Talstadt

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Talstadt

Bericht door Marcel »

Omdat ik met veel fantasie en ideeën maar zonder baanplan ben gaan bouwen kom ik mezelf toch weer tegen.
Ik had graag mijn baanplan en ideeën met jullie willen delen.
Op bepaalde punten loop ik vast dus toch maar weer geprobeerd om met Wintrack9 alsnog mijn baanplan te maken,maar tevergeefs,het wil niet lukken.
Het programma is te ingewikkeld en kost veel te veel tijd (wat ik niet heb) om alles door te krijgen dus laat ik het voor wat het is.
Ik zal dus nu moeten slopen en bouwen tegelijk om verder te komen met mijn baan.
Sorry,ik ben nu wat negatief maar dat komt omdat mijn baan al een paar jaar zo goed als stil ligt door omstandigheden en het feit dat ik niet verder kom omdat ik vastloop,echter zal ik daar nog meer geduld voor moeten opbrengen.
Ik heb er zelfs aan gedacht alles af te breken en opnieuw te beginnen maar dan kom ik helemaal nooit verder.
Dus dat word weer brainstormen en veel naar de foto's van jullie prachtige banen kijken om inspiratie op te doen.

Bij deze een wijze raad voor diegene die nog moet gaan bouwen,maak eerst een baanplan.
Laatst gewijzigd door Marcel op 15 sep 2012 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: geen baanplan

Bericht door WimC »

Als je moeite hebt met Wintrack, is het misschien een idee om je ideeën gewoon op papier te zetten.
Een (nederlands) alternatief voor Wintrack is Anyrail.

Enneh. Afbreken en opbouwen hoort erbij. Ik ben nu sinds anderhalf jaar weer met modelspoorbouwbnezig. In de jaren 80 en 90 ook een tijdlang en in de periode heb ik nooit een baan afgekregen. Altijd bedacht ik me als het een beetje af dreigde te komen weer iets dat anders moet.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

dani
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 aug 2012 12:21
Locatie: Aalst - OVL - Bananenrepubliek België

Re: geen baanplan

Bericht door dani »

Ik herken het gevoel, Marcel ! En zelfs met een baanplan kom je in de werkelijkheid soms toch nog dingen tegen waarvan je dan denkt "hmmmm... dat zag er beter uit op papier".

Je kan inderdaad AnyRail proberen, maar als je het eens makkelijk wil tekenen, en geheel GRATIS aan de slag wil, dan gebruik je misschien best SCARM. Dat heeft ook 3D mogelijkheden en hele boel rail bibliotheken.

http://www.scarm.info/index_en.html

Ik gebruik de 2 door elkaar, scarm als ik snel wat in 3D wil bekijken zoals een aanbouw deel of een helling, en AnyRail 4 voor mijn totale baanplan. (d.i. van mijn H0 baan die intussen al een flink stuk spoor behelst). Voor de N baan zal ik wslk ook scarm blijven gebruiken, maar daar is het een allegaartje van allerlei spoortjes en merken, dus dat wordt zelfs met scarm nog flink puzzelen.

Vooral blijven doorgaan, Marcel ! Niet opgeven en het komt in orde.

Succes met het ontwerp en de wederopbouw !
Dani


Als er een motor in zit, ben ik er fan van !!!
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: geen baanplan

Bericht door RonaldB »

Hoi Marcel,

Ik wil niet heel vervelend zijn, maar in je bericht zie ik al 2 feiten die eigenlik niet kunnen bij modelspoorbouw.
Ik heb geen tijd: Dat is iets wat er natuurlijk wel moet zijn, anders gaat nooit iets lukken.
En meer geduld hebben is geen overbodige luxe.
Ik voel wel met je mee, want zelf zit ik ook krap bij tijd en van echt hele lastige dingen houd ik ook niet zo van.
Ik wens je veel wijsheid.

Groeten, Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: geen baanplan

Bericht door Marcel »

Bedankt voor de ondersteuning,en nee opgeven zal ik zeker niet doen.
Als het niet wil hou ik me bezig met in/ombouw projecten,reparaties en schoonmaak van rollend materieel wat ik eigenlijk ook heel leuk vind om te doen.
De loks krijgen regelmatig hun beweging door ze te laten rijden op mijn testbaantje.
Mocht ik weer een stapje verder komen met de baan dan zorg ik wel voor een update met foto's.



alfred diesel VT 137
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 aug 2012 19:35

Re: geen baanplan

Bericht door alfred diesel VT 137 »

Beste Marcel,

Het beste is om een gewoon minitrix teken jabloon te kopen een aantal A4 papier formaten aan elkaar te plakken en tekennen.

Hiermee kan je redelijk op schaal nabootsen wat je in je hoofd hebt.


http://www.blog.seniorennet.be/treintje

gr. van alfred


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4542
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: geen baanplan

Bericht door spoor65 »

Alleen jammer dat je dan voor geen kant uitkomt met jouw ontwerp via een minitrix tekenplankje, als je toevallig met fleischmann, Arnold of peco rails werkt,
daar die geheel andere afmetingen gebruikt voor rail en wisselstukken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1261
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: geen baanplan

Bericht door WimC »

Fleischmann en Arnold hebben (of hadden iig) natuurlijk ook zo'n sjabloon. Zelfs als ze dat niet meer in het assortiment hebben, is het vast nog wel ergens te verkrijgen.

Groeten,
Wim


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: geen baanplan

Bericht door Lemland »

:idea: Als het Fleischmann is, dan heb ik wel eentje voor je liggen. Stuur dan een pb' tje en ik doe 'm op de post.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: geen baanplan

Bericht door Marcel »

Dank jullie,ik heb al jaren een Minitrix en een Fleischmann teken sjabloon liggen en gebruikt,maar ik gebruik veel flex rails voor hele flauwe bochten en die kun je dus niet tekenen met sjabloon,vandaar dat ik gewoon ben begonnen met rails leggen.
Intussen ben ik weer iets verder gekomen met Winrail, :D stukje voor stukje wil ik toch mijn baanplan daarmee maken,er gaat wel erg veel tijd in zitten maar eens zal het af zijn.
Dus nog een hoop geduld voor ik het kan posten.
Overigens heb ik dus nu ook een Fleischmann rail sjabloon over.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: geen baanplan

Bericht door Michiel »

Hoi Marcel,

een vraagje, vind je het erg om af te breken en te herbeginnen, of vind je het een uitdaging om er weer fris tegenaan te gaan?

Ik ieder geval kan je je specifiek probleem hier voorleggen. Waar loopt het fout? Wat past er niet? Ik denk dat als je hier je een schets van je baanplan plaatst met een paar maten, of een "luchtfoto" of zo, dat er wel gegadigden zijn om je plan in een ontwerppakket te duwen. Mogelijk dat je maar een klein deel moet aanpassen. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: geen baanplan

Bericht door Marcel »

Ik heb besloten om niet te gaan breken maar stap voor stap verder te gaan,betekend wel dat ik stiekum mijn onderbouw hier en daar wat moet verbreden om toch uit te komen zoals ik het hebben wil,laat mijn vrouw het maar niet horen hihihi.
Ik sta er weer wat positiever voor,dus aan de slag.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: geen baanplan

Bericht door Michiel »

Hahaaa, Marcel is terug! :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3923
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: geen baanplan

Bericht door Jeroen »

Duisburg-Beksheim is al mijn 2e project zonder noemenswaardig banpalen. Wel heb ik veel zitten schetsen, want om nou een wisselstraat uit je duim te gaan zitten zuigen. Ik wil altijd een zo realistisch mogelijk thema uitbeelden, en daar pak ik dan de meest karakteristieke zaken uit. Dus bijvoorbeeld: Ruhrgebiet wil ik uitbeelden, dan wil ik smerige stations hebben, een brug en wat opstelsporen. Die zaken moeten goed in het zicht liggen en Hoppa! Daar ga je dus mee aan de gang.

Naja, zo doe ik het altijd. Heb je wel kans dat je af en toe moet slopen......


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: geen baanplan

Bericht door Marcel »

Ik ben toch weer begonnen met Wintrack8 en tot nu toe gaat het redelijk,mijn baanplan begint al ergens op te lijken,alleen in 3D ziet het er niet uit,maar geeft niet het gaat om het sporen verloop.


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: geen baanplan

Bericht door dizkartes »

ben benieuwd.....


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: geen baanplan

Bericht door Marcel »

Ikzelf ook haha,nog even geduld.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4542
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: geen baanplan

Bericht door spoor65 »

Marcel,

ik herken jouw probleem, al die tekenprograma`s zijn leuk, maar in bepaalde opzichten ook knap lastig,
probeer de boel allemaal maar eens te krijgen zoals je in gedachten hebt.

Mijn eerste manier van ontwerpen, was altijd weer, waar wil ik de baan hebben liggen, hoe moeten zichtsporen liggen,
waar een berg enz: en dan bleek steevast dat ik een probleem had om een passend stationsontwerp voor mijn thema, passend in dat sporenweb te krijgen die ik al had getekend.

ben sinds ik met mijn laatste project bezig ben om uit te denken, andersom gaan beginnen
(waar ik nu al helemaal blij mee ben overigens, gezien de verhuisplannen die er liggen)

Ik heb nu nog geen meter paradespoor ergens in gedachten, ik ben nu eerst bezig om stations te ontwerpen,
op tig verschillende manieren, net zolang tot het mij een beetje aanstaat.
Om eerlijk te zijn, ik teken deze geeneens meer op de pc, maar domweg ouderwets op papier,
dat gaat toch een stuk sneller dan telkens weer een stukkie rail ophalen uit de biblio van het tekenprogramma.

pas als ik denk, dit zou iets kunnen zijn/worden kwa ontwerp, ga ik het eens in anyrail zetten, en zelfs dan valt het meeste weer af. zodra ik er meer vertrouwen in heb sla ik de ontwerpen op, (binnenkort eens hier plaatsten voor de nodige opbouwende commentaren)

Als straks die stations e.d klaar zijn, dan ga ik wel kijken hoe ik ze aan elkaar kan knuppen met de nodige baanstukken, zodat er ergens een baanplan zal ontstaan.

mvg

Freddy.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: geen baanplan

Bericht door Marcel »

Ja,zo kan het ook.
Maar ik ben (te) veel eisend,vandaar dat ik moeite heb om alles in te passen.
De aanleg van sporen is als volgt:
Dubbelsporige hoofdbaan met 4 sporig station met overkapping
Enkelsporige lokaalbaan
Tandradbaan
Industiespoor met draaischijf en locloods en goederen opslag.

In het dal komt een stadje (Talstadt),achter het stadje komt een zand/kolen stort/overslag.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: geen baanplan

Bericht door Marcel »

Mijn baanplan is bijna af.


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: geen baanplan

Bericht door dizkartes »

Het wonder is geschied :)


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: geen baanplan

Bericht door Marcel »

Ja bijna zei ik.


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: geen baanplan

Bericht door dizkartes »

klein wondertje????? :D


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: geen baanplan

Bericht door Marcel »

Alleen hoe krijg ik nu het baanplan vanuit Wintrack in een forum bericht???


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: geen baanplan

Bericht door martinb »

exporteren als jpg o.i.d. en dan als plaatje erin zetten.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie