kan iemand mij helpen?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

kan iemand mij helpen?

Bericht door brizbo »

hallo, ik ben fabrice. nieuw op dit forum en net bezig met n spoor. nu zit ik met het volgende... ik heb enkele weken geleden op e-bay een minitrix digital france startersset gekocht (11400). nu had ik het spoor in elkaar gezet en de loc getest. deze viel altijd na een halve meter stil en de mobile station gaf even later een kortsluiting aan. dit bleef zich herhalen, ook na vanalles geprobeerd te hebben. ik heb de doos terug gestuurd naar de verkoper en enkele dagen geleden kreeg ik een nieuwe aan. nu heb ik bij deze doos net hetzelfde probleem... de trein start valt na een halve meter stil en even later valt de stroom weg... kan iemand mij helpen aub. :(


Fabrice
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: kan iemand mij helpen?

Bericht door Jelle »

Waarschijnlijk heb je hetzelfde probleem wat veel personen hebben die digitaal gaan rijden met een nieuwe startset.

Een en ander staat ook in dit topic: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 2&start=20

Maar om even kort te gaan, waarschijnlijk heb je een analoge aansluitrail in een digitaal pakket.
De oplossing hiervoor staat ook in het topic waarvan hierboven een link staat.

Zo niet, moeten we even iets meer informatie hebben.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: kan iemand mij helpen?

Bericht door brizbo »

bedankt voor de tip jelle zal het morgen eens proberen met een oude aansluitrail die bij wat oude sporen zit die ik laatst gekocht heb. groetjes


Fabrice
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: kan iemand mij helpen?

Bericht door Jelle »

Als je er maar op let dat er geen condensator op die aansluitrail zit, zal het zeer waarschijnlijk goed gaan.

Ik heb na het vorige topic eens contact gehad met iemand van Marklin over het hoe en waarom van verkeerde onderdelen in digitale startsets. (aansluitrails met condensator)
Het antwoord was even simpel als vreemd.
Bij de productie en verpakking worden dezelfde sets rails in iedere startset gedaan. De besturing, analoog of digitaal is dan nog niet aan de orde, deze word later pas toegevoegd.
Het is dan 'te veel moeite' om de aansluitrails voor digitaal te vervangen.
Het 'probleem' zou zich niet voordoen bij sets die alleen voor digitale banen worden samengesteld.

Op mijn idee om dan bij het toevoegen van digitale besturingssystemen een papiertje toe te voegen met een aanwijzing dat de aansluitrail niet gebruikt moet worden, zou over 'nagedacht' worden.

Dus misschien dat in de toekomst dat 'probleem' een keer verholpen wordt. :roll:


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: kan iemand mij helpen?

Bericht door shoven »

Klinkt wel lekker gemakzuchtig. Met de gevraagde prijzen mag je toch wel wat aandacht verwachten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

jules
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 aug 2011 22:35

Re: kan iemand mij helpen?

Bericht door jules »

Maar Fabrice.
Hoe is het intussen afgelopen?
Toch een ontstoringscondensator, waar die op digitaal niet thuishoort?

Ik had met de eerste loc, die ik (naar digitaal) ombouwde ook onverklaarbare problemen totdat ik een condensator, die nog over de digitale ingang hing ontdekte.
Condensator verwijderd, en ik kon weer alles met de loc doen.

En met mijn bescheiden kennis over elektronica, jaja, ooit wat cursussen bij Dirksen elektronica opleidingen gevolgd (ik lijk wel een oud en wijs mannetje, oud ben ik wel maar wijs?), :D kon ik voor mezelf concluderen, dat condensatoren en hoogfrequente signalen, zoals die bij digitaal gewoon voorkomen, geen goede combinatie vormen.

Groetjes, Jules.



Onderwerp starter
brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: kan iemand mij helpen?

Bericht door brizbo »

:D hallo, heb de aansluitrail vervangen door èèn zonder condensator en nu eindelijk,EINDELIJK na drie weken stress en teleurstelling rijd de loc als een zonnetje. hij start en stopt zeer realistisch. echt waar, hèèl hard bedankt jelle!!! nu kan ik rustig verder met de hobby. al vind ik dat minitrix hier zwaar in de fout gaat. ik begrijp echt niet dat ze hier niets aan veranderen... nog eens bedankt jelle ;)


Fabrice
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 842
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: kan iemand mij helpen?

Bericht door Jelle »

Fijn dat het opgelost is. Nu kan het plezier beginnen.

Voor wat betreft Minitrix kan ik me heel goed de ergernissen voorstellen van alle (nieuwe) gebruikers van de digitale sets. Zeker als je verder nog geen ervaring hebt met modelspoor.
Ook overigens voor de vele winkeliers die steeds weer mensen in de winkel krijgen met dergelijke problemen. En toch denk ik dat een onderscheidende en goede winkelier zal trachten dit probleem te voorkomen door de koper op dit euvel te wijzen of misschien zelfs wel dit bij voorbaat te voorkomen.

Het is immers geen nieuw probleem maar het speelt al langere tijd en het is ondertussen toch wel ruim bekend.

Aan de andere kant is natuurlijk het grootste verwijt naar Minitrix en daarmee naar Marklin omdat ze domweg dit probleem niet oplossen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: kan iemand mij helpen?

Bericht door martinb »

Kwam er deze week ook weer één tegen en nu maar een artikeltje over geklopt... een gewaarschuwd mens hoeft niet terug naar de winkel, en een gewaarschuwde handelaar rost die dingen direct uit de startset bij verkoop... In de nieuwe digitale set die ik van @hans even mocht vasthouden zat die er ook nog in, geen waarschuwingsbriefje van minitrix te zien. :evil: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... ossen.html


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie