Naast het 3D printen, waarover in andere draadjes te lezen is, heeft Markenburg zich nu ook gelegd op het laser snijden.
Laser snijden heeft enkele mooie voordelen boven het 3D printen en kan zeker op het gebied van maquette- en modelbaan aankleding een grote meerwaarde bieden.
Enkele van de voordelen op een rij:
- Markenburg heeft zelf het materieel zodat we garand kunnen staan voor de levering en de kwaliteit, ook over de langere termijn.
- Grotere objecten, zoals bebouwing, bruggen en bestrating kunnen met de lasertechniek voordeliger gemaakt worden dan met de 3D printer.
- De detailgraad van het laserwerk is ook voor de kleinere schalen, zoals de N schaal, bijzonder netjes.
In de afgelopen maanden is er hard gewerkt aan nieuwe ontwerpen, want het ontwerpen voor het 3D printen is geheel anders dan voor het laser snijden. Verder is er hard gewerkt aan het ontwikkelen, want we vinden het belangrijk om te weten wat de (on)mogelijkheden zijn en waar de grenzen liggen. En uiteraard is er ook al veel geproduceerd, zodat we nu onze eerste testwerken kunnen tonen.
Daarom in dit draadje meer over wat er zoal mogelijk is bij Markenburg.
Met in deze eerste post een voorbeeldje van detail.
![Afbeelding](http://i59.photobucket.com/albums/g320/mmhajvth/Rasterhekje.jpg)
Het hekje heeft een totaalafmeting van c.a. 105mm (lang) bij 10mm (hoog) bij 0.4/0.8mm (dik).
Een ruit is c.a. 4mm (hoog) bij 2mm (breed).
Aangezien we achtergrondinformatie ook belangrijk vinden, nog even het volgende:
Dit type hekken is veel gebruikt langs ondermeer de zogeheten Langstraat spoorlijn, maar kwam ook langs andere spoorlijnen voor. Het zijn hekken gemaakt van stalen strips. Deze hadden het doel om mens en dier van het spoor te houden. Ze zijn vooral gebruikt in het "stedelijk" gebied en in het bijzonder nabij overwegen. Veel van deze hekken zijn in de laatste jaren opgeruimd of al langere tijd verwaarloosd. Mochten ze nog aanwezig zijn, zijn ze veelal krom en verroest.
Tot zover voor deze post.
Graag tot de volgende post in deze draad.
Met vriendelijke groet,
Mark