Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Beste allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van N-spoor. Voorheen had ik een ruime zolder voor mijn H0-baan, maar door een verhuizing zijn we wat ruimte kwijt en ben ik aan het kijken of ik een N-baantje kan opbouwen.

Omdat ik dus nieuw ben in de wereld van N-spoor, heb ik een aantal starters-vragen.
Mede omdat er tweedehands veel aangeboden wordt, is het wel handig deze basis-informatie te weten.

1. Ik zie dat er veel aanbieders zijn van N-spoor. Fleischmann, Arnold, Pico, Minitrix, Hobbytrain etc.
Mijn vraag is nu, zijn al die systemen te combineren met elkaar of niet?
Past Pico-rails op Fleischmann-rails, of zijn dat twee verschillende systemen?
Die vraag geldt niet alleen voor rails, maar ook voor rijdend materieel, transformatoren en scenery.
En minitrix, is dat nu een gelijk- of wisselstroom systeem?

2. Bij Fleischmann zie ik geregeld de term 'piccolo' staan. Is dit om aan te geven dat het in zijn algemeen om N-spoor gaat, of is dit weer een apart type rails/rijdend materieel?

3. Welke gelijkspanning wordt er gebruikt? Hoeveel spanning staat er op een analoge baan bij vol vermogen?
Hoeveel spanning staat er op de vaste aansluitingen van een trafo voor de aansturing van wissels en lampjes?

4. Is er een boek of folder beschikbaar voor de geometrie van rails en wissels?
Welke diameter hebben de kleinste en/of grootste bochten van bijvoorbeeld 180 graden?
Welke afmetingen krijgen wisselstraten bijvoorbeeld?

5. Zijn er websites met goedkope N-spoor artikelen? Zoja, welke?

Nou, de eerste vragen dus, ben benieuwd naar de antwoorden, alvast hartelijk dank!

Groet,

Roland.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door martinb »

1. Materieel kun je door elkaar heen gebruiken. Zie: http://www.nproject.org/nl/diversen/mod ... elbaarheid voor je rails vraag.

2. Klopt, piccolo is N. Niets meer en niets minder.

3. 12V gelijkspanning voor de trein, max 16V wisselspanning voor de lampjes. Alle N treinen rijden op gelijkspanning. (dus ook minitrix)

4. Is helemaal afhankelijk van het merk rails wat je gebruikt. Tip..... als je een baanplan gaat maken... gebruik je PC. http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... op-pc.html

5. Beurzen, beurzen, beurzen.... maar...... pas op voor de kat in de zak. Idem Marktplaats. Kijk HEEL goed wat iets nieuw kost en betaal anders die paar euro meer en koop dan nieuw. Bij 2e hands verkopers zijn er ook veel goudzoekers die m.i. echt veel te veel vragen voor hun spullen.... maar als je GOED oplet zijn er ook zat koopjes. Maar zoals gezegd... let op! Zie ook: http://www.nproject.org/nl/diversen/twe ... beurs.html


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Hallo Martin,

Kijk, dat zijn nou 'es verzorgde antwoorden, dank daarvoor!
In elk geval heb ik nu een basis voor mezelf, nu gaan we verder kijken.
Ik ga vanavond eens wat meer van je site lezen, die ziet er perfect uit.

Veel ruimte heb ik niet, maar er zal vast een hoekje vrij zijn voor een leuk baantje.
Ben meer een man van elektrotechniek (schakelingetjes maken en toepassen) dan van scenery, maar er zal wel een middenweg in te vinden zijn, haha!

Nogmaals dank, ik kan weer even vooruit!

Roland.
Laatst gewijzigd door Janzzen op 05 okt 2012 19:34, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4542
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door spoor65 »

Roland

Welkom.

Voor wat betreft uitwisselbaarheid van materiaal in N-spoor.
Locs en wagos/rijtuigen kun je allemaal door elkaar heen gebruiken/combineren.
Werken allemaal op de zelfde spanning, en in N spoor gebruiken ook alle fabrikanten standaard de zelfde koppelingen.

Rails is ff aftasten, in principe ook hier te combineren, al kennen we ook hier wel een verschiln code`s, zoals ook bij H0
Hier hebben we het dan over code 55 (spoor met laag railprofiel) en code 80 (hoog profiel en het meest voorkomend bij alle fabrikanten)

De grootste code 55 leverancier is eigenlijk Peco, mooi stukkie vakwerk, maar in code 55 alleen diverse wissels en flexrail.

Minitrix/Fleischmann zonder bedding zijn zonder meer te combineren, gebruiken de zelfde afmetingen en boogstralen (Flm heeft alleen wat meer boogstralen beshikbaar)
overigens kun je die rails van Fleischmann zonder bedding ook nog vinden als Roco n rails, want onder die naam werd dit verkocht voordat Roco en FLM
onder de zelfde moedermaatschappij vielen.

De rest zal merendeel wel op lkaar aangesloten kunnen worden, maar zal mogelijk wat minder ogen, of kleine verschillen geven kwa materiaalgebruik en vorm van de railstaven.

De naam Piccolo is idd de naam die FLM eerder gebruikte om aan te geven dat het om N-spoor materiaal gaat,
tegenwoordig gebruiken ze die naam niet meer, en noemen het gewoon n-spoor

Voor winkels met website`s
kijk eens bij n-spoorstore
en ook via ebay kun je veelal wel winkels vinden
de meeste aanbieders daar die er ook een ebay-shop hebben, zijn veelal ook modelspoorwinkeliers die ergens in duitsland een gewone winkel hebben.

geometrie van rails en wissels vind je veelal terug in de diverse catalogie van de diverse merken, en is niet altijd gelijk aan elkaar.
maar je zou ook de probeerversie van Anyrail kunnen opzoeken (of de goedkope licentie er ook bij nemen voor de gehele versie)
dan heb je gelijk ook alle type rails beschikbaar in de bibliotheek.

mvg

Freddy

PS OEPS veel schrijffoutjes is de tekst, nu eerst ff de duracell`s vervangen van mijn toetsenbord. want die zijn hier dit keer echt de oorzaak


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Hallo Freddy,

Dank voor je uitgebreide antwoord.
Zoals ik al aangaf in mijn startpost, ik weet nauwelijks iets van N-spoor.
Heb lange tijd Marklin H0 gehad en daar kende ik bijna alle railnummers en soorten uit m'n hoofd.
Nu er weinig ruimte beschikbaar is, komt N-spoor om de hoek kijken met talloze vragen.

Ik ga zeker eens kijken naar Anyrail, maar heb ook nog Wintrack of zoiets ergens liggen bedenk ik me net.
Misschien kan ik daar ook wel geometrie uithalen, geen idee of N-spoor daar ook in staat.

Dat Roco en Flm onder dezelfde moedermaatschappij vielen was me ook nog niet bekend, ja, sorry, ben er al enige tijd uit, hi.
Maar, mooi om te weten dat die rails dus zonder problemen te combineren zijn, ik denk dat het inderdaad rails zonder bedding wordt en dan inderdaad van Flm.

Ik ga straks eerst eens dat Wintrack opzoeken en proberen, dan kan ik wat maten achterhalen en eens kijken waar we een baantje kunnen gaan neerleggen/bouwen. Zal wel totaal anders bouwen dan met H0, maar dat went snel zat vermoed ik, hi.

Nogmaals dank!

Roland.

Enne, die schrijffouten zijn me nog niet eens zo snel opgevallen, haha! :lol:



hansbog
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:20

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door hansbog »

Hallo Roland,

Het is misschien een open deur, maar vermijdt bij het ontwerpen van een baan zoveel mogelijk de keerlus situaties. Waar je bij 3-rail banen niet op hoeft te letten is hoe beide rails gepoold zijn, maar bij 2-rail banen is dat heel belangrijk omdat de ene rail op de pluspool is aangesloten en de andere rail op de minpool. En als je de regelknop van de rijtrafo omdraait is dat net andersom natuurlijk. ;)
Keerlussen zijn dan alleen op te lossen met een aanvullende schakeling.

Groeten,

Hans


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Hallo Hans!

Hele scherpe opmerking! :!: Nog niet eens over nagedacht... :oops:
Ben momenteel wat aan het rondkijken voor Flm-rails, ik begrijp dat de 22000-serie zonder bedding is en de 9100-serie met?
Althans, tot zover ben ik net gekomen, hi.

Ben ook al met de rolmaat in de weer om te kijken hoeveel ruimte ik kan maken. We hebben drie slaapkamers, waarvan er eentje als zodanig gebruikt wordt, de ander is mijn hobbykamer (staat best vol) en dan nog een logeerkamer. Het zal even puzzelen worden en er zullen geen tig vierkante meters beschikbaar zijn, maar ik doe m'n best.

Een baanplan bedenken kan eigenlijk pas zodra ik weet waar ik het spul kwijt kan.
Maar desondanks is het zéker iets om rekening mee te houden! :idea:

Roland.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Halloaaa!

Heb eens wat zitten rondkijken vanavond en gezocht naar baanplannen voor ideeën en ook ivm de afmetingen.
De lengte kan richting de twee meter, de breedte alleen tot ca. 60 a 70cm...

Zijn er websites met complete baanplannen? Ik heb een hele tijd gezocht, ook met Duitse termen, maar ik kon slechts enkele sites tegen met bruikbare ideeën. Wellicht zijn er 'insiders' hier die wel wat sites weten met dergelijke baanplannen?

Ben benieuwd, alvast dank!

Roland.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Thanks! :D

Genoeg leesvoer dacht ik zo! :o



DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door DirkH »

Hoi op volgende site staan er interessante baan olannen voor kleine ruimte

http://www.lokalbahn-reminiszenzen.de/g ... ameset.htm

Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Ik kan de hele dag wel loeren naar baanplannen, maar helaas, boodschappen zijn ook belangrijk...
Later op de dag zal ik de site eens bekijken. Heb ook op de site van Noch enkele baanplannen gevonden.
Veelal in H0, maar wellicht zijn die om te zetten in N-spoor...

We gaan het zien, dank in elk geval voor je reactie!

Roland.



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door dentheo »

Indien geen schrik van Duits, kun je hier de ontwikkeling van een plan volgen.
In een dozijn stappen , met aandacht voor een realistischee bedrijfsvoering.

http://www.1zu160.net/workshop/anlagenp ... orwort.php



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Ha die Theo,

Nee hoor, Duits is geen probleem. Vroeger met Marklin had ik ook altijd Duitse handleidingen en boekjes bij schakelingen en ook boeken en schematische tekeningen met uitleg waren in het Duits. Op vroege leeftijd al geleerd, dus da's geen probleem.

Ik ga het vanavond of morgen eens even aandachtig bekijken, maar het ziet er goed uit op het eerste gezicht.

Dankjewel!

Roland.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4542
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door spoor65 »

En wees ook niet bang om gewoon hier op het forum alle baanplannen te bekijken.

Jat gewoon de delen die je mooi vind, al is het van 20 verschillende baanplannen,
koppel ze aan elkaar en je hebt een prachtig eigen ontwerp, naar voorbeeld van die van anderen,
tenslotte is goed gejat, beter dan slecht bedacht.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Oh jazeker, ben al enige uurtjes aan het loeren geweest hier en er staat echt van alles tussen.

Ook op de site van Noch vond ik een héle mooie uitdaging:
Afbeelding
Noch 84830 Baden-Baden.

Baanplannetje: http://www.noch.de/pictures/PDFs/Gleisp ... _Baden.pdf
Afmetingen: 175x100 cm en ongeveer 31cm hoog.

Lekkere rijlengte, en een uitdaging omdat zo mooi boven elkaar gestapeld te krijgen...

Maar, we zoeken verder, wellicht kom ik nog iets heel anders tegen...

Roland.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Na een periode van veel klussen in ons nieuwe huis is het nu écht tijd geworden voor de N-spoorhobby.
Baanplannen worden geschetst en de eerste basis-rails is al onderweg.

Wel heb ik nog enkele vragen over het rijdend materieel.

- Locomotieven die digitaal zijn uitgerust, kunnen die zonder problemen ook op een analoge baan rijden?
Ik vind het leuk om zelf schakelingetjes te maken en dus wordt het een analoge baan. Maar als een loc een decoder heeft voor digitaal bedrijf, kan élke loc (dus ook ongeacht het merk) dan zomaar op een analoge baan worden gezet zonder problemen?

- Ik lees dat R1 bochten nogal eens voor problemen schijnen te zorgen. Ik heb beperkte ruimte (baan slechts 61cm diep), dus ik ben wel een beetje gebonden aan de R1 en R2 bochten. Vraag is dan ook welke wagons ik beter kan mijden voor de R1 bochten. Ik neem aan dat dit geldt voor de wat langere rijtuigen en langere goederenwagons?

- Wat is de minimale hoogte om een spoor te kruisen? Ik lees soms 5cm, maar ook 6cm? Ik ben (voorlopig) niet van plan om met bovenleiding te rijden, dus die hoogte kan er eventueel ook af. Wat is dan de minimale doorrijhoogte? Oh, ik gebruik trouwens Fleischmann rails mét bedding :)

Ik hoop dat jullie me even kunnen helpen met deze vragen.

Groet,

Roland.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4542
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door spoor65 »

Roland,

het "moderne" materiaal van de laatste jaren, zal dat geen probleem zijn, als loc`s af fabriek met een decoder ingebouwd zijn, zullen ze waarschijnlijk allemaal ook op analoog kunnen, wel ff opletten welke fabrikant en op welke manier.
minitrix heeft multiprotocol decoders in zijn locjes zitten de laatste jaren, deze kennen zowel dcc als selectrix en analoog word ook herkend, zodra je de loc op de baan zet, zal die automatisch zelf herkennen welk systeem het is. maar andere fabrikanten zou je mogelijk de decoder moeten geschikt maken voor analoog herkenning, daarover zullen anderen zeer waarschijnlijk meer kunnen vertellen, of lees even de handleiding van de loc of de decoder welke er in zit.

R1, ik persoonlijk zou er niet aan beginnen. ja bijna alles zou er over heen moeten kunnen rijden, maar, leg de bogen, zeker als je dubbelspoor gaat met R2, zeer nauwkeurig aan, zodat de hart op hart afstand overal klopt.
Sommige fabrikanten geven bij hun model al aan, dat die niet over R1 kan,
grote stomers met getrokken tender geven ook snel problemen.

Maar wat belangrijker is, waarom zou je op 60cm diepte niet anders kunnen gebruiken? zelfs het meesterwerk Boppard van Jeroen komt nergens uit boven een diepte van 60cm,
Je hebt natuurlijk gekozen voor FLM met bedding, maar als je zou kiezen voor FLM (de oude Roco rail) zonder bedding heb je legio meer mogelijkheden, daar ze veel meer boogradius kennen, waaronder R2 en R3 die weer prachtig elkaar aanvullen, en uitstekend op jouw 60cm passen. verder kun je die rail ook prima combineren met Minitrix rails.

jouw laatste vraag, daarbij heb je zelf het belangrijkste tussen haakjes geplaatst, (voorlopig) dus ga er rustig vanuit dat je het ooit gaat gebruiken en houd hier nu al rekenschap mee, meet gewoon eens een loc op, zet hem op de rail, trek zijn panto omhoog en bedenk dat er nog een draad boven moet, neem wat extra ruimte en je weet hoeveel je nodig bent.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Hallo Freddy,

Dank voor je verhelderende antwoord.

Wat betreft 'Boppard', ik heb gezocht op het forum, maar ik kom ontiegelijk veel posts tegen met deze zoekterm. Meer dan 700 resultaten (posts) met deze term alleen al en ik kan het hele bewuste baanplan/overzicht er niet tussen vinden.

Verder weet ik ook niet wat ik met de 60cm kan, het is niet veel en ik dacht er wijs aan te doen R1 en R2 te gaan gebruiken. Baanplan? Heb ik nog niet, aangezien ik geen idee heb wat er mogelijk is. Het jammere is dat de lokale treinboer me alleen een startset wil aansmeren met een vaag CD-rommetje met een ontwerp-programma. Baanplannen had'tie niet zo kant en klaar liggen :?

Wellicht kun jij me helpen met 'het' draadje van Boppard, ik kan'm nog niet vinden in elk geval... ;)

Roland.



rob schellenbach
Berichten: 204
Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
Locatie: Amstelveen

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door rob schellenbach »

Hi Roland ,
Boppard zou op het : http://forum.beneluxspoor.net/index.php forum moeten staan .
jeroen heet daar geloof ik jeroni of zo iets . daty is de zelde jeroen die hier op het forum staat met duisburg beckheim baan .
is ook weer heel mooi


Groet

Rob Schellenbach
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door BenQ »

Bobbard baan van Jeromi op Beneluxspoor.net

Als baanprogramma kan ook Scarm aanbevelen, freeware en deze heeft ook de Fleischmann/Roco rails.
Dit is een plaatje van dit programma:
Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5841
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door FidOo »

Laten we die beste man nou niet gelijk wegsturen van ons mooie forum! Boppard is hier gewoon te vinden hoor heren!!!!

Boppard

En verder kan ik mee alleen maar aansluiten bij de opmerkingen van mijn voorgangers! (op het beneluxspoorforum :evil: :twisted: :evil: na dan)

Vermijd R1,
Vergeet FLM met bedding, neem bv het oude Roco ,wat nu Fleischmann zonder bedding is, is goedkoper en mooier (mijn bescheiden mening)
En wat is de lengte van je baan?
61cm diep is niet veel, probeer het naar 70cm te krijgen als het gaat, Elke cm die je kunt winnen is mooi.

Verwijs je ook graag even naar mijn baantje (170x70cm) Baan van Joost
Ik heb ook veel lopen draaien en doen voordat ik ben gaan bouwen (dat zie je ook wel dat pas na 10 bladzijde ik ook echt aan een baan ben begonnen)

succes met het plannen


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Janzzen
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 sep 2012 21:08
Locatie: Oude Bildtzijl

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door Janzzen »

Sorry voor de wat late reactie, maar wegens drukte lukte het niet om eerder even te schrijven.

Dank voor alle reacties aangaande mijn vragen.
De modelspoortafel kan inderdaad niet groot worden. Ik heb al gezien dat ik met R2 prima uit de voeten kan.
Het zal even puzzelen worden wat een baanplan betreft, ik heb gewoon niet veel ruimte.
Maximale afmetingen zijn 61x160cm.

Het eerste baantje zal niet groot worden en hoeft ook niet, aangezien ik niet erg veel ervaring heb met scenery en dergelijke, dus een klein tafeltje is prima om het nodige te gaan proberen. Bergje maken, dorpje opzetten, wegen maken en natuurlijk moet er ook wel wat te 'rijden' zijn. Ik denk dat elektronica (schakelingetjes maken enzo) meer aan mij besteed is aangezien ik dat enorm leuk vindt om te maken/bouwen/ontwikkelen.

Ik ga toch eens kijken naar andere rails. Ik had al wat Flm met bedding laten komen, maar wellicht zijn andere railtypes ook wel beter, zeker gezien de kleine oppervlakte.

Het Boppard-verhaal, ik had het draadje op beneluxspoor gevonden na een avondje zoeken, maar het draadje hier ga ik ook zeker nog even bekijken.

Voor het baanplan heb ik een oude versie van Wintrack in gebruik (versie 8) en die kent ook wel alle rails.
Maar ook voor dat verhaal ga ik eens kijken naar de genoemde andere programma's.

Nogmaals dank voor de reacties, ik weet waar ik me dit weekend mee bezig kan en ga houden :D

Roland.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6096
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door shoven »

Je kunt overwegen flexrails te gebruiken. Is goed betaalbaar en prima te plooien naar de ruimte die je tot je beschikking hebt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4542
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Een beginneling met basisvragen over N-spoor

Bericht door spoor65 »

Roland,

Boppard op BNLS heb je dan gevonden, maar hier is die ook zeer de moeite waard en wat belangrijker is, hier kun je de bouwer ook nog eens vragen stellen, want hij is hier veelvuldig aanwezig, met die verstande, dat hij inm natuurlijk niet meer aan Boppard werkt, maar aan het even zo mooie project
Duisburg-Beksheim http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 216#p50264

Naar een railplan kun je bij Jeroen lang zoeken, die heeft hij namelijk gewoon in zijn hoofd, en daar werkt hij mee.

Jammer dat jouw plaatselijke winkelier meer aan zijn kassa denkt dan aan klantenbinding.
Er is zoveel meer mogelijk dan alleen een startsetje, ik zou zeggen, volgende keer naar ons eigen H@ns

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Plaats reactie