Hallo,
Allereerst; de beste wensen!
Er is de laatste tijd voornamelijk aan de onderkant van de baan gewerkt. Het leek mij leuk om de baan te automatiseren. Het is wel aardig gelukt moet ik zeggen. Op de twee ovalen staan nu zes treinen, waarvan er twee steeds rijden, en door middel van zichtbare en onzichtbare sporen elkaar afwisselen. Alles is aan en uit te zetten met behulp van schakelaars, het is dus ook mogelijk om vier of twee treinen afwisselend te laten rijden, ik moet zeggen dat dat wel rustiger en minder chaotisch oogt.
Onder de baan heb ik alles met kleine stukjes pvc buis beplakt waar de draden doorheen lopen. Alles is gestickerd. Met behulp van nummers op ieder draadje, wat dus een gigantische lijst vormt, is (als het goed is) een storing zo gevonden. Ook de draden zijn ook op kleur/functie gebruikt. Waar dit niet kon, zoals de ringleiding onderaan, waar ik standaard zwart schakeldraad en kroonstenen heb gebruikt, is met gekleurd tape aangegeven wat de functie is.
Ik moet zeggen dat ik mij nu al verbaas over de hoeveelheid draad.....
Relay's en bistabil relay's. Zoals is te zien hangt er hier en daar nog wat los. Dit word nog vastgezet. Lijmpistool patronen waren op. Over het stukje aan de onderkant van de baan waar alles tezamen komt bij de relay's, komt nog een afdekplaat ter bescherming
Totaalaanzicht, onderaan is de ringleiding te zien.
Alles word geschakeld met magneten onder de eerste wagon achter een lok. Na wat bijstellen en schuiven reageerden de reedcontacten op de baan hier perfect op.
Heb nog een aantal schakelaars aangesloten voor de bediening, word tijd om te gaan denken aan een klein controle paneel. Al iemand suggesties heeft, ik hou mij aanbevolen!
Ondanks dat er nog een paar kleine ''kinderziektes'' uitgehaald moeten worden, en wat reeds moeten worden vastgezet, ik er best lang mee bezig ben geweest, heb ik er ontzettend veel van geleerd op elektronicagebied.
Tot de volgende update!