ib basic + koploper

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rik
Contacteer:

ib basic + koploper

Bericht door Rik »

Goedendag allen.

Sinds lange tijd ben ik bezig met de voorbereiding om mijn eerste stappen in het digitale wereldje te gaan maken.
Lang geleden altijd een analoog baantje gehad. Binnenkort is er ruimte voor een grote baan die ik digitaal m.b.v. een
Pc wil aansturen. Ik ben al enkele weken bezig met het inlezen en vergaren van info. Veel forums doorgelezen etc.
Intussen ben ik op het punt waarbij een digitaal testbaantje aangelegd is. (2rail) Netjes in blokken verdeelt, diode schakeling
voor de ongedetecteerde stukken. Intussen is ook de IB basic gearriveerd en nu kan ik beginnen met aansluiten. De handleiding
van de ib heb ik al doorgenomen om de befaamde Rtfm problemen zo veel mogelijk te voorkomen. Het aansluiten is vrij eenvoudig,
op een programeerspoor de eerste 2 decoders functioneel gekregen en dus op naar de volgende stap, de boel verbinden met pc.

Dus als eerste stap de drivers van de door Uhlenbrock meegeleverde cd geinstelleerd, waarbij een virtuele com poort ingesteld
is , die bij mij na inpluggen van de usb-b naar usb-a verloopkabel tussen de ib en pc toont als usb to uart bridge (com3).
Tot hier toe nog geen problemen, ik ben al zeg ik het zelf toch redelijk vlot met pc's en hun werking. Vervolgens was het de bedoeling
om de boel via koploper aan te gaan sturen. Ik heb gelezen dat de intellibox een plug en play systeem is en dus aangesloten op de pc,
koploper opstarten en bij het aanmaken van nieuwe database ib als digitaal systeem en com poort 3 ingegeven. Vervolgens naar instellingen
per database wederom ib, poortnummer en baudrate op 19200 gezet ( volgens handleiding. ) Echter wil ik verbinding maken krijg ik nu steevast
de melding geen intellibox of twincenter gevonden. Deze melding ingetikt in google en vervolgens alle mogelijke onderwerpen omtrend dit gelezen,
maar tot nu toe zonder resultaat. Wel kennis gemaakt met het loconet systeem, wat ik op een later punt wel ga
gebruiken, maar wat zover ik weet toch niet essentieel is bij het verbinden van een IB aan een PC. Ofwel? Hoe meer informatie ik opzocht en ben
gaan lezen, hoe verder ik het spoor bijster ben geraakt, vanwaar ik nu uiteindelijk toch maar deze hulplijn wil inschakelen. Ik wil voor terugmelding
de rosoft s88sd16-n gaan gebruiken, waarvoor ik dus tegen die tijd wel een s88/loconet verloop enzo moet gaan inzetten, maar dat is voor later zorg.
Zolang mijn ib niet communiceert met koploper hoef ik me daar ook nog niet mee bezig te houden, aangezien dit toch de eerste stap is M.i.
Waarschijnlijk zie ik iets heel voor de hand liggend over het hoofd, maar op dit moment zie ik niet in wat ...
Zoals jullie begrijpen ben ik echt een beginner op dit gebied terwijl vele van jullie hier al zeer ervaren in zijn, en daarom hoop ik dat die gezamenlijke kennis
mij wellicht iets verder kan helpen. Dus : wat gaat er niet goed in de communicatie tussen mijn Ib-basic en de pc / koploper..?

Ik moet zeggen dat het aansturen van het groot bedrijf me (gelukkig!) een stuk beter afgaat :mrgreen: .

Gr Rik

spoor65

Re: ib basic + koploper

Bericht door spoor65 »

Rik,

Om maar met de deur in huis te vallen, maar eigenlijk heb je de beste hulplijn voor dit probleem zelf al genoemd.

ROSOFT.

Ik zou zeggen, neem kontakt op met Wim Ros himzelf, leg hem je probleem voor, zoals je ook hier hebt gedaan.
en hij zal je zeer zeker gaan helpen.

Je kunt Wim natuurlijk vinden via zijn eigen site, alsmede via zijn eigen forum voor digitaal gebruikers.
Daarnaast kun je hem ook vinden in de prutsers club,

Alle benodigde linkjes naar bovenstaande vind je in mijn onderschrift alhier.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Rik
Contacteer:

Bericht door Rik »

Bedankt voor de tip. Ik heb Wim Ros nog niet gecontacteerd, eerst nog eens zelf wat verder gezocht.
Ik ben er intussen achter dat ik in de IB zelf nog wat moest instellen. Heb nu dus de lncv's geconfigureerd;
( lncv 0=1 2=4 4=0 ). De baudrates van de ib en de compoort komen overeen. Ook heb in in koploper de
database instellingen loconet geselecteerd.

Koploper krijgt nu heel even contact, de knoppen bovenin lichten op, maar vrijwel meteen daarna verschijnt
de foutmelding "de communicatie met de centrale is verbroken".

Het lijkt erg op wat in dit draadje beschreven wordt
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 0&start=10
Bij mij zou alles echter moeten kloppen. Alleen de lncv 1 ( softwareversie ) staat op 4 terwijl daar volgens de manual
een ? zou moeten staan. Ik krijg er geen andere waarde in opgeslagen zoals bvb 0, maar ik weet niet of dit echt
van invloed zou kunnen zijn.

gr

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Rik, ik denk dat je stap 1, de manual lezen en stap 2 proberen en op internet zoeken achter de rug heb. stap 3 je kan nog proberen een andere compoort aan tegeven in koploper, bij mij wisselt hij grappig genoeg wel eens tussen 3 en 4.

echter

zoals spoortje ook al zei, zoek even contact op met Wim, voor 99,9 % heb je de oplossing in 1 zin samengevat dan.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Rik
Contacteer:

Bericht door Rik »

Bedankt voor de tip heren. Wim heeft me inderdaad verder kunnen helpen. Blijkbaar moet je dus
in koploper ook eerst een treinsoort + een loc aanmaken voordat er contact gelegd kan worden tussen
IB en koploper. Voor de hand liggend, maar je moet het maar net weten.

Helaas ben ik niet veel verder opgeschoten aangezien de volgende stap nu is het programmeren van
de wisseldecoder ( kuehn wd10 ) en bezet/terugmelder (s88sd16n) , maar het lijkt alsof mn IB nu helemaal
van het padje is, hij blijft maar aangeven

Lok# : not - : lok#
? : halt : ?

op welke knop ik ook druk, hij spring steeds daar naar terug en ik kan verder maar amper iets bedienen.
Kan iemand me vertellen wat dit wil zeggen?
Ik kan hierover in de manual ook niks terugvinden.

Gr Rik

Jos

Bericht door Jos »

Klinkt als kortsluiting Rik, controleer de bedrading eens.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Rik
Contacteer:

Bericht door Rik »

Jos ,

Ik heb alles nagekeken, alles losgehaald en alleen de IB voorzien van spanning door
hem aan te sluiten aan de trafo maar de IB blijft deze melding geven.
Ik kan wel als ik op 1 van beide lok# / f- knoppen druk een getal ingeven, waarna
de resp. melding verdwijnt. De andere blijft dan echter staan en reageert nergens op.
Wanneer ik bij de andere dan op de rijregelaar druk krijg ik de melding :

eing.
lok #

Is er misschien een manier om de IB te resetten naar fabrieksinstellingen? Misschien dat ik
op 1 of andere manier dat ding van slag heb gebracht en kan het op die manier hersteld worden..?

Gr Rik

Jos

Bericht door Jos »

Rik,

Resetten kan (terug naar fabrieksinstelllingen). Kijk even in je handleiding hoe dat moet.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Rik
Contacteer:

Bericht door Rik »

Goeie tip Jos.
Het was niet zozeer een kortsluiting, maar een verkeerd aangesloten kabel.
Intussen heb ik beide wissels volledig werken, zowel via IB als via koploper.
Volgende stap is de bezetmelder aansluiten en programmeren en dan het aller-
eerste koploper aangestuurde rondje rijden :D .

Gr

Plaats reactie