Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Begin 2010 kwam het idee op om een ondergronds U-bahn station te bouwen. Dit moest mijn grote project voor 2010 worden, nu zitten we ruim half 2012 en heeft de bouw mede omdat ik de grote van het diorama en het werk er aan onderschat heb regelmatig tijden stil gelezen. De uitnodiging voor de beurs in Lochem was de stimulans die ik nodig had dit diorama af te maken. Alles wat tot nu toe vooraf ging is hier te lezen, dan nu wat er de afgelopen dagen zoals gebeurd is.

Wat ik zoal nog moest doen was:
trambovenleiding maken
tramloket/wachthuisje afmaken
blinde wanden in alle halve gebouwen maken
het hele plein verder aankleden met o.a. ene kebabtent en vele poppetjes
tram en bussen plaatsen
auto's plaatsen
wat bomen plaatsen
2 overkappingen plaatsen
trein bovenleiding maken
vele lantaarnpalen maken en/of schilderen en plaatsen
alles rond om glad en/of dicht maken en zwart schilderen
een half treinstel maken

Dit alles heb ik in zo'n 5 dagen voor elkaar weten te krijgen waarbij ik er per dag een uurtje of 5 in heb zitten.

Ik heb het niet stap voor stap op foto vast gelegd maar heb 2 series foto's gemaakt.

Een paar dagen terug:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan vanavond:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij is nu klaar voor de beurs dus komt het zien over 3 weken, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 29 jan 2019 14:15, 9 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

T.Spat
Berichten: 271
Lid geworden op: 03 jan 2011 22:52

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door T.Spat »

:shock: :shock: :shock:


Hij is MOOI...... :P

(En met straatverlichting ;) )

Mvg,

Tis


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3754
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door maarten »

Leuk idee en mooi uitgewerkt Michiel. Ik ga hem eens goed bestuderen over 3 weken. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

MJdJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jun 2011 20:42

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door MJdJ »

Goed werk. Ga zeker kijken in Lochem.
Groet,
MJ


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ga er nog een paar stikkers op plakken met de naam en wat pijlen om de aandacht meer naar het ondergrondse te trekken wat ook de bedoeling is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door martinb »

Heel fraai!!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zo en nu met stikkers:
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 29 jan 2019 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door dizkartes »

Mooi gedaan :)


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door shoven »

Diorama en scenery is erg leuk.
Ik vind het papier en kleurpotlood-gehalte van de treinen nog te hoog om het echt mooi te vinden.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Steven, fijn dat je laat weten wat je er van vind, ook al is dat dan deels niet positief, wat ik dan nog wel graag van je wil weten is of je je mening over het materieel alleen baseert op op de foto's of dat je het ook in het echt gezien hebt.

Ik vind dit gewoon interessant om te weten, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door martinb »

Heb je al eens geprobeerd om een wagen met blanke lak in te spuiten als die af is?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja en dat werkt niet echt, bij alles wat je er op doet gaat je inkt gelijk uitlopen, het enige wat nog een beetje wil is drybrushen. Op een simpel gekleurd vlak richt lak nog niet echt schade aan. Ik schiet bij het aflakken van de daken namelijk wel eens wat uit. Juist bij de kleurscheidingen en details ga je dat echt niet willen want dat kan je die net zo goed gelijk weg laten, terwijl dat juist iets is wat ik er graag zo veel mogelijk in wil hebben. Goed bij sommige oudere tekeningen ontbreken details nog wel eens maar ook daarin moet je je ontwikkelen.

Edit: De meeste dingen daar kom je achter door foutjes te maken zoals altijd.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door shoven »

neudalhausenstadbahn schreef:Steven, fijn dat je laat weten wat je er van vind, ook al is dat dan deels niet positief, wat ik dan nog wel graag van je wil weten is of je je mening over het materieel alleen baseert op op de foto's of dat je het ook in het echt gezien hebt.

Ik vind dit gewoon interessant om te weten, groetjes Michiel
Ik ga af op de foto's, ik heb niet anders, mogelijk verandert dat nog (ik kijk vooral naar de grote foto's overigens). De kwaliteit van de foto's kan beter, mogelijk scheelt dat, maar ik denk eigenlijk van niet. Elders op het forum stonden wat wagons die je geweatherd had, die vond ik wel fraai.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Steven, mocht je de gelegenheid hebben materieel van mij eens op een beurs te bekijken bekijk het dan eens van verschillende afstanden. Ik snap jou punt namelijk wel, maar zelf bij me thuis kijk ik er meestal van 1 tot 3 meter tegen aan en dan word het weer een heel ander verhaal. Foto's vergroten alles natuurlijk heel erg uit en dan zie je op verouderde fabrieksmodellen veel details die je van een wat grotere afstand niet meer ziet. Bij mijn bestikkerde modellen heb je bijna het zelfde, die komen niet echt tot hun recht op zulke foto's maar komen als ik ze naast elkaar zie op grotere afstanden naar mijn mening beter over.

Dus ik hoop dat je de kans krijgt eens materieel in het echt te zien en dan ben ik ook zeer geïnteresseerd of dat je mening evt. veranderd of juist niet.

Ps; de kwaliteit van de foto's zal wel niet beter worden, de combi van deze camera en de spierspanning in m'n handen is niet ideaal en een statief bied ook geen werkbare oplossing.

Bedankt voor je heldere reactie, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door martinb »

Je hebt geen airbrush volgens mij toch? De truuk bij het inspuiten met blanke matte(!) lak is de eerste laag DUN en SNEL erop te zetten. Dus eigenlijk veel te dun, meer een waasje. Daardoor krijg je een beschermingslaag voor de volgende lagen lak. Met een spuitbus wordt dat lastig, want die dingen willen eigenlijk altijd direct (voor ons doel) een dikke laag erop zetten... en dan wordt alles zeiknat en gaat de vef snel lopen / oplossen..... :x


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Diorama Neu Dalhausen Hbf U-bahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Spuiten doe ik alleen met spuitbussen voor een grond laag ofzo, verder spuit ik niks, ik en spuiten is geen goede combinatie gebleken, een airbrush zal er dan ook niet komen. Maar heb jij wel eens met normale inkt bedrukt papier met iets van lak bespoten of beschilderd?

Ik heb ook wel eens wat met lijm en haarlak geprobeerd maar zonder succes, het beste is om gewoon niks meer te doen aan dingen die geprint zijn.

Wat zou het nut trouwens moeten zijn van een laklaag, want dat is mij ook niet duidelijk, alles wat ik print is al mat precies zoals de bedoeling is. Er is naar mijn mening niks wat moet gaan glimmen, ook de ramen niet, dus mij ontgaat even het nut van van het spuiten met lak.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie