Marelburg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Misha
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mei 2012 12:50

Re: Marelburg

Bericht door Misha »

Ja nu je het zegt zie ik de streepjes en de gaatjes ook! :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Gisteren is er niet veel gebeurd op de module, ik kreeg bezoek van Joost (Fidoo) die me verblijde met een tas vol locs en rijtuigen uit zijn collectie. Dit moest natuurlijk rijden en daar zijn we dan ook tot in de late uurtjes mee bezig geweest. Was erg gezellig 8-)

Vandaag ben ik verder gegaan met mijn eerste stuk van de route. Als eerste heb ik de wissel gemaakt. Ik heb de servo zo geplaatst dat hij 1,4 mm onder het wegdek zit en door het draaipunt aan de voet van de wissel te zetten kan ik de magneetband door laten lopen over de arm. Hierdoor heb ik een mooiere afbuiging van de magneetband.

Afbeelding

Even fixeren met secondegel en voilà een mooie wissel. Daarna ben ik verder gegaan met het aanbrengen van een verhoging bij het spoor. Omdat het een terrein is van de goederenoverslag wil ik het depotspoor verdiept hebben in het wegdek. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van het Faller modelleergips die in de Startset werd meegeleverd.

Alvorens dit te doen heb ik eerst een stukje magneetband tussen de rails gelijmd zodat de auto mooi door rijd over het spoor.

Dan moet er gegipst worden.... wat een #$#@$% klus vind ik dat altijd, er zit vaak meer gips op mezelf dan op het werkstuk haha. Ik heb nu een eerste laag aangebracht tussen de rails en dit glad gestreken en daarna aan beide zijden schuin afgestreken. Ik probeerde het zo glad mogelijk te doen.

Afbeelding

Morgen even schuren en dan eventueel een tweede laag aanbrengen. Op de blauwe platen lijm ik met lijmspray stukken overheadsheet. Deze vellen maken een ideaal wegdek die stroef is en mooi rijd. Dit word afgewerkt met een laag Faller wegenverf. Als morgen blijkt dat de sheet mooi aansluit op de rails dan ga ik deze meteen verlijmen. Als dat lukt dan kras ik met een mesje de sporen uit tussen de rails zodat de locs en wagonnen het spoor goed kunnen berijden en dat de vrachtwagen er mooi overheen kan rijden.

Indien het nodig is kan ik ook eerst nog een tweede laag aanbrengen.

Ben erg benieuwd hoe dit opdroogt :)

Groetjes


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3748
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Marelburg

Bericht door maarten »

Als je het krassen beu bent, probeer dan voor de volgende oversteek eens het volgende:

- fixeer met kleine dotjes DAS-klei langs de rails een stripje styreen van 1 x 1 mm. (Evergreen)
- gips erover en laten drogen
- stripjes verwijderen
- klaar!

Het kan zijn dat je voor jouw railsprofiel een iets ander maatje strip nodig hebt. Gewoon even testen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Marelburg

Bericht door Maurits71 »

thanks voor de update Martin, heb nog steeds ergens in me achterhoofd dat ik ook wat ( in mijn geval dan ) Engelse bussen wil ombouwen en via het Cfs laat rijden.

Jou draadje bevestigt de gedachte :D

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Marelburg

Bericht door Peter »

Martin, je gaat als een speer....

Zit er geweldig uit.

Hoop dat ik op korte termijn ook weer verder kan bouwen... tijd, tijd, tijd.... ;)

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Na een leuk weekendje bij vrienden in Leeuwarden ben ik vanmiddag weer even bezig geweest met MCC op Marelburg.

Na het aansmeren van de rails in de weg met gips werd het tijd om de groeven uit het gips te snijden voor de rails. De eerste poging mislukte omdat ik de groef te breed had gehouden. De vrachtwagen stuiterde over de groeven en was de magneetband kwijt. De methode die ik gebruikte was krassen met mes haaks op het spoor. Dit haalde toch teveel gips weg.

maar geen paniek want gewoon lekker opnieuw aansmeren en opnieuw proberen. De tweede keer is het zeker goed gelukt. Nadat ik de bovenlaag glad had geschuurd met 400 kon het groeven beginnen. Eerst sneed ik de groef in met een mesje tot op de bielzen, vervolgens een paar keer langs de binnenzijde van de staven. Je hebt nu een smalle groef die veels te smal is. Gewoon verder insnijden met het mesje en de groef word beetje bij beetje breder. Na de eerste testen heb ik een railgum gepakt en heb ik hiermee schuin over de rails gewreven. Hierdoor schuin je de groef meteen mooi af en krijg je een vloeiende groef.

De eerste teste waren goed en het resultaat mag er wezen:

Afbeelding

Afbeelding

Na een boel testen met diverse locs het liefst met grote flenzen is de doorgang goedgekeurd en kruipt alles mooi langzaam over de weg heen zonder haperen. Om te zien of de groef echt goed is keek ik telkens aan de binnenzijde van de wielen. Als hier geen gips op te zien was betekende dit dat de wielen vrij lopen. Ook de vrachtwagen rijd mooi zonder springen of hupsen over het spoor heen.

het testteam:

Afbeelding

Zoals je kan zien heb ik de toplaag ook aangebracht op de blauwe laag. Dit doe ik met overheadsheets. Die zijn aan 1 kant ruw en lenen zich uitermate goed om te verven en als gebruik voor wegdek. Ook de oneffenheden in de blauwe platen vallen dan niet meer zo op. Bij de rails heb ik een klein laagje van het gips weggekrast en zo ligt de toplaag net onder de spoorstaaf zodat de loc wielen contact houden met de rails zonder dat de auto springt over de rails.

Wat wel een puntje was is het verlijmen van de sheets. In eerste instantie gebruikte ik Bison Spuitlijm. ik merkte dat op sommige plekken de blauwe schuim heel lichtjes ging smelten. Het rechterdeel deed ik daarom eens met contactlijm maar hierbij was er na 10 minuten niks meer van de blauwe isolatieplaten over..... Heb dus het gehele rechterdeel opnieuw moeten leggen :(

Toch maar spuitlijm gebruikt maar ik vermoed dat er veel betere lijmen zijn om te gebruiken... iemand tips???

Morgen ga ik de overweg en het rechterdeel voorzien van wegdekverf om dat eens te proberen en daarna ga ik het stations deel aftekenen en aanbrengen.

Groetjes Martin


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Marelburg

Bericht door dizkartes »

Ziet er gaaf uit..... en veel werk...

Maar vraag me af, is het niet mooier om de hele weg met gips te maken? Het lijkt me ook handiger te verven.

Groet,
Wouter


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Valt mee want de hele weg word afgewerkt met overheadsheets. Soort a4 bladen die ik er overheen lijm als afwerklaag. Dat doe ik dan weer schilderen. Uiteindelijk zie je er niks meer van wat eronder zit.

Groetjes



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Marelburg

Bericht door anne w »

Beste Martin,

Ik lijm de blauwe platen met houtlijm, wel een hele dunne laag genruiken, anders komt het door de gaatjes omhoog.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Hoi Anne,
ik lijm het daar ook mee vast alleen de sheets bovenop de plaat met houtlijm gaat niet lukken, dat is te dik hiervoor.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Vanavond weer wat verder gegaan aan de baan. De komende twee dagen heb ik geen tijd, morgen verjaardagen en woensdag ga ik Misha een avond helpen met zijn nieuwe schaduwstation.

Ik ben begonnen met het aanleggen van de route langs het station. Een leuke route met een complexe zendlus indeling en 4 servo's waarvan er 1 al driewegwissel is uitgevoerd. Als eerste heb ik de hoofdgebouwen neer gezet: Het station en het hotel. Daarna heb ik de magneetband afgetekend.

De bovenste weg is een laad/los route die tevens zal dienen als oplaadstation. Er naast wil ik een telefoonhokje plaatsen, als je die afneemt dan komt er een stekker tevoorschijn van de LiPo lader waar ik de auto op kan zetten om op te laden.

Afbeelding

De volgende stap was het boren van de servogaten en de montage van de servo's

Afbeelding

Dan de eerste echte stap, het wegsnijden van de magneetband uit de platen en het insnijden van het spoor voor de zendlus.

Afbeelding

Word spoedig weer vervolgt :)

groetjes



anne w
Berichten: 303
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Marelburg

Bericht door anne w »

Beste Martin,

O.K. vast niet goed gelezen, wat ik wel doe om er Hydro-Fibre van ER-Decor goed op te laten hechten is een laag w.c. papier vastgezet met een kwastje met 1:4 verdunde houtlijm, methode komt af van mijn bergbouw: houtjes>alugaas>2 lagen w.c. papier in verdunde houtlijm>hydrofibre.

De door jou gebruikte spuitlijm kan dan de blauwe platen niet meer aantasten.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Er zijn weer een paar dagen verstreken en aan de MCC baan is weinig meer gebeurd.... buiten het feit dat de temperaturen in de schuur tot de hoogte van een stoomdom waren gestegen ben ik vooral erg druk geweest. Wel leuk was gisterenavond toen ik Misha Hoogendoorn een bezoekje bracht om heb te helpen met zijn schaduwstation.

Vanavond ben ik wel weer een stukje verder gekomen maar ditmaal met de draaischijf. Dankzij een donor brug van Misha heb ik wat odnerdelen vervangen en de brug draait nu weer lekker soepel en stil zoals het hoort :)

Ondertussen heb ik al weer wat locs een grote beurt gegeven en ben ik bezig alle locs opnieuw te ijken.....

Morgen maar weer eens verder gaan met de MCC baan dacht ik zo... :)

cheers



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Marelburg

Bericht door mdedeugd »

Hallo Martin.

Mooi werk :o
Op naar de volgende update ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Nou daar is die dan:

Zoals beloofd ben ik vanavond verder gegaan met de aanleg van MCC. Nadat ik vorige week het stations gedeelte had afgetekend, de servo’s had gemonteerd en de magneetband had uitgesneden heb ik vanavond de magneetband en zendlus aangebracht.

De magneetband aanbrengen deed ik weer met de dubbelzijdige tape van de Xenos. Lekke goedkoop en precies 2mm zodat de magneetban (1mm) gelijk ligt met de blauwe platen (3mm). Wat wel nieuw was zijn de splitsingen. Op de punten waar twee routes samen komen zou je een wissel kunnen plaatsen, maar dat hoeft dus niet als de auto automatisch de magneetband verder zal volgen en geen andere magneetband kan volgen. Dit ging bij de test allemaal in een keer goed.

Dit is zo’n situatie:
Afbeelding

Hierbij is te zien dat ik eigenlijk 4 wissels heb maar echter 1 servo hoeft te plaatsen. Ik ben nog niet tevreden over de reactie van de auto. Ik heb de overgang te haaks gehouden waardoor de sleper een stap zet. Dit wil ik morgen gaan verbeteren zodat de overgang soepeler gaat.

De volgende stap is de zendlus. Dit deel is best complex, dit vanwege de randvoorwaarde van een werkende zendlus:
- Draden maximaal 4cm uit elkaar
- Per zendroute moeten de draden in tegengestelde richting zenden
- Als de zendroutes naast elkaar liggen dan moeten de grenzende draden in dezelfde richting zenden.

Met dank aan Heinz Cox van MCC Modelcarparts heb ik het volgende zendschema:
Afbeelding

Nadat deze was aangebracht heb ik de magneetband op de servo arm gelijmd en de module terug geplaatst op Marelburg zodat ik de servo’s in kan stellen met OC32 configuratie.

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk heb ik ook van deze test een filmpje gemaakt met de camera. Ondanks de slechte kwaliteit toch leuk om te bekijken. Tevens heb ik meteen de spoorwegovergang gefilmpt die ik vorige week had gemaakt.

http://youtu.be/-Specnv_M00

(voor de liefhebbers ook de eerste test film: http://youtu.be/2dJAjLjVBt0)

Zoals te zien is hobbelt het wegdek. Dit komt omdat de overheadsheets nog los liggen.
Op het depotdeel heb ik gemerkt dat de blauwe plaat oneffen is geworden door de spuitlijm. Hierdoor hobbelt de weg enorm en dat vind ik niet mooi. Ik wil nu de platen vervangen door nieuwe en deze verlijmen met houtlijm. Kijken of dat werkt :D

Nadat de wegdek is gelukt gaat de Faller wegenverf eroverheen. Intussen ga ik een start maken aan de reedcontacten en terugmeldunit. Er komen er 64 in deze module :mrgreen:

Word vervolgt…..


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Marelburg

Bericht door Maurits71 »

Top toch :-)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Marelburg

Bericht door Peter »

Martin, ziet er goed uit, heeeeel goed!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Weer een kleine update van het MCC systeem op Marelburg :)

Vandaag heb ik de overgangen van de magneetband verbeterd, nu zie je de sleper niet meer springen. Hierna heb ik de overheadsheets opnieuw aangebracht op de blauwe platen. Hiervoor heb ik een met een lakroller houtlijm aangebracht op de oppervlakte en ik moet zeggen tot op heden bevalt die methode beter dan spuit- en contactlijm.

Afbeelding

nadat ik deze op maat had gesneden heb ik een laatste rijtest gedaan alvorens ik de Faller wegverf aan ging brengen. De Faller wegdekverf is speciaal ontwikkeld voor het FCS om de auto's veel grip te geven en de slijtage te verminderen.

Het aanbrengen ging goed, al droogt de verf wel erg snel en word hij dan korrelig.

Afbeelding

Op zich goed maar toen ik een stukje opnieuw wilde doen nam ik een stuk van de eerste laag mee wat zorge voor een onregelmatigheid.

Afbeelding

Nou weet ik niet wat ik ervan moet denken. Aan de ene kant zeg ik eruit en opnieuw doen. Aan de andere kant, de weg is nergens echt glad en het immiteerd wel een mooi beschadigd wegdek lijkt me.

Graag jullie mening ;)

Ik heb inmiddels nieuwe wegverf besteld en dat is onderweg want een tweede laag lijkt me wel aan te raden, tot die tijd kan ik daar eens goed over nadenken :)

Tot die tijdkan ik me druk maken met de tweede module en een tweede erg grote klus:

Afbeelding
meer dan 100 reedcontacten buigen en solderen, 8 doormeldmodules solderen :)

Groetjes


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Marelburg

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

Rot voor je dat na zoveel werk er dan bijna op het einde toch een kink in de kabel komt.
Zou er nog maar een nachtje over slapen voor jet het weer ga veranderen.
Ook test rijden kan helpen, per slot van rekening is een weg nooit glad ;)

Soldeer ze kan je lekker buiten doen met dit mooie weer :D

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Hoi,

Ach zo'n ramp is het ook niet maar ben nog al veeleisend. De auto rijd er goed over en ik denk dat het juist wel een mooi effect zal geven. Er moet sowieso nog een tweede laag overheen.

Heb zojuist even proef gereden en het is wel erg mooi hoor zo met de weg.

Groetjes


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Marelburg

Bericht door Maurits71 »

niets aan doen Martin, zou juist zeggen, nog meer beschadigen, loop maar naar buiten en kijk naar de wegen in je eigen wijk, zijn toch ook geen biljartlakens ?


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Die gedachte deel ik ook, maar het blijft toch altijd eng zo'n onbedoelde actie ten goede van de scenery :)



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Marelburg

Bericht door mdedeugd »

Hi Martin.

Je weet mij weer te verbazen met de techniek
Ik heb met open mond zitten kijken naar de rijdende model vrachtauto.
Hoe krijg ie het zo, en het werkt, ongelooflijk :o :o
De weg, nix meer aan doen. ;)
Ik vindt dit echt goed.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Marelburg

Bericht door martindomburg »

Tnxs kerel.

Denk dat ik maar eens naar bed ga. Was lekker aan het solderen en ben gewoon de tijd vergeten whaha


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Marelburg

Bericht door Maurits71 »

Die gedachte deel ik ook, maar het blijft toch altijd eng zo'n onbedoelde actie ten goede van de scenery
Eng, dat is als je een hele mooie berg maak van Gips en hem daarna half ga slopen met bijtels en aanverwante zaken :D :D :D

moest er nog aan denken gisteravond toen ik ff een stukje aan het fietsen was, als je er op let dan ben je verbaast hoeveel inzet stukken er in een weg zitten, hier in Engeland helemaal omdat ze hier altijd maar kleine stukjes weg repareren opv hele stukken.

wil wel wat foto's maken als je die kan gebruiken, maar volgens mij als je jou omgeveing goed herinner heb je zat weggetjes waar dit ook te zien is.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie