Een herintreder meldt zich
Een herintreder meldt zich
Mijn naam is Jac en ook ik heb deze mooie hobby een jaar geleden weer opgepakt. Ik had destijds, ruim twintig jaar geleden, een werkende N-baan bij mij in de kelder, maar na een gevalletje waterschade (doorgeroeste leiding) is die in onbruik geraakt en ontbrak de energie om die weer te herstellen. Totdat ik een kleinkind kreeg die van treinen houdt en dat deed bij mij het vuurtje ook weer branden. Dat leidde tot nieuwe plannen en enkele te maken keuzes.
Analoog / Digitaal
Bij het weer in orde brengen van mijn baan heb ik de keuze gemaakt om digitaal te gaan rijden. Mijn argument was om, als ik er toch weer energie in ga stoppen, die stap meteen te nemen. Ik had weliswaar een compleet geautomatiseerd schaduwstation, maar ik ben geen elektronicus en ik zag op tegen verdere ingewikkelde schakelingen om meerdere treinen gelijktijdig te laten rijden. Bovendien had ik als ultieme doel om de treinenloop door een laptop aan te laten sturen. Mede om die reden heb ik gekozen voor het RMX systeem van Rautenhaus dat gebaseerd is op de snelle Selectrix-bus en het efficiënte protocol, omdat timing bij gebruik van een computer essentieel is.
De baan
Die is in een L-vorm, pakweg 3,5m bij 2,25m. Het accent ligt op een 6-sporig hoofdstation. Links daarvan een dubbelsporige lus, rechts een 4-sporig schaduwstation (half onder de trap). Er is een apart enkelsporig pendelbaantje en verder nog wat opstelsporen voor locs en een klein industriespoor. Op dit moment zijn alle rails opnieuw gelegd en is de bedrading aangelegd en getest. Voordeel van digitaal rijden is dat de bedrading inderdaad logisch en overzichtelijk is, mits je strak de hand houdt aan een kleurencode. Wat ook nieuw voor mij was, was dat ik een ringleiding heb aangelegd voor de rijstroom. Van daar diverse aftakkingen gemaakt naar verdeelplaten en van daar weer naar de diverse railsecties c.q. blokken. Het "hub-and-spoke"-principe. Sinds een week werken de wissels, aangestuurd door de digitale centrale (een RMX950USB) via de handregelaar of het programma RMX-PC-Zentrale. Ook geven de bezetmelders keurig door dat ze in een blok een trein hebben gedetecteerd. Aan scenery heb ik nog vrijwel niets gedaan, ik ben al blij dat er nu na een lange tijd weer treinen rijden.
De bediening
Voor de treinenloop heb ik gekozen voor iTrain. Omdat ik een Mac gebruik ging de keuze tussen iTrain en Rocrail en iTrain leek mij net iets makkelijker in het installeren en het onderhoud. Bovendien ziet het sporenplan er in iTrain gelikt uit en kent het programma een logische manier om alle objecten te definiëren. Dat is op dit moment waar ik mee bezig ben. Het was wel even zoeken hoe de centrale via de USB-aansluiting verbonden moest worden met de Mac met iTrain, want blijkbaar ziet Rautenhaus alleen maar Windows-gebruikers. Na zelf de FTDI-drivers te hebben geïnstalleerd is het uiteindelijk nog vrij makkelijk gegaan, ik heb daarover een korte procedure beschreven in het iTrain-forum.
Het materieel
Ik rijd met materieel dat te zien (geweest) is in het Nederlandse landschap. Vanuit mijn verleden heb ik nog een NS1000 van Guarniero en enkele locs van Dieleman (Phildie), een 2200 en een 1200. Die moeten nog ooit gedigitaliseerd worden. Wat er op dit moment rijdt zijn een Class 66 van ERS en de TEE RAm van Minitrix (die nu is voorzien van een Faulhaber motor). Nog niet getest zijn een G2000 van Mehano (Rail4Chem) en de KLM-koploper van Minitrix. Er zit gelukkig ook nog het nodige aan te komen. Uiteraard Mat54 van Piko (de hondekop) en de GTW van dezelfde leverancier. Ik wil graag een driewagenstel, maar twijfel nog over de versie van Arriva (elektrisch) of Veolia (diesel). Mijn blauwe 1300 van Startrain en de rode 6400 van Minitrix geven op dit moment nog problemen.
Dit is het voor dit moment. Ik hoop nog veel te kunnen opsteken van iedereen op dit forum en misschien kan ik ook af en toe iemand helpen.
Jac
Analoog / Digitaal
Bij het weer in orde brengen van mijn baan heb ik de keuze gemaakt om digitaal te gaan rijden. Mijn argument was om, als ik er toch weer energie in ga stoppen, die stap meteen te nemen. Ik had weliswaar een compleet geautomatiseerd schaduwstation, maar ik ben geen elektronicus en ik zag op tegen verdere ingewikkelde schakelingen om meerdere treinen gelijktijdig te laten rijden. Bovendien had ik als ultieme doel om de treinenloop door een laptop aan te laten sturen. Mede om die reden heb ik gekozen voor het RMX systeem van Rautenhaus dat gebaseerd is op de snelle Selectrix-bus en het efficiënte protocol, omdat timing bij gebruik van een computer essentieel is.
De baan
Die is in een L-vorm, pakweg 3,5m bij 2,25m. Het accent ligt op een 6-sporig hoofdstation. Links daarvan een dubbelsporige lus, rechts een 4-sporig schaduwstation (half onder de trap). Er is een apart enkelsporig pendelbaantje en verder nog wat opstelsporen voor locs en een klein industriespoor. Op dit moment zijn alle rails opnieuw gelegd en is de bedrading aangelegd en getest. Voordeel van digitaal rijden is dat de bedrading inderdaad logisch en overzichtelijk is, mits je strak de hand houdt aan een kleurencode. Wat ook nieuw voor mij was, was dat ik een ringleiding heb aangelegd voor de rijstroom. Van daar diverse aftakkingen gemaakt naar verdeelplaten en van daar weer naar de diverse railsecties c.q. blokken. Het "hub-and-spoke"-principe. Sinds een week werken de wissels, aangestuurd door de digitale centrale (een RMX950USB) via de handregelaar of het programma RMX-PC-Zentrale. Ook geven de bezetmelders keurig door dat ze in een blok een trein hebben gedetecteerd. Aan scenery heb ik nog vrijwel niets gedaan, ik ben al blij dat er nu na een lange tijd weer treinen rijden.
De bediening
Voor de treinenloop heb ik gekozen voor iTrain. Omdat ik een Mac gebruik ging de keuze tussen iTrain en Rocrail en iTrain leek mij net iets makkelijker in het installeren en het onderhoud. Bovendien ziet het sporenplan er in iTrain gelikt uit en kent het programma een logische manier om alle objecten te definiëren. Dat is op dit moment waar ik mee bezig ben. Het was wel even zoeken hoe de centrale via de USB-aansluiting verbonden moest worden met de Mac met iTrain, want blijkbaar ziet Rautenhaus alleen maar Windows-gebruikers. Na zelf de FTDI-drivers te hebben geïnstalleerd is het uiteindelijk nog vrij makkelijk gegaan, ik heb daarover een korte procedure beschreven in het iTrain-forum.
Het materieel
Ik rijd met materieel dat te zien (geweest) is in het Nederlandse landschap. Vanuit mijn verleden heb ik nog een NS1000 van Guarniero en enkele locs van Dieleman (Phildie), een 2200 en een 1200. Die moeten nog ooit gedigitaliseerd worden. Wat er op dit moment rijdt zijn een Class 66 van ERS en de TEE RAm van Minitrix (die nu is voorzien van een Faulhaber motor). Nog niet getest zijn een G2000 van Mehano (Rail4Chem) en de KLM-koploper van Minitrix. Er zit gelukkig ook nog het nodige aan te komen. Uiteraard Mat54 van Piko (de hondekop) en de GTW van dezelfde leverancier. Ik wil graag een driewagenstel, maar twijfel nog over de versie van Arriva (elektrisch) of Veolia (diesel). Mijn blauwe 1300 van Startrain en de rode 6400 van Minitrix geven op dit moment nog problemen.
Dit is het voor dit moment. Ik hoop nog veel te kunnen opsteken van iedereen op dit forum en misschien kan ik ook af en toe iemand helpen.
Jac
Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
Re: Een herintreder meldt zich
Welkom Jac,
indrukwekkend verhaal! Mooi oppervlak en zo aan de omschrijving te horen.
Heb je veel leuke spulletjes. Ik zie daarom uit naar foto en bewegend materiaal.
Want foto en film zeggen meer dan 1000 woorden.
Succes.
indrukwekkend verhaal! Mooi oppervlak en zo aan de omschrijving te horen.
Heb je veel leuke spulletjes. Ik zie daarom uit naar foto en bewegend materiaal.
Want foto en film zeggen meer dan 1000 woorden.
Succes.
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Een herintreder meldt zich
Welkom Jac op het N - forum .
Dat betekend weer een Nederlandse baan erbij
mvg Sjaak
Dat betekend weer een Nederlandse baan erbij
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Een herintreder meldt zich
Ook namens mij welkom Jac op het forum veel lees en kijk plezier.
gr michel
Re: Een herintreder meldt zich
Welkom!
mvg Bouwe
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
-
- Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Een herintreder meldt zich
Hallo Jac
Ook namens mij welkom hier op het forum!
Ik ben wel benieuwd naar foto's van je baan.
Groeten Richard
Ook namens mij welkom hier op het forum!
Ik ben wel benieuwd naar foto's van je baan.
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 12 jan 2013 23:31
Re: Een herintreder meldt zich
Hallo Jac,
Welkom op dit leerzaam nspoor forum, voor suggesties en tips enz....
Groeten De N Spoorder
Welkom op dit leerzaam nspoor forum, voor suggesties en tips enz....
Groeten De N Spoorder
Re: Een herintreder meldt zich
Welkom jac
Groeten erik
Groeten erik
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Re: Een herintreder meldt zich
Dank voor het warme welkom. Ik zal t.z.t. mijn baanplan uploaden in het gedeelte van dit forum dat daarvoor bestemd is. Foto's zullen nog wel even op zich laten wachten, denk ik, want de stoffering van de baan heeft wat minder prioriteit.
Jac
Jac
Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air