Sankt Wendel
Sankt Wendel
Afgelopen week hebben we in huis het een en ander verbouwt. Zo ook wat in mijn kamer waardoor ik de baan heb moeten afbreken. Omdat mijn moeder blij was dat mijn kamer 3x zo groot was, heb ik naar een ander idee gezocht. Ik ben toen uit gekomen op een site waar een plan op stond wat mij zeer aansprak. Ik heb de bijbehorende tekst gelezen en daaruit bleek dat het idee voor N op een afmeting van 180x80cm te realiseren was.
Grote foto
Nu ben ik dit gaan uitmeten met wissels en mijn treinen. Uiteindelijk ben ik op een afmeting gekomen van 200x80cm. Mijn vader zei dat ik het opklapbaar moest maken, maar dan kan ik er niet veel hoogte in bouwen. Toen zijn we op het idee gekomen om als onderbouw een kast te maken waarin onder andere het Dinamo systeem zit. Ook komt er een werkblad in die ik uit kan klappen om te gebruiken tijdens het bouwen. Aan een kant komt een kast van 1 meter waarin ik mijn treinen kwijt kan en scenery. Naast de kast komt een kleine open ruimte waar ik wat grotere dingen zoals gereedschap kwijt kan. Daarnaast dan de uitschuifbare werkblad met daaronder het systeem. De bovenbouw zou los van de kast gebouwd worden zodat ik er eventueel nog mee naar beurzen oid kan gaan.
Mijn idee voor deze baan is een toeristisch dorpje met veel oude huizen en gebouwen. Ik gebruik daarom dan ook veel vakwerkhuisjes om het dorp aan te kleden. De spoorlijn verbind al sinds 1950 Sankt Wendel met de buitenwereld. Vroeger was het dorpje een eindstation voor stoomtreinen uit beide richtingen. De spoorlijn werd zoveel gebruikt, dat is besloten om de spoorlijn te moderniseren in 2000. Echter zijn wel alle oude elementen rondom het station behouden. De gebouwen zijn weer helemaal opgeknapt in originele staat. Tegenwoordig rijden er treinen elke 15 minuten in beide richtingen. Voor de een een eindpunt, voor de ander een halte.
Ik heb hier alvast een foto van de werkzaamheden die de afgelopen dagen hebben plaats gevonden. Samen met mijn vader zijn de de kast aan het maken. De kast is geplaatst op wieltjes, zodat ik hem makkelijk kan wegrijden als ik ergens bij moet.
Als ik er niet mee bezig ben, word de baan in de hoek achter mijn bed geschoven, zodat er minder overlast is in mijn kamer. Zodra de kast af is, ga ik beginnen met de daadwerkelijke baan.
Groetjes,
Matthew
Grote foto
Nu ben ik dit gaan uitmeten met wissels en mijn treinen. Uiteindelijk ben ik op een afmeting gekomen van 200x80cm. Mijn vader zei dat ik het opklapbaar moest maken, maar dan kan ik er niet veel hoogte in bouwen. Toen zijn we op het idee gekomen om als onderbouw een kast te maken waarin onder andere het Dinamo systeem zit. Ook komt er een werkblad in die ik uit kan klappen om te gebruiken tijdens het bouwen. Aan een kant komt een kast van 1 meter waarin ik mijn treinen kwijt kan en scenery. Naast de kast komt een kleine open ruimte waar ik wat grotere dingen zoals gereedschap kwijt kan. Daarnaast dan de uitschuifbare werkblad met daaronder het systeem. De bovenbouw zou los van de kast gebouwd worden zodat ik er eventueel nog mee naar beurzen oid kan gaan.
Mijn idee voor deze baan is een toeristisch dorpje met veel oude huizen en gebouwen. Ik gebruik daarom dan ook veel vakwerkhuisjes om het dorp aan te kleden. De spoorlijn verbind al sinds 1950 Sankt Wendel met de buitenwereld. Vroeger was het dorpje een eindstation voor stoomtreinen uit beide richtingen. De spoorlijn werd zoveel gebruikt, dat is besloten om de spoorlijn te moderniseren in 2000. Echter zijn wel alle oude elementen rondom het station behouden. De gebouwen zijn weer helemaal opgeknapt in originele staat. Tegenwoordig rijden er treinen elke 15 minuten in beide richtingen. Voor de een een eindpunt, voor de ander een halte.
Ik heb hier alvast een foto van de werkzaamheden die de afgelopen dagen hebben plaats gevonden. Samen met mijn vader zijn de de kast aan het maken. De kast is geplaatst op wieltjes, zodat ik hem makkelijk kan wegrijden als ik ergens bij moet.
Als ik er niet mee bezig ben, word de baan in de hoek achter mijn bed geschoven, zodat er minder overlast is in mijn kamer. Zodra de kast af is, ga ik beginnen met de daadwerkelijke baan.
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Re: Sankt Wendel
Vandaag weer lekker bezig geweest. Tussendoor even Formule 1 kijken, en nu weer verder. Werkblad is gemonteerd. Alleen nog even iets van een knopje eraan maken om hem makkelijk uit te schuiven. De deuren voor de kast zijn ook gezaagd, en die gaan zo geplaatst worden.
Groetjes,
Matthew
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 02 sep 2008 11:46
Re: Sankt Wendel
Dat ziet er al leuk uit! Dat kan mooi worden!!!
Groetjes Bert
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Wassenbergbahn dieseltractie in N
--Selectrix2000--
Woonplaats: Sittard
Re: Sankt Wendel
Vandaag heb ik het raamwerk gemaakt voor het schaduwstation. Morgen word het raamwerk vast gemaakt, het is nu nog 1 losse puzzel. Ook komt er morgen het schaduwtracee op, en als er tijd overblijft, de eerste railsen leggen. Morgen worden ook de deuren van de kast gemonteerd, en kan de Dinamo kast intreden.
Morgen meer,
Matthew
Morgen meer,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Re: Sankt Wendel
De tracee's liggen van het schaduwstation. Eerst moeten deze goed worden aangesloten, voordat de boven bouw erop komt. Tijd om de dremel ten hande te nemen.
Groetjes,
Matthew
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
-
- Berichten: 1111
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Sankt Wendel
Beste Matthew,
Mooie constructie, hoor, ziet er stevig uit.
Ben benieuwd naar je vorderingen.
Groet,
Arjan
Mooie constructie, hoor, ziet er stevig uit.
Ben benieuwd naar je vorderingen.
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Re: Sankt Wendel
Vandaag weer het een en ander gedaan. Zo ligt nu bijna het hele schaduwstation. de eerste wisselstraat ligt, en de eerste draadjes hangen onder de baan.
De rails ligt nu in de lijm, en morgen avond hoop ik het schaduwstation af te hebben, en kan gaan beginnen aan het solderen van de draden tussen de rails en de Dinamo kast.
Groetjes,
Matthew
De rails ligt nu in de lijm, en morgen avond hoop ik het schaduwstation af te hebben, en kan gaan beginnen aan het solderen van de draden tussen de rails en de Dinamo kast.
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Re: Sankt Wendel
Vandaag is de rest van de rails in het schaduwstation gelegd. De wisselstraten zijn ook gelegd, en wisselmotoren geplaatst. Nu het laatste stukje nog inlijmen, en dan morgen de Dinamokast plaatsen en draadjes solderen.
Groetjes,
Matthew
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Sankt Wendel
Ziet er erg verzorgd uit Matthew!
Ik zie dat je ook dun triplex gebruikt om het spoor op te leggen. Ik denk dat je er bij het rijden achter gaat komen dat dit erg lawaaierig is. Als je dit wilt oplossen/voorkomen, moet je de platen verstijven, bv door er piepschuim onder te lijmen of door er een T profiel van de maken (lijm hiervoor een verticaal strookje triplex onder de plaat, bij voorkeur eentje onder elk spoor, maar evt kan 1 grotere voor alle sporen samen ook werken).
Ik zie dat je ook dun triplex gebruikt om het spoor op te leggen. Ik denk dat je er bij het rijden achter gaat komen dat dit erg lawaaierig is. Als je dit wilt oplossen/voorkomen, moet je de platen verstijven, bv door er piepschuim onder te lijmen of door er een T profiel van de maken (lijm hiervoor een verticaal strookje triplex onder de plaat, bij voorkeur eentje onder elk spoor, maar evt kan 1 grotere voor alle sporen samen ook werken).
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Sankt Wendel
Afgelopen dagen niet veel gedaan. Vandaag heb ik een 3 tal treinen laten rijden, om de boel te testen, kijken of alles correct is aangesloten, wel zo handig voordat ik de bovenbouw ga bouwen. Het bewijs:http://youtu.be/2bU7Kj_3Ui0
Groetjes,
Matthew
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Re: Sankt Wendel
Afgelopen dagen ben ik weer lekker bezig geweest met de verdere bouw.
2 weken geleden ben ik begonnen met de verhoging maken tot het 0 nivo. In het midden een vast geraamte, en aan de zijkanten om 45 cm een blok. Daarop heb ik nog een platter raamwerk gelegd, zodat ik voor de bovenbouw wat steunpunten heb gemaakt.
Zaterdag na Houten ben ik verder gegaan en heb ik de platen afgetekend voor de bovenbouw. Deze heb ik gister uit gezaagd, en geplaatst. Dat geeft het volgende beeld:
Gister avond en vandaag heb ik alle sporen gelegd. Toch enkele aanpassingen gedaan aan het ontwerp. Zo was er bij het inkomen van het station aan de rechterkant een kruising op het goederen spoor waar je naar een lokloods zou gaan. Omdat het blok voor de goederen treinen dan zo klein werd, heb ik dit eruit gehaald.
Zo ziet het railplan er nu uit
Om te zien hoe het zou staan heb ik de goederenloods en het stationsgebouw geplaatst.
Ook komt deze week 8 blokken voor dinamo binnen. Donderdag ga ik een begin maken met het solderen van de draden en kan ik hopelijk ook al het dinamosysteem zover klaarmaken. Ik hoop volgende week de eerste treinen te hebben rijden over de baan.
Groetjes,
Matthew
2 weken geleden ben ik begonnen met de verhoging maken tot het 0 nivo. In het midden een vast geraamte, en aan de zijkanten om 45 cm een blok. Daarop heb ik nog een platter raamwerk gelegd, zodat ik voor de bovenbouw wat steunpunten heb gemaakt.
Zaterdag na Houten ben ik verder gegaan en heb ik de platen afgetekend voor de bovenbouw. Deze heb ik gister uit gezaagd, en geplaatst. Dat geeft het volgende beeld:
Gister avond en vandaag heb ik alle sporen gelegd. Toch enkele aanpassingen gedaan aan het ontwerp. Zo was er bij het inkomen van het station aan de rechterkant een kruising op het goederen spoor waar je naar een lokloods zou gaan. Omdat het blok voor de goederen treinen dan zo klein werd, heb ik dit eruit gehaald.
Zo ziet het railplan er nu uit
Om te zien hoe het zou staan heb ik de goederenloods en het stationsgebouw geplaatst.
Ook komt deze week 8 blokken voor dinamo binnen. Donderdag ga ik een begin maken met het solderen van de draden en kan ik hopelijk ook al het dinamosysteem zover klaarmaken. Ik hoop volgende week de eerste treinen te hebben rijden over de baan.
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Re: Sankt Wendel
Hoi Matthew,
heb je al eens testgereden? Mij lijken de hellingen nogal steil overkomen. Je kan de rails met klein schroefjes (bouwmarkt ) vast zetten, ipv die duimspijkers, en dan gewoon met een analoge trafo een lange trein rustig rondjes laten rijden. Ik vrees dat de hellingen te steil zullen blijken.
Maar voor de rest is het een mooi stukje houtwerk, hoor. Strak, knap gebouwde treintafel.
heb je al eens testgereden? Mij lijken de hellingen nogal steil overkomen. Je kan de rails met klein schroefjes (bouwmarkt ) vast zetten, ipv die duimspijkers, en dan gewoon met een analoge trafo een lange trein rustig rondjes laten rijden. Ik vrees dat de hellingen te steil zullen blijken.
Maar voor de rest is het een mooi stukje houtwerk, hoor. Strak, knap gebouwde treintafel.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Sankt Wendel
Je hebt gelijk Michiel, de helling is te stijl. Maar omdat ik met korte treinen rijdt, heb ik hier geen last van. Ik heb het getest met wat fleischmann rails. De stammen die gaan rijden heb ik laten rijden, geen probleem. Ook een BR151 met 3 rockyrail wagons kwam de heuvel redelijk op. Maar er kunnen maar 2 rockyrail wagons achter de lok, dus ik voorzie daarin geen problemen.
Groetjes,
Matthew
Groetjes,
Matthew
RegioDB Tp V - Dinamo - Koploper - Peco code 55
Re: Sankt Wendel
Goed idee ja,eerst even testrijden,als het niet naar wens is kun je het nu nog aanpassen.
In dit geval is het beter om aan weerzijde een spiraal te maken,daar heb je wel de ruimte voor.
Dit heeft twee voordelen,het stijgings persentage word kleiner (de treinen hebben minder moeite om boven te komen) en ze zijn iets langer onderweg voor ze weer in het zicht komen.
In dit geval is het beter om aan weerzijde een spiraal te maken,daar heb je wel de ruimte voor.
Dit heeft twee voordelen,het stijgings persentage word kleiner (de treinen hebben minder moeite om boven te komen) en ze zijn iets langer onderweg voor ze weer in het zicht komen.
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Sankt Wendel
Beste Matthew,
Je hebt een heel leuk baanplan zo te zien.
Ik ben sinds kort weer begonnen met de opbouw van mijn oude Trix trein.
Ik ben nu op zoek naar een leuk baanplan.
Op de foto’s kan ik onvoldoende zien hoe het planmprecies in elkaar zit.
Zou je me kunnen aangeven waar ik dit baanplan kan vinden.
Ik zou dit zeer op prijs stellen.
Met vriendelijke groet
Je hebt een heel leuk baanplan zo te zien.
Ik ben sinds kort weer begonnen met de opbouw van mijn oude Trix trein.
Ik ben nu op zoek naar een leuk baanplan.
Op de foto’s kan ik onvoldoende zien hoe het planmprecies in elkaar zit.
Zou je me kunnen aangeven waar ik dit baanplan kan vinden.
Ik zou dit zeer op prijs stellen.
Met vriendelijke groet
Re: Sankt Wendel
Matthew heeft deze baan al jaren geleden verkocht, hij heeft er niets meer van. Overigens reageer je op een onderwerp van 8 jaar (!) geleden, Matthew is anderhalf jaar geleden voor het laatst hier op het forum geweest. Ik ken hem persoonlijk dus ik heb het even voor je nagevraagd. Overigens spoort hij nog steeds in N maar is hier niet (meer) actief.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.