Hookyville op weg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Dat is mooie info Wim. Is op die bovenste foto nu ook de rand van het perron (de laatste stenenrij) wit, waardoor je dus eigenlijk twee witte strepen hebt?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Hookyville op weg

Bericht door WimC »

Ja, die is ook wit.
Ik heb meer foto's van moderne duitse stationnetjes, en daar heb je ook steeds twee witte strepen.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1404
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Hookyville op weg

Bericht door richard7877 »

ik ben benieuwd hoe de perrons worden
en je stad gaat ook steeds meer vorm krijgen

Groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik heb me zojuist even verdiept in het aanbod van straatverlichting. Bij Viessmann vond ik nostalgische straatverlichting en parklantaarns.

Nu is de nostalgische dubbele straatverlichting in N 48 mm hoog. Dat ziet er dan zo uit.

Afbeelding

De parklantaarns enkele verlichting zijn 33 mm hoog, de dubbele variant is 37 mm hoog.

Voor de beeldvorming:
Afbeelding

Afbeelding

Zelf denk ik dat de nostalgische dubbele straatverlichting wel aardig zou passen in de verhoogde stad. De parklantaarns doen me meer denken aan een wandeling in een park of het stadsdeel op de plaat, waar de panden net iets minder hoog zijn. Iemand die hier wat op kan zeggen.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hookyville op weg

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Mooie aanwinst, collega ;)
Ga je er ook een verslag van plaatsen, lijkt mij best interesant.
Mijn idee is altijd zo neutraal mogelijk, welke je ook neemt, der is geen verkeerde keus op gebied van lantarens, lijkt mij, ik kan het ook mis zien.
Dus neem die modellen welke jij graag op jou baan ziet.
Ik heb zelf al wat gekozen voor de moderne straatlantarens.
Op mijn station gaan de dubbele modernere uitvoeringen komen.
Sucses met je keus, martin. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hookyville op weg

Bericht door spoor65 »

Martin,

wat de lampen betreft, de naam zegt het eigenlijk al,

straatlantaarn en parklantaarn,

en zeker in dit geval, de dubbele parklantarens zou ik niet gebruiken op de grotere straten in jouw stad,
een klein tussenstraatje (woonwijk) zou het wel kunnen, werden ze in werkelijkheid ook nog wel voor gebruikt.
de dubbele (en 3 voudige die ook volgens mij nog bestaat) zou ik gebruiken in idd een park, of op een stads/marktplein of een stationplein. de nostalgische dubbele straatverlichting lijkt mij beter geschikt voor de meer doorgaande straten in de stad.

Kortom, maak een mooie mix van beide type, op de juiste plekken, kijk maar eens rond in je eigen woonplaats,
daar worden ook vast verschillende type lantaarns toegepast op verschillende soorten locatie`s.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

In mijn stad moeten natuurlijk ook wegen komen. Wat is de beste/eenvoudigste manier om die te maken? Ik kan ze verven, maar ik meen dat er ook een bepaald soort schuurpapier was dat je prima kon gebruiken. Weet alleen niet meer welk. In elk geval ga ik niet met die plakstraten werken.

Vraag 2: ik heb panden met en zonder stoep. Die panden zonder stoep aanpassen met een nieuwe stoep, bijvoorbeeld van klei en dan alles in dezelfde kleur verven?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Hookyville op weg

Bericht door WimC »

Hoi Martin,

Eenvoudigste manier om wegen te maken is verven. Belijning kun je ook verven, maar Busch heeft ook van die vellen belijning die je kunt afwrijven. Dat geeft naar mijn idee het makkelijkste en strakste resultaat.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hookyville op weg

Bericht door maarten »

Wat betreft die stoep, ik zou zelf die stoep van de bestaande panden afhalen en één geheel nieuwe stoep maken. Enerzijds omdat je het nooit een mooi geheel kan krijgen als je een beetje oud en een beetje nieuw hebt, en anderzijds omdat je dan veel flexibeler bent in het verloop van je straten. Je wordt dan niet gedwongen een bepaalde breedte of verloop aan te houden omdat daar toevallig de stoep ophoudt.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Maarten, wat is dan de beste manier om die stoepen van de huizen eraf te slopen?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3752
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Hookyville op weg

Bericht door maarten »

Als het lukt zou ik de hele onderplaat verwijderen. Beetje wrikken en zo hopen dat ie los komt. Lukt meestal wel bij oude bouwpakketten. Als dat niet lukt met een mes en dremel langs de gevel afsnijden.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Weer wat nieuwe aankopen, al hebben die grotendeels wel te maken met de binnenkort aan te leggen stad.

Allereerst is de BR140, die ik van Freddy had overgenomen, van een decoder voorzien.

Afbeelding


Vervolgens voor op een hoek van een straat in de stad een bistro-café. Leuke tafeltjes en stoeltjes erbij voor een terras en een van de blinde muren is weggewerkt. Uiteraard lijm om de kit in elkaar te zetten.

Afbeelding


Verder was ik van de week bij Jaap Vriend op bezoek geweest voor mijn stadspanden en stoepen. De bestaande stoepen haal ik van de bouwpakketten af en worden vervangen door stoepen van styreen of architectenkarton. De stoepranden worden dan gemaakt van styreenstroken die 1 mm kleiner zijn dan het normale styreen. Verf komt van de betonverf van Faller, de wegverf gebruik voor de wegen die op het voorbehandelde mdf worden geschilderd. Natuurlijk is er af en toe een stukje asfalt kapot, daar heb ik dan asfaltstrooisel voor.

Afbeelding


In het midden van de straat komt een bomenperk. Daar zijn die zes bomen voor bestemd. De grote boom komt net als mijn andere grote boom ergens op een binnenplaats terecht. Overigens zie je op deze foto pas het architectenkarton.

Afbeelding


Binnenkort meer nieuwe aanwinsten voor de stad.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hookyville op weg

Bericht door spoor65 »

Hey Martin,

Mooie aankopen weer hoor en leuk om de loc weer ff terug te zien.
Heb je dit keer de decoder er zelf in geprikt, nu je in het boekje kon lezen hoe het moest? ;)

groetjes

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Wat denk je zelf? Nee, ik heb het laten doen in de winkel alhier, maar hoefde alleen de decoder te betalen. Niks geen kosten voor de inbouw, maar dat was feitelijk ook een fluitje van een cent.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Ik had nog wat tegoedbonnen voor Kuipers Hobbyhuis in Utrecht (cadeautje van mijn basketballteam), dus die heb ik gisteren maar eens ingewisseld. Uiteindelijk een grote bouwdoos gevonden met twee hoekpanden en een tussenpand voor mijn stad. Daarmee heb ik nu genoeg rijtjes- en hoekpanden voor deze stad. Kortom: bouwpakketten in elkaar zetten en langzaam de stad gaan bouwen. Vrijwel alle andere materialen zijn al binnen, alleen nog verkeersborden, (straat)verlichting en wat opschmuk voor de stad. Morgen een cursusje over ledjes en weerstanden en hoe je alles wel of niet aan elkaar knoopt.

Afbeelding


Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hookyville op weg

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Zeer mooie aanwinsten heb je gescoort ;)
Dat gaat een mooi stadsbeeld opleveren.
Bekende loc heb je daar overgens. zeeer fraai, en rijdt ook lekker overgens. :D

Martin de Deugd



Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: Hookyville op weg

Bericht door Liverpool Nspoor »

Hookies schreef:Ik had nog wat tegoedbonnen voor Kuipers Hobbyhuis in Utrecht (cadeautje van mijn basketballteam), dus die heb ik gisteren maar eens ingewisseld. Uiteindelijk een grote bouwdoos gevonden met twee hoekpanden en een tussenpand voor mijn stad. Daarmee heb ik nu genoeg rijtjes- en hoekpanden voor deze stad. Kortom: bouwpakketten in elkaar zetten en langzaam de stad gaan bouwen. Vrijwel alle andere materialen zijn al binnen, alleen nog verkeersborden, (straat)verlichting en wat opschmuk voor de stad. Morgen een cursusje over ledjes en weerstanden en hoe je alles wel of niet aan elkaar knoopt.

Afbeelding


Mvg,
Martin
Beste martin,

Van welk merk is deze? Erg mooi!


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Die is van Faller. Nummer 232266.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: Hookyville op weg

Bericht door Liverpool Nspoor »

Hookies schreef:Die is van Faller. Nummer 232266.
Thanx!

Groet,
Jeroen


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

joep-N
Berichten: 153
Lid geworden op: 03 mei 2012 14:17
Locatie: Mierlo

Re: Hookyville op weg

Bericht door joep-N »

Mooi Martin !!
Dat wordt een fraai geheel.

gr
Joep


Groet,
Joep

Periode 3 - DR5000 / Multimaus - OC32 - Rosoft - iTrain
diorails
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Omdat ik natuurlijk helemaal niets van verlichting weet, en dan vooral het onderdeel ledjes en weerstandjes, laat staan de Wet van Ohm, had ik na een forummeeting een uitnodiging gekregen van Robin den Held (Hero van 3rail) voor een gedegen uitleg en welke trucs je hiervoor kan toepassen. Vandaag dan eindelijk tijd gehad om naar Alphen aan den Rijn te komen. Behoorlijk wat uitleg gekregen, geprobeerd zelf ook wat te bedenken (was meestal geen succes, haha), maar het resultaat was wel dat er licht ging branden. Een van mijn Viessmann lantaarnpalen gaf licht en naarmate we de trafo verder open draaiden, nam het licht ook toe. Gelijkstroompje. Uit de berekening kwam naar voren dat ik zo'n 17 straatlantaarns van licht kan voorzien.

Ook het wisselstroomgedeelte van de trafo valt dan nog te benutten. Moet er wel een diodeschakeling tussen, maar die was voor handen. Aan mij de taak om te onthouden wat dan + en wat dan - is. Moet toch te doen zijn.

Verder nog diverse soorten leds gezien, zelfs zo klein dat ik daar een buitenlichtje van een huisje mee kan maken. Omdat er toch het nodige over was aan materiaal, kreeg ik vier bakjes met ledjes mee, de diodeschakeling, twee tuimelaars, een soldeerstrook en op die strook op één punt drie ledjes. Een geel gekleurd ledje zit op een andere strook, maar daar is een uiteinde van de weerstand doorgeknipt voor een extra uitleg. Ik heb wel begrepen hoe je ongeveer vijf ledjes aan één punt kunt koppelen en dat je echt aardig wat ledjes aan kunt sluiten.

Natuurlijk alle dank voor Hero voor deze uitleg aan een non-technicus. Binnenkort maar eens wat werk in praktijk brengen als ik de stad kan gaan bouwen. In elk geval straatverlichting, maar ik heb nog wel wat andere ideetjes.

Tot slot een foto als bewijs dat er iets brandt nu alles weer hier is.

Afbeelding

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hookyville op weg

Bericht door spoor65 »

Hey Martin,

Leuk man, en netjes van Hero.
En zo zie je maar weer, al doende leert men,
ik zie je binnenkort ook nog wel eens zelf een decoder in een locje bakken,
ik wou dat ikzelf al zover was als jij, op gebied van solderen e.d.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7683
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Hookyville op weg

Bericht door Krab »

Hoi Martin ,
met de hulp van een paar vrienden kom je het verst in deze hobby :mrgreen: ;)



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

Zo is het maar net. Straks na het hockey maar weer eens in de tuin verder met huisjes plakken.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hookyville op weg

Bericht door Hookies »

We zijn weer een klein stukje verder met het in elkaar zetten van de bistro voor op een hoek in de stad. Mijn eerste zelf in elkaar te zetten huisje, dus ik ben met recht een beginneling. Het is natuurlijk wel wat gepriegel met N-spoor. Fragiele deeltjes die nog wel eens willen breken, hoe scherp je werktuig ook is en hoe voorzichtig je het ook doet. Dat heeft wel tot wat lijmvlekjes geleid, maar die ga ik nog wel aanpakken. Ik heb de muren het dak geverfd om de plastic look weg te krijgen. Ben daar niet ontevreden over. Op het dak moet nog wat spoor worden aangebracht van regenafzetting. Beetje drybrushen met wit. Het pandje zelf krijgt nog een wetwash met zeer verdund zwart dat ik daarna weer opdep. Dat kan nu allemaal nog makkelijk, want ik heb de daken nog niet aangebracht.

Zo is de stand op dit moment:
Afbeelding

Ik heb het masker voor in het huisje al gevouwen, maar nog niet vastgezet en in het huisje bevestigd. Wil nog een paar ramen aanpassen, zodat daar geen licht brandt en in andere ruimtes wel, zeker in het deel op de begane grond. Zwart papier of karton moet de truc doen. Ik heb verder een ledkampje met sokkel van Brawa gepakt en in het huis geplaatst (wel van bovenaf, want door die sokkel zou het huis niet goed sluiten aan de onderzijde. Op de foto zie je dat er in elk geval licht aan de onderzijde van het huisje is, niet bovenin, maar het is én niet donker én het dak zit er nog niet op. Zou het kloppen dat als dat wel het geval is het licht dan overal komt? In dat geval kan ik hier met één lampje volstaan. Ik vraag dit omdat ik dan dit lampje aan de binnenkant vast kan zetten en er geen tweede in hoef aan te brengen. Heeft het dan nog zin om die sokkel vast te zetten of maakt dat verder weinig uit? Ter informatie: de bodemplaat en het huisje worden niet aan elkaar vastgezet, zodat ik te allen tijde in het huisje kan komen en een kapot lampje (je weet nooit) makkelijk kan vervangen door het huisje even weg te nemen.

Nou ja, foto's met een beetje licht dan maar:

Afbeelding

Afbeelding

Straks eens kijken naar zwart papier en de buitenkanten nog eens behandelen. Het is mooi weer om lekker in de tuin bezig te zijn.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie