even een tussendoortje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

even een tussendoortje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Voor ik aan Dorlar versie 2 begon was ik al met een ander diorama begonnen. Omdat ik daar zo even geen naam voor wist en het niks uit wereld uitbeeld en het bedoelt was als even tussen door wat prutsen heb ik het "even een tussendoortje" gedoopt.

In het begin liep het niet en de eerste versie verdween zo de prullenbak in omdat ik de basis voor het water maar niet goed kreeg. Daar op heb ik een iets minder uitdagende versie gekozen waar in alleen normaal water een plek krijgt en geen half opgedroogde poelen. Het diorama is namelijk vooral bedoelt om combinaties van water en natuur te proberen.

Aangezien ik hier over op andere forums al een topic had lopen plaats ik hier onder eerst tekst en foto's uit eerdere posts over de 2e versie dit diorama.
14-6-2012 schreef:Aangezien dit diorama zo niks werd heb ik besloten overnieuw te beginnen. Ik heb het spoor los gehaald en de rest weg gegooid.

Ik heb een ander stuk MDF uit de voorraad gepakt en ben de contouren van het landschap in eerste instantie vorm gaan geven met wijnkurken of stukken ervan. Hier heb ik vooral met secondelijm stukken van papieren handdoekjes en later keukenpapier overheen gedaan wat met veel secondelijm( een tube'tje of 12) snel een vrij harde basis vormt voor het landschap.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het water krijgt minder poelen en nivo's als ik eerst wilde en als basis voor het water heb ik nu weer structuur behang gekozen. Alleen half opgedroogde poelen ermee weergeven gaat niet lukken maar dat ga ik nu ook maar even niet meer maken. Ik heb daarna alles wat geen water of keermuur moet worden ingesmeerd met muurverf en daar heb ik terwijl het nog nat was zand ingestrooid. Daarna heb ik plekken die nog niet goed waren verder opgevuld met zand en zoals altijd verlijmd met verdunde houtlijm deels gemixt met muurverf want dat droogt sneller.
Afbeelding

Afbeelding
Totaal ben ik nu een uurtje of 5 bouwen verder en nu kan ik er niet heel veel meer aan doen tot alles droog is.
15-6-2012 schreef: Net even het toekomstige water geschilderd en de spoorstaven geschilderd:
Afbeelding

Dan naar nu:

Gister ben ik weer eens met dit diorama gaan prutsen, een beetje het water bij geschilderd en de keermuren geschilderd. Daarna een spoor bruggetje gebouwd, gespoten, verouderd en op z'n plek gelijmd. Die sluit net niet helemaal mooi aan maar met wat struikjes komt dat vanzelf wel goed.

Daarna kwam het grootste bouw project op dit diorama, een huis. Dit bestaat uit alle mogelijke en onmogelijke onderdeeltjes uit de rommeldoos aangevuld met muurplaat, behang, karton en oasis strooisel met secondelijm.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu moeten er nog enkele schoorsteentjes op en moet het geschilderd worden en ook moet er nog een pad komen naar het spoor en komt daar de schuur te staan met een nog te bouwen trapje en balkon om de schuur in te komen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 jan 2019 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: even een tussendoortje

Bericht door Lemland »

Erg mooi gemaakt!

Bart


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: even een tussendoortje

Bericht door Jos »

Erg leuk hoor!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

dani
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 aug 2012 12:21
Locatie: Aalst - OVL - Bananenrepubliek België

Re: even een tussendoortje

Bericht door dani »

een leuk idee zo een diorama met een huis dat in de rotsen "opgaat"... origineel, ik ben benieuwd naar het eindresultaat !


Als er een motor in zit, ben ik er fan van !!!

FidOo
Berichten: 5841
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: even een tussendoortje

Bericht door FidOo »

Mooi diorama Martin.

Dat huisje is idd leuk. Vooral ook het interieur er in. Wilde nog wel een tip meegeven. De achterkant van het huis wat tegen de Dijk gebouwd is bestaat nu uit gras.. daar zou iets van een muur oid moeten komen.. misschien ben ik te vroeg met mn opmerking maar goed.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: even een tussendoortje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Er bevind zich nog totaal geen gras op het diorama ;) ( niet alles wat groen is is gras ;) :mrgreen: ). De achterzijde zal eerder grof beton worden en ja er komt zat gras en struiken op het diorama maar zover is het nog niet.

Zoals ik al vermelde heb ik aosis strooisel en secondelijm gebruikt om kieren op te vullen. Dat strooisel heb ik eigenlijk gemaakt om bomen en struiken mee te begroenen maar blijkt ook prima voor het uitbouwen van treinen waar stukken van afgebroken zijn of het dichten van gaten en kieren. De reactie met de secondelijm kan best heftig zijn( zeker als je het tot een papje mengt) en zo nu en dat is het tijdens het uitharden dan ook flink aan het roken 8-). Daarom koste het bouwen van het huisje enzo met trouwens ook 6 tubetjes secondelijm.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: even een tussendoortje

Bericht door Lemland »

Denk je wel aan jezelf, goed ventileren en zo?

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: even een tussendoortje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Daarom is modelbouw vooral ook een zomer hobby( al doe ik het het hele jaar door), lekker voor en achter alles los, hoor de wind waait door het huis, heerlijk! Ook die temperaturen de komende week, modelbouw weer bij uitstek voor mij ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: even een tussendoortje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister ben ik verder gegaan met de bouw en eerste schilder werkzaamheden aan het huis. Ik heb half een trap geplaatst en ben een bordes aan de goederenwagen gaan bouwen en ook een klein plateau tussen de trap en het bordes. Verder aan het gebouw 2 schoorstenen geplaatst.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag ga ik hier mee verder, ik heb onverwacht veel hobby tijd vandaag( door een domme actie van mezelf :roll: :oops: ( die ik niet nader toe ga lichten 8-) )). Heb me op het werk ziek moeten melden omdat ik moeilijk kan staan en lopen door een snee in m'n voet en juist wel veel moet.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 jan 2019 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3754
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: even een tussendoortje

Bericht door maarten »

Vervelend altijd he, als je onverwacht wat extra hobbytijd krijgt. ;)

Verder lekker bezig geweest zie ik wel, ziet er mooi uit! Stukjes flatcable moet je ook niet weggooien, dat doe je goed. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: even een tussendoortje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb een hele rol van dat spul liggen maar inderdaad ook kleine stukjes bewaar ik, altijd handig.

De hobby tijd is wel lekker maar het gevoel in m'n voet nie echt dus was toch liever zonder zere voet normaal aan het werk geweest.

Ik heb net wat oude afgekeurde bomen op zitten knappen. Deels zijn het groen gespoten rietpluimen, deze heb ik nu ingespoten met spuitlijm en ingestrooid met gras strooisel. Hier moet nu nog een laag haarlak overheen en dan moeten de stammen nog bij gekleurd worden.
Afbeelding

De andere helft is een lading bomen die te donker waren geworden deze heb ik nu onder gedompeld in verdunde geel/groene verf
om ze wat bij te kleuren. Ik denk dat ik daarmee een betere kleur te krijgen en de bomen deels voor dit diorama te gebruiken, de rest is dan goed voor latere diorama's.
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 jan 2019 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: even een tussendoortje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben vanavond met heel veel soorten en mixen groen strooisel bezig geweest en heb nu 95% van het diorama van groen voorzien alleen één strookje onder de brug moet nog.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu ben ik er nog niet, er moet nu nog veel aan aankleding gedaan worden, dieren er op bootjes er op een enkel poppetje hier en daar nog wat aankleding bij het huis en nog wat verouder werk rond de schuur en uiteraard als laatste het aflakken van het water.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 jan 2019 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: even een tussendoortje

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag heb ik de laatste werkzaamheden aan dit diorama afgerond en hij is nu klaar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was uit eindelijk een leuk diorama om te bouwen en ik ben er zelf zeer tevreden mee, toch ga ik dit diorama niet zelf houden en zal hem in de daarvoor bestemde rubriek op dit forum en op het modelspoorh0 forum te koop zetten.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 jan 2019 23:22, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: even een tussendoortje

Bericht door Jos »

Erg mooi geworden hoor Michiel!

Groetjes,
Jos



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: even een tussendoortje

Bericht door Paul B »

Ja, zeer mooi gemaakt!


Plaats reactie