Materieel bouw topic Michiel(NDS)
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik deze wagens nu af, bij 1 wagen heb ik de kop opnieuw moeten bestikkeren omdat de inkt was uitgelopen nadat het ongezien nat was geweest.
De halve en 2/3 stellen en de Jägermeister wagen zijn voor 2 diorama's bedoelt, de hele U81 wagen voor in de vitrinekast.
Groetjes Michiel
De halve en 2/3 stellen en de Jägermeister wagen zijn voor 2 diorama's bedoelt, de hele U81 wagen voor in de vitrinekast.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 03:23, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
De afgelopen dagen ben naast met de U4 wagens ook bezig geweest met het bedenken en uitwerken van een nieuwe U-bahn lijn. Deze nieuwe U-bahnlijn vanuit het Zuiden van Neu Dalhausen naar Westernkotten is een idee waar ik al 2 maanden mee liep en waarvan ik twijfelde of ik dat nu wel of niet moest doen.
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen dat wel uit te werken en de lijn U82 begint in Neu Dalhausen bij het U-bahn station Dransdorferplatz van de U1 waar gelijk ook 2 buslijnen( 11 en 14) eindigen.
Vanaf daar loopt de lijn naar het zuiden en komt na een brug over het uiteinde van de meren aan de noordzijde Westernkotten binnen. De lijn loopt dan naar het zuiden om met soort omgekeerde ? bocht bij station Westernkotten West aan te komen.
De U-bahnlijn takt daar aan op de spoorlijn Erwitte-Westernkotten-Oestereiden en de U-bahn treinen rijden tussen de RegionalBahn treinen door van/naar Oestereiden. De spoorlijn kent een stuk dubbelspoor tussen Westernkotten West en Ost zodat er vliegend gekruist kan worden. Daarnaast is er op de U-bahn lijn nog een kruisings mogelijkheid op de halte Neu Dalhausen Deutscherhof.
De RB58 Erwitte-Westernkotten-Oestereiden v.v. rijd Ma/Vr overdag iedere 40min. De U82 rijd dan iedere 20min waarbij de ritten die samen vallen met de RB58 beginnen en eindigen op Westernkotten West. S'avonds en in het weekend rijd de RB58 ieder uur, zaterdag overdag rijd de U82 iedere 20min waarbij weer de ritten die samen vallen met de RB58 op Westernkotten West keren. Later op de avond en zondags rijd de U82 ieder uur en ligt dan in een 30min patroon met de RB58. Aan gezien de materieel omlopen van de RB58 en U82 niet los van elkaar kunnen staan heb ik ze samen opgeslagen.
Om geen materieel nodig te hebben op de U82 dat op 2 spanningen moet rijden moet de U82 ook van 15kv bovenleiding voorzien zijn. Daardoor is het het makkelijkste met aangepast spoorweg materieel te rijden dat zich toch met de aanzet snelheid van U-stadtbahn materieel kan meten en ook die krappe bogen aan kan waar dat nodig is. Dan kom je heel snel uit de op GTW van Stadler die al sinds 1996 gebouwd word. Om goed snel op te kunnen trekken ook bij glad weer is een GTW4/8 erg geschikt. Helaas zijn die in het echt nog niet gebouwd maar Stadler vermeld ze wel op hun site. De GTW's 4/8 waar Regiobus Erwitte deze U82 mee zou moeten rijden zijn een mix tussen de GTW2/6 van de Linzer Lokalbahn en de Biel-Täuffelen-Ins bahn, korte rijtuigbakken maar wel normaal spoor en gevoed door 15kv wisselstroom en dat moet er dan zo uit zien.
Er zijn 3 wagens nodig voor de hele dienst en ik moet nog even bedenken hoe groot het reserve bestand moet zijn en op hoeveel wagens ik dan totaal uit kom( 4 of 5).
Zo ben ik weer een paar dagen lekker bezig geweest en dit materieel lijkt me zeer geslaagd om in model te bouwen dus dat zal er met de tijd wel komen.
Groetjes Michiel
Uiteindelijk heb ik er voor gekozen dat wel uit te werken en de lijn U82 begint in Neu Dalhausen bij het U-bahn station Dransdorferplatz van de U1 waar gelijk ook 2 buslijnen( 11 en 14) eindigen.
Vanaf daar loopt de lijn naar het zuiden en komt na een brug over het uiteinde van de meren aan de noordzijde Westernkotten binnen. De lijn loopt dan naar het zuiden om met soort omgekeerde ? bocht bij station Westernkotten West aan te komen.
De U-bahnlijn takt daar aan op de spoorlijn Erwitte-Westernkotten-Oestereiden en de U-bahn treinen rijden tussen de RegionalBahn treinen door van/naar Oestereiden. De spoorlijn kent een stuk dubbelspoor tussen Westernkotten West en Ost zodat er vliegend gekruist kan worden. Daarnaast is er op de U-bahn lijn nog een kruisings mogelijkheid op de halte Neu Dalhausen Deutscherhof.
De RB58 Erwitte-Westernkotten-Oestereiden v.v. rijd Ma/Vr overdag iedere 40min. De U82 rijd dan iedere 20min waarbij de ritten die samen vallen met de RB58 beginnen en eindigen op Westernkotten West. S'avonds en in het weekend rijd de RB58 ieder uur, zaterdag overdag rijd de U82 iedere 20min waarbij weer de ritten die samen vallen met de RB58 op Westernkotten West keren. Later op de avond en zondags rijd de U82 ieder uur en ligt dan in een 30min patroon met de RB58. Aan gezien de materieel omlopen van de RB58 en U82 niet los van elkaar kunnen staan heb ik ze samen opgeslagen.
Om geen materieel nodig te hebben op de U82 dat op 2 spanningen moet rijden moet de U82 ook van 15kv bovenleiding voorzien zijn. Daardoor is het het makkelijkste met aangepast spoorweg materieel te rijden dat zich toch met de aanzet snelheid van U-stadtbahn materieel kan meten en ook die krappe bogen aan kan waar dat nodig is. Dan kom je heel snel uit de op GTW van Stadler die al sinds 1996 gebouwd word. Om goed snel op te kunnen trekken ook bij glad weer is een GTW4/8 erg geschikt. Helaas zijn die in het echt nog niet gebouwd maar Stadler vermeld ze wel op hun site. De GTW's 4/8 waar Regiobus Erwitte deze U82 mee zou moeten rijden zijn een mix tussen de GTW2/6 van de Linzer Lokalbahn en de Biel-Täuffelen-Ins bahn, korte rijtuigbakken maar wel normaal spoor en gevoed door 15kv wisselstroom en dat moet er dan zo uit zien.
Er zijn 3 wagens nodig voor de hele dienst en ik moet nog even bedenken hoe groot het reserve bestand moet zijn en op hoeveel wagens ik dan totaal uit kom( 4 of 5).
Zo ben ik weer een paar dagen lekker bezig geweest en dit materieel lijkt me zeer geslaagd om in model te bouwen dus dat zal er met de tijd wel komen.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 03:45, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Terwijl ik nog met het werk uit de vorige post bezig was of misschien mede daardoor kwam bij mij weer de wens naar voren een stad of dorpen combi te willen maken vergelijkbaar met Ohstein. Iets met een redelijk frequent bereden spoorlijn dat eindigt in een kopsstation en waar meerdere regionale treinen diensten eindigen maar dan zonder S-bahn en U-bahn. Dat zelfde idee had ik ook al toen ik met Grödenstein en de spoorlijn er naar toe bezig was maar dat moest een lijn zijn met een veel kleinere vervoersvraag. Dat was met de inzichten van toen niet te combineren al had het op een andere locatie achter af wel gekund.
Bij het bedenken van Grödenstein en de lijn er naar toe had ik twee mogelijke locaties en eentje heb ik daarbij heel bewust overgeslagen. Dat was het sterk heuvel/bergachtige gebied tussen Paderborn, Büren(westf.), Brilon en Marsberg. De daar in de heuvels liggende dorpjes Hegensdorf, Weiberg, Leiberg en (Bad) Wünnenberg heb ik gebruikt en daar fictieve grotere plaatsen van gemaakt.
Zoals te zien is heb ik bij Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen een lijn af laten takken de heuvels in. Deze slingert wat om hoogte te winnen en draait dan naar Hegensdorf toe en loopt ook daar slingerend doorheen om de heuvels te volgen. Na 3 stations in Hegensdorf loopt de lijn nog door naar Wünnenberg( de toevoeging Bad laat ik weg omdat die niet op iedere kaart vermeld word). Ik bedacht dat een aansluiting naar 2 steengroeves ook wel leuk zou zijn en dat er dan evt. een gaar treintje bestaande uit een rangeerloc en een rijtuig personeel kon vervoeren. Dat laatste heb ik maar even laten varen en het is na een paar dagen iets anders geworden. Omdat er toch een spoorlijn af moest takken bij Hegensdorf Leiberg naar de steengroeves konden er ook nog wel 2 dorpen bij die wat ongunstig liggen aan de westzijde van het( ook in het echt bestaande) stuwmeer Aabachtalsee.
Het idee met die 2 dorpen( Neu Leiberg en Arolstein) is dat het spoor er heen lang geen personenvervoer heeft gehad en recent is aanbesteed en daarmee voor het personenvervoer is heropend waar ik dadelijk nog op terug kom.
Eerst even terug naar Hegensdorf en Wünnenberg, de spoorlijn daar naar toe word bedient door 3 treindiensten:
De RB81 Hameln-Paderborn-ND/P Flughafen-Wünnenberg die ieder uur rijd.
De RB100 Hövelhof-Greuping-Delbrück-Salzkotten-ND/P Flughafen-Wünnenberg die 1 a 2 keer per uur rijd.
De RB72 Bad Bentheim-Rheine-Osnabrück-Herfort-Paderborn-ND/P Flughafen-Hegensdorf Hbf die eens per 2 uur rijd.
De RB72 en RB81 heb ik beide vanaf Paderborn Hbf door getrokken, de RB100 vanaf ND/P Flughafen.
Hier onder het sporenplan, het Basis Uur Patroon en de Basis Sporen Opstelling van deze en aangrenzende lijnen:
Basis Uur Patroon Paderborn-ND/P Flughafen-Wünnenberg/Büren(westf.)-Geseke/Brilon Wald
Basis Sporen Opstellingen Paderborn Hbf, ND/P Flughafen en de lijn naar Wünnenberg en Arolstein
Van de RB81 en RB100 heb ik ook de materieel omloop gemaakt/aangepast:
Dan terug naar het zijtaktje naar Arolstein, hiervoor heb ik ook een dienstregeling gemaakt en daarbij me vooral gericht op directe verbindingen en aansluitingen. Zo had die treindienst met 1 setje materieel kunnen rijden en kort kunnen keren in Arolstein en Hegensdorf Leiberg. De dienstregeling zou dan erg krap worden en de aansluitingen zouden verre van optimaal zijn en iedereen zou daar over moeten stappen. Bij een dienstregeling met setjes materieel waren er wel mooie aansluitingen te creëren van/naar Hegensdorf Hbf en verder in Hegensdorf Leiberg en kon de treindienst zelf worden doorgetrokken naar Wünnenberg en konden de rijtijden wat ruimer worden. Dat is dan ook waar ik voor gekozen heb omdat ik denk dat dat de meeste reizigers zou opleveren. De treindienst en vervoerder heb ik AabachtalBahn genoemd naar het stuwmeer waar het omheen loopt. Een materieel omloop voor deze treindienst heb ik nog niet gemaakt maar dat doe ik straks wel even denk ik.
Nu had ik nog 4 LVT's liggen die ik eigenlijk had bedacht voor een treindienst rond Woldaburg maar op dit lijntje zouden ze zeker niet misstaan. Daarom heb ik zaterdag besloten dat ik die wagens om ging schilderen en heb wat proef huisstijlen gemaakt.
Samen met enkele vrienden en m'n ouders wat gebrainstormd over welke huisstijl het moest worden en daar is huisstijl 12 uitgerold als winnaar.
Gister ben ik dan ook de hele dag bezig geweest de 4 LVT's om te schilderen in die huisstijl en heb ze van tekst op de zijwand voor zien.
Zo ontstaat er dus weer een hoop leuks waarvan het grootste deel op de pc, het busnet van Hegensdorf/Wünnenberg/Arolstein heb ik wel ingetekend maar verder nog niet uitgewerkt, misschien dat ik dat later nog eens doe.
Groetjes Michiel
Ps; dan blijkt er toch alweer bijna 1,5uur werk in deze post te zijn gaan zitten
Bij het bedenken van Grödenstein en de lijn er naar toe had ik twee mogelijke locaties en eentje heb ik daarbij heel bewust overgeslagen. Dat was het sterk heuvel/bergachtige gebied tussen Paderborn, Büren(westf.), Brilon en Marsberg. De daar in de heuvels liggende dorpjes Hegensdorf, Weiberg, Leiberg en (Bad) Wünnenberg heb ik gebruikt en daar fictieve grotere plaatsen van gemaakt.
Zoals te zien is heb ik bij Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen een lijn af laten takken de heuvels in. Deze slingert wat om hoogte te winnen en draait dan naar Hegensdorf toe en loopt ook daar slingerend doorheen om de heuvels te volgen. Na 3 stations in Hegensdorf loopt de lijn nog door naar Wünnenberg( de toevoeging Bad laat ik weg omdat die niet op iedere kaart vermeld word). Ik bedacht dat een aansluiting naar 2 steengroeves ook wel leuk zou zijn en dat er dan evt. een gaar treintje bestaande uit een rangeerloc en een rijtuig personeel kon vervoeren. Dat laatste heb ik maar even laten varen en het is na een paar dagen iets anders geworden. Omdat er toch een spoorlijn af moest takken bij Hegensdorf Leiberg naar de steengroeves konden er ook nog wel 2 dorpen bij die wat ongunstig liggen aan de westzijde van het( ook in het echt bestaande) stuwmeer Aabachtalsee.
Het idee met die 2 dorpen( Neu Leiberg en Arolstein) is dat het spoor er heen lang geen personenvervoer heeft gehad en recent is aanbesteed en daarmee voor het personenvervoer is heropend waar ik dadelijk nog op terug kom.
Eerst even terug naar Hegensdorf en Wünnenberg, de spoorlijn daar naar toe word bedient door 3 treindiensten:
De RB81 Hameln-Paderborn-ND/P Flughafen-Wünnenberg die ieder uur rijd.
De RB100 Hövelhof-Greuping-Delbrück-Salzkotten-ND/P Flughafen-Wünnenberg die 1 a 2 keer per uur rijd.
De RB72 Bad Bentheim-Rheine-Osnabrück-Herfort-Paderborn-ND/P Flughafen-Hegensdorf Hbf die eens per 2 uur rijd.
De RB72 en RB81 heb ik beide vanaf Paderborn Hbf door getrokken, de RB100 vanaf ND/P Flughafen.
Hier onder het sporenplan, het Basis Uur Patroon en de Basis Sporen Opstelling van deze en aangrenzende lijnen:
Basis Uur Patroon Paderborn-ND/P Flughafen-Wünnenberg/Büren(westf.)-Geseke/Brilon Wald
Basis Sporen Opstellingen Paderborn Hbf, ND/P Flughafen en de lijn naar Wünnenberg en Arolstein
Van de RB81 en RB100 heb ik ook de materieel omloop gemaakt/aangepast:
Dan terug naar het zijtaktje naar Arolstein, hiervoor heb ik ook een dienstregeling gemaakt en daarbij me vooral gericht op directe verbindingen en aansluitingen. Zo had die treindienst met 1 setje materieel kunnen rijden en kort kunnen keren in Arolstein en Hegensdorf Leiberg. De dienstregeling zou dan erg krap worden en de aansluitingen zouden verre van optimaal zijn en iedereen zou daar over moeten stappen. Bij een dienstregeling met setjes materieel waren er wel mooie aansluitingen te creëren van/naar Hegensdorf Hbf en verder in Hegensdorf Leiberg en kon de treindienst zelf worden doorgetrokken naar Wünnenberg en konden de rijtijden wat ruimer worden. Dat is dan ook waar ik voor gekozen heb omdat ik denk dat dat de meeste reizigers zou opleveren. De treindienst en vervoerder heb ik AabachtalBahn genoemd naar het stuwmeer waar het omheen loopt. Een materieel omloop voor deze treindienst heb ik nog niet gemaakt maar dat doe ik straks wel even denk ik.
Nu had ik nog 4 LVT's liggen die ik eigenlijk had bedacht voor een treindienst rond Woldaburg maar op dit lijntje zouden ze zeker niet misstaan. Daarom heb ik zaterdag besloten dat ik die wagens om ging schilderen en heb wat proef huisstijlen gemaakt.
Samen met enkele vrienden en m'n ouders wat gebrainstormd over welke huisstijl het moest worden en daar is huisstijl 12 uitgerold als winnaar.
Gister ben ik dan ook de hele dag bezig geweest de 4 LVT's om te schilderen in die huisstijl en heb ze van tekst op de zijwand voor zien.
Zo ontstaat er dus weer een hoop leuks waarvan het grootste deel op de pc, het busnet van Hegensdorf/Wünnenberg/Arolstein heb ik wel ingetekend maar verder nog niet uitgewerkt, misschien dat ik dat later nog eens doe.
Groetjes Michiel
Ps; dan blijkt er toch alweer bijna 1,5uur werk in deze post te zijn gaan zitten
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:04, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Doe ik, nu de omloop voor de AabachtalBahn even gefikst:
Ook langzaam maar eens kijken naar wat er voor die steengroeves moet rijden.
Groetjes Michiel
Ook langzaam maar eens kijken naar wat er voor die steengroeves moet rijden.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:06, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Voor treinen van en naar de steengroeves ben ik een V160 aan het ombouwen en een V60 aan het opknappen. Het werk bestaat nu vooral uit het plaatsen van nieuw hekwerk en het maken van wat nieuwe bufferbalken en het opnieuw plaatsen van buffers. Hierna volgt schilderwerk alleen heb ik nog geen flauw idee welke kleur ik die dingen ga geven.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:08, 3 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik ben eergisteren wat proef huisstijlen voor de DH1504(ex. Br216/V160) gaan tekenen. De eerste 16 varianten leverde eentje op die ik wel zag zitten maar ik ben gister toch nog 14 nieuwe ontwerpen erbij gaan maken:
Van de oude ontwerpen bleven alleen 10 en 14 over en de rest is nieuw. Ik heb uiteindelijk voor ontwerp 4 gekozen omdat die me wel bevalt en vrij aardig te schilderen is en het blauw duidelijk aanwezig is want ik had de locs al die kleur blauw geschilderd.
Ik heb het bedrijf Steinbruch Aabachtal AG genoemd en door die naam komt de afkorting SAAG op de zijkant van de locs te staan:
Ik was dus al begonnen de locs te schilderen:
Daarnaast ben ik van de week ook al goederenwagens aan het schilderen en beladen geweest met steenslag. Daarvoor heb ik heel fijn zwart ijzer erts gebruikt dat ik vast gelijmd heb met steen grijze verf waardoor de lading van kleur veranderd maar de vonkeling behoud:
Nu heb ik nog 3 open wagens liggen die nog opgeknapt en beladen moeten worden en mogelijk zijn een aantal gesloten wagens ook bruikbaar voor het vervoeren van stenen platen en blokken op pallets.
Later wil ik eigenlijk onderlossers hebben maar dat is voorlopig ook 2e hands te kostbaar. Ik zal eerst tegen heel goedkoop spul aan moeten lopen want zelfbouw is daarin voor mij geen( nog) optie.
Groetjes Michiel
Van de oude ontwerpen bleven alleen 10 en 14 over en de rest is nieuw. Ik heb uiteindelijk voor ontwerp 4 gekozen omdat die me wel bevalt en vrij aardig te schilderen is en het blauw duidelijk aanwezig is want ik had de locs al die kleur blauw geschilderd.
Ik heb het bedrijf Steinbruch Aabachtal AG genoemd en door die naam komt de afkorting SAAG op de zijkant van de locs te staan:
Ik was dus al begonnen de locs te schilderen:
Daarnaast ben ik van de week ook al goederenwagens aan het schilderen en beladen geweest met steenslag. Daarvoor heb ik heel fijn zwart ijzer erts gebruikt dat ik vast gelijmd heb met steen grijze verf waardoor de lading van kleur veranderd maar de vonkeling behoud:
Nu heb ik nog 3 open wagens liggen die nog opgeknapt en beladen moeten worden en mogelijk zijn een aantal gesloten wagens ook bruikbaar voor het vervoeren van stenen platen en blokken op pallets.
Later wil ik eigenlijk onderlossers hebben maar dat is voorlopig ook 2e hands te kostbaar. Ik zal eerst tegen heel goedkoop spul aan moeten lopen want zelfbouw is daarin voor mij geen( nog) optie.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:28, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik ben inmiddels nog wat gesloten goederenwagens aan het omschilderen en met de locs word het ook langzaam wat. Doordat de onderlossers me al ruim een week bezig houden schoot het niet zo op als had gekund. Gelukkig denk ik dat ik nu de juiste onderlossers heb gevonden. Ik heb er dan ook 4 ver gevorderd in aanbouw en al een groot deel van de onderdelen voor nog 20 bakken klaar heb liggen.
Eerst wat foto's van van wat al vrij ver gevorderd is:
Hier vind je foto's van de wagens die ik als voorbeeld heb genomen en hier onder 2 foto's van de eerste 4 wagens:
Dan hier een bakje onderdelen voor nog 20 wagens:
Hier heb ik onderdelen voor 8 wagens klaar gelegd die ik dadelijk wil gaan maken:
Zo ik ga weer ff bouwen, groetjes Michiel
Eerst wat foto's van van wat al vrij ver gevorderd is:
Hier vind je foto's van de wagens die ik als voorbeeld heb genomen en hier onder 2 foto's van de eerste 4 wagens:
Dan hier een bakje onderdelen voor nog 20 wagens:
Hier heb ik onderdelen voor 8 wagens klaar gelegd die ik dadelijk wil gaan maken:
Zo ik ga weer ff bouwen, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:32, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Heejjj, die SBB-stortwagens, daar ligt er net eentje van naast me op tafel
Wel te groot want in HO
Gaat er weer mooi uitzien,
mvg,
Tis
Wel te groot want in HO
Gaat er weer mooi uitzien,
mvg,
Tis
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Inmiddels schiet het op de boven bouw van alle wagens is klaar.
Nu ben ik bezig 2 staafjes hout van 5mm in stukjes van 12mm( afgetekend 12,5mm) te zagen met een ijzer zaagje. Dat is een klote klus want ik heb er meer dan 90 van nodig en ik heb op het werk vanmorgen ook al de hele ochtend met de hand staan zagen.
Zo ik ga weer even verder zagen, groetjes Michiel
Nu ben ik bezig 2 staafjes hout van 5mm in stukjes van 12mm( afgetekend 12,5mm) te zagen met een ijzer zaagje. Dat is een klote klus want ik heb er meer dan 90 van nodig en ik heb op het werk vanmorgen ook al de hele ochtend met de hand staan zagen.
Zo ik ga weer even verder zagen, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:33, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Aan de DH1504 heb ik gister het laatste schilder en verouder werk gedaan en de logo's er op geplakt:
De onderlossers heb ik inmiddels geschilderd:
Hier heb ik ze van logo's voorzien en verouderd met allerlei aan roest verwante tinten. Vanmorgen heb ik ze beladen met steenslag die ik zaterdag bij Hans heb gehaald. Foto's heb ik nog niet maar ze staan nu op de verwarming te drogen.
Nu moet ik nog gaan bekijken hoe steil de hellingen ongeveer in de omgeving waar die trein overheen moet rijden ongeveer zouden zijn. Hoe zwaar de trein is en hoe snel er gereden moet worden en wat die DH1504 dan mee kan nemen zijn dingen waarmee ik moet gaan bepalen of ik er een opdrukloc bij nodig heb voor die steenslag trein.
Word weer vervolgd, groetjes Michiel
De onderlossers heb ik inmiddels geschilderd:
Hier heb ik ze van logo's voorzien en verouderd met allerlei aan roest verwante tinten. Vanmorgen heb ik ze beladen met steenslag die ik zaterdag bij Hans heb gehaald. Foto's heb ik nog niet maar ze staan nu op de verwarming te drogen.
Nu moet ik nog gaan bekijken hoe steil de hellingen ongeveer in de omgeving waar die trein overheen moet rijden ongeveer zouden zijn. Hoe zwaar de trein is en hoe snel er gereden moet worden en wat die DH1504 dan mee kan nemen zijn dingen waarmee ik moet gaan bepalen of ik er een opdrukloc bij nodig heb voor die steenslag trein.
Word weer vervolgd, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:34, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Hier dan 2 foto's van de 22 beladen onderlossers:
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:37, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
En wie zien we op de eerste foto in deze serie? http://www.nproject.org/nl/index.php?op ... 8&limit=24
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Wow, echt wow, die lok is echt super verouderd.
groeten,
Jeroen
Jeroen
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Martin, dat is tenminste een lekkere scherpe foto, de camera van Maarten had niet zo'n zin mij op de foto te zetten aan de foto te zien.
Jeroen, ben ook even benieuwd welke loc je specifiek bedoelt, die DH1504 van vorige week of één van de op Rail gebouwde locjes?
Groetjes Michiel
Jeroen, ben ook even benieuwd welke loc je specifiek bedoelt, die DH1504 van vorige week of één van de op Rail gebouwde locjes?
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 23 aug 2017 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Daar ben ik dan erg blij mee om dat te lezen, ik had er zelf een beetje m'n twijfels over en had het gevoel/vond dat het misschien beter had gekunt/gemoeten.
Edit 0.10u; dan ben ik gelijk even zo vrij een foto Maarten hierin te plakken van mijn prutswerkjes op Rail dit weekend( zelf geen foto's gemaakt):
X
Hier 3 locjes en een werktreintje zo hun eerst schilderbeurt zaterdag.
Hier op de 2e foto's zie je dan hoe ze er zondag bij stonden.
Martin bedankt voor het door mailen van de foto.
Het getoonde materieel heb ik inmiddels alweer weg gegeven en ik zal morgen even foto's maken van het materieel dat ik zondag nog gemaakt heb.
Groetjes Michiel
Edit 0.10u; dan ben ik gelijk even zo vrij een foto Maarten hierin te plakken van mijn prutswerkjes op Rail dit weekend( zelf geen foto's gemaakt):
X
Hier 3 locjes en een werktreintje zo hun eerst schilderbeurt zaterdag.
Hier op de 2e foto's zie je dan hoe ze er zondag bij stonden.
Martin bedankt voor het door mailen van de foto.
Het getoonde materieel heb ik inmiddels alweer weg gegeven en ik zal morgen even foto's maken van het materieel dat ik zondag nog gemaakt heb.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:41, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Hier nog even wat foto's van wat materieel waar ik zondag op Rail mee bezig ben geweest.
4 Lorries heb ik omgebouwd tot 2 werktreintjes:
Daarnaast heb ik m'n eerste Citroën busje omgebouwd, dit is een railinspectie voertuig geworden door er een spoorwielen onder te zetten. De motorwagen die erbij staat heb ik alleen geschilderd en verouderd, die heb ik een jaar of 2 terug al gebouwd van een Greenmax bouwpakket:
Groetjes Michiel
4 Lorries heb ik omgebouwd tot 2 werktreintjes:
Daarnaast heb ik m'n eerste Citroën busje omgebouwd, dit is een railinspectie voertuig geworden door er een spoorwielen onder te zetten. De motorwagen die erbij staat heb ik alleen geschilderd en verouderd, die heb ik een jaar of 2 terug al gebouwd van een Greenmax bouwpakket:
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:43, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik begin dit weekend weer echt de drive te krijgen om diverse treinen in model te bouwen en daar ben ik dan ook mee begonnen.
Een aantal kappen die ik laatst bij Hans heb gekocht heb ik nu onder handen genomen waaronder:
2 Lima E410/Br111 kappen die ik heb verkort, geplamuurd en glad geschuurd, dit gaan 2 Br141ers worden waarvan ik er eentje vrij snel kan gebruiken en voor de ander vind ik wel een doel.
Verder een wel kloppende Br111 kap waar ik inmiddels een nieuw onderstel onder heb gebouwd en die ik nu in de S-bahn huisstijl aan het schilderen ben. Een dag onderzoek werk leverde op dat Bw Dortmund Bbf. in 2001 o.a. 9 van die locs in S-bahn huisstijl had en eentje waarbij de oranje band in verkehrsrot was over geschilderd. Daarnaast nog vele Verkehrsrode en Oriëntrode locs en een aantal Blauw/Beige locs met alleen KWS wendezugsteuerung. Deze loc in S-bahn huisstijl komt samen met een verkehrsrot exemplaar die ik al heb in de 2 RE78/RB79 stammen die ik in model heb en de Br143ers schuiven dan door naar m'n RE19 en eentje houd ik nog even over.
Dan heb ik ook een lading rijtuigen onder handen genomen, eerst 5 stuks voor een stam van m'n RE65 Münster(westf.)-Emden. Hiervoor heb ik een oud stuurstandrijtuig gestript en 3 bagagerijtuigen geplamuurd en geschuurd en een bagagerijtuig ben ik aan het omschilderen. De overige 4 rijtuigen worden bestikkerd.
Dan heb ik nog bundels rijtuigen in een lade liggen, één bundel word een RE (Hannover-)Bremen-Oldenburg-Leer(Ostfl.)-Emden-Woldaburg u.z.( samen met 1 v/d 2 141ers) en de andere een IR trein Halle(Saale) Hbf–Sangerhausen–Nordhausen–Northeim(Han)–Ottbergen–Altenbeken–Neu Dalhausen Dedinghausen–Warstein u.z. Voor deze trein moet ik dan ook nog een loc bouwen maar daarvoor heb ik al een Br232 kap klaar liggen.
Groetjes Michiel
Een aantal kappen die ik laatst bij Hans heb gekocht heb ik nu onder handen genomen waaronder:
2 Lima E410/Br111 kappen die ik heb verkort, geplamuurd en glad geschuurd, dit gaan 2 Br141ers worden waarvan ik er eentje vrij snel kan gebruiken en voor de ander vind ik wel een doel.
Verder een wel kloppende Br111 kap waar ik inmiddels een nieuw onderstel onder heb gebouwd en die ik nu in de S-bahn huisstijl aan het schilderen ben. Een dag onderzoek werk leverde op dat Bw Dortmund Bbf. in 2001 o.a. 9 van die locs in S-bahn huisstijl had en eentje waarbij de oranje band in verkehrsrot was over geschilderd. Daarnaast nog vele Verkehrsrode en Oriëntrode locs en een aantal Blauw/Beige locs met alleen KWS wendezugsteuerung. Deze loc in S-bahn huisstijl komt samen met een verkehrsrot exemplaar die ik al heb in de 2 RE78/RB79 stammen die ik in model heb en de Br143ers schuiven dan door naar m'n RE19 en eentje houd ik nog even over.
Dan heb ik ook een lading rijtuigen onder handen genomen, eerst 5 stuks voor een stam van m'n RE65 Münster(westf.)-Emden. Hiervoor heb ik een oud stuurstandrijtuig gestript en 3 bagagerijtuigen geplamuurd en geschuurd en een bagagerijtuig ben ik aan het omschilderen. De overige 4 rijtuigen worden bestikkerd.
Dan heb ik nog bundels rijtuigen in een lade liggen, één bundel word een RE (Hannover-)Bremen-Oldenburg-Leer(Ostfl.)-Emden-Woldaburg u.z.( samen met 1 v/d 2 141ers) en de andere een IR trein Halle(Saale) Hbf–Sangerhausen–Nordhausen–Northeim(Han)–Ottbergen–Altenbeken–Neu Dalhausen Dedinghausen–Warstein u.z. Voor deze trein moet ik dan ook nog een loc bouwen maar daarvoor heb ik al een Br232 kap klaar liggen.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:47, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Die br111 is erg strak in de verf. Is dat gespoten of met de kwast gedaan?
groeten,
Jeroen
Jeroen
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Op een enkele grond laag na doe ik altijd alles met penseel en zonder afplakken, afplakken en spuiten werkt bij mij nooit.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Zo na wat logo's plakken en wat verouderen is het opwarmertje klaar:
Vanmiddag ook al zo'n 20 rijtuig tekeningen verbeterd waarvan ik een deel geprint heb voor op 8 rijtuigen die ik aan het bouwen ben en nog ga bouwen.
Later vandaag misschien nog een update, groetjes Michiel
Vanmiddag ook al zo'n 20 rijtuig tekeningen verbeterd waarvan ik een deel geprint heb voor op 8 rijtuigen die ik aan het bouwen ben en nog ga bouwen.
Later vandaag misschien nog een update, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:48, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Nog even een update, inmiddels 5 rijtuigen bestikkerd.
Verder nog rijtuigen gestript aan de binnen dicht gelijmd en dicht geplamuurd, verder ook nog de onderzijde dicht gelijmd met karton zodat ik er draaistellen onder kan bouwen. Eén rijtuig was alleen een kap zonder onderstel en de andere 2 hadden geen draaistellen.
Groetjes Michiel
Verder nog rijtuigen gestript aan de binnen dicht gelijmd en dicht geplamuurd, verder ook nog de onderzijde dicht gelijmd met karton zodat ik er draaistellen onder kan bouwen. Eén rijtuig was alleen een kap zonder onderstel en de andere 2 hadden geen draaistellen.
Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:49, 2 keer totaal gewijzigd.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
Onderwerp starter - Berichten: 5347
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)
Ik schiet lekker op, al veel schilderwerk gedaan aan de rijtuigen, het heeft naast nadelen ook zo z'n voordelen als je niet kunt slapen.
Foto's komen later wel moet nu de deur uit, groetjes Michiel
Foto's komen later wel moet nu de deur uit, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.