Sorry Maurits, ik had over de tekst tussen de haakjes heen gelezen.
De loc waarbij het probleem altijd optreedt is een Fleischmann 7363 (eigenlijk de Railion 1613 die uit een startset schijnt te komen, maar die is voor zover ik weet technisch identiek).
De loc waarbij het probleem optreedt in één plaatsingsrichting is een Roco 23235.
De "loc" waarbij het probleem niet optreedt is een Arnold 0245 (een motorpost).
Alle drie zijn voorzien van een Kuehn N45.
Zoals ik in mijn startpost aangaf zijn de wissels Peco Code 55 Electrofrog.
Eigenlijk moet ik hierboven schrijven "waarbij het probleem optrad", want nu treedt het ineens niet meer op, bij geen van de drie, in welke richting ik ze ook op de baan zet.
Ik ben erg benieuwd naar de ideeën van jou en Wim.
Aanvulling
Ik ben, naar aanleiding van het verdwijnen van het probleem, het wissel eens nauwkeuriger gaan bekijken. Ik heb een wagonnetje met de hand over het wissel laten rijden. Daarbij ontdekte ik dat het puntstuk iets boven de andere rails uitsteekt. Dit zorgt ervoor dat de loc rechtsvoor iets opgetild wordt. Daardoor krijgt het achterste draaistel een tikje, dat er soms voor zorgt dat de wielen linksachter de wisseltong raken.
Onderstaande video toont het effect.
Dat de motorpost hier geen last van heeft is niet zo gek. De spilafstand is zo groot dat bij het raken van het puntstuk het achterste draaistel nog niet op het wissel staat. De Roco loc heeft voor de stroomafname draadjes tussen draaistellen en chassis, die mogelijk zorgen voor een asymmetrisch gedrag.
Ik heb overigens het probleem weer kunnen veroorzaken, door de snelheid van de loc te verhogen.
Nu nog zoeken naar de oorzaak. Het wissel lijkt goed vlak in de baan te liggen, en ziet er onbeschadigd uit. Er zit een ander wissel in de baan waar ook een klein hoogteverschil in zit, de andere wissels hebben hier geen last van.
De baan (een testbaan) ligt op een stuk spaanplaat van 8 mm dik, en staat in een geïsoleerde en verwarmde ruimte.
Zit ik met deze bevindingen een beetje op hetzelfde spoor als jij en Wim? Voordat ik het wissel met een vijl ga bewerken wacht ik jouw reactie nog even af.