Welke besturing?
-
Onderwerp starter - Berichten: 314
Welke besturing?
Ik heb een vraagje over de besturing van mijn baan. Momenteel heb ik een minitrix mobiel station. De aanleg van mijn baan is nog in volle gang, dus deze is nog niet aangesloten. Ik wil graag met maar 1 besturing rijden, maar zie misschien wel de noodzaak om straks 2 stroomkringen aan te leggen. Daarom zou ik een booster nodig hebben, maar die heb je niet bij de mobile station.
Wat zou zou voor mij de beste oplossing zijn? Ik sta zeker open voor een ander besturingssysteem, zolang het een beetje betaalbaar blijft en ik de mogelijkheid heb om met een booster te werken. Ik stuur alleen de treinen aan met de besturing, wissels heb ik apart.
Wat raden jullie mij aan? Al mijn loc's zijn voorzien van DCC decoders, dus daar moet het mee lukken zonder om te hoeven bouwen.
Wat zou zou voor mij de beste oplossing zijn? Ik sta zeker open voor een ander besturingssysteem, zolang het een beetje betaalbaar blijft en ik de mogelijkheid heb om met een booster te werken. Ik stuur alleen de treinen aan met de besturing, wissels heb ik apart.
Wat raden jullie mij aan? Al mijn loc's zijn voorzien van DCC decoders, dus daar moet het mee lukken zonder om te hoeven bouwen.
Groet,
Jeroen
Jeroen
-
Re: Welke besturing?
Beste Liverpool Nspoor,
als je op zoek bent naar een eenvoudig systeem met uibreidingsmogelijkheden, zou ik kijken naar de multimaus van Roco/Fleischmann.
Hier zijn boosters voor te krijgen, de prijs van die boosters zou ik zo snel even niet weten.
De prijzen van de muis zijn rond de 70 euro, op beurzen misschien wat goedkoper en is in de toekomst mocht je dit willen aan te sluiten op een PC.
hoop dat je hier een beetje mee geholpen bent.
mvg
Prem
als je op zoek bent naar een eenvoudig systeem met uibreidingsmogelijkheden, zou ik kijken naar de multimaus van Roco/Fleischmann.
Hier zijn boosters voor te krijgen, de prijs van die boosters zou ik zo snel even niet weten.
De prijzen van de muis zijn rond de 70 euro, op beurzen misschien wat goedkoper en is in de toekomst mocht je dit willen aan te sluiten op een PC.
mvg
Prem
-
Dank je voor je reactie. ben ik zeker mee geholpen. Heb straks een baan met circa 150 meter rails, dus dan ben ik uiteindelijk wel genoodzaakt om een 2e stroomkring te nemen denk ik.Richard1978 schreef:Beste Liverpool Nspoor,
mvg
Prem
Groet,
Jeroen
Jeroen
Krijgen de wissels ook hun spanning uit de railbox? Als je die stroom uit een aparte trafo haalt kan je behoorlijk wat besparen is onze ervaring.
Het schijnt overigens dat je in combinatie met een MS ook een Delta Control Unit als booster kan gebruiken.
Bart
Het schijnt overigens dat je in combinatie met een MS ook een Delta Control Unit als booster kan gebruiken.
Bart
-
Beste Bart,Lemland schreef:Krijgen de wissels ook hun spanning uit de railbox? Als je die stroom uit een aparte trafo haalt kan je behoorlijk wat besparen is onze ervaring.
Bart
Dank voor je reactie. De wissels worden apart van stroom voorzien.
Ik heb altijd begrepen dat je met een MS wel de 150 meter baan kan voorzien van stroom, maar dat je dan maar circa 4 treinen kan laten rijden.. Klopt dat?
Van die Delta Control ga ik eens uitzoeken.
Groet,
Jeroen
Groet,
Jeroen
Jeroen
Even kort ter verduidelijk:
Het aantal meter rails boeit niks.. het enige wat je moet doen is een ringleiding aanleggen zodat je overal op je rails wel spanning krijgt.
Een booster is alleen belangrijk voor het stroomverbruik op je baan. Dus hoe meer loks je actief hebt op de baan des te meer stroom er gebruikt wordt. Een mobile station kan idd zo'n 4 loks aan.
En een power 4 of 7 van Conrad functioneerd ook met een mobile station toch... Of ben ik hier in de war.
Hiervoor hoef je geen multimaus te kopen. Alleen pc koppeling is niet mogelijk met een ms zo ver ik weet.
Het aantal meter rails boeit niks.. het enige wat je moet doen is een ringleiding aanleggen zodat je overal op je rails wel spanning krijgt.
Een booster is alleen belangrijk voor het stroomverbruik op je baan. Dus hoe meer loks je actief hebt op de baan des te meer stroom er gebruikt wordt. Een mobile station kan idd zo'n 4 loks aan.
En een power 4 of 7 van Conrad functioneerd ook met een mobile station toch... Of ben ik hier in de war.
Hiervoor hoef je geen multimaus te kopen. Alleen pc koppeling is niet mogelijk met een ms zo ver ik weet.
Ter info: we rijden hier (railboxje en twee MS2's) met zo'n 4 stroomgebruikers gelijktijdig, soms met vier verlichte rijtuigen, inclusief steile hellingen (>4%) en we komen nog niet aan de limiet. Wat je ook kan doen is domweg bouwen & rijden en pas als je merkt dat je tegen een grens aan loopt (en die ligt bij de MS2 dus hoger dan de MS1) kijken hoe je gaat vervangen of booster bijschalen Tenzij je nu al meer wilt qua aansturing (koploper, bezetmelders weet ik wat), dan is dit het moment. Want achteraf nog blokken maken is niet fijn.
Bart
Bart
-
Dank heren voor de reacties. Ga denk ik voorlopig de lijn van jullie beide volgen. Er komt een ringleiding met zoveel mogelijk aansluitpunten, daarna bouw ik gewoon verder en vrolijk rijden totdat ik het punt bereik dat ik het nodig acht dat er een booster bij moet...
Groet,
Jeroen
Jeroen
Ik rij hier met 2 Roco multimuizen. 1 van de 2 dient als booster. Je kunt deze met het standaard Roco boosterkabeltje op elkaar aansluiten. Er rijden hier een stuk of 10 locs tegelijkertijd.
Kost je dus 2x70 euro plus een tientje (max) voor het kabeltje. Veel goedkoper wordt het niet.
Er zijn in de handel ook kastjes verkrijgbaar waarmee je nog meer multimuizen als booster kunt gebruiken.
Kost je dus 2x70 euro plus een tientje (max) voor het kabeltje. Veel goedkoper wordt het niet.
Er zijn in de handel ook kastjes verkrijgbaar waarmee je nog meer multimuizen als booster kunt gebruiken.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Hebben de locs die je hebt decoders die uberhaupt DCC kunnen praten of zijn ze allemaal MTX?
-
-
Het zijn DCC decoders. Met MTX bedoel je zeker een Sx decoder? Die heb ik er bewust niet inzitten.martinb schreef:Hebben de locs die je hebt decoders die uberhaupt DCC kunnen praten of zijn ze allemaal MTX?
Groet,
Jeroen
Jeroen
-
Kan iemand mij vertellen welke transformator er bij een multimaus het best werkt? Ik kom er meerdere tegen, 1 die je rechtstreeks in het stopcontact stopt, maar ook losse.
Zit er verschil in vermogen?
Zit er verschil in vermogen?
Groet,
Jeroen
Jeroen
Voor zover ik weet zijn er 2 soorten. In de oude sets zat de 'losse' trafo van 50 VA. De nieuwere sets hebben een trafo die direct in het stopcontact gaat en een lager vermogen heeft, ik dacht 36VA.
Ze werken allebei goed, alleen op de eerste kun je meer treinen tegelijk laten rijden.
Ze werken allebei goed, alleen op de eerste kun je meer treinen tegelijk laten rijden.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
-
Ik heb nu een multimaus. Als ik kijk in de beschrijvingen, om er een 2e stroomkring bij te zetten. Kan ik dan gewoon een 2e set nemen? Of moet ik een ander "kastje" hebben? Bij de mulitmaus heb ik standaard de roco 10765 zitten. Volgens de beschrijving heb ik voor de extra stroomkring dan de 10764 nodig? Klopt dit? Kan ik niet 2 dezelfde gebruiken?
Groet,
Jeroen
Jeroen
Gewoon een 2e set, verbinden met een standaard Roco boosterkabeltje. De booster kost veel meer geld dan het standaard kastje en waarom weet niemand, want ze zijn technisch vrijwel identiek. Ik heb hier 2 MM sets met een boosterkabeltje ertussen en dat gaat prima.
Lees dit artikeltje even.
Lees dit artikeltje even.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Graag gedaan, maar lees vooral ook even dat artikeltje... voordat je Multimaus rooksignalen geeft.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
-
Zal ik thuis even doen. Ben nog op de zaak en ik zag al veel technische termen.... ben niet zo heel erg goed in de elektro kant van onze hobby....shoven schreef:Graag gedaan, maar lees vooral ook even dat artikeltje... voordat je Multimaus rooksignalen geeft.
Groet,
Jeroen
Jeroen