Alles over NS kalktreinen!
Alles over NS kalktreinen!
Hallo iedereen,
ik ben op zoek naar de wagons die men jaren 1960-1970 gebruikte voor de NS-kalktreinen. Kandidaat wagons zijn de klapdekselwagens, zelflossers en bollenwagens. Maar zelf beschik ik niet over de geschikte informatiebronnen om eruit te komen. Dan maar een algemeen draadje, uitsluitend over kalktreinen. Zo heeft iedereen er wat aan!
Dus, alle informatie over NS kalktreinen is hier welkom: samenstelling, reiswegen, wanneer reden ze, tractievoertuigen...
ik ben op zoek naar de wagons die men jaren 1960-1970 gebruikte voor de NS-kalktreinen. Kandidaat wagons zijn de klapdekselwagens, zelflossers en bollenwagens. Maar zelf beschik ik niet over de geschikte informatiebronnen om eruit te komen. Dan maar een algemeen draadje, uitsluitend over kalktreinen. Zo heeft iedereen er wat aan!
Dus, alle informatie over NS kalktreinen is hier welkom: samenstelling, reiswegen, wanneer reden ze, tractievoertuigen...
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Alles over NS kalktreinen!
Even in onze bieb gekeken. O.a. uit 'voor elk vervoer een wagen' eind jaren 70 van de NS:
Re: Alles over NS kalktreinen!
Geweldige informatie! Enrom bedankt Bart!
Maar, zijn er ook jaartallen op te plakken? Vanaf en tot wanneer werden deze wagons gebruikt? Enig idee?
Maar, zijn er ook jaartallen op te plakken? Vanaf en tot wanneer werden deze wagons gebruikt? Enig idee?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Alles over NS kalktreinen!
Bollenwagens werden al in de jaren '50 ontworpen (door het Zweedse Interconsult voor de silo's en installatie en Werkspoor voor de rest) en kwamen in 1958 en 1959 in dienst, dus ruim op tijd voor jouw 1962 De hebben het tot het einde van de eeuw uitgehouden en er zijn er nog een aantal bewaard.
Juist in '62 kwamen de eerste Tds'ers op de rails dus dat is lastiger voor je denk ik.
Bart
Juist in '62 kwamen de eerste Tds'ers op de rails dus dat is lastiger voor je denk ik.
Bart
Re: Alles over NS kalktreinen!
Ah, Een sleep bollenwagens! Dat is leuk en opzichtig.
Klapdekselwagens werden ook voor stoffige producten gebruikt (vb as of kalk). Hebben deze wagons ooit ook deel uit gemaakt van een kalktreinsamenstelling bij de NS?
Klapdekselwagens werden ook voor stoffige producten gebruikt (vb as of kalk). Hebben deze wagons ooit ook deel uit gemaakt van een kalktreinsamenstelling bij de NS?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Alles over NS kalktreinen!
Bijvoorbeeld
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Alles over NS kalktreinen!
Ik denk zo iets: http://spur-n-datenbank.de/cb_detail.php?nr=334
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Alles over NS kalktreinen!
Hallo Bart/Michiel
Ik heb ooit bij bij Hoogovens (nu Tata Steel IJmuiden) Logistiek en Transport gewerkt (zie de foto met de gele loc) en heb daar nooit klapdekselwagens gezien. Alleen bollen en Tds'ers. Op de site van Nico Spilt staan wat foto's van de dagelijkse kalktrein naar Hoogovens IJmuiden (Beverwijk).
Gezien het uiterlijk van de locodrijver (=Hoogovens jargon) van de K9-87 moet de foto in de 70-er jaren gemaakt zijn. Zo lopen ze er tegenwoordig niet meer bij.
Groet,
Rob
Ik heb ooit bij bij Hoogovens (nu Tata Steel IJmuiden) Logistiek en Transport gewerkt (zie de foto met de gele loc) en heb daar nooit klapdekselwagens gezien. Alleen bollen en Tds'ers. Op de site van Nico Spilt staan wat foto's van de dagelijkse kalktrein naar Hoogovens IJmuiden (Beverwijk).
Gezien het uiterlijk van de locodrijver (=Hoogovens jargon) van de K9-87 moet de foto in de 70-er jaren gemaakt zijn. Zo lopen ze er tegenwoordig niet meer bij.
Groet,
Rob
Laatst gewijzigd door Robboz op 03 mei 2012 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gek op stoom!
Re: Alles over NS kalktreinen!
Hoi Rob,
was het dan gebruikelijk dat er een trein met 40 of zo bollenwagens binnen reed, of waren de treinen eerder gemengd samengesteld?
was het dan gebruikelijk dat er een trein met 40 of zo bollenwagens binnen reed, of waren de treinen eerder gemengd samengesteld?
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Alles over NS kalktreinen!
Ha Michiel,
Nee in mijn herinnering was het een trein met uitsluitend bollen of Tds'ers. Maar ik zie nu een foto waarop gecombineerd werd.Kijk hier maar eens.
Anders even op Google afbeeldingen zoeken op "Kalktrein Hoogovens" of "Kalktrein Corus"
Groet,
Rob
Nee in mijn herinnering was het een trein met uitsluitend bollen of Tds'ers. Maar ik zie nu een foto waarop gecombineerd werd.Kijk hier maar eens.
Anders even op Google afbeeldingen zoeken op "Kalktrein Hoogovens" of "Kalktrein Corus"
Groet,
Rob
Gek op stoom!
Re: Alles over NS kalktreinen!
Het zou wel kunnen kloppen dat men normaal enkel met 1 soort wagon reed in een trein, want de laad- en losinstallaties moesten natuurlijk voorzien zijn voor elk specifiek type wagon. Meerdere type laad- en losinstallaties in 1 emplacement lijkt me niet gebruikelijk. 't Is maar een gedachtekronkel natuurlijk.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Alles over NS kalktreinen!
De drie productentrein: http://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/5991409798/
Re: Alles over NS kalktreinen!
Ha Michiel,
Nou heeft Hoogovens een heel groot emplacement (Centraal) waar de binnenkomende treinen worden uitgesplitst en de uitgaande worden samengesteld. Ik werkte op een kantoor naast de oxystaalfabriek en zag daar natuurlijk alleen de kalkbollen.
De Tds'ers en andere onderlossers stonden bij de hoogovens zelf om de inhoud in de bunkers te storten.
Vandaar dat ik op het terrein zelf nooit de samengestelde trein heb gezien..............
Groet,
Rob
Nou heeft Hoogovens een heel groot emplacement (Centraal) waar de binnenkomende treinen worden uitgesplitst en de uitgaande worden samengesteld. Ik werkte op een kantoor naast de oxystaalfabriek en zag daar natuurlijk alleen de kalkbollen.
De Tds'ers en andere onderlossers stonden bij de hoogovens zelf om de inhoud in de bunkers te storten.
Vandaar dat ik op het terrein zelf nooit de samengestelde trein heb gezien..............
Groet,
Rob
Gek op stoom!