Door: Robert Wienesen
Piko is inmiddels lekker bezig om aan de weg te timmeren in spoor N. Tijd om hun tweede Duitse model aan de tand te voelen. Een model van een van het meest karakteristieke (lees: lelijkste) treinstel op het Duitse spoor, de Talent II.
Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Als tweede (gerestylde) telg in de familielijn genaamd Talent (Kort voor Talbot Leichter Nahverkehrs-triebwagen) kon men op Innotrans in 2008 voor het eerst kennis maken. Het belangrijkste verschil met z'n directe voorganger zit hem in het design van de neus, welke aangepast moest worden aan de nieuwe europese normen voor kreukelzones e.d. De ontwikkeling zelf begon in 2007 met een order van de DB AG voor de S-bahn in Nurnberg, en later ook de regio's Cottbus en Rheinland.
De eerste treinstellen werden geleverd in 2009 en zouden vanaf eind dat jaar/begin 2010 ingezet gaan worden. Jammer maar helaas zouden de toelatingsperikelen er voor zorgen dat de eerste voertuigen in Mei 2011 een beperkte dienst gingen rijden. Een ideaal treinstel voor de NS dus, het begint z'n werkzame leven gelijk met een enorme vertraging.
Het model:
Een treinstel, en een elektrische? Hee, das leuk, ze hebben eindelijk door dat al die ICE's en diesels wel heel erg eentonig begonnen te worden. Dus een knalrode elektro-unit kon inmiddels wel. We lopen het treinstel eens grondig langs.

Het eerste wat opvalt bij dit vierdelige treinstel is het feit dat het in twee delen is opgedeeld en dat elk afzonderlijk deel voorzien is van 5 assen. Das apart, even beter bekeken, ja, inderdaad het draaistel tussen bak 2 en 3 is opgedeeld over de delen waardoor beide delen een as hebben gekregen.


Verder maakt het treinstel een prima indruk. De beschriftingen zijn zuiver, de kleuren zijn goed (verkeersrood) en de details en dat soort fratsen doen erg goed. Dus tot zover ben ik tevreden. De foto's gaan het woord verder doen, daarna door naar technische uitrusting (en eventuele mankementen)
Technische uitrusting:
We gaan de boel eens goed bekijken en beginnen met datgene dat meegeleverd wordt in de verpakking. Beschrijvingen en exploded views. Die zijn aanwezig en zoals we eerder zagen bij de G 1206 duidelijk en volledig. Uit de beschrijvingen blijkt ook dat beide kopbakken zijn voorzien van een motor, het treinstel binnenverlichting moet hebben en de stekker voor de decoder ergens verstopt zit zonder dat de complete kap van het model moet.
Een inspectie van deze dingen levert op dat de stekker voor de decoder onder een airco-installatie verborgen zit van een van de kopbakken. Met een klein beetje kracht trek je deze van z'n plek en hop, zicht op de print. Nu valt gelijk op dat er geen NEM-651 of 652 (6 respectievelijk 8-polige stekkerverbinding) aanwezig is. Bij dit treinstel is in het kader van functionaliteit gekozen voor een PLUX-12 (NEM-658, een assymetrische elfpolige stekker)
verbinding. Deze verbinding zorgt ervoor dat de binnenverlichting los schakelbaar is van de frontverlichting.

De gekozen decoder voor dit treinstel is de TRAN DCX-51/P12 welke met enig frommelen en schuiven onder de aircokap past (ernstig krapjes overigens).
De verlichting zelf is volledig uit leds opgebouwd. Dus de kopbakken met front/sluit verlichting welke wisselt met de rijrichting en de binnenverlichting allemaal LEDs. Nu zou ik graag vertellen dat het er exact “zoveel” zijn, maar ik heb ze niet geteld. Overigens het boeit niet want bij daglicht ziet het treinstel er prima verlicht uit. Bij minder licht dan? Nou, daar zit de eerste duidelijke imperfectie. De LEDs schijnen prima door de kappen heen waardoor er een soort lichtgevende rode doos over de baan schuift. Jammer, volgende ronde graag even een witte of zwarte coat aan de binnenzijde van de kap.




Als laatste kijken we nog even naar de koppeling van beide treinstelhelften. De uitvoering lijkt prima. Het systeem is echter gebaseerd op plastic geleiders welke passen in de “slots” van de tegenoverliggende helft. Daarbij ontstaat een 8-polige elektrische verbinding en vormen de twee losse assen een compleet draaistel. Overigens moet, om deze koppeling goed tot stand te brengen, even flink kracht worden gezet en dan zit het prima in elkaar. Geen verlies van een helft op de modelbaan...

De baan op:
… en op die modelbaan blijkt dit treinstel prima z'n werk te doen. Het treintje rijdt soepel van A naar B, kan overweg met verkantingen (kato unitrack) en kan ook over 15 graden wissels van minitrix (ik heb geen 24/30 graden wissels beschikbaar dus R1/2 kan ik niets over zeggen). Eigenlijk een prima stel dat gewoon z'n werk doet. Qua hellingen, voor zover ik dat heb kunnen testen (en dat is beperkt) voldoet het treinstel prima.
Verpakking:
Het treinstel wordt geleverd in een ruime hard plastic doos met inleg en papieren omhulsel welke dubbelgevouwen op de bodem ligt. Hiertussen bevinden zich de overige papieren. Stabiel verpakt, geen problemen dus.

Overige:
Inmiddels zijn onder nummers 40401 en 40402 een vijfdelig en een tweedelig treinstel aangekondigd naar voorbeeld van DB regio. Omdat de talent II nog niet zo breed ingezet werd door de DB (vertraagde oplevering door technische probleempjes en toelatings ellende). In de toekomst zullen er echter nog wel meer varianten komen aangezien ze ook door enkele private vervoerders zijn besteld.
Conclusie:
Een zeer geslaagd, en lelijk geval. Kan niet anders zeggen dat het treinstel lekker in elkaar zit, een enkel lelijk foutje heeft (verlichting) en niet misstaat op de anno Tp VI modelbaan. Dus tjop tjop even langs de modelspoorshop.
Gegevens:
Merk: Piko
Type: BR 442, Talent II
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: VI
Catalogusnr(s): 40200
Frame: metaal
Opbouw: kunststof
Gewicht: ---
Min. Radius: geschikt voor R1, getest R3 en groter
Koppeling: speciaalkoppeling voor tussen treinstellen
Prijs: adviesprijs ≈€175,-
Bronnen (stand 6 mei 2012):
http://piko.de/
http://de.wikipedia.org/wiki/Talent_2