Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier, en ook een beetje nieuw in de hobby... Ik zal me later nog eens goed voorstellen maar ik heb eerst even een vraagje.
In het verleden heb ik diverse kleinere analoge banen gehad. Nu ik verhuist ben en een flinke zolder tot mijn beschikking heb ben ik wat groter gaan bouwen. Het frame is er al, baanplan ook en ik ga digitaal rijden. Ik heb nu het mobiel station van Minitrix. Mijn vraag is alleen, vanaf welke grootte van je baan moet je echt een 2e stroomkring (en dan ook een 2e mobiel station)erop zetten? Als ik het grof moet inschatten heb ik een rijlengte van circa 110 meter. Ga ik dat nog redden met 1 stroomkring?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groet,
Jeroen
Vraagje mbt aantal stroomkringen
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
Re: Vraagje mbt aantal stroomkringen
Het beste in dit geval is een ringleiding gebruiken. Zoek hier, (of google) even op de term "ringleiding". Er werd al veel over geschreven.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Dank je wel Michiel. Dat ken ik wel ja en was ik ook was ik ook al van plan, zodat ik veel aansluitingen heb. Maar 1 besturing geeft wel voldoende stroom voor deze lengte?Michiel schreef:Het beste in dit geval is een ringleiding gebruiken. Zoek hier, (of google) even op de term "ringleiding". Er werd al veel over geschreven.
Groet,
Jeroen
Jeroen
Lengte heeft helemaal geen invloed op stroomverbruik. Een goed aangelegde ringleiding heeft slechts marginale verliezen, ongeacht de lengte. De enig factor dat je in rekening moet brengen is, hoeveel treinen er gelijktijdig rijden (met eventueel andere stroomvebruikers zoals binnenverlichting met lampjes en zo). Met 1 centrale kan je al een hoop schaal-N treinen aan het rijden zetten.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Helemaal Top, dank je wel! Ik vermoed dat er zo'n 4 a 5 treinen tegelijk zullen rijden. Het moet ook een beetje overzichtelijk blijven natuurlijk haha.Michiel schreef:Lengte heeft helemaal geen invloed op stroomverbruik. Een goed aangelegde ringleiding heeft slechts marginale verliezen, ongeacht de lengte. De enig factor dat je in rekening moet brengen is, hoeveel treinen er gelijktijdig rijden (met eventueel andere stroomvebruikers zoals binnenverlichting met lampjes en zo). Met 1 centrale kan je al een hoop schaal-N treinen aan het rijden zetten.
Groet,
Jeroen
Jeroen
4 a 5 treinen is helemaal geen enkel probleem voor je centrale.
Wij rijden ook met mobile stations en daar kan je best veel mee laten rijden, zeker zes locs. . Het helpt wel als je de wissels niet met de dure stroom uit de mailbox beweegt maar uit een aparte kring.
Je hebt het over eem tweede ms maar dat maakt niet uit: die hangt aan dezelfde railbox en voeding.
Bart
Je hebt het over eem tweede ms maar dat maakt niet uit: die hangt aan dezelfde railbox en voeding.
Bart