Nostalgische lantaarnpaaltjes zelf maken
-
Onderwerp starter - Berichten: 448
Nostalgische lantaarnpaaltjes zelf maken
Met deze beschrijving kun je een nostalgisch lantaarnpaaltje maken met een gloeilampje of SMD-ledje.
De totale hoogte van het lantaarntje bedraagt zo'n 4,2 (cm).
Materialen:
1. messing buis, buitenmaat ø 1,5 (mm), binnenmaat ø 1,0 (mm)
2. messing buis, buitenmaat ø 2,5 (mm), binnenmaat ø 1,5 (mm)
3. messing staafje, ø 0,8 (mm)
4. M3 sluitring, buitenmaat ø 6,9 (mm), binnenmaat ø 3,0 (mm)
5. plastic buisje, buitenmaat 3,0 (mm), binnenmaat ø 1,0 (mm)
6. koperlakdraad in twee kleuren
7. gloeilampje of SMD-ledje
8. likje verf
9. lijm
Gereedschappen:
a. soldeer
b. soldeerbout
c. ijzerzaagje of boormachientje met slijpschijfje
d. bankschroef of derdehandje
e. stuk aluminium met een holletje van ø 8,5 (mm)
f. drevel
g. hamertje
h. puntenslijper
i. boortje ø 1,5 (mm)
j. eventueel verzinkboor ø 10,0 (mm)
k. pincet
l. schuurpapiertje korrel 280+
m. halfrond vijltje
De totale hoogte van het lantaarntje bedraagt zo'n 4,2 (cm).
Materialen:
1. messing buis, buitenmaat ø 1,5 (mm), binnenmaat ø 1,0 (mm)
2. messing buis, buitenmaat ø 2,5 (mm), binnenmaat ø 1,5 (mm)
3. messing staafje, ø 0,8 (mm)
4. M3 sluitring, buitenmaat ø 6,9 (mm), binnenmaat ø 3,0 (mm)
5. plastic buisje, buitenmaat 3,0 (mm), binnenmaat ø 1,0 (mm)
6. koperlakdraad in twee kleuren
7. gloeilampje of SMD-ledje
8. likje verf
9. lijm
Gereedschappen:
a. soldeer
b. soldeerbout
c. ijzerzaagje of boormachientje met slijpschijfje
d. bankschroef of derdehandje
e. stuk aluminium met een holletje van ø 8,5 (mm)
f. drevel
g. hamertje
h. puntenslijper
i. boortje ø 1,5 (mm)
j. eventueel verzinkboor ø 10,0 (mm)
k. pincet
l. schuurpapiertje korrel 280+
m. halfrond vijltje
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 06 feb 2013 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Johan
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
| Baanbouw | Lantaarntjes SMD led | Lantaarntjes 3mm LED | Perronverlichting SMD led | NS 1500 |
-
Re: Nostalgische lantaarnpaaltjes zelf maken
Stap 1
De messingbuis van ø 1,5 (mm) vormt de paal van de lantaarn en wordt op 7,0 (cm) lengte gebracht.
Stap 2
De messingbuis van ø 2,5 (mm) vormt de onderkant van de lantaarn en wordt op 1,7 (cm) lengte gebracht.
Stap 3
We gaan de afgeslepen buisjes langs een stuk schuurpapier halen om de bramen er af te schuren. Daarna gaan we met de verzinkboor eventuele resten die de openingen belemmeren weg halen. Je kunt ook een vijltje gebruiken.
De messingbuis van ø 1,5 (mm) vormt de paal van de lantaarn en wordt op 7,0 (cm) lengte gebracht.
Stap 2
De messingbuis van ø 2,5 (mm) vormt de onderkant van de lantaarn en wordt op 1,7 (cm) lengte gebracht.
Stap 3
We gaan de afgeslepen buisjes langs een stuk schuurpapier halen om de bramen er af te schuren. Daarna gaan we met de verzinkboor eventuele resten die de openingen belemmeren weg halen. Je kunt ook een vijltje gebruiken.
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 06 feb 2013 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Johan
-
Stap 4
De paal gaan we buigen. Om ervoor te zorgen dat de buis tijden het buigen niet dichtknakt, stoppen we er een messingstaafje ø 0,8 (mm) in. Dat staafje stoppen we er maar 3 (cm) in, want we willen niet na het buigen het hele staafje door de bocht heentrekken. Houd vervolgens het geheel tegen een rond voorwerp, bijvoorbeeld een boor met ø 8,0 (mm).
Trek nu de messing staaf er uit met een tang. Houd wel de boel goed vast.
De paal gaan we buigen. Om ervoor te zorgen dat de buis tijden het buigen niet dichtknakt, stoppen we er een messingstaafje ø 0,8 (mm) in. Dat staafje stoppen we er maar 3 (cm) in, want we willen niet na het buigen het hele staafje door de bocht heentrekken. Houd vervolgens het geheel tegen een rond voorwerp, bijvoorbeeld een boor met ø 8,0 (mm).
Trek nu de messing staaf er uit met een tang. Houd wel de boel goed vast.
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 06 feb 2013 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Johan
-
Stap 5
We gaan de onderkant van de paal aan het lantaarntje solderen. Ik heb het zo gedaan dat de afstand van de (zichtbare) onderkant van het paaltje tot aan de lampenkap 3 (cm) is. Dat is in werkelijkheid 4,8 (m). Lijkt mij wel hoog genoeg. Even insmeren met purine en solderen maar! Er mag een relatief dikke klodder soldeer op komen, dan kunnen we dat mooi rond afwerken met een halfrond vijltje.
Stap 6
We gaan nu de lampenkap maken. Neem de plastic buis van ø 3,0 (mm) en binnenmaat 1,0 (mm). Die moet eerst uitgeboord worden tot 1,5 (mm), want hij moet over de lantaarn geschoven kunnen worden.
Slijp er dan met de puntenslijper een stukje van af, zodat je een schuine bovenkant krijgt. Snij met een mesje een stuk van 4,0 (mm) af.
We gaan de onderkant van de paal aan het lantaarntje solderen. Ik heb het zo gedaan dat de afstand van de (zichtbare) onderkant van het paaltje tot aan de lampenkap 3 (cm) is. Dat is in werkelijkheid 4,8 (m). Lijkt mij wel hoog genoeg. Even insmeren met purine en solderen maar! Er mag een relatief dikke klodder soldeer op komen, dan kunnen we dat mooi rond afwerken met een halfrond vijltje.
Stap 6
We gaan nu de lampenkap maken. Neem de plastic buis van ø 3,0 (mm) en binnenmaat 1,0 (mm). Die moet eerst uitgeboord worden tot 1,5 (mm), want hij moet over de lantaarn geschoven kunnen worden.
Slijp er dan met de puntenslijper een stukje van af, zodat je een schuine bovenkant krijgt. Snij met een mesje een stuk van 4,0 (mm) af.
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 06 feb 2013 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Johan
-
Stap 7
Bij deze stap gaan we de sluitringen verbuigen tot de schotels van de lampenkap. Pak een sluitring en leg die in het holletje in het aluminium plaatje. Die heb ik gemaakt door met een boor van ø 8,5 (mm) een holletje uit te boren. Het ringetje past er in en heeft geen kans om weg te schieten als we er met een drevel en hamer een tik op geven.
Zie hier het verschil tussen platte sluitringen een een krom geslagen exemplaar.
Lijm vervolgens de witte stukjes plastic met de schuine kant naar boven en lijm het krom geslagen sluitringetje er aan vast. Laat even drogen alvorens de paal te schilderen.
Ik laat de boel nu even drogen alvorens ik het lampje er in ga zetten. Wordt dus vervolgd!!!
Bij deze stap gaan we de sluitringen verbuigen tot de schotels van de lampenkap. Pak een sluitring en leg die in het holletje in het aluminium plaatje. Die heb ik gemaakt door met een boor van ø 8,5 (mm) een holletje uit te boren. Het ringetje past er in en heeft geen kans om weg te schieten als we er met een drevel en hamer een tik op geven.
Zie hier het verschil tussen platte sluitringen een een krom geslagen exemplaar.
Lijm vervolgens de witte stukjes plastic met de schuine kant naar boven en lijm het krom geslagen sluitringetje er aan vast. Laat even drogen alvorens de paal te schilderen.
Ik laat de boel nu even drogen alvorens ik het lampje er in ga zetten. Wordt dus vervolgd!!!
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 06 feb 2013 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Johan
Geweldig weer een andere lantaarnpaal. Ben nieuwsgierig naar het eindresultaat.
Groetjes
Johan
Groetjes
Johan
Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
-
hoi Johan
ik moet zegen dat deze lantarentjes
wel heel mooi en netjes gemaakt zijn
Gr andy
ik moet zegen dat deze lantarentjes
wel heel mooi en netjes gemaakt zijn
Gr andy
-
Johan,
Erg gaaf dat zelfbouwen
Bob Vermeulen
Erg gaaf dat zelfbouwen
Bob Vermeulen
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Johan,
Strak werk, mooi resultaat tot nu toe.
En bovenal een mooi en duidelijk verslag.
mvg
Freddy
Strak werk, mooi resultaat tot nu toe.
En bovenal een mooi en duidelijk verslag.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Zijn ze al droog? Wil het vervolg wel zien..
Erg mooi, goed gevonden dat met die sluitring!
Erg mooi, goed gevonden dat met die sluitring!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Bedankt voor alle complimenten, mannen.
Ik ben verder gegaan met mijn verslag:
Stap 8
We gaan nu de SMD-led voorbereiden op installatie. Ledje even vastplakken op dubbelzijdig tape, eventjes voorvertinnen, evenals de twee lakdraden. Vervolgens de lakdraden vastsolderen aan het ledje. Niet te veel verhitten, dan gaat de led naar z'n grootje.
Haal de lakdraden door het lantaarntje en lijm de led vast aan de onderkant van de lampenkap. Natuurlijk voorzie je het paaltje met een likje van je favoriete verf of in iedere andere kleur die je maar wilt, aansluiten met een voorweerstandje en genieten maar!
Dat was mijn verslag. Ik heb per ongeluk een witte SMD LED gebruikt. Hij lijkt erg blauw, maar zoals vaker is opgemerkt vertekenen foto's nogal. De bedoeling was om een gele te gebruiken.
Na de eerste verfbeurt zie je de oneffenheden van het paaltje. Wegschuren met korrel 600 of hoger en dan nog een keer verven.
Je kunt ook met 3mm LEDs leuke lantaarntjes maken waarbij je de pootjes sierlijk kunt ombuigen zoals een filigraan lantaarntje van Viesmann o.i.d. Zo heb ik dat in mijn tienerjaren gedaan. Is een stuk makkelijker voor diegenen die niet al te veel werk aan een paaltje willen besteden of geen vaste hand hebben. Heb daar nu geen tijd voor om dat te laten zien, maar wellicht dat ik dat over een week of twee ook in een verslag aan jullie laat zien (als daar behoefte aan is). Het leuke van 3 mm LED's is dat je met de behuizing van de LED gelijk een mooie ronde lampenkap hebt!
Ik wens een ieder die lantaarnpaaltjes volgens deze beschrijving wil gaan maken veel succes en vooral ook heel veel bouwplezier!
Ik ben verder gegaan met mijn verslag:
Stap 8
We gaan nu de SMD-led voorbereiden op installatie. Ledje even vastplakken op dubbelzijdig tape, eventjes voorvertinnen, evenals de twee lakdraden. Vervolgens de lakdraden vastsolderen aan het ledje. Niet te veel verhitten, dan gaat de led naar z'n grootje.
Haal de lakdraden door het lantaarntje en lijm de led vast aan de onderkant van de lampenkap. Natuurlijk voorzie je het paaltje met een likje van je favoriete verf of in iedere andere kleur die je maar wilt, aansluiten met een voorweerstandje en genieten maar!
Dat was mijn verslag. Ik heb per ongeluk een witte SMD LED gebruikt. Hij lijkt erg blauw, maar zoals vaker is opgemerkt vertekenen foto's nogal. De bedoeling was om een gele te gebruiken.
Na de eerste verfbeurt zie je de oneffenheden van het paaltje. Wegschuren met korrel 600 of hoger en dan nog een keer verven.
Je kunt ook met 3mm LEDs leuke lantaarntjes maken waarbij je de pootjes sierlijk kunt ombuigen zoals een filigraan lantaarntje van Viesmann o.i.d. Zo heb ik dat in mijn tienerjaren gedaan. Is een stuk makkelijker voor diegenen die niet al te veel werk aan een paaltje willen besteden of geen vaste hand hebben. Heb daar nu geen tijd voor om dat te laten zien, maar wellicht dat ik dat over een week of twee ook in een verslag aan jullie laat zien (als daar behoefte aan is). Het leuke van 3 mm LED's is dat je met de behuizing van de LED gelijk een mooie ronde lampenkap hebt!
Ik wens een ieder die lantaarnpaaltjes volgens deze beschrijving wil gaan maken veel succes en vooral ook heel veel bouwplezier!
Laatst gewijzigd door Spoor 9 mm op 06 feb 2013 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Johan
-
mooi geworden
dit is zeker het proberen waard om na te bouwen
Gr andy
dit is zeker het proberen waard om na te bouwen
Gr andy
Mooi gedaan! Hoe hoog is hij nu, vanaf de grond zeg maar? Heb je een foto met een autootje onder de lantaarnpaal?
Ja, daar is zeker behoefte aan. Ik zou het althans graag zien.Spoor 9 mm schreef:Heb daar nu geen tijd voor om dat te laten zien, maar wellicht dat ik dat over een week of twee ook in een verslag aan jullie laat zien (als daar behoefte aan is).
Groeten,
Maarten
Maarten
-
Hoi Maarten, terechte opmerking. Was vergeten om de allereerste foto te maken en te uploaden. Kijk eens in mijn allereerste berichtje in dit draadje, heb ik nu aangepast. Totale lengte is 4,2 (cm), maar je kunt de hoogte variëren al naar gelang je eigen smaak en de auto's die eronder door moeten kunnen karren.maarten schreef:Mooi gedaan! Hoe hoog is hij nu, vanaf de grond zeg maar? Heb je een foto met een autootje onder de lantaarnpaal?
Ik zal er een verslagje van maken in een nieuw draadje t.z.t. Minder uitgebreid omdat het makkelijker is!maarten schreef:Ja, daar is zeker behoefte aan. Ik zou het althans graag zien.
Groetjes, Johan
Dat ziet er idd erg goed uit.
Ik vraag me af of je er ook standaard 3mm LEDjes voor kunt gebruiken, om gepriegel met SMD te voorkomen. Zou net moeten passen in de sluitringetjes? En dan de draadjes verbergen in het plastic kegeltje?
Ik vraag me af of je er ook standaard 3mm LEDjes voor kunt gebruiken, om gepriegel met SMD te voorkomen. Zou net moeten passen in de sluitringetjes? En dan de draadjes verbergen in het plastic kegeltje?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Ik zie denk ik nog wel kans om voor maandag a.s. een lantaarn te maken met een 3mm LED. Ook met een uitgebreide omschrijving erbij. Niet met een plastic kegeltje, maar je kunt de pootjes sierlijk ombuigen tot een echt lantaarntje. Niet alleen een uitkomst om gepriegel te voorkomen, maar ook financieel interessant als je veel lantaarntjes wil gaan maken. Ik ga voor de SMD-LEDS, dat gepiel vind ik juist wel leuk.
Groetjes, Johan
johan,
wauw echt vet zo
denk dat ik ze ook volgens deze manier ga proberen.
wauw echt vet zo
denk dat ik ze ook volgens deze manier ga proberen.
Groeten Johan van den Hoogen
Baanplan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =20&t=2726
mijn N baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3158
Prachtig en ook weer zo simpel! Inderdaad een maatje hoe hoog de lantaarn is zo makkelijk zijn.
Groetjes
ook een Johan
Groetjes
ook een Johan
Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Hi,
Dat ziet er prima uit.
Waar heb je de materialen; vooral de messing en plastic buisjes; gekocht?
Misschien kan je ook nog iets uitleggen over de aansluiting van de smd leds (voltage, weerstanden e.d.) ik heb daar nog niet zo'n kaas van gegeten.
Vr Gr
Jos
Dat ziet er prima uit.
Waar heb je de materialen; vooral de messing en plastic buisjes; gekocht?
Misschien kan je ook nog iets uitleggen over de aansluiting van de smd leds (voltage, weerstanden e.d.) ik heb daar nog niet zo'n kaas van gegeten.
Vr Gr
Jos
Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V
Ik heb inmiddels een stukje tekst klaarstaan voor de uitleg van leds en de spanning die erop moet incl voorschakelweerstanden en schakelingen. Moet er nog een plaatje voor maken en zal het zo even online zetten.
Zo dan, laatste plaatje erbij gezet om het wat duidelijker te maken... stukje over het gebruik van voorschakelweerstanden voor led's (klik) is bij deze klaar.
Hopelijk maakt dit het wat duidelijker voor je. (en de rest van de lezers)
Hopelijk maakt dit het wat duidelijker voor je. (en de rest van de lezers)
-
Mooi Martin, hoef ik niet meer op het berichtje van Jos te reageren...
NB: de messing en plastic buisjes koop je gewoon bij de modelspoorwinkel.
NB: de messing en plastic buisjes koop je gewoon bij de modelspoorwinkel.
Groetjes, Johan
Zo dan... eindelijk het NL artikel kunnen (laten) vertalen in het duits: http://nproject.org/de/modellbahn-lands ... tueck.html