Ombouw BR50

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 989
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Ombouw BR50

Bericht door Marcel »

Ik ben momenteel bezig met het digitaliseren van de Flm. BR50 met cabinetender 1e type.
Ik had deze vorig jaar op het N-spoor evenement als defect/donor gekocht met een gedemonteerde tender,maar motor draaide wel en alle onderdelen zijn aanwezig.
De assen van deze lok draaien gelukkig wel soepel (wat niet altijd het geval is bij oude Flm. loks).
Ik heb de inbouw handleiding hier vandaan: http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br50.php


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Ombouw BR50

Bericht door Jelle »

En de vraag is?


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 989
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Ombouw BR50

Bericht door Marcel »

Intussen is de ombouw klaar en alles werkt.
Rijden deed hij wel maar niet goed (meer niet dan wel).
Alles nog eens nagekeken en bleek dat de stroomafnemers niet goed contact maakten op de voorwielen,een beetje buigwerk deed wonderen en nu rijd hij zonder horten of stoten.
Er was echter nog een probleem,de miniscul kleine schroefjes (in de witte cirkel,zie foto) waarmee de drijfstangen op de wielen zitten gemonteerd draaiden er steeds uit,ik kon ze echter gelukkig terugvinden op mijn testbaantje.
Een klein druppuntje loctite erop,en opgelost.
Afbeelding

Jammer dat de loc alleen vooruit kan rijden zonder problemen,achteruit blijven de drijfstangen haken,op sommige draaipunten zit heel veel speling waar ik niets meer aan kan doen,misschien ooit vervangen.
De motor is helemaal gereinigd en nagekeken,het draait echter niet helemaal soepel meer en produceert best wat geluid,deze heeft waarschijnlijk de nodige draaiuren wel gehad en zal in de toekomst dus ook worden vervangen door een nieuwer exemplaar,misschien wel èèn met vliegwiel.
Okè het is dan wel niet de best rijdende loc,maar ik ben zo weer een ervaring rijker.

Nog te vervangen onderdelen:
motor
drijfstangen
lichtgeleider voor en achter
Laatst gewijzigd door Marcel op 22 nov 2012 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 989
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Ombouw BR50

Bericht door Marcel »

Geen vragen deze reis,wel een kleine opmerking:
Ik mis hier een draadje waar alle ombouw verslagen in verzameld kunnen worden,of zie ik iets over het hoofd?,in dat geval sorry.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 989
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Ombouw BR50

Bericht door Marcel »

Even een kleine update:
De omgebouwde BR50 kan vanaf heden ook achteruit rijden :D .
Als je op de bovenstaande foto kijkt zie je dat het korte drijfstangetje dat boven de witte cirkel zit aan de likerkant tegen de geleider aan zit in deze wiel positie,dit geld ook voor de andere kant van de loc.
Ik heb nu de geleiders op het punt waar het drijfstangetje tegenaan zit iets afgefreesd waardoor er iets meer ruimte onstaat op die plaats.
En dus weer een probleem opgelost.



Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw BR50

Bericht door Detlev »

Marcel,

Meestal worden dit soort acties in het Doe-het-zelf draadje gezet. Daar staan ook de meeste ombouw-acties en kun je ook voorbeelden vinden.



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Ombouw BR50

Bericht door dentheo »

Marcel schreef:Even een kleine update:
De omgebouwde BR50 kan vanaf heden ook achteruit rijden :D .
Als je op de bovenstaande foto kijkt zie je dat het korte drijfstangetje dat boven de witte cirkel zit aan de likerkant tegen de geleider aan zit in deze wiel positie,dit geld ook voor de andere kant van de loc.
Ik heb nu de geleiders op het punt waar het drijfstangetje tegenaan zit iets afgefreesd waardoor er iets meer ruimte onstaat op die plaats.
En dus weer een probleem opgelost.
Volgens mij had je ook het krukje iets kunnen verdraaien, op de foto iets "rechter" zetten, dan zwaait het niet meer zo ver naar voren...



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 989
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Ombouw BR50

Bericht door Marcel »

Volgens mij had je ook het krukje iets kunnen verdraaien, op de foto iets "rechter" zetten, dan zwaait het niet meer zo ver naar voren...
Dentheo, dat krukje beweegt heel weinig met vooruit rijden,maar met achteruit rijden zwaait het helemaal heen en weer,en dan komt het pas tegen de geleider,ik denk dat het hele aandrijfwerk te veel ruimte heeft door slijtage waardoor het grotere slagen maakt.
De lok is van het 1e type (met 8 antislipbanden op de tender) dus is intussen bejaard,ach ouderdom komt met gebreken.



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Ombouw BR50

Bericht door dentheo »

Je kan het krukje zo draaien dat het bijna voor de as van het grote wiel staat, dan beweegt het helemaal minimaal.
Ik heb ook nog zo'n oude rakker...stroomafname wordt probleem.
Ook lijkt het alsof een asje van een tussen-tandwiel van de tender doorgesleten is...wipt eigenaardig als men de wieltjes met een vinger een stukje heen en weer beweegt.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Marcel
Berichten: 989
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Ombouw BR50

Bericht door Marcel »

De verminderde stroomafname kan te maken hebben met vuile stroomafnemers,geen goed contact met wielen (wat ik had) of vuile wielen.
Ik heb mijn wielen gereinigd met een kleine polijstschijf in een hobby multie tool met verstelbaar toerental,het toerental zo laag mogelijk zetten en dan de polijstschijf op een wiel drukken waardoor het wiel vanzelf gaat draaien,werkt perfect en zo krijg je ook geen kleine krasjes in het metaal waardoor er vuil in kan gaan zitten.
Deze handelswijze pas ik ook toe op wagons die zijn uitgerust met stroomafnemers op de wielen of assen,de assen doe ik op dezelfde manier.
De tender kan ook een gescheurd of gebroken tandwiel hebben of er zit wat tussen.


Plaats reactie