Keuze besturingssysteem.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Keuze besturingssysteem.

Bericht door Trammetje »

Om het draadje over Dinano niet verder te bevuilen maar even een appartement draadje gestart.

Wat heb ik:
- PC (met internet)
- Koploper
- iTrain
- ProfiBoss
- digitale loc's
- 7 analoge loc's

Op mijn baan komen:
- 36 blokken
- 61 detectiepunten (aantal blokken x2 min het aantal kopsporen)
- 45 wissels
- seinen

De opstart kosten voor Dinamo zijn mij te hoog. Dat geld heb ik nu gewoon niet. Om toch verder te kunnen zal ik dus wellicht voor een duurdere optie moeten gaan omdat ik dan de kosten kan spreiden.

Mijn voorkeur gaat uit naar het gebruik van de ProfiBoss in combinatie met iTrain. iTan vind ik grafisch mooier en het gebruik van de twee detectie punten met het verschuiven van de stop plaats van de trein spreekt mij erg aan, en het scheelt draden trekken van het middelste deel van het blok.

Volgens mij heb ik twee opties voor het digitaliseren van mijn baan

Eerst alles rijklaar maken omdat ik met de ProfoBoss kan rijden en de wissels langzamerhand digitaliseren enook met de ProfiBoss aansturen. Hierna blokken aansluiten en alles in iTrain zetten.

Of

Een startsetje (Rosoft) kopen om een beperkt deel van de baan (blokken en wissels) direct via iTrain aan te sturen en dit langzaam uitbouwen.

Wat vinden jullie?

P.s. Heb ik voor de ProfiBoss Xpressnet of loconet nodig?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door martinb »

De eerste optie is m.i. de juiste. Zorgen dat je als de donder kunt rijden, maakt niet uit hoe. Liever zonder blokken en wissels maar wel rijden, dan niet rijden omdat je nog steeds met die (*#$&_@#_@#*%@# draadjes aan de slag bent of aan het sparen bent voor de volgende onderdelen (die in bestelling staan). Niet kunnen rijden is een mega afknappen en haalt de lol er snel af.

Wel kun je met de aanleg alvast de blokken in de rails maken, alleen leg je ze eerst aan de normale baanspanning ipv een detectie printje. Later frot je er dan dat printje tzt tussen. Rijden, rijden, rijden.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door WimC »

Wat Martin zegt. Zo ben ik ook begonnen. Hoewel ik wel meteen mijn wissels heb gedigitaliseerd.
Ben nu bezig met aanleggen van bezetmelders, maar ben weer gaan twijfelen of ik wel computergestuurd wil rijden.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Lemland »

Inderdaad, wat Martin zegt. Zo snel mogelijk rijden & plezier hebben. Doen wij ook, zo snel mogelijk het eerste rondje en stukje bij beetje bouwen, telkens wat wissels en rails en bijbehorende decoders (dat wel) erbij.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Trammetje »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb nog een week vakantie, in die tijd ga ik proberen mijn sporen aante sluiten en alvast voorzien van de nodige onderbrekingen en draden. Het grootste deel van mijn sporen liggen al, heb alleen nog 4 wissels nodig om de laatste sporen in het schaduwstation te kunnen leggen. Ook een kleine helix en het paradespoor moeten nog aangelegd worden.

Kan iemand mij vertellen of ik straks loconet of xpressnet componenten nodig heb?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Jelle »

Ik zit eigenlijk met precies het zelfde 'probleem'. Alleen ben ik nu dan in bezit van een MultiMaus.

Ik heb nu net mijn baan liggen en ben momenteel bezig de ringleiding aan te sluiten.
Ik heb er voor gekozen om eerst te zorgen dat ik kan rijden en dan later maar zien wat er allemaal verder moet gaan gebeuren.

Uiteindelijk is het wel de bedoeling op via de pc de boel te kunnen besturen, maar ook vanwege de investering die dit vraagt is dit een langetermijnplan geworden.

Eerst maar eens rijden, dan de wissels voorzien van een decoder die bestuurd kunnen worden met de MultiMaus en later wel een keer alle detecties/bezetmelders.

Maar de laatste vraag van je vind ik ook wel interessant, wat heb je (en ik dus ook) straks nodig om de verdere stap te kunnen maken?


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Trammetje »

@ Jelle, ben blij dat jij met het zelfde probleem zit, voel mij zo nu en dan lekker dom met al die techneuten hier :D

zoals ik al eerder zij, heb bijna al mijn rails liggen maar nog niet aangesloten. Ik ga dus wel gelijk de draden aansluiten die straks naar bezetmelders etc. moeten, anders moet ik weer opnieuw beginnen met draden trekken.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Trammetje »

Als ik straks blokken ga maken voor iTrain, dan zijn twee secties volgens mij voldoende.

dan komt een blok er dus als volgt uit te zien:

Afbeelding

Stel de blokken zijn 100cm dan kan ik dus gewoon om de 50cm de spoorstaaf doorslijpen waar de rode draad op aan gesloten zit.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door WimC »

Trammetje schreef:
Kan iemand mij vertellen of ik straks loconet of xpressnet componenten nodig heb?
Ik heb zelf een IB Basic en heb bewust voor loconet gekozen. Twee redenen:
1) je kunt modules aan elkaar aansluiten zonder op een volgorde te hoeven letten en je hebt maximale vrijheid bij het programmeren (van je wisselnummers en bloknummers)
2) loconet kent vrijwel geen storingen
Met name het eerste vind ik een groot voordeel, omdat ik mijn baan in drie stukken verdeeld heb (qua aansluiting tenminste). Mijn baan staat in twee 'modules', die in de praktijk alleen bij een verhuizing uit elkaar gaat. Daarnaast is het station afneembeer. Door loconet te gebruiken, kan ik op drie plekken alle bezetmelders en schakelmodules monteren, zonder me druk te maken over de volgorde en bekabeling. Vanaf mijn centrale gaat een loconetleiding naar rechts onder de baan en een naar links onder de baan. Op beide plekken is een cluster schakelmodules en bezetmelders. Vanaf rechtsonder de baan gaat er nog een loconetleiding naar de stationsplaat, met weer een cluster modules. Met xpressnet (S-88) had ik hier meer over de bekabeling moeten nadenken (en hadden de bezetmelders aan één steng moeten hangen, dat was ingewikkelder om aan te leggen).
Edit: en ik denk erover een schakelpaneel te maken, dan gaat er vanaf de centrale ook nog een loconetleiding naar het schakelpaneel. De flexinbliteit van loconet is een groot voordeel naar mijn idee.

Met S88-N heb je ook weinig storingen, dus het tweede voordeel is dan minder relevant.

Nadeel is wel dat de bezetmelders van loconet duurder zijn. De schakelmodules (wisseldecoders) zijn juist relatief goedkoop. Met een Uhlenbrock schakelmodule 63410 kun je 10 wissels schakelen. Da's €6 per wissel (kostprijs van zo'n schakelmodule ca. €60 bij Modelbahnshop Lippe).
Je kunt ook voor een tussenoplossing kiezen: wel loconet schakelmodules, maar S88-n bezetmelders.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4541
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door spoor65 »

Heren,

even lezen op de site van Wim (Rosoft) geeft al antwoorden op de vraag loconet of xpressnet

ff een citaat vanaf de Rosoft site:

s88XPressNetLI ... Specificaties zijn vrij eenvoudig:

Werkt met XpressNet V3 ( dus MultiMAUS )
en alle andere X-Bus, XpressNet systemen.

Dus, Multimaus gebruikers, hebben een xpressnet systeem.

de Profiboss is een loconet systeem
zoals bv ook op de BNLS site te zien is :
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... _Profiboss

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door WimC »

Klopt, Profiboss is loconet, maar je kunt er wel S88 bezetmelders aanhangen. Daarvoor is een loconetmodule die het xpressnetsignaal naar loconet omzet. Een dergelijke module is bij Rosoft te koop, maar er is ook een Uhlenbrockmodule (63880).

Niettemin heb ik er voor gekozen om de loconet bezetmelders te nemen.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Trammetje »

Freddy, dank je wel. Had de site van Rosoft al gelezen maar snap er echt helemaal niets van, ben echt een leek op dit gebied.

Als ik het goed begrijp heb ik dan de volgende componenten nodig om met iTrain aan de slag te kunnen:
- Loconet interface
- S88LN
- S88SD16-N (4x)
- WDD (12x)

Ben ik nu nog wat vergeten?
In de startset zitten nog de LN box en de Loconetsupply. De Loconet supply is volgens mij bij mijn baan niet nodig, is niet zo heel groot en de LN Box begrijp ik niet waar die voor nodig is
Laatst gewijzigd door Trammetje op 25 aug 2012 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door martindomburg »

Trammetje schreef:Als ik straks blokken ga maken voor iTrain, dan zijn twee secties volgens mij voldoende.

dan komt een blok er dus als volgt uit te zien:

Afbeelding

Stel de blokken zijn 100cm dan kan ik dus gewoon om de 50cm de spoorstaaf doorslijpen waar de rode draad op aan gesloten zit.
Helemaal correct, maar het hoeft niet persee in het midden te zitten. Door de positionering kan het blok zo instellen dat de trein altijd in het midden stopt. 8-)


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door WimC »

Ik vind de site van Rosoft ook niet erg overzichtelijk en begrijpelijk voor een leek (wat ik zelf ook ben).

Xpressnet en S88 weet ik niet veel van. Van loconet wel het een en ander, omdat ik dat zelf ook gebruik. Dus als je daar meer over wil weten, kan ik misschien wel helpen.
Hoe is je duits? Want alle handleidingen van Uhlenbrock staan op hun website en in die handleidingen kun je veel vinden over de mogelijkheden van hun modules.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Trammetje »

Wim, mijn duits is niet zo geweldig. zijn decoders makkelijk uit te wisselen met de overige componenten van Rosoft?
Mijn voorkeur gaat ernaar uit om alles van Rosoft te gebruiken, hoor er goede verhalen over. Ik heb alleen nog niet door wat ik nou precies nodig heb.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door WimC »

Rosoft heb ik geen ervaring mee.

Zoals Freddy al zei, heeft de profi-boss een loconet-aansluiting.
Wil je S88 bezetmelders gebruiken, dan heb je deze module nodig: http://www.rosoft.info/s88LN.html
Of deze van Uhlenbrock: http://www.anw-modeltreinen.nl/uhlenbro ... h63880.htm

Wisseldecoders via Xpressnet heb ik geen verstand van.

Ikzelf gebruik loconet schakelmodules van Uhlenbrock. Deze: http://www.anw-modeltreinen.nl/uhlenbro ... h63410.htm (alleen heb ik ze bij Modellbahnshop Lippe gekocht, want daar zijn de €60).

Vrij eenvoudig te prorgrammeren via mijn Intellibox Basic. Ik vraag me af ze ook via een profiboss ingesteld kunnen worden. Zowel in de handleiding van de profiboss als de schakelmodule staat daar niets over in. Dan moet je de loconet programmeertool aanschaffen om de modules in te stellen. http://www.uhlenbrock.de/INTERN/Produkt ... Name=GAMMA


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door WimC »

Ow. De handleiding van Uhlenbrock staan ook in het engels op hun website: http://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/english/


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4541
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door spoor65 »

Voor wat betreft Rosoft

Uitstekende kwaliteit producten, uitmuntende service en ondersteuning.
Begrijp je iets niet, leg je probleem voor aan Wim, zeg hem er duidelijk bij dat je een komplete leek bent,
en hij zal je zeker helpen, wel duidelijk aangeven wat je niet snapt, zodat hij daar ook specifiek op in kan gaan.

en krijg je het echt niet aan het werk, verbaas je niet, als die dan voor je deur staat om het probleem op te lossen.

Kortom, mijn advies, Vragen omtrent wat je nodig bent en hoe het te gebruiken,
schroom niet om Wim een mail te sturen via zijn site (link staat in mijn onderschrift)

Ook via de andere linkjes aldaar kun je in contact met hem komen of met andere kenners.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door WimC »

En voor de duidelijkheid: Ferdy heeft het over Wim Ros, die ben ik niet ;)


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door WimC »

Sander,

Waarom heb je eigenlijk voor een Profi-boss gekozen als je met Xpressnet wilt werken? Een multimaus is dan een meer voor de hand liggende keuze naar mijn idee.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Gerda
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2011 12:49

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Gerda »

WimC,

Waar staat dat, dat Sander met XPressnet wil werken? Volgens mij is Sander het beste af als hij zijn vraag aan Wim Ros stelt. Dan weet ik zeker dat hij een juist antwoord krijgt zonder ruis.

Groetjes
Gerda


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Trammetje »

Ik hebinderdaad nog geen keuze gemaakt. Ik had een mobile station van minitrix. Omdat je die niet kan gebruiken voor iTrain heb ik een profiboss gekocht.

Ik heb de vraag eerst hier Estelle omdat ik nog iet weet wanneer ik tot kopen over ga. Vind het vervelend om Wim al allerlij vragen te stellen en niets te kopen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door shoven »

Trammetje schreef:
Ik heb de vraag eerst hier Estelle omdat ik nog iet weet wanneer ik tot kopen over ga. Vind het vervelend om Wim al allerlij vragen te stellen en niets te kopen.
Zit ie meestal niet mee hoor.

Om compleet te rijden heb je niet zoveel nodig. Het belangrijkste is (voor de Multimausers maar ook anderen) dat het spul DCC praat.

Wat heb je nodig:
- wisseldecoders, de WDD of de Lenz LS150 of Kuehn WD10 zijn goede keuzes, Servoswitch of OC32 voor servo gebruikers
- bezetmelders, bijv. Die van Rosoft. 2 bezetmeldpunten per blok over het algemeen
- evt. een verbindingskastje tussen centrale en baan. Voor de Multimaus volstaat een S88xpressnetLi, voor Loconet weet ik het niet
- evt. seindecoder, bijv. OC32, 16 seinen op 1 OC32
- trafo om wissels, decoders etc te voeden
- een centrale

Zoveel heb je niet nodig, je bent voor een te overzien bedrag klaar. Hiermee kun je met Koploper of iTrain o.i.d. rijden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door Trammetje »

Mijn beslissing is genomen.

Ik ga toch gelijk beginnen met rijden via Itrain. Zal binnen kort eens contact met Wim opnemen. Ik ga beginnen met een wissel decoder en bezetmelder voor het schaduwstation. Ook zo'n setje voor het gewone station en het trajectje er tussen.
Daarna langzaam verder uitbreiden.

Ik heb hier voor gekozen omdat ik er geen plezier aan beleef zelf de treintje aan te sturen. Vind het bouwen leuk en leuk om naar rijdende treintjes te kijken, niet om er zelf mee te "spelen".

Binnenkort is maar eens e.a. een meuk op marktplaats zetten om de financien rond te krijgen.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Keuze besturingssysteem.

Bericht door martindomburg »

Top man, veel succes met je nieuwe avontuur :D


Plaats reactie