Project: not yet defined (by SGB-spoorwegen)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
SGB-spoorwegen

Project: not yet defined (by SGB-spoorwegen)

Bericht door SGB-spoorwegen »

Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn voorstellen al aangaf, heb ik op het moment druk en zal ik niet wekelijks een bericht plaatsen. Toch wil ik jullie niet weerhouden van mijn ondervindingen van de afgelopen dagen.
Zoals de titel aangeeft heeft mijn project (zoals de meeste hier zijn baancreaties toe bedelen ) nog geen goede werkbare titel en dat houden we voorlopig zo.
Wat ik wel weet is dat het kiezen van software op gebied van baanontwerpen nogal lastig is, althans lastig in de zin dat er veel verschillende keuzes en prijzen zijn en dat jezelf achter moet komen wat bij je past. Zelf heb ik nu SCRAM, Wintrack en Anyrail onder de loep genomen en heb een van die drie wel in gedachten. Hoewel ik ook andere programma's heb gezien spreken deze 3 mij op dit moment het meest aan.
Als het gaat om 3D dan moet je bij SCRAM en Wintrack zijn. De eerste is gratis en bied net zoals Wintrack nagenoeg een gelijkwaardig 3D overzicht aan. Grote verschil is het gebruiksgemak van het ontwerpen, een klik en je rails ligt meteen aan de vorige vast. Nadeel is bij Wintrack dat je eerst naar een apart knopje moet om je bochtrichting te wijzigen, terwijl SCRAM meteen vraagt waar je heen wilt.
Daarbij is het koppelen van rails makkelijk met SCRAM in tegenstelling tot Wintrack waarbij je rails koppel button moet gebruiken en precies op het kopstuk van de rail moet gaan staan. Voordeel van Wintrack is dat je met lagen kan werken, waardoor meer overzicht behouden wordt. Daarnaast biedt Wintrack vele opties en buttons wat het aan de ene kant een breed programma maakt, anderzijds vind ik persoonlijk niet erg gebruiksvriendelijk. SCRAM daarin tegen biedt geen lagen aan en daardoor vind ik dat programma te beperkt.

Hoewel ik erg te spreken ben over de 3D optie bij de vorige programma en wil ik beweren dat het voor mij bijna een must is. Ben ik tot zover van mening dat ik blijer ga worden met Anyrail. Dit programma heeft weliswaar geen 3D, maar is gebruiksvriendelijk. Rails wat er bij komt kan je overal naartoe en aanschuiven, wat het flexibel maakt om te experimenteren met de ruimte. Ook de beschrijving van de railstype komt goed over en er zijn lagen! Wat ook een meevaller is, is de prijs. Met een tussen prijsklasse is dit betaalbaar, ook al verdwijnt dit na het ontwerpen voor een aantal jaar in de kast. Ik bedoel, heb best iets over voor iets wat je plezier geeft. Maar iets over de €50,- vind ik al snel veel geld, om daar maar 1x gebruik van te maken.
Dus mijn voorkeur gaat uit naar Anyrail, mits andere nog andere ideeën hebben die op Anyrail lijken en misschien wel 3D aanbieden. Hoe dan ook, dit is mijn bescheiden mening over deze 3 programma's. Aanvulling altijd welkom.

Greetz,
Salvador
Laatst gewijzigd door SGB-spoorwegen op 02 feb 2013 17:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Wim

Re: Project: not yet defined (by SGB-spoorwegen)

Bericht door Wim »

Mooie en heldere uitleg SGB,

ik moet toegeven dat ik voor een banenplan ontwerp liever niets betaal op dat het idd voor jaren in de kast verdwijnt.
Alleen met uitbreiding of verandering pak je dat weer op. Meestal ligt de baan en dan blijft het zo.
Scarm is mijn favo en kan er goed mee uit de voeten. Wat je noemt met diverse lagen regel ik in bestanden.
Daar waar ik naar het onder- of bovenstation wil, ga ik verder met de laatste stukken rail en begin verder te plannen van die baan
naar het andere baan in het andere bestand op dezelfde basisplaat.
Naast mijn definitieve baan (laatste ontwerp) kan ik de andere bestand inkopieren in het te bewerken bestand.
Wat je dan moet doen is de hoogtes van de baan aanpassen. Ziet er in 2D niet overzichtelijk uit maar in 3D van Scarm
kun je dat wel zichtbaar maken. Spelen met de beschikbare ruimte, krijg je in Scarm ook handigheid.
Met het geselecteerde baanvlak, en de optie "Move" kun je dan weer spelen met de beschikbare ruimte die je hebt.

Al met al, is de keuze in programma ieder, voor zich! De mijne mag duidelijk zijn :lol:

dizkartes

Bericht door dizkartes »

Nog een voordeel van Anyrail:
Het heeft tegenwoordig ook allerlei objecten (dmv huisjes stations en dergelijke).
Waarvan sommige door de fabrikanten worden aangeleverd en sommige door AnyRail-gebruikers.

Tevens is AnyRail nog steeds verder in ontwikkeling.

Zelf gebruik ik AnyRail met veel plezier, ondanks dat ik mijn baan al aan het bouwen ben, is het wel handig om nog steeds te gebruiken, omdat tijdens de bouw het soms toch nog enige verandering moet hebben of net even nieuwe ideeen ontstaan.

Ja, als "grootste" nadeel is er dat het niet 3D is. Maar dat maakt het lagen-systeem weer goed (voor mij in ieder geval).

En nog een puntje: Als je een keer een versie hebt gekocht, blijf je gratis updates krijgen, ook naar hogere versies. Zelf versie 4.x gekocht en zit nu al op versie 5.4.2

Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

Onderwerp starter
SGB-spoorwegen

Bericht door SGB-spoorwegen »

Wouter en Wim,

Bedankt voor jullie heldere reactie en ik snap precies wat jullie bedoelen. Waarschijnlijk ga ik toch voor anyrail, heb behoefte aan een duidelijke 2D als ook 3D, dus dan maar alleen 2D XD.

Greetz,
Salvador

Plaats reactie