Shapeways creaties

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nico

Shapeways creaties

Bericht door Nico »

Hallo allen,

Al een tijdje kwamen wat modellen langs die middels Shapeways gefabriceerd kunnen worden (Zegge een DH-1 en een VIRM). Gisteren keek ik eens op de site om uit te vinden waarmee ik modellen kan maken daarvoor en het bleek dat het ook kan met SolidWorks, het enige 3d pakket waar ik toevallig ooit mee heb leren werken.

Had in 5 minuten een simpel model van een perron gemaakt en geupload. Valt dus best erg mee qua moeilijkheid. Daarna was ik vooral benieuwd naar de prijs. Het is dus zo dat hoe meer materiaal gebruikt wordt, hoe duurder het is. (Ik zat te denken dat ook complexiteit een rol speelde (aantal triangles). Staat ook wel aangegeven zie ik inmiddels dat dit niet zo is.)

Heb dus een perron gemaakt van 10/3/0,6 cm (lbh). Het is hol van binnen, en heb geen versteviging aangebracht.
Perron
Perron
42802_large.jpg (11.83 KiB) 8089 keer bekeken
Kosten: $ 8,06 dus € 5,60. Inc. BTW en verzending.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is waarom die prijs inclusief verzendkosten is, en waarom als je het model 2x besteld, 2x verzendkosten worden gerekend. Het past immers heus wel in één doosje :)

Wellicht dat het in zo'n geval interessanter is om meerdere modellen te verbinden met een klein tussenstukje, zoals men in de bouwpakketten ook doet. Daarnaast ben ik aan het kijken hoeveel materiaal ik er nog kan afschaven en in hoeverre het mogelijk is op deze schaal om details aan te brengen in de vorm van tegelvoegen.

Later lijkt het me ook interessant om (moderne kantoor) gebouwen te vervaardigen, met modulaire opbouw zodat gemakkelijk de hoogte in gewerkt kan worden.

(edit; dit schoot me direct na het plaatsen te binnen: baanschuivers/koeienvangers voor de ICM van Minitrix? :D)

Waar ik vooral benieuwd naar ben is: is de prijs interessant? Ik heb geen idee van de prijs van een bouwpakket voor een perron, of andere oplossingen voor een perron. En verder zijn alle ideeën/input/reacties welkom :)

Groeten,

Nico

(ps. Het model kan niet besteld worden op dit moment, eerst wil ik details uitwerken ;))

apk

Re: Shapeways creaties

Bericht door apk »

als ik nou vanuit google sketchup naar een bestand kon overzetten dat Shapeways ook accepteert zou ik nog wel wat dingen erop kunnen zetten maar ja dat krijg ik dus niet voor elkaar.

heb zelf al een ontwerp voor een modulair systeem gemaakt voor een flatgebouw wat in hoogte en breedte eindeloos is uit te breiden

Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!

Onderwerp starter
Nico

Bericht door Nico »

apk schreef:als ik nou vanuit google sketchup naar een bestand kon overzetten dat Shapeways ook accepteert zou ik nog wel wat dingen erop kunnen zetten maar ja dat krijg ik dus niet voor elkaar.

heb zelf al een ontwerp voor een modulair systeem gemaakt voor een flatgebouw wat in hoogte en breedte eindeloos is uit te breiden
Wat heb je al geprobeerd dan?

Ik zocht even op sketchup to STL en vond dit: (maar dat had je waarschijnlijk al geprobeerd?)http://groups.google.com/group/sketchup ... f26911fcd7

apk

Bericht door apk »

importeren naar acad 2009 of alibre design maar dat wil niet. dus ben aan het zoeken naar een andere oplossing want met acad of alibre leren werken kost weer veel tijd en met sketchup kan ik mij nu goed redden

Gr Albertjan.

Chris83

Bericht door Chris83 »

Met wat voor programma kun je zelf goed ontwerpen?
Ook iets wat gratis te downloaden is?
zou niet weten waarop ik moet zoeken, had wel Blender gevonden, maar daar kom ik niet mee uit de voeten.

Groeten Chris

Onderwerp starter
Nico

Bericht door Nico »

Sketchup is gratis (er is een gratis versie, en ook een betaalde). Ik was er zelf alleen niet zo weg van omdat ik niet met de dimensies (afmetingen) uit de voeten kon.

+ je moet dus een plugin hebben. Had een link bij mijn vorige bericht geplakt, maar weet niet of apk hier nog iets mee kon?

Je kan zoeken op "3d CAD" voor dergelijke pakketten.

apk

Bericht door apk »

de nieuwe versie van sketchup werkt tot op 0,1mm en wat betreft die plugin moet ik nog even kijken eerst mijn auto weer repareren mijn vrouw heeft gisteren de kreukelzone getest :o . Resultaat auto stuk vrouw gelukkig nog heel :D.

Gr Albertjan.

Onderwerp starter
Nico

Bericht door Nico »

apk schreef:de nieuwe versie van sketchup werkt tot op 0,1mm en wat betreft die plugin moet ik nog even kijken eerst mijn auto weer repareren mijn vrouw heeft gisteren de kreukelzone getest :o . Resultaat auto stuk vrouw gelukkig nog heel :D.
Het is mij te doen om het feit dat ik niet makkelijk de afmetingen kon aanpassen. Misschien heb ik er gigantisch overheen gekeken (ik kon het doen door een mouseover over een dimensie en dan een nieuwe hoogte in te tikken), maar hierom vind ik Solidworks erg fijn. Die heeft namelijk de mogelijkheid om dimensies van elkaar te laten afhangen en vrij simpel allerlei parameters om te zetten van die afmetingen.

Uiteindelijk een kwestie van wat je gewend bent :)

Spoors

Bericht door Spoors »

Probeer Alibre Design eens: https://www.alibre.com/Register/RequestInfo.aspx

Je kan 30 dagen de volledige versie testen en daarna gaat het over naar Alibre Design Xpress - deze heeft iets minder mogelijkheden, maar gewoon nog voldoende om modellen te ontwerpen.

Afbeelding

Groet,

Jeroen

apk

Bericht door apk »

@nico heb de plugin geinstaleerd en dat werkt. bedankt

Gr Albertjan.

Chris83

Bericht door Chris83 »

ah dankje mischien morge eens proberen.

Groeten Chris

Onderwerp starter
Nico

Bericht door Nico »

Overigens kun je door fouten in je 3d model wel meer geld kwijt zijn omdat de berekening van volume dan de mist in gaat. Het kan lonen om dit bij het maken even na te rekenen :)

Plaats reactie