ook beginnersproblemen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
chriskarel

ook beginnersproblemen

Bericht door chriskarel »

Hallo allemaal,

Om meer te weten te komen over onze digitale N-spoorbaan ben ik gaan zoeken of er een forum is. We zijn blij dat we die gevonden hebben want het valt nog niet mee om onze startset van Fleissmann te laten rijden. Wij hebben een BR141 loc met een passagierstrein en een multimauss. De rails leggen was geen punt, het aansluiten ook niet. Maar dat de trein rijklaar is, nee, hij doet het niet.
We hebben laten nameten hoe de stroominstelling is en die is in orde, gelukkig.
Maar ik kom niet in bepaalde menu's en ik heb een nederlandstalige handleiding kunnen downloaden. Die heb ik op de e-reader gezet en ik gebruik deze in combi met de papieren handleiding. Ondanks dat lukt het niet.
Maar ik blijf het een uitdaging om onze trein samen met mijn man aan het rijden te krijgen. We maken vast beginnersfouten. Heeft er iemand tips voor ons? We gaan aanstaande zaterdag terug naar de winkel, want ook de winkelier wil ons graag vooruit helpen.
Maar we willen ook van jullie leren dus wie heeft er tips.
Is het trouwens waar dat een startset daadwerkelijk klaar is om direct te rijden of is dat te gemakkelijk beweerd?

We horen graag van jullie, alvast bedankt en nog een fijne zondag.

Groetjes,
Chriskarel

martinb

Re: ook beginnersproblemen

Bericht door martinb »

Het ding zou echt direct moeten rijden n.a.w. op adres 3 (?) verder zou je niets hoeven te doen.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
chriskarel

Hallo Martin,

Bedankt voor je antwoord. Wij snappen het echt niet dat die trein niet rijdt. De BR141 zit in de multimauss ingeprogrammeerd, de multimauss aansluiten en het master en slave gebeuren zijn ook geen probleem. Maar hij gaat niet voor of achteruit.
Ook de winkelier snapt het niet. Mijn man heeft op advies van de winkelier de wielen schoongemaakt want er kon iets vol olie zitten. Maar ook dat hielp niet.
Omdat de eerste trein nog niet wil rijden, hebben we de andere trein (ICE) nog maar even niet ingeprogrammeerd.
Wat de stroom betreft schijnt er niks aan de hand te zijn.
Weet jij nog iets wat er mis zou kunnen zijn?
We hebben ook al zitten denken dat de booster van onze startset kapot is. Ken jij die startset trouwens ook. Het is de 931282 van Fleissmann in combinatie met de Multimauss.
Heb je hier ervaring mee?

Groeten,
Chriskarel

martinb

Bericht door martinb »

Zet die ICE gerust op het spoor en probeer het maar. N.a.w. ook adres 3. (Of heeft je winkel hem al netjes aan ander adres gegeven?) Als dat wel werkt is die andere lok dus niet fris en kan retour naar de winkel. Als die het ook niet doet zal het de digi set zijn, maar is een afstands gok natuurlijk.

Groet,
Martin

Onderwerp starter
chriskarel

Hallo Martin,
Bedankt voor je antwoord. Of de winkel de loc van onze startset een ander adres gegeven heeft heb ik nog niet kunnen ontdekken omdat ik niet in bepaalde menu's kon. We hebben hem nu dus terug in de doos gedaan en aanstaande zaterdag gaan we terug naar de winkel. Onze winkelier zei al: als hij het niet doet krijg je een nieuwe. Maar hij kon natuurlijk op afstand ook niet zien waar het probleem zat.
Maar ik ben er gisteren nog mee bezig geweest en kwam toen bij dit forum uit. Ik denk ja, wij staan nog aan het begin en alles moet geleerd worden dus waarom niet bij een forum kijken en informeren.
En ik vind het erg nuttig.
Maar wij verwachten dus dat er iets aan het digitaal gebeuren ligt want we krijgen niks voor elkaar tot nu toe.
Nou ja, ik blijf het forum volgen want nuttig is het zeker.
Hoe lang ben jij al met treinen bezig? Had je in het begin ook opstartproblemen?
Daar zijn we wel benieuwd naar. Nogmaals bedankt.

Groeten,
Chriskarel

martinb

Bericht door martinb »

Oh, wees gerust... beginners problemen hebben we allemaal wel gehad. :evil: Hoort erbij maar gelukkig vergeet je die heel snel als de boel rijdt... echt een super hobby. Hoeft niet zoveel te kosten als je geduld hebt en zelf wat rommelt met spullen die je toch al thuis hebt.

Even een hart onder je riem steken: één beginners ding heb je GOED gedaan. Gekocht bij een handelaar die je lok zo wilt omruilen als die niet goed is. Ja, de winkel zal niet de goedkoopste zijn maar een stukje service is (helemaal in het begin) best wel handig. Dus: goed bezig!

Hoelang ik al bezig ben? Geen idee eigenlijk, in mijn jeugd natuurlijk een trein gehad, toen alles verkocht met een domme kop :oops: en nu een jaartje of 20 weer aan het rommelen. Soms ligt het rustig een paar maanden stil, en de volgende keer is het bouwen als een wilde. Och, het is een hobby. :D Op www.NProject.org vindt je mijn gerommel in de marge met treinen. :D

Groet,
Martin

Onderwerp starter
chriskarel

Hoi Martin,

Leuk om je berichten steeds te lezen. Ik heb niks aan de instellingen die in de multimauss staan veranderd. Ik heb de handleiding zondag grondig doorgenomen maar het lukt me gewoon echt niet.
Het adres is goed maar Chris dacht dat onze ICE ook op adress 3 stond. Ik zei dat kan niet want die staat er nog niet in.
Want die winkelier wist niet dat wij die startset met die groene en blauwe wagons zouden kopen (passagierstrein). Dus er zit maar 1 trein in. Zaterdag gaan we terug naar de winkel. Ik moet doordeweek werken maar goed, zaterdag wordt er naar een goede oplossing gezocht en ik twijfel er niet aan dat het goed gaat komen.
De winkelier (Märklin Center) zei dat als hij hem niet aan het rijden krijgt dat we dan een nieuwe startset meekrijgen. Hij doet totaal niet moeilijk omdat hij vindt dat die trein gewoon moet kunnen rijden.
Nou ja, dat is alleen maar top, die in Rosmalen heeft ons niet eens laten weten dat die ene startset met ICE niet niet eens meer leverbaar is.
Waar we onze startset gekocht hebben, die man mailde ons zelfs op zondag terug. Dus ik bedoel maar, er zit echt wel verschil in winkelier.
Deze winkelier heeft een winkel in Den Bosch en Roermond.
En je wordt erg gastvrij ontvangen want ze bieden je zelfs koffie en thee aan. Het is erg leuk om er heen te gaan.
Dus we kijken nu al uit naar ons uitstapje van zaterdag.
Ik houd je op de hoogte.

Groeten en een fijne avond,
Chriskarel

Onderwerp starter
chriskarel

Hoi Martin,

Bij deze wil ik je nog even op de hoogte brengen over de problemen met onze spoorbaan. Wij zijn gisteren naar Märklin Center in Roermond geweest en dat is maar goed ook want de problemen hadden wij zelf niet op kunnen lossen.
Allereerst waren de klemmetjes niet goed die je aan de rail moet klemmen waar de bedrading voor de stroomgeleiding aan moet. Daarna bleek dat onze loc ook kapot was omdat hij een flinke kortsluiting maakte. De winkelier kon dit niet oplossen maar heeft dit wel proberen te herstellen waar we bij waren. Maar hij gaf een nieuwe loc mee en stuurt de kapotte loc terug naar Fleissmann.
Vervolgens heeft hij ook onze ICE trein in de multimauss geprogrammeerd.
Maar gisteravond zag mijn man dat er uit een wagon een klein schroefje is gevallen (gelukkig thuis) en dat krijgt hij er niet ingedraaid. Maar ik heb de winkelier een mail gestuurd en wacht dat af.
Echt veel beginnersproblemen maar de winkelier is heel geduldig en behulpzaam en we werden zo netjes ontvangen met thee.
Ach ja, als alles dadelijk loopt dan is het prima. De loc en de wagons die goed zijn rijden heel goed dus leuk is het wel. Maar onze baan is wat klein voor 2 treinen. Maar we moeten het banenplan nog maken met Wintrack.
We vinden het allebei een leuke hobby.

Ik kon jouw spoorbaan niet vinden. Ben er wel benieuwd naar.
Nog een fijne zondag.

Groeten, Chriskarel

martinb

Bericht door martinb »

OK, mooi dat je in ieder geval kunt rijden en toch goed dat het niet een aansluitfout was maar stuk hardware wat niet goed was. Je hebt het zelf dus goed gedaan.

Mijn eigen gerommel vindt je op http://www.nproject.org/nl/de-nbaan/het ... nplan.html en voor de rest onder alle knopjes die je daar ziet. Laatste stand van zaken vindt je op http://www.nproject.org/nl/de-nbaan/voo ... -2012.html en de laatste foto op http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... onden.html

Helaas door ziekte staat het nu al een poosje stil :cry: maar hopelijk komt daar weer verandering in. :D

Groet,
Martin

Onderwerp starter
chriskarel

Hoi Martin,

Het is me nu wel gelukt om je N-spoor te bekijken. Erg mooi. Wel jammer dat het door ziekte nu even stilstaat.
Ik hoop dat je gauw weer fit genoeg bent om verder te gaan. Ik wens je in ieder geval veel sterkte en beterschap toe.

Ik zal het ook aan mijn man laten zien, die doet nog inspiratie op. Maar het is de bedoeling dat we de baan samen gaan maken.
Nog een fijne zondag.

Groeten,
Chriskarel

Onderwerp starter
chriskarel

Hoi Martin,
Mijn man heeft je spoorbaan ook bekeken en hij vindt het schitterend. Wij vragen ons af waar je die achtergrond cd's kunt kopen. Kan dat ook met een eigengemaakte foto? En is dat ook bij een copyshop te laten printen? Daar zijn we beiden heel benieuwd naar als beginners.
Compliment voor je spoorbaan, wij vonden het inspirerend.

Groeten,
Chriskarel

:)

martinb

Bericht door martinb »

De achtergrond CD's liggen in de aanbieding bij Wentink voor 3.50 euro per stuk. :D Bestellen via de shop of even bellen. 055 5212270 Eigen foto's eraan toe voegen kan natuurlijk altijd, want op die cd's staat eigenlijk niets anders dan een hele verzameling met losse huisjes, boompjes e.d. Zo is het ook leuk om zelf de eigen woning erin te zetten o.i.d. :D

Ze hebben NL, Duitse en Zwitserse achtergrond cd's. Afdrukken heb ik laten doen door een medehobbyist ( http://www.star-copy.nl/ ). Voordeel daarvan is dat hij direct kan meedenken met vraagstukken als glanzend, mat wel of niet gelamineerd e.d. wat precies bij je modelbaan past.

Meer info had je natuurlijk al gezien op: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... onden.html neem ik aan.

Ja, kost wat tijd, kost wat geld maar is wel mega mooi en je doet er jaaaaaaren mee.

Groet,
Martin

Onderwerp starter
chriskarel

Hoi Martin,

Dank je wel hoor, we leren steeds meer bij. Erg fijn die duidelijke antwoorden, zo kunnen we daar ook echt wat mee doen.
Wij willen een fantasie landschap. We hebben al een aantal huisjes en een station maar erg veel zijn dat er nog niet.
Maar met onze tafel kunnen we een aardig diorama maken.
Ja, een hobby moet groeien dus wij kunnen nog jááááren vooruit.

Groeten,
Chriskarel :)

Plaats reactie