Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.

Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Binnenverlichting is mooi maar door het geknipper zie ik er vanaf
5
7%
Binnenverlichting is mooi en dat geknipper neem ik voor lief
10
13%
binnenverlichting graag, zolang het niet knippert
54
72%
Binnenverlichting hoeft van mij niet
6
8%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2298
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door martinb »

Wat doen jullie met de binnenverlichting in je rijtuigen? De reden is simpel... ik vindt het echt HEEL mooi, maar dat geknipper haalt de lol er direct vanaf.... dus dan maar geen binnenverlichting.

Maar wat doen jullie?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Zolderspoor
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Zolderspoor »

Geen binnenverlichting, want in het geval van wel valt onmiddellijk op hoe noodlijdend onze modelspoorbedrijven zijn: er zit niemand in.
En bij daglicht valt verlichting toch nauwelijks op.


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Wim »

Die verlichting is mooi om te zien,
als het dan werkt zonder knippereffecten is dat mooi.

Als het teveel verstoring geeft kun je dat toch afschakelen, uit doen?

Met een analoge baan is het afwachten het knippert dan vaker dan een digitale baan! Toch?

Gr Wim.


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Lemland »

Zolderspoor schreef:Geen binnenverlichting, want in het geval van wel valt onmiddellijk op hoe noodlijdend onze modelspoorbedrijven zijn: er zit niemand in.
Da's makkelijk te voorkomen: mensjes erin plakken. Kap moet er toch af en voor een paar euro heb je 100 reizigers in een zakje (hoeft namelijk niet heel gedetaileerd te zijn).

Bart


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2942
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Maurits71 »

mm, leuke discussie. Ik heb sinds vorige week 4 rijtuigen met binnenverlichting en direct van het begin irriteerde ik me aan het geknipper en misschien nog wel meer aan het feit dat deze 4 rijtuigen zo zwaar lopen.

ik loop dus maar dat is gebasseerd op mijn ervaring met deze 4 met de gedachte om de binnenverlichting te verwijderen en lekker zonder te doen.

aan de andere kant, als het niet knippert is het wel heeeeel mooi.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

iwp
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 dec 2010 16:51
Locatie: Tiel

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door iwp »

Wij hebben in alle 6 personenrijtuigen verlichting (3 af-fabriek, 3 laten inzetten achteraf) en rijden praktisch zonder geknipper (Kato Unitrack rails), wel regelmatig de boel schoonmaken. Zittende figuurtjes liggen klaar om erin gezet te worden.
N.B.: in werkelijkheid brandt er toch altijd licht, ook overdag, in onze echte treinen .... .

Groet,
Sebastiaan en Ivo.



Rick
Berichten: 1701
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Rick »

Geen binnenverlichting, want dan moet je er ook reizigers inzetten en al je materieel er van voorzien, het is geen gezicht als een deel van de rijtuigen het wel heeft en de rest niet. er rijden hier twee TEE stellen rond met binnenverlichting, maar dat is alleen omdat die zo geleverd worden.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Michiel »

Binnenverlichting in een sleep van realistsiche lengte (6-8 rijtuigen) is technisch wel een uitdaging.

Methode 1: je voorziet stroomopname individueel in elke wagon. Alle wielen hebben slepers, waardoor een trein zoveel waarstand heeft dat een gemiddelde loc de sleep nog amper vooruit getrokken grijkt, laat staan een helling op, en het geknipper blijft.

Methode 2: je voorziet de volledige sleep en loc van koppelingen met electrische doorvoer. Dat is een enorm karwei, de rijruigen bewegen stroef ten opzicht van elkaar door de draadjes, kans op ontsporing is groot en het is vrij kostelijk, automatisch op afstand ontkoppelen gaat niet meer. en dan moet men kiezen, owel uitschakelbaar per locdecoder, maar met knipper, ofwel constant brandend (ook op opstelsporen) maar wel continue zonder knipper.

Om het goed te krijgen is het niet evident. Je moet een systeem bedenken dat alle voordelen verzamelt, en alle nadelen uitsluit. Een dergelijk systeem is niet te koop, en moet zelf ontwikkeld en gebouwd worden. En dan blijkt dat de lijst van voor- en nadelen voor iedereen weer anders.

Ik heb mijn plan voor de ideale interieurverlichting al uitgedacht en op papier gezet. Ik heb het nog niet gebouwd, want heb nog geen baan om op te rijden.
Laatst gewijzigd door Michiel op 04 sep 2012 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6105
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door shoven »

Ik heb een paar oude Flm rijtuigen met verlichting, daar word je horendol van het geknipper. Ik heb ook een Minitrix rijtuig met binnenverlichting en die brandt super steady. De 2 Flirts die ik heb hebben het af fabriek erin zitten en ook daar branden zonder knipperen. Het voegt echt wel wat toe vind ik. Er ligt ook al een zakje met zittende reizigers klaar. Wat mij betreft: doen, maar dan wel goed!
Ik mis dus een optie in de poll. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5350
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mijn persoonlijke mening zal niemand verbazen/al wel bekend zijn. Ik heb niks met electrisch dus aan binnenverlichting doe ik ook niet, ook niet toen ik nog wel reed. Met de manier waarop ik treinen, bussen, trams en metro's zelfbouw is binnen verlichting ook niet mogelijk. Alleen heel af en toe heb ik op een diorama iets van binnen verlichting in een ondergronds station of in een werkplaats omdat wat er in staat zichtbaar moet zijn, maar dit is ook echt een uitzondering.

Los van wat ik zelf doe vind ik het wel mooi als bij een goede modelbaan alles van binnen verlichting is voorzien. Met alles bedoel ik dan ook alles, niet alleen treinen en huisjes maar ook bussen en alle andere dingen waar je in het echt verlichting in ziet.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Michiel »

Inderdaad, zoals Steven als zegt, er ontbreekt een optie in de poll: "binnenverlichting graag, zolang het niet knippert"


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1284
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door CC72000 »

draadloze stroom of zonnepaneeltjes op het dak. Dynamo op de assen welke een batterijtje oplaadt.
Nee, alleen af fabriek in treinstellen werkt bij mij het beste. Dus einde dag maar een X73500 of Kitteldampf of het TEE stel van Roco, dan is het nog leuk.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2298
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door martinb »

Done: binnenverlichting graag, zolang het niet knippert


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Paul B »

ik ben voor binnenverlichting die niet knippert ;) en die de sleep niet te zwaar maakt.


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door dizkartes »

Zelfs het knipperen kan iets hebben, mooier is als het niet knippert, maar ook in de werkelijkheid knippert het soms


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martinb
Berichten: 2298
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door martinb »

Dan is en blijft het dus klaarblijkelijk de vraag hoe je het knipperen kunt voorkomen toch? Wat ik zo lees willen veel het wel, maar niet met geknipper.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door dizkartes »

lanmpje met batterij in het rijtuigje?


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

j-eroen
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 mar 2012 11:41

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door j-eroen »

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat warrneer er een bepaalde condensator word gebruikt, en dus verborgen zit in het rijtuig, het knipperen zo goed als over was. De condensator word door de slepers opgeladen en geeft daardoor steeds stroom af. Geen idee of dit waar is, of welke condensator hiervoor nodig zou zijn.


groeten,
Jeroen
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 989
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Marcel »

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat warrneer er een bepaalde condensator word gebruikt, en dus verborgen zit in het rijtuig, het knipperen zo goed als over was. De condensator word door de slepers opgeladen en geeft daardoor steeds stroom af. Geen idee of dit waar is, of welke condensator hiervoor nodig zou zijn.
Ja,dat klopt en is ergens in èèn van de draadjes te vinden.
Het nadeel is echter dat deze condensators vrij groot zijn voor N-spoor en niet in elke wagon zullen passen mits je het èèn en ander aanpast.
Zelf ga ik zeker wel binnenverlichting inbouwen met of zonder condens.,dan neem ik het knipperen wel voor lief.
In het donker is het een prachtig gezicht om verlichte treinen te zien,zowel rijdend als stilstaand incl. passagiers.
Alle wagons zullen overigens ook worden voorzien van kortkoppelingen en stalen assen als die er nog niet onder zitten,en nee niet allemaal tegelijk maar stapsgewijs,maar dit is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Een ander doet dit niet maar die heeft misschien een veel mooier gemaakte scenery dan ik,en zo heeft iedere baan z'n eigen opvallende kenmerken.



FidOo
Berichten: 5945
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door FidOo »

Dat knipperen (mits niet continue) neem ik voor lief, wat mij bezwaarlijker is, is dat als je rijtuigen niet koppelt je onder elke wagon stroomafnemers moet plaatsen wat dan veel weerstand opleverd.

Het mooiste is om bv om met een stam van bv 6 rijtuigen er 2 of 3 van stroomafname te voorzien die dan de gehele trein voedt.

Dr zijn een aantal nadelen...
1 permanent aan elkaar verbinden is niet praktisch. De wagons moeten ook weer opgeborgen kunnen worden.
2 stekkers zijn groot en lelijk..
3 draden er tussen kunnen voor zorgen dat het scharnieren van wagons onderling zwaarder wordt. Grote kans dat wagons elkaar er uit drukken.

Toch denk ik aan deze laatste optie!

Ook voor bv mijn kato vt06 treinstel 3 delig om deze met 6 polige stekkers door te verbinden en zo maar 1 decoder nodig te hebben voor het hele.treinstel inc front/sluit/binnen verlichting. En stroomafname over het gehele treinstel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5350
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door neudalhausenstadbahn »

dizkartes schreef:lanmpje met batterij in het rijtuigje?
Zo deed ik dat toen ik nog 0e had ook altijd al zou ik dat nu niet meer doen, die batterijen waren lastig onzichtbaar weg te werken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Detlev »

Mag ik een tussenoplossing voorstellen? Gebruik 2 of 3 knoopcelbatterijen als condensator. En dan liefst het oplaadbare soort zoals je ook in hoortoestellen stopt.

Die dingen zijn klein genoeg, leveren een constante spanning en worden opgeladen op de momenten dat de wielen wel contact hebben. Kun je ook de stroomafnemers wat dunner/minder stroef maken, want als ze het ff niet doen maakt dat niet uit.
Je zou er zelfs over kunnen denken een speciaal oplaadpunt tussen twee perrons te maken, met contacten die dan alleen opladen. Dan heb je tijdens het rijden helemaal geen wrijving. En het geeft nog extra leuk rangeerwerk. Maak er iets van een wasstraat van en je kunt de wagens met reden één voor één aan de lader hangen :D


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 916
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Frank_N »

Fabriek af werkt rijtuigverlichting hier nog het best.
Eigenlijk vind ik gewone gloeilampjes (mits op te lage spanning) er nog het mooiste resultaat geven, ondanks het geknipper!

Zelf heb ik de Rivarossi CIWL stam voorzien van led verlichting, in de vorm van ledstrips.
6 gele leds per rijtuig met een c'tje van 220 uF (want die pasten precies op de WC!) plus (smd) brugcel. Het knippert soms langzaam, maar dat ervaar ik niet als storend. In tijdperk 3 waren gaslantaarns immers gewoon. De rijtuigen hoeven immers geen licht te geven, het gaat erom dat je in het donker de verlichting ziet.

In andere wagentjes (2 assers en ook tp 3) maakte ik 24 V telefoonlampjes, met (als het paste) een brugcel. Resultaat: zeer fraai!

Probleem is de sleepcontacten.
Ik experimenteerde met messing asbussen welke wel een beter contact gaven, maar niet minder rolweerstand. Hoewel dat wel de verwachting was.

Het beste is eigenlijk een goldcap, of batterijtje in de wagentjes. Punt is dat die dingen veel plaats innemen.
Veel meer als je Preisertjes!
Gaat erom wat je wat dat betreft als storend ervaart.....


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door Overdijk »

Dus die aspotjes zijn ook niet "de"oplossing. Ik had eraan gedacht dat wellicht te gaan gebruiken.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Binnenverlichting in rijtuigen wel of niet

Bericht door evo »

Detlev schreef:Mag ik een tussenoplossing voorstellen? Gebruik 2 of 3 knoopcelbatterijen als condensator. ... Die dingen zijn klein genoeg, leveren een constante spanning en worden opgeladen op de momenten dat de wielen wel contact hebben.
...
Dit is op zich geen slecht idee, maar er komt wel wat (laad)electronica bij kijken. Je kunt niet zomaar een accu aan de brugcel hangen!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie