vragen van digitale nobody

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
haverkatrans

vragen van digitale nobody

Bericht door haverkatrans »

hoi,

Ik wil over stappen van analoog naar digitaal maar weet hier maar bitter weinig van dus hier enkele vragen.Momenteel bezit ik een analoge baan met 5 afzonderlijke banen maar wel verbonden aan elkaar met isoleerlassen.Stroom voorziening om de 60 centimeter.
Ik zit te denken aan roco multimaus of fleischmann profiboss starterset, wat zijn de verschillen?Ik rijd met minitrix, kato, roco en fleischmann loc's.Kan in elke van deze loc's eenzelfde decoder? Wat is een locadres?Jullie hebben het vaak over een keuhn 025 decoder kan deze in alle loc's?Hoeveel loc's kan ik laten rijden op 1 multimaus of profiboss?Moet ik dan ook mijn stroomvoorziening aanpassen, ik bedoel hiermee kan ik de banen gescheiden houden of mogen de isoleer lassen weg.Is het beter om per baan over te stappen naar digitaal?Dit zijn voor het eerst de vragen, er zullen er ongetwijfeld meer volgen.Alvast bedankt.
Mochten er op dit forum al enkele vragen beantwoord zijn, dan sorry

spoor65

Re: vragen van digitale nobody

Bericht door spoor65 »

Goedenavond Haverkatrans,

Veel vragen op een rijtje omtrent de overstap naar digitaal,

voor zover ik je een goed antwoord kan geven, ga ik je punten even bij langs.

Ten eerste de keus tussen de Roco Multimaus en de profiboss,
Ik wil je aanraden om voor de Multimaus te gaan, om de eenvoudige reden dat Fleischmann inmiddels een onderdeel geworden is van de zelfde eigenaar als Roco en alle voortekens er naar wijzen dat ook Fleischmann zich gaat richten op de Multimaus, deze word zelfs al in een grijs jasje aangeboden in de nieuwe startsets van Fleischmann.
Ook het Twincenter verhaal staat op de wip, daar deze is gebouwd in samenwerking met de intellibox, en de nieuwe intellibox er aan staat te komen. samenwerking op deze is bijna niet te verwachten juist omdat het consern nu met het systeem van roco een goed werkend digitaalsysteem al in huis heeft.

Aangezien de profiboss een basis is, en deze bij uitbreiding aan de bewuste Twincenter gekoppeld kan worden, lijkt mij dus duidelijk dat je beter kunt kiezen voor de Multimaus van roco.

Decoders, ja eigenlijk kan elke loc voorzien worden van de zelfde decoder, maar direct noodzakelijk is het niet, zolang je maar zorgt natuurlijk dat wel al je decoders DCC decoders zijn. of eventueel multiprotocol zodat ze bv naast dcc ook selectrix en analoog kunnen rijden. de Keuhn 025 word vaak genoemd omdat het een goede decoder is voor een prima prijs en die ook nog eens 1 van de kleinste is, waardoor die in nagenoeg elke loc kan worden ingebouwd.

Als je locs hebt met Nem651 voorbereiding zou je een type kunnen nemen die je zo in kunt pluggen, echter, zeker bij Minitrix locs kan dit problemen opleveren, dus draadjes decoder nemen en deze insolderen is de beste oplossing.

Een Locadres is niets meer of minder dan het nummer wat jij aan je decoder geeft van een bepaalde loc, elke locdecoder krijgt zijn eigen specifieke nummer, door nu op jouw digitale regelaar (Multimaus bv) het betreffende locnummer in te stellen, geef jij dan met jouw regelaar, alleen aan die loc die jij wilt aansturen de opdracht om dat te doen wat jij wilt dat die doet. je kunt trouwens in de multimaus gewoon jouw loc benoemen (bv V200) en daaraan het decoder/locadres toevoegen, zodat je niet elk nummertje hoeft te onthouden.

Het aantal treinen wat je tegelijk kunt laten rijden is een beetje afhankelijk van of je al dan niet met binnenverlichting in de rijtuigen werkt of niet, maar tegelijk kunnen er toch zeker 3 a 4 locs rijden, soms ook wel iets meer, mocht je er meer tegelijk willen laten rijden, kun je altijd je baan voorzien van een zogenaamde booster, die dan zorgt voor meer vermogen.

Dat je al veel stroomaansluitingen op je baan hebt met veel isolatiepunten is alleen maar een voordeel, daar je dit ook met digitaal zeker nodig zult zijn, al helemaal als je ook gaat werken met pc aansturing en bezetmelders,

Wil je wat extra info, kijk dan ook eens op de site http://www.funkyrail.nl/index.htm en dan bij digitaal, hier vind je veel goede uitleg en tips.

Veel succes en laat je vragen maar gewoon komen,

mvg
Freddy(spoor65)

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Wim Ros

Re: vragen van digitale nobody

Bericht door Wim Ros »

spoor65 schreef:Goedenavond Haverkatrans,

Aangezien de profiboss een basis is, en deze bij uitbreiding aan de bewuste Twincenter gekoppeld kan worden, lijkt mij dus duidelijk dat je beter kunt kiezen voor de Multimaus van roco.

mvg
Freddy(spoor65)

De Profi-Boss van Fleischman is een compleet digitaal systeem, completer zelf dan een Multi-Maus van Roco.
Met de Profi-Boss kun je namelijk ook CV's lezen van een DCC decoder iets wat een Multi-Maus niet kan.

Verder is de Profi-Boss een cntrale op basis van LocoNet en heeft het Twin-Center niet nodig om volledig benut te worden.

De Profi-Boss is dan ook het systeem van mijn voorkeur.

Mvg

Wim.

Plaats reactie