programeren nieuwe loc

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
haverkatrans

programeren nieuwe loc

Bericht door haverkatrans »

Ik ben in het bezit van een fleischmann multimaus en heb een minitrix trein met minitrix decoder aangeschaft.Ook heb ik het handboek multimaus gelezen echter blijf met een vraag zitten.Alles gaat hier over het programeren van de multimaus maar hoe komt het nu bij de loc terecht.Moet ik de loc op een apart spoor zetten of op de baan zelf?Hoe weet de loc nu dat hij b.v het locadres 4 heeft als ik dat zo wil in stellen op de multimaus.Sorry voor misschien een domme vraag maar kan het niet vinden in het handboek.

spoor65

Re: programeren nieuwe loc

Bericht door spoor65 »

Haverkatrans,

Ten eertse natuurlijk wat je moet doen is je loc een eigen adres geven.

Standaard zal je locdecoder op adres 3 ingesteld zijn.
Ga ik er natuurlijk wel vanuit dat je een dcc uitvoering hebt, of 1 met een multiprotocol, die ook dcc kent.

Zodra jij je loc dus op het spoor zet, de multi aansluit, en die op locadres 3 zet, zal je minitrixloc moeten gaan rijden, en zul je al naar gelang de lampjes aan en uit kunnen doen.

Vervolgens zul je ff in het handboek moeten zoeken naar loc`s programeren.
Als ze uitsluitend de kleur hebben veranderd van de FLM multimaus, en hij voor de rest zelfde is als de roco multimaus die ik hier heb zou je kunnen proberen: (dit werkt natuurlijk zeker niet als je de FLM profi-boss hebt ipv de multimaus)

Zet de loc op een apart spoor, dus niet 2 of meer locs op een baan zetten.
Indien je namelijk meer locs op het spoor hebt, die allemaal nog op waarde 3 staan, hebben ze straks lekker samen allemaal bv waarde 8.

druk gelijktijdig op MENU en functieknop 1

een klein moment laat display de gekozen cv zien en geeft dan een fictieve voorstelwaarde
deze getoonde fictieve waarde kun je eenvoudig veranderen door een ander nummer te kiezen, (alles behalve 3 natuurlijk
dus laten we ff zeggen 8 als voorbeeld) cursor zal ff knipperen.
druk op OK voor bevestigen.

Na laatste beeld PROG gaat de maus terug naar rijbedrijf.

Als je dus dan je maus op die bewuste loc 8 instelt, zal die moeten gaan rijden.

Naast het veranderen van de CV1 waarde (locadres) kun je daarna ook je bibliotheek instellen, waarbij je dan bv loc8 (in dit voorbeeld) de naam geeft van bv de loc, (laten we zeggen V200)

Als je dat hebt ingesteld, kun je eenvoudig door op je maus, V200 te kiezen, deze loc laten rijden.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
haverkatrans

Re: programeren nieuwe loc

Bericht door haverkatrans »

beste freddie,

Bedankt voor het snelle antwoord, het is me erg duidelijk geworden.

m.vr.gr.

Plaats reactie