Instellen WD10 wisseldecoder.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Instellen WD10 wisseldecoder.

Bericht door enderscw »

Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum en redelijk onbekend met het digitaal rijden, nieuwe loc adressen toevoegen/weizigen ect gaat me prima af maar sinds kort wil ik mijn wissels aansturen via de WD10 en de multimaus.
1 probleem, ik snap er weinig van, volgens de handleiding zou het makkelijk in 6 stappen te doen moeten zijn maar kennelijk doe ik iets niet helemaal goed. Volgens de handleiding:

1. Sluit u de schakeldecoder aan de verzorgingsspanning aan. Druk U aansluitend de
programmeertoets enige seconden lang in tot de LED van de groep A en de LED van de
groep B beide branden. : dit kan ik nog wel.

2. Laat nu de programmeer toets los – nu brand alleen nog de LED van de groep A. de
decoderwacht nu op de invoer van de decoderadres. Kies aan Uw digitale centrale het
wisselnummer uit, die U met de eerste uitgang van de groep A van de WD10 wilt
schakelen. U schakel nu de gekozen wissel in de gewenste richting. Voor alle uitgangen
van groep A worden nu de wisseladressen automatisch gemaakt.
Aanwijzing: Aan de schakeldecoder moet voor de instelling geen wissel aangesloten zijn.
Heeft de decoder het adres voor de groep A begrepen dan brand de LED van groep A en de Led
voor groep B ongeveer 3 seconden. : Prima hier voor ik een 1 in, in de multimaus in het wisselmenu en druk op rechtdoor, led's gaan knipperen alles ok.

3. Nu knippert de led van groep A. De decoder verwacht nu de instellingen voor de
bedrijfstoestand (mode) van groep A. Kiest U daarvoor het wisselnummer uit, het
nummer dat met de gewenste bedrijfsmode overeenkomt (gebruikers van Multimaus en 9
van Lenz compact versie 3.0 gebruiken de nummers tussen de haakjes)
en schakelt U
deze wissel een maal. Heeft de decoder de instelling voor de bedrijfsmode begrepen
dan brand de LED van groep A en de LED voor groep B ongeveer 3 seconden. : Dit snap ik niet helemaal waar vind ik het nummer voor de gewenste bedrijfs mode en hoe voer ik het in via de multimaus. Wat ik gedaan heb is opnieuw de 1 ingevoerd en heb de wissel geschakeld.

Hierna gelden voor groep B de zelfde handelingen alleen doen mijn wissels helemaal niks. Kan iemand mij helpen of uitleggen wat ik verkeerd doe.

Hier een link naar de handleiding: http://www.gcb-modelspoor.nl/files/pdf/ ... ehn_NL.pdf
Groet,

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7650
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Instellen WD10 wisseldecoder.

Bericht door Krab »

Hoi Wouter ,
ik zelf had ook er problemen mee maar het door Wim Ros is dat opgelost .
http://www.rosoft.info/Configuratie-Programma's.html

Op bovenstaande link staat een proggamatje die het je makkelijkker maakt .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Instellen WD10 wisseldecoder.

Bericht door enderscw »

Sjaak,

Dankje voor de link, ik zag 'm al voorbij komen bij andere berichten.

Het probleem is alleen dat ik mijn spoorbaan, niet kan aansluiten op de pc. Ik moet de decoder echt via de 6 stappen instellen.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Guut
Berichten: 47
Lid geworden op: 04 mar 2010 14:00

Re: Instellen WD10 wisseldecoder.

Bericht door Guut »

Hoi,

Bedrijfsmode = 2, daar staat hij standaard ook op ingesteld. Die toestand betekend dat hij een puls afgeeft van een vooraf bepaalde tijd ongeacht hoelang je de knop ingedrukt houdt. Die modus gebruik je om wissels te schakelen want je wilt niet dat de uitgang continue hoog blijft bijvoorbeeld (ivm doorbranden wisselspoelen).
In de handleiding staat dat je voor de multimaus de waarde tussen haakjes moet nemen voor bedrijfsmode, oftewel wisselnr + 4, dus zou je voor 6 moeten kiezen.
Voor groep B zou je dan eerst 5 moeten kiezen voor wissel adres (5 t\m 8) en vervolgens weer mode 2 (+4 => 6).

Ik denk dat het zo moet wat ik begijp uit de handleiding. Ooit mijn kuehn ingesteld jaar terug of zo maar niet met een multimaus.

M.v.g. Guido.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Instellen WD10 wisseldecoder.

Bericht door enderscw »

Guido,

Dank voor je post, ik heb 'm werkend :).


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3748
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Instellen WD10 wisseldecoder.

Bericht door maarten »

Handleidingen schrijven is een vak apart. Diegene die het schrijft weet hoe het werkt en voor de schrijver is alles volkomen logisch. Dat is voor de onwetende lezer toch vaak anders. :? Als je eenmaal weet hoe iets werkt dan is de handleiding in 95% van de gevallen ook duidelijk, maar voor die tijd kan het wel eens pittig zijn.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Instellen WD10 wisseldecoder.

Bericht door Hookies »

Even reclame maken? De WD10 is via wel meer toko's te bestellen.

Ik houd me wel aan het progje van Wim Ros om alles in te stellen. Werkte veel makkelijker.

Goede handleidingen schrijven is inderdaad een kunst. Ik ben niet iemand van elektronica, dus termen die jij (Ronald) onderaan noemt (mosfet, optokoplers) zeggen mij totaal niets. En toch rijdt mijn baan digitaal. Ik ben meer voor de uitleg voor dummy's. Als je draadje 1 hebt, dan moet dat aan punt A of draad A gekoppeld worden. Of een duidelijke tekening.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Instellen WD10 wisseldecoder.

Bericht door martinb »

Bedankt voor de heldere uitleg!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie