Lenz LE77XF decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Lenz LE77XF decoder

Bericht door Robboz »

Beste medespoorders

Ik heb ooit eens twee Lenz LE77XF decoders voor een prikkie op de kop kunnen tikken en die ingebouwd in twee Minitrix V200en.
Ze staan standaard ingesteld op 28 rijstappen en als ik met mijn Mobile Station de eerste rijstappen opgeef, beginnen ze beide wat te brommen en beginnen pas te kruipend te rijden bij de 15e rijstap. Bij de 28e rijstap rijden ze voluit, maar wel ongeveer op schaalsnelheid.
Ik vermoed dat de pulsfrequentie heel laag staat, maar kan in de manual totaal niets vinden om die te wijzigen.
Bij bijvoorbeeld de Tran en Uhlenbrock kan je de pulsfrequentie wijzigen met CV's tussen de 51 en 55 maar bij deze decoder staan die waarden vrijwel allemaal op 255 en worden in de manual ook niet genoemd.

Ik weet dat deze decoders behoorlijk gedateerd zijn, maar ik zou ze toch graag willen blijven gebruiken, dus als iemand dezelfde ervaring met deze decoders heeft en er iets op heeft gevonden, hoor ik dat graag.


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door evo »

Pulsfrequentie??

Ik denk dat je even je terminologie op orde moet stellen en goed de handleiding moet lezen.
Bij Tran is bv. CV 51 en 52 de P en I factor van de regelaar, daar moet je niet aanzitten als je niet exact weet wat je doet. Bij dezelfde regelaar zijn CV54 en 55 bv. de PWM van functieuitgangen.

Ik denk dat je moet kijken naar CV2 (start voltage, zou default op 8 moeten staan - maximale waarde 31)
CV51/52 is voor jouw regelaar voor het dimmen van licht.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Robboz »

Dag Edwin

Ik denk dat je in de eerste plaats jouw uitdrukkingsvaardigheid op het forum wat minder aggressief moet laten overkomen. Ik weet dat dit niet aan iedereen gegeven is, maar ik ervaar de manier waarop jij denkt een constructief antwoord te geven op mijn vraag als denigrerend en respectloos.

Uit mijn verhaal blijkt immers dat ik de de manuals van de diverse decoders wel degelijk heb doorgelezen en weet dat oudere motoren op een andere wijze moeten worden aangestuurd dan de nieuwere. Dat heeft te maken met de frequentie van de modulatie of in goed Nederlands de pulsen! (Een puls/blok met twee fasen van 58 μs (microseconde) wordt gebruikt om een logische 1 te coderen)

In jouw "antwoord" ga je niet in op mijn vraag, maar uitsluitend op een mogelijk niet correct hanteren van de juiste terminologie, dus jouw bijdrage is voor mij van generlei waarde.

Groet
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Jeroen »

Bier! Chips! :lol:


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door shoven »

Ja, gezellig weer. Was al even geleden. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Jeroen »

Ik lijn Badr H alvast op! :mrgreen:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Jos »

Rob,

Persoonlijk kan ik niets "aggressiefs" vinden in de post van Edwin. Je kunt het neutraal lezen of er iets achter zoeken. Ik denk dat het neutraal geschreven is. Geschreven tekst moet je zelf van een intonatie voorzien.
Maar zijn antwoord raakt m.i. wel de kern. Je geeft aan dat ze pas bij stap 15 beginnen te bewegen, dat betekent dat het voltage bij de lagere stappen te laag is voor deze motor. Om dat op te lossen moet je het startvoltage verhogen, dat kun je met CV2 doen.
Als de stappen naar je zin zijn, dan kun je kijken of de motor goed loopt en geen rauw geluid maakt. In dat geval kun je de PWM aanpassen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Jos »

shoven schreef:Ja, gezellig weer. Was al even geleden. 8-)
Jeroen schreef:Ik lijn Badr H alvast op! :mrgreen:
Heren,

Laten we dit soort discussies op dat andere forum voeren, daar is het bijna een gewoonte. Hier zie ik ze liever niet ;)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Robboz »

Goed, de essentie van mijn verhaalkomt blijkbaar niet helemaal door; het narcistische gehalte van het "antwoord" van edwin komt klaarblijkelijk niet over......
Helaas...... het is al eerder op dit forum gebeurd zoals bovenstaande reacties doen vermoeden.
Goodbye iedereen...


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Jeroen »

JA, pryma. Ik citeer de vraagsteller zelf nog maar even:

"Ik denk dat je in de eerste plaats jouw uitdrukkingsvaardigheid op het forum wat minder aggressief moet laten overkomen.Ik weet dat dit niet aan iedereen gegeven is, maar ik ervaar de manier waarop jij denkt een constructief antwoord te geven op mijn vraag als denigrerend en respectloos. "

Ik verwacht niet dat Evo nog 'goodbye' terug zal zeggen. Sterkte met je decoders.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door evo »

Rob,

Mijn antwoord was niet agressief gedoeld. Mijn excuses als dit wel zo overkwam.

Gezien jouw opmerking heb je mijn antwoord niet goed gelezen - dit is niet zo vreemd gezien het feit dat je de handleiding blijkbaar ook niet goed gelezen hebt, of misschien heb ik hier een andere handleiding dan jij.

Als je werkelijk geïnteresseerd bent om jouw probleem op te lossen, moet je niet achter elk woord verborgen boodschappen gaan zoeken, maar gewoon kijken of er iets in het antwoord staat waar je wat aan hebt.

Dus, ik zal het nog een keer proberen: hoe staat CV2 en heb je die geprobeerd te wijzigen en wat had dat voor invloed?

Groeten,

Edwin

PS: Als ik werkelijk agressief (en narcistisch) zou zijn (en lange tenen had), zou ik nu een heel verhaal gehouden hebben over jouw woorden als 'denigrerend', 'respectloos' en vooral 'narcistische'

PPS: Mijn reactie v.w.b. terminologie heeft te maken met het feit dat mensen op dit forum (en ook elders) veel te vaak gebruik maken van woorden die ze niet (helemaal) begrijpen, waardoor hun verhaal (of vraag) minder- of totaal onbegrijpelijk wordt.

PPPS: @Jeroen c.s.: Sorry dat ik het bier en chips gehalte niet hoger kan maken.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Robboz »

Beste Edwin

Allereerst bedank ik je voor dit antwoord en maak tegelijkertijd mijn excuses voor mijn veel te felle reactie. Ik hoop dat je die wilt aanvaarden.

Voor wat het waard is, ik heb inmiddels ruim 30 locs variërend van de E160 tot de (grote) stomers gedigitaliseerd (met Tran DCX75, Uhlenbrock 73400 en Kühn N45) en ingeregeld en ken inmiddels de bijbehorende manuals bijna uit mijn hoofd.
Ik weet dat de diverse fabrikanten verschillende CV-nummers hanteren bij de beïnvloeding van de "Motoransteuerung". Zo hanteert Tran de CV's 51 en 52, terwijl Kühn en Uhlenbrock daarvoor de CV's 53 en 54 gebruiken. Vandaar dat ik die CV's in mijn vraagstelling even op de grote hoop heb gegooid.

Ik heb bij de Lenz decoders CV2 inderdaad zodanig verhoogd dat de locs kruipend in beweging kwamen, maar ik moest toch de regelaar van het Mobile Station weer tot de 15e stap opendraaien voordat de locs in beweging kwamen.
Ik vind het vreemd dat er zo'n hoge startspanning nodig is om de locs in beweging te krijgen en omdat ze bij de eerste 15 stappen alleen maar brommen met een lage frequentie kreeg ik het idee om te proberen die frequentie wat hoger te zetten en dan te kijken of dat resulteerde in een beter rijgedrag.
Ik heb inderdaad met een iets andere instelling bij diverse locs een sterk verbeterd rijgedrag gekregen.
Kortom ik ben dus gewoon op zoek naar de mogelijkheid om bij de Lenz decoders de "Motoransteuerung" te kunnen wijzigen en bij uitlezing van de CV's 53 t/m 60 vind ik wel waardes, maar die worden niet in de manual behandeld.......

Groet,
Rob


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Jeroen »

Nou, helemaal top! Alles good'n dus weer. Mooi zo! :)


Afbeelding

Gerda
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 dec 2011 12:49

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door Gerda »

http://www.lenzusa.com/1newsite1/Manuals/le077xf.pdf

Misschien waren deze decodertjes wel niet voor niets voor een prikkie. :roll:

Groetjes
Gerda.


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Lenz LE77XF decoder

Bericht door evo »

Robboz schreef:Ik weet dat de diverse fabrikanten verschillende CV-nummers hanteren bij de beïnvloeding van de "Motoransteuerung". Zo hanteert Tran de CV's 51 en 52, terwijl Kühn en Uhlenbrock daarvoor de CV's 53 en 54 gebruiken. Vandaar dat ik die CV's in mijn vraagstelling even op de grote hoop heb gegooid.
Deze CV's zijn voor het instellen van de P en I waarden van de regelaar. Kort gezegd gebruik je de P waarde om in te stellen hoe fel de regelaar reageert op veranderingen. Dit kunnen veranderingen zijn in de gewenste snelheid (als je aan de knop draait), maar ook veranderingen in de last (als de loco tegen een helling op gaat). Bij (te) lage P waarden reageert de regelaar (te) traag of onvoldoende en komt de trein nooit op de gewenste snelheid, en bij (te) hoge P waarden kan de regelaar zo fel reageren dat hij onmiddelijk de motor te hard aanstuurt, dat dan merkt en weer terugregelt (dit heet overshoot), in het extreme geval kan dit tot oscillaties leiden.
Een regelaar met alleen een P en geen I, kan al goed werken, maar heeft altijd een zgn. eindfout. M.a.w. de gewenste waarde (in dit geval snelheid) wordt (theoretisch) nooit gehaald. De I waarde kan gebruikt worden om deze eindfout weg te regelen. In veel gevallen is dit niet nodig.

Om een lang verhaal kort te maken: P&I zijn complex en de fabrikant zet deze op waarden die in 99% van de gevallen voldoen. Het instellen van de P&I van regelaars is een vak apart en normaal gesproken voor ons doel niet nodig. De fabrikanten voorzien in andere CV's (die veel minder 'schadelijk' zijn) om op een veel gebruikersvriendelijkere manier het gedrag van loks te beinvloeden (accelleratie/traagheid, start, midden en hoogste spanning, etc).

Zoals Gerda in zijn antwoord al aangaf is deze regelaar verouderd en deze instellingen (en een hoop andere) niet.
Robboz schreef:Ik heb bij de Lenz decoders CV2 inderdaad zodanig verhoogd dat de locs kruipend in beweging kwamen, maar ik moest toch de regelaar van het Mobile Station weer tot de 15e stap opendraaien voordat de locs in beweging kwamen.
Dit begrijp ik niet: CV2 is dan blijkbaar toch nog niet hoog genoeg.
Robboz schreef:Ik vind het vreemd dat er zo'n hoge startspanning nodig is om de locs in beweging te krijgen en omdat ze bij de eerste 15 stappen alleen maar brommen ...
De hoge startspanning kan er ook op duiden dat je motor/overbrenging veel te zwaar loopt. Hoe liep deze lok analoog (langzaam)?
Robboz schreef:... alleen maar brommen met een lage frequentie kreeg ik het idee om te proberen die frequentie wat hoger te zetten en dan te kijken of dat resulteerde in een beter rijgedrag.
De frequentie kun je bij sommige regalaars tussen hoog- en laagfrequent schakelen (zie bv. CV9 op de N045), hiermee kun je de PWM frequentie van de regelaar aanpassen aan het type motor.
CV51/52 etc (het bovenstaande P en I verhaal) heeft helemaal niets met frequentie te maken.
Robboz schreef:... en weet dat oudere motoren op een andere wijze moeten worden aangestuurd dan de nieuwere. Dat heeft te maken met de frequentie van de modulatie of in goed Nederlands de pulsen! (Een puls/blok met twee fasen van 58 μs (microseconde) wordt gebruikt om een logische 1 te coderen)
Je haalt hier van alles door elkaar: de frequentie van het DCC signaal heeft helemaal niets te maken met de frequentie van de PWM regelaars en beide hebben helemaal niets te maken met de waarden van CV5x - vandaar mijn terminologie opmerking....


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie