen dan in één keer de diepte willen bereiken. :oops:
Afbeelding

Deze hoekigheid haal je weg door het mes haaks op het trottoir voorzichtig (!) over het gips te duwen. Nu met het schuine deel van het snijvlak naar beneden. We willen enkel de onregelmatigheden vlak maken, geen gaten er in steken. Het is nu ook dat we de bolling van de weg aanbrengen (die maar heel licht is). Een stukje waterproof schuurpapier (niet nat maken!) kan hierbij behulpzaam zijn.
Afbeelding

Dit is daarna het resultaat:
Afbeelding

Laatste stap is de stoep inkrassen op de klassieke methode. Eerst de trottoirband, dan de stoeptegels. En niet te vergeten elke trottoirband, deze zijn in werkelijkheid 1 meter dus hier in model circa 6 mm lang.
Afbeelding

Nog een laatste opmerking, dit is een rand met stoep, maar dit kan natuurlijk ook met een groenstrook of iets dergelijks! Voornamelijk binnen de bebouwde kom natuurlijk. Door de lichte bolling van de weg en de aanwezigheid van een echte goot bereik je een volgende stap in realisme.

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Michiel

Re: Stoep met stoeprand in een vlakke gips-ondergrond

Bericht door Michiel »

Hoi Maarten,

prachtwerk! Jouw straat wordt echt een mooi sculptuurwerkje zo. Modelbouw naar mijn hart! 8-) 8-) 8-)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Glaskast189

Bericht door Glaskast189 »

Dat ziet er strak uit!

Bruce

Sporend online op mijn site!

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

thanks Maarten, die gaan we snel eens uitproberen

Gr.

M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Jos

Bericht door Jos »

Mooi hoor Maarten. Ik hou het toch maar bij mijn kunststof stoepjes ;)

Groetjes,
Jos

Plaats reactie