Lemland, 250 x 150 cm
Re: Lemland
Die zijn nodig omdat ze de deurtjes open drukken of dichttrekken, ook met servootjes. Ik zie even niet hoe ik dat anders netjes kan.
Bart
Bart
Re: Lemland
Bart je stuurt de servo toch in 2 richtingen aan. Zowel open als dicht. Dus het veertje verliest dan toch zijn nut.. je stelt in hoelang deze open of dicht draait en dat is het toch... ?
Re: Lemland
Ja, maar ik heb per spoor twee deuren en 1 stang die naar achteren loopt (de enige plaats voor de servo's omdat er anders ook geen ruimte is voor alle lampjes). Het veertje zorgt ook voor overdracht van die ene stang naar de twee deuren. Tevens zorgt het ervoor dat er waarschijnlijk minder uitslag nodig is, want die is met mijn lineaire motortjes beperkt.
Hoe het echt uit gaat pakken, zie ik als ik verder ga bouwen, heb nog verder niets uitgedacht.
Bart
Hoe het echt uit gaat pakken, zie ik als ik verder ga bouwen, heb nog verder niets uitgedacht.
Bart
Re: Lemland
Ah, nu begrijp ik het denk ik;
Het veertje is een soort Y met de servo aan de poot en de deurtjes aan de twee 'armen'. Duwen tegen de poot doet de deuren dan tegelijk openen, trekken weer sluiten. Is wel een mooie gedachte.
Het veertje is een soort Y met de servo aan de poot en de deurtjes aan de twee 'armen'. Duwen tegen de poot doet de deuren dan tegelijk openen, trekken weer sluiten. Is wel een mooie gedachte.
Re: Lemland
Even iets anders tussendoor: zoal je misschien weet (en anders zie je het in onze sig) staat Lemland op Mancave. En als we dit kwartaal de meeste lezers hebben, krijgt Lem een bon voor 50 euro. Nou, ik heb een vermoeden dat het erg helpt dat ik jullie aandacht daarvoor vraag, want vanavond hebben we de duizendste lezer gehad. Dat is erg veel, het top artikel heeft er zo'n 1300 en die staat er al een paar weken en de meeste artikelen hebben hooguit een paar honderd lezers.
Daarom: dank aan iedereen de de moeite heeft genomen om even het artikel te lezen! (en: op naar de 2000! )
Bart
Daarom: dank aan iedereen de de moeite heeft genomen om even het artikel te lezen! (en: op naar de 2000! )
Bart
- Bijlagen
-
- Conrad_duizend!.jpg (46.63 KiB) 3700 keer bekeken
Re: Lemland
Maar er is net ook heel even geknutseld. De volgende stap is namelijk de verlichting. De locomotievenloods zal verlicht worden door vijf ledjes.
Die zitten op een Digirails rijtuigstripje.
Tijd om te testen! Stripje in de loods, dekseltje op de loods en het licht in de kamer uit. Is de kleur en de helderheid genoeg?
Het resultaat is precies goed. Een beetje koel en zakelijk licht, netjes verdeeld doordat het niet uit één punt komt maar uit vijf.
Van buiten naar binnen ziet het er zo uit:
Nu het resultaat goedgekeurd is, moet er ruimte gemaakt voor voor de ophanging. Daarom zijn in de dwarsspanten inkepingen gemaakt. Omdat de spanten nog wel stevig genoeg moeten zijn, zijn ze versterkt met afvalplastic. In dezelfde kleur en met nummers erop, dat valt niet zo op (omdat je dit straks ook door de dakramen kan zien):
Inpassen:
Dan moet de strip nog weggewerkt worden, vooral omdat je straks dus naar binnen kan kijken vanuit de dakramen. Onze ervaring met rijtuigverlichting leert dat het van boven een beetje groen schijnsel geeft door de printplaat heen. Er komt daarom een heuse lampenkap, van donker karton zodat we tevens het doorschijnen voorkomen. Overgebleven verpakking moet er aan geloven.
En dan vooral de zijkanten.
Met inkepingen waar de spanten komen.
Vastlijmen, een strook per kant.
Dan de trekstang aan het veertje haken en kijken hoeveel beweging nodig is om de deuren te openen.
En het veertje aan de deuren.
We zijn nu na een uurtje gebleven bij het proefplaatsen van de motoren. Dit is een eerste opzet.
Een machinst ziet dat op deze manier.
Het spannende nu is dat er misschien net te weinig uitslag is in de servo's om de deuren te openen. Misschien dat ik daarom toch ook het hele standaard trekstang-veertje dele van het pakket terzijde moet schuiven en iets nieuws moet verzinnen.
Bart
Die zitten op een Digirails rijtuigstripje.
Tijd om te testen! Stripje in de loods, dekseltje op de loods en het licht in de kamer uit. Is de kleur en de helderheid genoeg?
Het resultaat is precies goed. Een beetje koel en zakelijk licht, netjes verdeeld doordat het niet uit één punt komt maar uit vijf.
Van buiten naar binnen ziet het er zo uit:
Nu het resultaat goedgekeurd is, moet er ruimte gemaakt voor voor de ophanging. Daarom zijn in de dwarsspanten inkepingen gemaakt. Omdat de spanten nog wel stevig genoeg moeten zijn, zijn ze versterkt met afvalplastic. In dezelfde kleur en met nummers erop, dat valt niet zo op (omdat je dit straks ook door de dakramen kan zien):
Inpassen:
Dan moet de strip nog weggewerkt worden, vooral omdat je straks dus naar binnen kan kijken vanuit de dakramen. Onze ervaring met rijtuigverlichting leert dat het van boven een beetje groen schijnsel geeft door de printplaat heen. Er komt daarom een heuse lampenkap, van donker karton zodat we tevens het doorschijnen voorkomen. Overgebleven verpakking moet er aan geloven.
En dan vooral de zijkanten.
Met inkepingen waar de spanten komen.
Vastlijmen, een strook per kant.
Dan de trekstang aan het veertje haken en kijken hoeveel beweging nodig is om de deuren te openen.
En het veertje aan de deuren.
We zijn nu na een uurtje gebleven bij het proefplaatsen van de motoren. Dit is een eerste opzet.
Een machinst ziet dat op deze manier.
Het spannende nu is dat er misschien net te weinig uitslag is in de servo's om de deuren te openen. Misschien dat ik daarom toch ook het hele standaard trekstang-veertje dele van het pakket terzijde moet schuiven en iets nieuws moet verzinnen.
Bart
Re: Lemland
mooi gelukt zo met die ledjes, zal met je meeduimen voor de juiste uitslag.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Lemland
Helaas: de slag die nodig is om de deuren helemaal te openen en te sluiten is te groot voor de servo-motoren. Dat betekent aanpassen. We gaan proberen het te verhelpen door het punt waar het veertje aan de deurtjes vast zit, dichter bij de scharnieren te brengen. Dat is op zich niet zo gek, zo zit dat ook bij echte deuren. Hier zie je bij de deurtjes aan de buitenkant (rechts op de foto) de hele kleine gaatjes waar de veertjes in moeten.
Omdat de nieuwe punten ook op de ruitjes komen, moet het van doorzichtig plastic zijn. Daar gebruiken we afvalplastic voor. Hieronder zie je een klein stripje met twee kleine gaatjes er al met de hand ingeboord.
Na het voorzichtig los knippen, hou je dit over. Voorzichtig uitademen, anders ben je het kwijt....
Daarna stuk voor stuk tegen de raampjes plakken.
Het oude (rechts) en nieuwe (links) montagepunt.
En nu laten we het goed uitharden voor we verder gaan.
Omdat de nieuwe punten ook op de ruitjes komen, moet het van doorzichtig plastic zijn. Daar gebruiken we afvalplastic voor. Hieronder zie je een klein stripje met twee kleine gaatjes er al met de hand ingeboord.
Na het voorzichtig los knippen, hou je dit over. Voorzichtig uitademen, anders ben je het kwijt....
Daarna stuk voor stuk tegen de raampjes plakken.
Het oude (rechts) en nieuwe (links) montagepunt.
En nu laten we het goed uitharden voor we verder gaan.
Re: Lemland
Een eerste zeer provisorische test-opstelling is bemoedigend. Het blijkt dat we precies de juiste uitslag hebben nu maar geen millimeter kunnen missen. Met stukjes karton is de juiste plaatsing gevonden. Volgende stappen zijn het definitief inbouwen, schilderen en zoveel mogelijk onzichtbaar maken. En daarna verder met afbouwen van dit pakket.
Zo werkt het nu: http://www.youtube.com/watch?v=YwuGRaGN1po
Bart
Zo werkt het nu: http://www.youtube.com/watch?v=YwuGRaGN1po
Bart
Re: Lemland
Voor ik tevreden de oogjes ga sluiten, nog even een verslag wat we vandaag gedaan hebben, deels samen. We hebben drie klussen gedaan: motoren opgehangen, loods verder afgebouwd en alles tot slot geïnstalleerd. Eerst moest er weer een standaard onderdeel van het bouwpakket aan geloven: aanpassen. Hier wordt de stuurstang voor de deuren van spoor 41 op maat geknipt.
Die stang is dikker dan de oogjes van de servomotoren, dus die moesten we iets uitboren. Handig dat je dan vier handen hebt (kan je er nog eentje gebruiken voor het nemen van de foto).
Beter:
Alle draden zijn nu doorgevoerd door de dubbele zijwand (zodat je ze niet ziet binnen in de loods).
Daarna is het frame gemaakt waar de motoren aan opgehangen worden.
Twee motoren op een tijdelijk plek, voordat we ze gingen afstellen. merk op dat de motoren niet gelijk zijn, ze zijn gespiegeld gebouwd. Het is echt een linker en een rechter motor.
De voorste ophanging van de stuurstangen loopt door een spant. Het blokje houdt de stang op zijn plaats. Op die plek (en bij de tandwielen van de servo's) is overigens ook nog een drupje olie aangebracht.
Voorzichtig werken we de draden in de achtermuur weg.
Omdat je dit ziet door een dakraam wordt alles netjes bruin geschilderd.
Tot slot is de de verlichting (de brede bruine balk) extra verstevigd bij de spanten.
Die stang is dikker dan de oogjes van de servomotoren, dus die moesten we iets uitboren. Handig dat je dan vier handen hebt (kan je er nog eentje gebruiken voor het nemen van de foto).
Beter:
Alle draden zijn nu doorgevoerd door de dubbele zijwand (zodat je ze niet ziet binnen in de loods).
Daarna is het frame gemaakt waar de motoren aan opgehangen worden.
Twee motoren op een tijdelijk plek, voordat we ze gingen afstellen. merk op dat de motoren niet gelijk zijn, ze zijn gespiegeld gebouwd. Het is echt een linker en een rechter motor.
De voorste ophanging van de stuurstangen loopt door een spant. Het blokje houdt de stang op zijn plaats. Op die plek (en bij de tandwielen van de servo's) is overigens ook nog een drupje olie aangebracht.
Voorzichtig werken we de draden in de achtermuur weg.
Omdat je dit ziet door een dakraam wordt alles netjes bruin geschilderd.
Tot slot is de de verlichting (de brede bruine balk) extra verstevigd bij de spanten.
Re: Lemland
Bij het afbouwen wordt, net zoals bij de inrichting, ook weer allerlei afval gebruikt. Dit was bijvoorbeeld overgebleven bij het bouwen van de huizen in Davydorp.
Het zijn luikjes, maar we gebruiken er hier eentje als rooster. In het standaardpakket hoort daar een klok maar die vinden we niet mooi op die plek. Het is zo'n plastic rondje waar je aan weerszijden een klok moet plakken, die je zelf uit een papiertje moet knippen. Dat lukt nooit mooi. Dus komt op dat plekje een rooster.
Dan het dak. Omdat er aan één kant bedrading en een deel van de binnenmuur in de weg zit, moet er één dankrand een beetje worden bijgesneden. Dat is het nadeel als je een bouwpakket eigenwijs geheel anders opbouwt, dan loop je soms tegen lastig constructie-problemen aan.
Maar zoals je hieronder ziet past het nu wel.
Hier is het dak voltooid. Ramen en schoorstenen er op. Die ramen waren overigens een drama om te plakken, erg onhandig gemaakt, dat krijg je er bijna niet mooi naadloos op.
Deurslot- en knop heeft een metaalkleur gekregen. En het rooster van zojuist wordt ook van metaal.
Het dakraam wordt viezer gemaakt, de kozijnen krijgen bruine roetplekjes en de schoorstenen roet. Later gaan we het nog verder verouderen, nu is het even goed zo.
Het zijn luikjes, maar we gebruiken er hier eentje als rooster. In het standaardpakket hoort daar een klok maar die vinden we niet mooi op die plek. Het is zo'n plastic rondje waar je aan weerszijden een klok moet plakken, die je zelf uit een papiertje moet knippen. Dat lukt nooit mooi. Dus komt op dat plekje een rooster.
Dan het dak. Omdat er aan één kant bedrading en een deel van de binnenmuur in de weg zit, moet er één dankrand een beetje worden bijgesneden. Dat is het nadeel als je een bouwpakket eigenwijs geheel anders opbouwt, dan loop je soms tegen lastig constructie-problemen aan.
Maar zoals je hieronder ziet past het nu wel.
Hier is het dak voltooid. Ramen en schoorstenen er op. Die ramen waren overigens een drama om te plakken, erg onhandig gemaakt, dat krijg je er bijna niet mooi naadloos op.
Deurslot- en knop heeft een metaalkleur gekregen. En het rooster van zojuist wordt ook van metaal.
Het dakraam wordt viezer gemaakt, de kozijnen krijgen bruine roetplekjes en de schoorstenen roet. Later gaan we het nog verder verouderen, nu is het even goed zo.
Re: Lemland
Laatste verslagje voor dit weekeinde, de loods komt op zijn plaats te staan.
Zoals je ziet lopen alle draden door een gat naar de onderkant van de tafel. Die ziet er zo uit:
Er zit met opzet nogal wat los draad daar, dat maakt het nog mogelijk de loods voorzichtig te verplaatsen bij het aansluiten van de rails en definitief vastzetten op de tafel en het inbouwen in de omgeving. En die kroonsteenstrip zit daar om in het ergste geval de hele loods weg te kunnen halen.
In de schemer geeft het licht een mooi zakelijke sfeer.
Door de ramen zie je inderdaad de binnenkant goed. De details staan er niet voor niets
En de motoren en stangen vallen niet heel erg op.
Ook door de dakramen zie je wat van het interieur.
Filmpje: http://youtu.be/564H25Zo0kE
De personeelsingang heeft een afdakje gekregen, en een trapje met stalen leuning. Het hele gebouw is ook wat verouderd. We zien bijvoorbeeld dat er sinds 1974 een aantal tegels kapot zijn gegaan.
Dit is het aanzicht van de kopkant. De bedrading en de motoren zelf zijn net niet te zien.
Omdat de hoek aan deze kant niet helemaal goed op elkaar aansluit, nadeel van zelf een grondplaat maken, is hier een trapje naar het dak aangebracht om daar de aandacht van af te leiden.
En bij deze laatste foto zie je meteen de volgende klus: de rails van spoor 41 en 42 moeten worden aangesloten op die in de loods.
Bart & Lem
Zoals je ziet lopen alle draden door een gat naar de onderkant van de tafel. Die ziet er zo uit:
Er zit met opzet nogal wat los draad daar, dat maakt het nog mogelijk de loods voorzichtig te verplaatsen bij het aansluiten van de rails en definitief vastzetten op de tafel en het inbouwen in de omgeving. En die kroonsteenstrip zit daar om in het ergste geval de hele loods weg te kunnen halen.
In de schemer geeft het licht een mooi zakelijke sfeer.
Door de ramen zie je inderdaad de binnenkant goed. De details staan er niet voor niets
En de motoren en stangen vallen niet heel erg op.
Ook door de dakramen zie je wat van het interieur.
Filmpje: http://youtu.be/564H25Zo0kE
De personeelsingang heeft een afdakje gekregen, en een trapje met stalen leuning. Het hele gebouw is ook wat verouderd. We zien bijvoorbeeld dat er sinds 1974 een aantal tegels kapot zijn gegaan.
Dit is het aanzicht van de kopkant. De bedrading en de motoren zelf zijn net niet te zien.
Omdat de hoek aan deze kant niet helemaal goed op elkaar aansluit, nadeel van zelf een grondplaat maken, is hier een trapje naar het dak aangebracht om daar de aandacht van af te leiden.
En bij deze laatste foto zie je meteen de volgende klus: de rails van spoor 41 en 42 moeten worden aangesloten op die in de loods.
Bart & Lem
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Lemland
Topwerk mannen
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Lemland
Dank!
Nog even een samenvatting van de aanpassingen van het standaard bouwpakket:
- de bodemplaat is niet gebruikt, in plaats daarvan twee aangepaste Faller werkkuilen met nieuwe trapjes.
- het middenmuurtje van Maurits
- kasten en gereedschap
- binnenmuren van tegeltjes
- een kabelgoot (dubbele wand)
- opschriften en dergelijke aan de muur
- twee spanten hebben een ophanging en versteviging voor de verlichting
- loclight als verlichting
- lampenkap
- nieuwe ophanging van deursluiting bij deuren
- twee servo's en een aansturing
- aangepaste dakprofielen
- klok vervangen door een rooster
- trap naar het dak
- wat losse details
Nog te doen:
- tweede veertje er in
- aansluiten van de rails
- inbouwen in het landschap
- aansluiten van de soundirector (geluid 9 en 10, deur open en dicht)
Bart
Nog even een samenvatting van de aanpassingen van het standaard bouwpakket:
- de bodemplaat is niet gebruikt, in plaats daarvan twee aangepaste Faller werkkuilen met nieuwe trapjes.
- het middenmuurtje van Maurits
- kasten en gereedschap
- binnenmuren van tegeltjes
- een kabelgoot (dubbele wand)
- opschriften en dergelijke aan de muur
- twee spanten hebben een ophanging en versteviging voor de verlichting
- loclight als verlichting
- lampenkap
- nieuwe ophanging van deursluiting bij deuren
- twee servo's en een aansturing
- aangepaste dakprofielen
- klok vervangen door een rooster
- trap naar het dak
- wat losse details
Nog te doen:
- tweede veertje er in
- aansluiten van de rails
- inbouwen in het landschap
- aansluiten van de soundirector (geluid 9 en 10, deur open en dicht)
Bart
Re: Lemland
Vandaag kwam er post uit Duitsland:
Het veertje dat de deuren van spoor 41 moet openen en sluiten. Dat betekent: het dak er af & installeren.
En als we dan toch bezig zijn, zetten we er twéé stoere V200's in. Double awesomeness!
Hier rechts zie je het bewuste veertje en omdat de stuurstang boven dit spoor net iets verder komt (motortje toch een paar mm opgeschoven tijdens monteren), is het oog iets dicht geknepen met een tang.
Hier zie je de ophanging vanuit de deuropening
Dat lijkt erg storend, maar dat komt door het ontbreken van het dak en de inval van het licht. Als je als modelmensje gehurkt gaat zitten een foto maakt als het dak er weer op zit, dan zie je dit:
Dan zie je overigens ook duidelijk het leeftijdsverschil, de linker V200 is ruim 30 jaar ouder en niet meer rijvaardig.
Nu het dak er voor de laatste keer af is, is er ook gelegenheid om de motoren nog een keer goed op de plaat te zetten:
Tot slot, nu we nog één keer direct van boven foto's kunnen maken, een paar sfeerbeelden. Spoor 42 met alle machines voor het onderhoud. Er in niet veel vrije ruimte over in de krappe loos...
De V200 naast een werkbank.
En de kasten met onderdelen.
En dan gaat het dak er weer op en de deuren dicht. Klaar voor de nacht.
Lem is er morgen weer, dan gaan we verder met de rails.
Bart
Het veertje dat de deuren van spoor 41 moet openen en sluiten. Dat betekent: het dak er af & installeren.
En als we dan toch bezig zijn, zetten we er twéé stoere V200's in. Double awesomeness!
Hier rechts zie je het bewuste veertje en omdat de stuurstang boven dit spoor net iets verder komt (motortje toch een paar mm opgeschoven tijdens monteren), is het oog iets dicht geknepen met een tang.
Hier zie je de ophanging vanuit de deuropening
Dat lijkt erg storend, maar dat komt door het ontbreken van het dak en de inval van het licht. Als je als modelmensje gehurkt gaat zitten een foto maakt als het dak er weer op zit, dan zie je dit:
Dan zie je overigens ook duidelijk het leeftijdsverschil, de linker V200 is ruim 30 jaar ouder en niet meer rijvaardig.
Nu het dak er voor de laatste keer af is, is er ook gelegenheid om de motoren nog een keer goed op de plaat te zetten:
Tot slot, nu we nog één keer direct van boven foto's kunnen maken, een paar sfeerbeelden. Spoor 42 met alle machines voor het onderhoud. Er in niet veel vrije ruimte over in de krappe loos...
De V200 naast een werkbank.
En de kasten met onderdelen.
En dan gaat het dak er weer op en de deuren dicht. Klaar voor de nacht.
Lem is er morgen weer, dan gaan we verder met de rails.
Bart
Re: Lemland
Nog even een paar avondplaatjes. De kamer is verder helemaal donker, alle licht komt uit Lemland zelf.
Geen idee of ik er nog iemand een plezier mee doe (behalve Lem en mijzelf) maar goed, ik vond het wel cool te zien dat de boel almaar voller wordt gebouwd.
Bart
Geen idee of ik er nog iemand een plezier mee doe (behalve Lem en mijzelf) maar goed, ik vond het wel cool te zien dat de boel almaar voller wordt gebouwd.
Bart
Re: Lemland
Tuurlijk man, je doet ons zeker een plezier, elke dag gewoon een fototje plaatsen
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Lemland
Prachtige foto' s en een mooie lokloods natuurlijk.
Maar vooral die V200 machines die doen het...................
Mooi, he
mvrg Bob Vermeulen
Maar vooral die V200 machines die doen het...................
Mooi, he
mvrg Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com