Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door mdedeugd »

Hallo Hans.

Geen probleem ;)
Wel een erg leuk lokje.
Sucses met je modelspoor.

Martin de Deugd



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Goed, het is alweer te lang geleden dat ik wat van mij heb laten zien hier. Dus bij deze.

De bergen zijn ondertussen allemaal af. Piepschuim en tegellijm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ook alvast een perron gemaakt en de rails voorzien van ballast. De ballast is van anita decor en komt wat oranje over, maar na verwering zal dit wel wat bijtrekken. De ballast is dusdanig fijn van structuur dat bij het inlijmen deze makkelijk gaat drijven. Dit is niet direct een probleem, echter door het lage railprofiel van de peco code 55 rails lijkt het soms dat treinen over een grindpad rijden. De rails dus weer goed schoon krabben zodat er geen ballast op de zijkanten van de rails blijft plakken.

Het perron is gemaakt van luciferhout dat ik gebeitst heb en vervolgens met zwarte verf verouderd is. de perron "vloer" is gemaakt van gewoon zand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door martindomburg »

Die perrons met zand is een mooi idee. Dat wil ik op Marelburg ook gaan doen. Het effect is erg mooi. Kan je hier wat meer over vertellen?

Groetjes



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Martin,

De perrons heb ik als volgt gemaakt.

Eerst een stapel lucifers ontdaan van de zwavelkop. Daarna een strookje karton van 6 mm gesneden en hier de lucifers op geplakt. Niet teveel lijm gebruiken want daar waar lijm zit kun je niet beitsen. Ik had nog wat beits staan van een aantal meubels die ik gebeits had. Na 3x beitsen was de kleur nog te licht dus met zwarte verf een donkere "nerf" aangebracht. Het ziet er nu overtuigend uit qua kleur.

Vervolgens de perron randen op de baan gelijmd. hiervoor heb ik eerst een strookje underfloor (blauwe platen van 4mm) op de baan geplakt en hier de perronrand tegen aan als zijkant. Voordeel dat je wat meer body hebt om de perronrand te lijmen (nu onder en achterzijde) en het perron is mooi opgevuld.

Vervolgens het perron opvullen met zand. Let op dat je geen grote gaten hebt, anders loopt de lijm straks weg. Daarna ingedruppeld met combi van water, houtlijm en afwasmiddel. Rustig indruppelen. Randen afstrijken met een roerhoutje zodat alles mooi recht wordt en eventueel nog zand opstrooien om gaten op te vullen.

Klaar is kees.

Nu moet ik nog wat verwering in het zand aanbrengen etc. maar dat volgt later. Nu eerst de overige perronnen van de overige stations op dezelfde manier opbouwen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door martindomburg »

Ik vind het erg mooi gelukt, heb je voor mij eens een close up foto van de zijkant met de bielzen?

Ik heb hier balza hout liggen die ik wilde gebruiken, maar jouw methoed geeft denk ik meer realisme.

groetjes



jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door jeepney »

Ik snap/volg de uitleg niet helemaal..........underfloor, randje er tegen aan en opvullen met zand.......dat volg ik nog allemaal, maar waar dienen de gebeitste lucifers voor?

Henk



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Martin, zie de foto. Hopelijk is het duidelijk zo, anders moet ik vanavond even een goede foto maken. Dit is een uitsnede van een andere foto.
Afbeelding


Jeepney,
De gebeitste lucifers zijn natuurlijk de bielzen van de perronwand. Zie bovenstaande foto.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door rien »

hoi hannes
leuke baan heb je
erg leuk ook de tandradbaan

gr rien


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Zo laten we een tijdje niet van ons horen en zo een paar keer kort op elkaar.

De redenen liggen hier op de bank, met zn vieren mij niet meegerekend. :D
Afbeelding
Goed, baby kamers etc allemaal gereed, dan weer wat meer tijd voor de hobby.


Gisteren begonnen met het inkleuren van de bergen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelf ben ik redelijk tevreden met het resultaat. Is nog niet echt makkelijk, eerst de verf veelste licht, en daarna toen we op de bodem aankwamen van het potje met verdunde acrylverf, bleek het op de bodem niet meer zo verdund te zijn.


En ook het perron op Michaelstein voorzien van zand en lijm.

Afbeelding

Afbeelding

De perronwand voor het hoofdperron ligt al klaar, maar eerst de bergen hierachter voorzien van een kleurtje voordat het perron wordt gebouwd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door martindomburg »

Erg mooi en indrukwekkend zeg

Hoe lang moet je vrouw nog?

Succes



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Nog 3-4 weken? met een tweeling is dat altijd afwachten. Ze is uitgerekend op 22 september, maar dat gaan we zekers niet halen.

Hopelijk hou ik straks ook nog wat energie en tijd over voor de hobby. ;) ;)


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

thevandijks
Berichten: 450
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door thevandijks »

Ik help het je hopen...met een baby in huis had ik geen tijd over voor een hobby! Met twee heb ik geen ervaring :-)
Maar als ze groter zijn kunnen ze helpen met de baan! Mooie baan trouwens.

Groet Hans


Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Doolemeister »

Beste Hannes,

Gefeliciteerd!
Met 2 kinderen kom je altijd wel wat tijd tekort voor de hobby, maar goed mijn dochter van 3 vind het prachtig en mijn zoon van 4 maanden gaan we het natuurlijk met de paplepel in lepellen. :mrgreen: :mrgreen:

Het voordeel is dat je baan wel al ligt en je al bezig bent met de afwerking, dus 'even' er wat tijd aanbesteden kan altijd.

Succes de komende tijd en tot de volgende update!

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4542
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door spoor65 »

Hannes,

Een drukke maar mooie tijd komt je tegemoet dus,
zeker de komende weken ook een spannende tijd,

Maar je krijgt er natuurlijk wel wat voor terug,

2 nieuwe dwarsliggertjes er bij strak ;)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door martindomburg »

Leuk leuk :)

De mijne is nu 4 maanden en het is een waar genot :mrgreen:



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Michaelstein

Bericht door dwarsligger »

Heren, bedankt voor de spreekwoordelijke hart onder de riem. Het zal allemaal wel loslopen.

Vanavond eerst nog even lekker het restant van de bergen schilderen met op de achtergrond "Extra Weekend" op de radio, en niet te zachtjes natuurlijk :D :D


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Gisteravond en vanochtend de bergen voorzien van een grijs tintje. De nog niet geschilderde vlakken worden groen/ hier komt gras, dus ook straks ook een groen tintje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beelden spreken voor zich. Ik ben nog niet helemaal tevreden, waarschijnlijk doe ik sommige stukjes nog een keertje. Nu eerst verder met het hoofdperron van Michaelstein. Deze is voorzien van een kleurtje en zal morgen op zijn vast plaats verrijzen.

Vandaag ook nog even bij de N spoorstore geweest. Op zich redelijk dichtbij, echter was ik er nog nooit geweest. Ik wist niet of ik me er zoveel van moest voorstellen, zo'n klein winkeltje. Wat ik wel wist is dat andere winkels en ook Houten vaak uitliepen op een desillusie. Heel heel weinig bouwkits zijn daar te vinden in N. Maar hoe anders de N spoorstore. Daar zal ik dit jaar vast en zeker nog wel een keertje komen. :D :D :D Ook de koffie was lekker, was zeggen en schrijven nog geen minuut binnen. Toppie :!: :!:


Onderstaand de schade. Een dubbelsporige lokloods, een watertoren, 4 waterkranen, een paard met wagen en een fabrieksomheining. alleen jammer van die laatste dat deze in een andere kleur is als de fabriek die ik al bezit. De fabriek zie ook de foto's is rood terwijl de bijpassende omheining toch echt gelig is. Maar goed, dan maar een kleurtje geven.

Afbeelding


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Glaskast189 »

Netjes!

Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7694
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Krab »

Hoi Hannes ,fijn dat je zo dicht bij H@ns woont vanaf hier is het een beetje ver om op en neer te rijden.
Energie zul je wel nodig hebben de eerste weken ,
mijn kleinzoon is nu 9 weken en mijn zoon begint nu weer met zijn hobby bezig te zijn .



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Gisteren de perronwand op zijn plaats gezet.

Afbeelding
De arbeiders staan ongeduldig te wachten tot het perron gevuld mag worden met zand.

Zover is het echter nog niet. Ik was erg ontevreden over de afwerking van het stationsgebouw. Deze wil ik graag onderdeel maken van het perron, maar vastlijmen lijkt me voorlopig nog te voorbarig. Het zand zou namelijk over het plastic perron komen. Dus heb ik het volgende bedacht.

Ik heb de randen van het perron helemaal verwijderd. Hierdoor is het station iets lager geworden. De plastic "bestrating" ga ik vervangen door een houtenvlonder die ik aan alle zijden ga maken. Dit zijn koffie roerstokjes welke gehalveerd zijn en om iedere 2 centimeter voorzien zijn van een inkeping. Zo lijkt het net echt. Na het beitsen zal ik ze vastzetten. Als het af is kijk ik of ik het op het perron zet of dat het "in" het perron komt. Dan maak ik eerst tijdelijk een opvulstukje dat ik later verwijder, zodat het station in het perron valt.


De paarden en wagen zijn van noch. Leek me een leuk setje als referentie voor verschillende maten.
Afbeelding

Het bleek toch wat moeilijker in elkaar te zitten dan gedacht. Paard en wagen zijn niet zondermeer met elkaar verbonden. Daarom maar een hardplastic plaatje op maat gemaakt en hier alles op vastgezet. Het plastic heb ik met een glasvezel potlood wat minder glanzend gemaakt, zodat deze niet meer glimt op de foto's. Met wat garen heb ik de teugels nagebootst. Nu trekt alleen de voorzijde van het plastikje iets omhoog door de spanning van het garen. Dit zal hopelijk nog wel wat bijtrekken doordat het garen wat oprekt.

Ook nog het seinhuis in elkaar gezet. Hier alleen geen foto's van gemaakt. Deze volgen later.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Gisteravond druk geweest met het afmaken van het vlonder.

Afbeelding
het afdakje hier maar even profosorisch geplaatst.

Afbeelding
en hier op de plek waar hij moet komen.

Nu ben ik echter serieus aan het twijfelen of ik het geheel wel zou moeten beitsen. Eerst maar eens het perron van zand voorzien, daarna zien we wel verder.


En 2 foto's van het gebouwde seinhuis. Erg leuk setje. Het lijkt alleen alsof het niet op schaal is. De deuren zijn erg klein. Of het poppetje was erg groot. 12mm hoog, 1,92meter dus en hij paste niet door de deur. Waarschijnlijk zijn ze dus allebei niet op schaal. :?
Afbeelding
Afbeelding


Tot slot nog een foto van iets wat ik via ebay in amerika besteld had.
Afbeelding

Een bouwsetje voor 2 auto's en 2x paard en wagen. paard en ruiter zijn wel 2dimensionaal, maar daar kopen we dan wel een setje voor noch voor. Wat veel uitdagender is om eerst de auto's en de wagens in elkaar te krijgen. ERRUG klein. :lol: Deze set bewaren we even voor een dag dat we erg rustig zijn, zodat we deze beheerst in elkaar kunnen zetten. Op een gestreste dag wordt dit sowieso niet wat. Helaas zijn dat er nogal veel. :roll: :roll:


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Zolang het nog rustig is aan het thuisfront kan ik nog lekker even verder gaan met bouwen. :mrgreen:

Het perron heb ik voorzien van zand. Het egaliseren was nog niet zo makkelijk, aangezien het perron geen vaste achterzijde heeft. Maar volgens mij is het aardig gelukt.
Afbeelding

Afbeelding

Ook kwam ik er achter dat acryl verf niet echt watervast is, althans de acrylverf van de action. Na het inlijmen had ik heel erg gesmeerd over de perronwand. Met een doek even droog gewreven, vervolgens was de doek zwart. Geen idee dat dit een eigenschap van acrylverf was. Nou ja, een nieuw laagje zit er natuurlijk zo op.


Ook nog even een kitje van Vollmer in elkaar gezet. Wat een simpel kitje leek, was gewoon een bagger ding. De rekjes langs de ballustrade zouden volgens de tekening in gaatjes moeten vallen. De gaatjes waren echter niet aanwezig. Wel was aangegeven waar de gaatjes behoorden te zitten. Een hekje zo op de ballustrade lijmen (dus slechts 4 contactpunten van nog geen mm2) leek me niet zo handig. Voorzichtig zelf maar wat gaatjes geboord. Wat een teleurstelling. Dit model komt dus ook niet prominent op de baan te staan.

Afbeelding

Afbeelding


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2932
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Maurits71 »

ik vindt die perrons van je echt super mooi,

zag dat ze in Engeland ook op bepaalde stations zand gebruiken, :idea:


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Het gebruik van zand voor perrons was zeker op zij-lijnen ook in Nederland meer gebruik dan uitzondering. Zeker in tijdperk 1.

Of het in duitsland ook zo was weet ik niet. Vond het zelf ook wel mooi, vandaar.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

DoubleV
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 aug 2010 12:07

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door DoubleV »

Ik volg al een tijd dit draadje en je baan ziet er gewoonweg prachtig uit. Ik kijk al uit naar de volgende updates.

Groeten
Johan


Plaats reactie