Grote baan , eerste ontwerp
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Grote baan , eerste ontwerp
Hallo iedereen.
Sinds 16 Maart J.L. ben ik in het bezit van mijn eerste eigen huis, welke beschikt over een fikse zolder.
Sinds jongs af aan is het mijn droom geweest om een grote modelbaan te bouwen, helaas was daar in
mijn ouderlijk huis simpelweg niet de ruimte voor. Echter nu kan ik naar hartenlust de hele zolder gebruiken.
Slechts een hoekje waar de ketel zich bevind moet vrij blijven. De zolder is 3,5 meter breed ( het gedeelte
wat ik gebruik, wat niet onder de schuine kap loopt) en 9 meter lang. Het huis heeft wel een schuine pui
waardoor de ene lange wand iets korter is.
Zoals sommige van jullie misschien weten ben ik werkzaam bij Prorail als treindienstleider, dit zorgt ervoor
dat bij mij de wens bestaat bepaalde stukjes na te bouwen wat ik in het echt ook bedien. Het wordt echter
niet exact nabouwen ( zoals die prachtige stukjes Oudenbosch en Roosendaal van Jos) , maar dient wel als inspiratie.
De voornaamste gedeeltes zijn dan ook een station a-la Roosendaal, een station a-la Breda en een emplacement
geïnspireerd op Lage Zwaluwe, incl. een stukje Moerdijk.
Ik ben flink bezig geweest met Anyrail ( echt een aanrader ) en ben tot nu toe best tevreden met het eerste ontwerp.
Ik heb alleen nog wat twijfels over het schaduw gedeelte, aangezien ik eigenlijk nog geen ervaring heb met schaduw-
stations. Daarom ben ik benieuwd naar jullie meningen en opbouwende kritiek.
De zwarte lijn in het midden is een scheiding, waardoor je eigenlijk 2 banen met de rug tegen elkaar hebt.
En het schaduw gedeelte.
Gr Rik
Sinds 16 Maart J.L. ben ik in het bezit van mijn eerste eigen huis, welke beschikt over een fikse zolder.
Sinds jongs af aan is het mijn droom geweest om een grote modelbaan te bouwen, helaas was daar in
mijn ouderlijk huis simpelweg niet de ruimte voor. Echter nu kan ik naar hartenlust de hele zolder gebruiken.
Slechts een hoekje waar de ketel zich bevind moet vrij blijven. De zolder is 3,5 meter breed ( het gedeelte
wat ik gebruik, wat niet onder de schuine kap loopt) en 9 meter lang. Het huis heeft wel een schuine pui
waardoor de ene lange wand iets korter is.
Zoals sommige van jullie misschien weten ben ik werkzaam bij Prorail als treindienstleider, dit zorgt ervoor
dat bij mij de wens bestaat bepaalde stukjes na te bouwen wat ik in het echt ook bedien. Het wordt echter
niet exact nabouwen ( zoals die prachtige stukjes Oudenbosch en Roosendaal van Jos) , maar dient wel als inspiratie.
De voornaamste gedeeltes zijn dan ook een station a-la Roosendaal, een station a-la Breda en een emplacement
geïnspireerd op Lage Zwaluwe, incl. een stukje Moerdijk.
Ik ben flink bezig geweest met Anyrail ( echt een aanrader ) en ben tot nu toe best tevreden met het eerste ontwerp.
Ik heb alleen nog wat twijfels over het schaduw gedeelte, aangezien ik eigenlijk nog geen ervaring heb met schaduw-
stations. Daarom ben ik benieuwd naar jullie meningen en opbouwende kritiek.
De zwarte lijn in het midden is een scheiding, waardoor je eigenlijk 2 banen met de rug tegen elkaar hebt.
En het schaduw gedeelte.
Gr Rik
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Hallo Rik,
dit is een INDRUKWEKKEND plan! Machtig en blijkbaar opgezet met kennis van zaken. Maar, het is groooot. Heb je de vrijetijd (en financiele draagkracht) om een dergelijk project tot een goed eind te brengen? Dikwijls wordt men na verloop van tijd ontmoedigd; te trage vooruitgang, lang niet kunnen rijden, te veel gefriemel met dingen waar we eigenlijk niet mee bezig willen zijn (vb bedrading of zo).
Ik weet niet hoe je dit project gaat aanpakken, maar ik adviseer je toch om te overwegen om het project in deelprojecten op te splitsen (vb 1 van de 2 delen eerste aanleggen). Heb je al modelspoorbouwervaring zat, dan zou ik zeggen: GO!. Maar als dit je eerste baan wordt, dan adviseer ik toch om eerst met een kleine module/testbaan te beginnen en die helemaal af te werken. Zo krijg je ervaring met alle disciplines en val je niet meteen met de grote baan in de eerste kuil.
Sporenplantechnisch heb toch nog een paar kleine opmerkingen. De opstelsporen in je stations lijken me vrij kort. Ik schat zo gemiddeld rond 1 meter opstellengte. Dat lijkt me wat kort, gezien de type baan, en treinen dat ik denk dat je gaat inzetten. Ik zou opstellengten toch verhogen tot minstens 1,5m. De sporen lopen veelal erg evenwijdig met de baanrand. Ik zou dit veel vloeiender en natuurlijker laten verlopen (sporen EN baanrand). Nu komt het erg steriel en inspiratieloos over. Bedenk dat je met dit baanplan steeds ONDER je baan moet kruipen (lijkt het). Dat gaat snel ergeren, en dat kan je nu nog, maar over tien of twintig jaar? (In veronderstel dat je een rechts rijregime gaat aannemen) de treinen die helemaal rechtsonder vanuit de de S-sectie komen kunnen niet tot aan de perronsporen in het station komen. Is dat de bedoeling? Overweeg om helixen ovaalvormig te maken, om de stijgingspercentages binnen de perken te houden En, gebruik nergens R1 bochten!
Schaduwstations liggen per definitie uit het zicht. Je wenst er dus een feilloos en betrouwbaar treinverkeer zonder toezicht en ingrijpen. Je plant een schaduwstation dus zo eenvoudig mogelijk met zo weinig mogelijk wissels. Meestal voorziet men een aantal parallele opstelsporen in parallellogram-vorm (alle sporen zijn dan even lang), en eventueel een overloop om treinstellen en trek-duwstrellen te kunnen laten keren. Meer niet. Eenvoud is hier echt troef.
Bon, ik geef je dus een hoop advies, zonder dat ik je ken. Heb je de bagage, tijd en middelen om dit machtige project uit te werken, dan zit ik alsvast klaar voor de eerste bouwverslagen. Laat maar komen!
dit is een INDRUKWEKKEND plan! Machtig en blijkbaar opgezet met kennis van zaken. Maar, het is groooot. Heb je de vrijetijd (en financiele draagkracht) om een dergelijk project tot een goed eind te brengen? Dikwijls wordt men na verloop van tijd ontmoedigd; te trage vooruitgang, lang niet kunnen rijden, te veel gefriemel met dingen waar we eigenlijk niet mee bezig willen zijn (vb bedrading of zo).
Ik weet niet hoe je dit project gaat aanpakken, maar ik adviseer je toch om te overwegen om het project in deelprojecten op te splitsen (vb 1 van de 2 delen eerste aanleggen). Heb je al modelspoorbouwervaring zat, dan zou ik zeggen: GO!. Maar als dit je eerste baan wordt, dan adviseer ik toch om eerst met een kleine module/testbaan te beginnen en die helemaal af te werken. Zo krijg je ervaring met alle disciplines en val je niet meteen met de grote baan in de eerste kuil.
Sporenplantechnisch heb toch nog een paar kleine opmerkingen. De opstelsporen in je stations lijken me vrij kort. Ik schat zo gemiddeld rond 1 meter opstellengte. Dat lijkt me wat kort, gezien de type baan, en treinen dat ik denk dat je gaat inzetten. Ik zou opstellengten toch verhogen tot minstens 1,5m. De sporen lopen veelal erg evenwijdig met de baanrand. Ik zou dit veel vloeiender en natuurlijker laten verlopen (sporen EN baanrand). Nu komt het erg steriel en inspiratieloos over. Bedenk dat je met dit baanplan steeds ONDER je baan moet kruipen (lijkt het). Dat gaat snel ergeren, en dat kan je nu nog, maar over tien of twintig jaar? (In veronderstel dat je een rechts rijregime gaat aannemen) de treinen die helemaal rechtsonder vanuit de de S-sectie komen kunnen niet tot aan de perronsporen in het station komen. Is dat de bedoeling? Overweeg om helixen ovaalvormig te maken, om de stijgingspercentages binnen de perken te houden En, gebruik nergens R1 bochten!
Schaduwstations liggen per definitie uit het zicht. Je wenst er dus een feilloos en betrouwbaar treinverkeer zonder toezicht en ingrijpen. Je plant een schaduwstation dus zo eenvoudig mogelijk met zo weinig mogelijk wissels. Meestal voorziet men een aantal parallele opstelsporen in parallellogram-vorm (alle sporen zijn dan even lang), en eventueel een overloop om treinstellen en trek-duwstrellen te kunnen laten keren. Meer niet. Eenvoud is hier echt troef.
Bon, ik geef je dus een hoop advies, zonder dat ik je ken. Heb je de bagage, tijd en middelen om dit machtige project uit te werken, dan zit ik alsvast klaar voor de eerste bouwverslagen. Laat maar komen!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Hoi Michiel.
Kijk dit zijn precies de reacties waarop ik had gehoopt.
Ik denk zeker dat je gelijk hebt dat wat betreft de grootte van het project het verstandig is
om het in stukken op te delen. Hier zat ik zelf al wel aan te denken, maar staat nu wel vast.
Wat betreft financiën en tijd vind ik je vraag ook terecht, maar ook dit zal natuurlijk in gelijke
tred gaan met de stukken waarin het opgedeeld gaat worden. Daarnaast is dit niet bedoeld om
binnen nu en een jaar af te zijn, maar echt een lange termijn project waarbij ik ook gaandeweg nog
veel zal moeten en gaan leren.
Ik heb ook wel gedacht om met modules te gaan werken, alleen het nadeel is dat je dan natuurlijk
pas kunt gaan rijden als alles af is, vandaar dat ik meer zat te denken om in eerste instantie het
sporenplan te leggen en daarna pas met aankleden te beginnen.
Inhoudelijk dan, bij de stationssporen heb ik een minimum van 120cm aangehouden hoewel de meeste sporen
zeker in de grote stations over het algemeen langer zijn. Als je de kopsporen / opstelsporen bedoelt, voornamelijk
in het onderste station heb je gelijk die zijn erg kort, maar geïnspireerd op de sporen in Roosendaal, die in het echt
ook maar net lang genoeg zijn om een 4 bakken op kwijt te kunnen.
Ik ga inderdaad rechts rijden, de sporen die rechtsonder vanuit het schaduwstation komen bieden toegang tot alle sporen
in het onderste station. (hoewel ik nu besef dat het plaatje misschien niet heel duidelijk is.) Die helixen hebben wat meer
aandacht nodig en ga ik spiraalvormig maken. Ook bij de bovenste keer-lus zal ik een andere oplossing moeten zoeken
omdat dat R1 bochten zijn. ( overigens de enige in het plan, aangezien ik ze verder heb kunnen vermijden.) Ik heb al gezien
dat m'n Kato class 66 deze straal niet kan hebben. Wat betreft het vloeiender laten verlopen van het spoor zie ik dat je
gelijk hebt, alleen vind ik het lastig om dit vorm te geven. Hier moet ik nog eens over nadenken.
Het laatste punt over het onder de baan doorkruipen is ook terecht, zij het niet dat ik nu 25 ben en dus totaal nog niet bezig
ben met eventuele rugklachten die dit op de lange termijn op kunnen gaan opleveren .
Zoals je begrijpt zit ik echt nog in de plan / verkennende fase, maar je hebt me zeker stof tot nadenken en overwegen meegegeven.
Ik kan in elk geval weer even verder m'n plan bij gaan schaven.
Erg bedankt Michiel!
Kijk dit zijn precies de reacties waarop ik had gehoopt.
Ik denk zeker dat je gelijk hebt dat wat betreft de grootte van het project het verstandig is
om het in stukken op te delen. Hier zat ik zelf al wel aan te denken, maar staat nu wel vast.
Wat betreft financiën en tijd vind ik je vraag ook terecht, maar ook dit zal natuurlijk in gelijke
tred gaan met de stukken waarin het opgedeeld gaat worden. Daarnaast is dit niet bedoeld om
binnen nu en een jaar af te zijn, maar echt een lange termijn project waarbij ik ook gaandeweg nog
veel zal moeten en gaan leren.
Ik heb ook wel gedacht om met modules te gaan werken, alleen het nadeel is dat je dan natuurlijk
pas kunt gaan rijden als alles af is, vandaar dat ik meer zat te denken om in eerste instantie het
sporenplan te leggen en daarna pas met aankleden te beginnen.
Inhoudelijk dan, bij de stationssporen heb ik een minimum van 120cm aangehouden hoewel de meeste sporen
zeker in de grote stations over het algemeen langer zijn. Als je de kopsporen / opstelsporen bedoelt, voornamelijk
in het onderste station heb je gelijk die zijn erg kort, maar geïnspireerd op de sporen in Roosendaal, die in het echt
ook maar net lang genoeg zijn om een 4 bakken op kwijt te kunnen.
Ik ga inderdaad rechts rijden, de sporen die rechtsonder vanuit het schaduwstation komen bieden toegang tot alle sporen
in het onderste station. (hoewel ik nu besef dat het plaatje misschien niet heel duidelijk is.) Die helixen hebben wat meer
aandacht nodig en ga ik spiraalvormig maken. Ook bij de bovenste keer-lus zal ik een andere oplossing moeten zoeken
omdat dat R1 bochten zijn. ( overigens de enige in het plan, aangezien ik ze verder heb kunnen vermijden.) Ik heb al gezien
dat m'n Kato class 66 deze straal niet kan hebben. Wat betreft het vloeiender laten verlopen van het spoor zie ik dat je
gelijk hebt, alleen vind ik het lastig om dit vorm te geven. Hier moet ik nog eens over nadenken.
Het laatste punt over het onder de baan doorkruipen is ook terecht, zij het niet dat ik nu 25 ben en dus totaal nog niet bezig
ben met eventuele rugklachten die dit op de lange termijn op kunnen gaan opleveren .
Zoals je begrijpt zit ik echt nog in de plan / verkennende fase, maar je hebt me zeker stof tot nadenken en overwegen meegegeven.
Ik kan in elk geval weer even verder m'n plan bij gaan schaven.
Erg bedankt Michiel!
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Bijgaand even 2 foto's van de beschikbare ruimte.
De bedoeling is om de hele zolder af te werken met die kunststof schroten zoals nu
alleen aan de ene kant is gedaan.
Nu eerst maar eens gaan werken en wat echte treinen laten rijden, dan kan ik
vanavond mn baanplan gaan 'upgraden'.
( Dat speelgoed is trouwens niet van mij, maar van de vorige bewoners )
Gr Rik
De bedoeling is om de hele zolder af te werken met die kunststof schroten zoals nu
alleen aan de ene kant is gedaan.
Nu eerst maar eens gaan werken en wat echte treinen laten rijden, dan kan ik
vanavond mn baanplan gaan 'upgraden'.
( Dat speelgoed is trouwens niet van mij, maar van de vorige bewoners )
Gr Rik
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Mijn hemel wat een enorme baan. Gaaf hoor, als ie ooit afkomt
Zit er nog iets van zichtbaar hoogteverschil in, of wordt het geheel laagland motief?
Zit er nog iets van zichtbaar hoogteverschil in, of wordt het geheel laagland motief?
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Hoi Rik,
Gaaf plan heb je ons hier voor geschoteld. Ik denk alleen dat je je schaduwstations groter moet gaan maken. Je hebt maar 10 opstelsporen, voor zo'n grote baan denk ik een beetje te weinig.
Probeer je schaduwstations op maximale grote te krijgen voor de breedte van de baan waar je bij kan.
Ook de toegangs en uitrij sporen zou ik niet beperken to enkelspoor zoals je nu doet aan de rechter kant. Probeer zoveel mogelijk dubbelspoor aan te houden dan heb je altijd een uitrij en een inrij spoor.
Ik voorzie een hoop narigheid aan de als je het baanplan zo laat zoals die nu is, richting je schaduwstations. Dat worden echt bottle necks, waar treinen op elkaar moeten staan wachten.
Groetjes Peter.
Gaaf plan heb je ons hier voor geschoteld. Ik denk alleen dat je je schaduwstations groter moet gaan maken. Je hebt maar 10 opstelsporen, voor zo'n grote baan denk ik een beetje te weinig.
Probeer je schaduwstations op maximale grote te krijgen voor de breedte van de baan waar je bij kan.
Ook de toegangs en uitrij sporen zou ik niet beperken to enkelspoor zoals je nu doet aan de rechter kant. Probeer zoveel mogelijk dubbelspoor aan te houden dan heb je altijd een uitrij en een inrij spoor.
Ik voorzie een hoop narigheid aan de als je het baanplan zo laat zoals die nu is, richting je schaduwstations. Dat worden echt bottle necks, waar treinen op elkaar moeten staan wachten.
Groetjes Peter.
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Bedankt voor de tips Peter. Zoals ik al zei heb ik met schaduwstations nog niet veel ervaring.
Ik ga er nog maar eens wat aan bijschaven dus .
@ Jos , was jou vorige baan niet ook aardig lang? Ik herriner me het "de recessie voorbij" filmpje,
waarbij toch aardig lange slepen voorbij kwamen.
Ik ga er nog maar eens wat aan bijschaven dus .
@ Jos , was jou vorige baan niet ook aardig lang? Ik herriner me het "de recessie voorbij" filmpje,
waarbij toch aardig lange slepen voorbij kwamen.
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Rik,
Mooi plan, kun je lang plezier van hebben.
Wat betreft het schaduwstation,
laat het zijn wat het wezen moet, gewoon een eenvoudig bufferstation wat uit het zicht ligt.
Je ziet er niets van onder jouw bovenbouw of achter een scherm, en moet daarom zo probleemloos mogelijk kunnen werken.
dus eenvoud is daar het makkelijkste, gewoon veel zo lang mogelijke opstelsporen naast elkaar, met zo weinig mogelijk
extra verbindingen/wissels.
mvg
Freddy
Mooi plan, kun je lang plezier van hebben.
Wat betreft het schaduwstation,
laat het zijn wat het wezen moet, gewoon een eenvoudig bufferstation wat uit het zicht ligt.
Je ziet er niets van onder jouw bovenbouw of achter een scherm, en moet daarom zo probleemloos mogelijk kunnen werken.
dus eenvoud is daar het makkelijkste, gewoon veel zo lang mogelijke opstelsporen naast elkaar, met zo weinig mogelijk
extra verbindingen/wissels.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Hoi Rik,
Ik sluit me aan bij alle opmerkingen van Michiel, vooral die van het modulegebeuren. Jouw bezwaar hiertegen dat je pas kunt gaan rijden als alles af is, hoeft niet zo te zijn.
Als je nl. het baanplan slim ontwerpt, kun je het zo doen dat je al na een paar modules kunt gaan rijden. Eventueel met behulp van een (tijdelijke) 'dummy' module die als keerlus(sen) dient. Als je de spoorafstand bij dubbelspoor overal gelijk houdt op de moduleovergangen, kun je steeds weer dezelfde dummy inzetten.
In dat geval kun je al na (bv.) 2 modules + dummy gaan proefrijden als het sporenplan ligt. Daarna kun je scenery gaan bouwen en/of één voor één nieuwe modules gaan bouwen.
Ik sluit me aan bij alle opmerkingen van Michiel, vooral die van het modulegebeuren. Jouw bezwaar hiertegen dat je pas kunt gaan rijden als alles af is, hoeft niet zo te zijn.
Als je nl. het baanplan slim ontwerpt, kun je het zo doen dat je al na een paar modules kunt gaan rijden. Eventueel met behulp van een (tijdelijke) 'dummy' module die als keerlus(sen) dient. Als je de spoorafstand bij dubbelspoor overal gelijk houdt op de moduleovergangen, kun je steeds weer dezelfde dummy inzetten.
In dat geval kun je al na (bv.) 2 modules + dummy gaan proefrijden als het sporenplan ligt. Daarna kun je scenery gaan bouwen en/of één voor één nieuwe modules gaan bouwen.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Dank heren, voor de reacties. Het schaduwstation ga ik nog aanpassen. Wat meer en langere sporen zoals
gesuggereerd.
@ Evo, opzich heb je wel gelijk wat betreft modules als je er 1 als keerlus gebruikt. Het idee spreekt me best
aan om dat het wel wat overzichtelijker blijft als je module voor module bouwt. Dan komen ook steeds alle
aspecten voorbij, eerst het spoor werkend krijgen, dan aankleden etc. Ik kan me zo voorstellen dat met deze
bouwwijze elke volgende module weer iets beter/mooier wordt door het voorafgaand geleerde. Het enige probleem
waar ik dan mee zit is dat in mijn ontwerp geen rekening mee is gehouden en de sporen dus niet op 1 bepaalde
standaard afmeting vanaf de tafelrand of zoiets ligt. Dit zou betekenen dat het hele plan aangepast moet worden,
maar ik denk wel dat ik dat ga doen.
Terwijl het sporenplan dus nog volop in ontwikkeling is wilde ik toch alvast weer eens wat bouwen voor op de baan
straks. Een ding wat ik zeker op m'n baan wil is een logistiek bedrijf. Geïnspireerd door de DHL vestiging in Roosendaal
waar ik elke dag voorbij kom als ik naar mijn werk rij ben ik eens wat gaan prutsen. Geholpen door bingmaps en streetview
eerst maar eens de gebouwen zelf gemaakt en in de uiteindelijke opstelling gezet:
Dan even een sprong in de tijd, na wat knip en plakwerk ziet het er nu zo uit.
Het is niets vergeleken bij de creaties van sommige forumgenoten, maar voor een allereerste poging vind ik het niet
heel slecht uitgepakt.
Volgende stap is de grote opslagloods met de laad dokken.
Sorry voor de afwijkende foto formaten, maar foto-emmer ligt behoorlijk te klooien.
Gr Rik
gesuggereerd.
@ Evo, opzich heb je wel gelijk wat betreft modules als je er 1 als keerlus gebruikt. Het idee spreekt me best
aan om dat het wel wat overzichtelijker blijft als je module voor module bouwt. Dan komen ook steeds alle
aspecten voorbij, eerst het spoor werkend krijgen, dan aankleden etc. Ik kan me zo voorstellen dat met deze
bouwwijze elke volgende module weer iets beter/mooier wordt door het voorafgaand geleerde. Het enige probleem
waar ik dan mee zit is dat in mijn ontwerp geen rekening mee is gehouden en de sporen dus niet op 1 bepaalde
standaard afmeting vanaf de tafelrand of zoiets ligt. Dit zou betekenen dat het hele plan aangepast moet worden,
maar ik denk wel dat ik dat ga doen.
Terwijl het sporenplan dus nog volop in ontwikkeling is wilde ik toch alvast weer eens wat bouwen voor op de baan
straks. Een ding wat ik zeker op m'n baan wil is een logistiek bedrijf. Geïnspireerd door de DHL vestiging in Roosendaal
waar ik elke dag voorbij kom als ik naar mijn werk rij ben ik eens wat gaan prutsen. Geholpen door bingmaps en streetview
eerst maar eens de gebouwen zelf gemaakt en in de uiteindelijke opstelling gezet:
Dan even een sprong in de tijd, na wat knip en plakwerk ziet het er nu zo uit.
Het is niets vergeleken bij de creaties van sommige forumgenoten, maar voor een allereerste poging vind ik het niet
heel slecht uitgepakt.
Volgende stap is de grote opslagloods met de laad dokken.
Sorry voor de afwijkende foto formaten, maar foto-emmer ligt behoorlijk te klooien.
Gr Rik
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Het testbaantje is er klaar voor, nu nog wachten tot de IB basic binnenkomt...
Gr
Gr
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Nou , intussen verhuisd en wel, de tafels staan, de eerste sporen liggen.
Meteen wat geoefend met ballasten
En omdat de totale baan nogal wat groot gaat worden en nu niet alleen bezig te zijn met rails te leggen
heb ik besloten om de baan maar in stukken op te bouwen. Dit geeft de mogelijkheid om meteen ook wat
met scenery bezig te zijn.
Op deze laatste foto is ook de verkanting in deze bocht redelijk goed te zien.
Eens kijken of er vanavond wat groen-meuk bij kan.
gr Rik
Meteen wat geoefend met ballasten
En omdat de totale baan nogal wat groot gaat worden en nu niet alleen bezig te zijn met rails te leggen
heb ik besloten om de baan maar in stukken op te bouwen. Dit geeft de mogelijkheid om meteen ook wat
met scenery bezig te zijn.
Op deze laatste foto is ook de verkanting in deze bocht redelijk goed te zien.
Eens kijken of er vanavond wat groen-meuk bij kan.
gr Rik
-
- Berichten: 813
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Als ervarings-deskundige (ahum):
Houd je er rekening mee dat de cv-monteur nog bij de verwarmingsketel en compensatievat kan?
Houd je er rekening mee dat de cv-monteur nog bij de verwarmingsketel en compensatievat kan?
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Ja goed dat je het zegt, de ketel ga ik wel vrijhouden inderdaad
Nog even een foto'tje van de vorderingen / voor iemand die dat wel weet.
Gr
Nog even een foto'tje van de vorderingen / voor iemand die dat wel weet.
Gr
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Mijn eerste poging tot het zelf maken van de typische Brabantse bovenleidingsportalen, de zgn 'Brabantse bogen'.
En het eerste enigszins aangeklede hoekje van de baan waar ze gaan komen:
gr
En het eerste enigszins aangeklede hoekje van de baan waar ze gaan komen:
gr
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Plaats je tzt nog een achtergrond en zo ja, hou je daar dan wel wat ruimte voor over langs de (achter)randen ?!
Henk
Henk
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Het is idd de bedoeling dat er nog achtergronden komen, de bruine platen
die je ziet staan nog los voor dit doel.
gr
die je ziet staan nog los voor dit doel.
gr
Re: Grote baan , eerste ontwerp
OK, nou snap ik het, ik dacht dat ik rechtstreeks op een muur met van dat jaren 70 behang zat te kijken, maar dat zijn dus al de platen
Henk
Henk
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Ziet er goed uit, leuke updates ook. Ik ben benieuwd waar je na morgen (beurs) mee thuiskomt.
Gr. Roel
Gr. Roel
-
Onderwerp starter - Berichten: 404
- Lid geworden op: 24 mei 2010 00:34
- Locatie: Oud Gastel ( West Brabant )
- Contacteer:
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Wat zeggen jullie, geslaagd probeersel of aan de wilgen hangen die soldeerbout?
gr Rik
gr Rik
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Waarom, ik heb slechtere bouwsels gezien, ik zeg doorgaan man ziet er toch goed uit en hoe meer je er maakt hoe beter ze worden, enige misschien is het optisch want volgens me gevoel kloppen zijn ze of te hoog of te smal?, maar dat is misschien mijn gevoel ..
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Grote baan , eerste ontwerp
Rik,
mooi bezig, maar ondertussen is dit meer een "mijn baan/collectie" topic geworden dan een topic voor in deze rubriek "baanplan".
misschien een idee dus om in de juiste rubriek een nieuw draadje te openen waar je deze ontwikkelingen verder laat zien,
waarschijnlijk zullen dan meer mensen hem lezen en je nuttige tips gaan geven, zodat het nog mooier kan gaan worden.
mvg
Freddy
mooi bezig, maar ondertussen is dit meer een "mijn baan/collectie" topic geworden dan een topic voor in deze rubriek "baanplan".
misschien een idee dus om in de juiste rubriek een nieuw draadje te openen waar je deze ontwikkelingen verder laat zien,
waarschijnlijk zullen dan meer mensen hem lezen en je nuttige tips gaan geven, zodat het nog mooier kan gaan worden.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2