Alles over NS kalktreinen!

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Michiel »

Hallo iedereen,

ik ben op zoek naar de wagons die men jaren 1960-1970 gebruikte voor de NS-kalktreinen. Kandidaat wagons zijn de klapdekselwagens, zelflossers en bollenwagens. Maar zelf beschik ik niet over de geschikte informatiebronnen om eruit te komen. Dan maar een algemeen draadje, uitsluitend over kalktreinen. Zo heeft iedereen er wat aan! ;)

Dus, alle informatie over NS kalktreinen is hier welkom: samenstelling, reiswegen, wanneer reden ze, tractievoertuigen...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Lemland »

Even in onze bieb gekeken. O.a. uit 'voor elk vervoer een wagen' eind jaren 70 van de NS:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Lemland »

Of

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Michiel »

Geweldige informatie! Enrom bedankt Bart! 8-) 8-) 8-)

Maar, zijn er ook jaartallen op te plakken? Vanaf en tot wanneer werden deze wagons gebruikt? Enig idee?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Lemland »

Bollenwagens werden al in de jaren '50 ontworpen (door het Zweedse Interconsult voor de silo's en installatie en Werkspoor voor de rest) en kwamen in 1958 en 1959 in dienst, dus ruim op tijd voor jouw 1962 :-) De hebben het tot het einde van de eeuw uitgehouden en er zijn er nog een aantal bewaard.

Juist in '62 kwamen de eerste Tds'ers op de rails dus dat is lastiger voor je denk ik.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Michiel »

Ah, Een sleep bollenwagens! Dat is leuk en opzichtig. 8-) 8-)

Klapdekselwagens werden ook voor stoffige producten gebruikt (vb as of kalk). Hebben deze wagons ooit ook deel uit gemaakt van een kalktreinsamenstelling bij de NS?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Lemland »

Welk type wagen bedoel je daar mee?

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Michiel »

Bijvoorbeeld

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Overdijk »



Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Robboz »

Hallo Bart/Michiel

Ik heb ooit bij bij Hoogovens (nu Tata Steel IJmuiden) Logistiek en Transport gewerkt (zie de foto met de gele loc) en heb daar nooit klapdekselwagens gezien. Alleen bollen en Tds'ers. Op de site van Nico Spilt staan wat foto's van de dagelijkse kalktrein naar Hoogovens IJmuiden (Beverwijk).
Gezien het uiterlijk van de locodrijver (=Hoogovens jargon) van de K9-87 moet de foto in de 70-er jaren gemaakt zijn. Zo lopen ze er tegenwoordig niet meer bij.
Groet,
Rob
Laatst gewijzigd door Robboz op 03 mei 2012 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Michiel »

Hoi Rob,

was het dan gebruikelijk dat er een trein met 40 of zo bollenwagens binnen reed, of waren de treinen eerder gemengd samengesteld?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Robboz »

Ha Michiel,

Nee in mijn herinnering was het een trein met uitsluitend bollen of Tds'ers. Maar ik zie nu een foto waarop gecombineerd werd.Kijk hier maar eens.

Anders even op Google afbeeldingen zoeken op "Kalktrein Hoogovens" of "Kalktrein Corus"
Groet,
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Michiel »

Het zou wel kunnen kloppen dat men normaal enkel met 1 soort wagon reed in een trein, want de laad- en losinstallaties moesten natuurlijk voorzien zijn voor elk specifiek type wagon. Meerdere type laad- en losinstallaties in 1 emplacement lijkt me niet gebruikelijk. 't Is maar een gedachtekronkel natuurlijk. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Rick
Berichten: 1699
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Rick »



Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Alles over NS kalktreinen!

Bericht door Robboz »

Ha Michiel,

Nou heeft Hoogovens een heel groot emplacement (Centraal) waar de binnenkomende treinen worden uitgesplitst en de uitgaande worden samengesteld. Ik werkte op een kantoor naast de oxystaalfabriek en zag daar natuurlijk alleen de kalkbollen.
De Tds'ers en andere onderlossers stonden bij de hoogovens zelf om de inhoud in de bunkers te storten.

Vandaar dat ik op het terrein zelf nooit de samengestelde trein heb gezien..............

Groet,
Rob


Gek op stoom!
Plaats reactie