Hallo allemaal.
Ik heb onlangs deze trein kunnen kopen, maar ik vind dat de trein
erg veel lawaai maakt. Zoals gewend van Lima is de aandrijving nogal
spartaans: op 1 draaistel word de trein aangedreven.
Dit gaat via een motor achter in de bak via een erg grof metalen wormwiel.
Zodoende kan het draaistel ook draaien. Als ik het geheel laat draaien
met het stel op zn kop gaat het redelijk aardig. Zet ik hem op de baan
dan is het een herrie van jewelste. Het lijkt wel op het lawaai van een
racebaan auto.
Ik heb verder geen ervaring met Lima N aandrijvingen en vraag me af
of dit normaal is. En misschien is er ook wel een standaard modificatie
methode om dit stel in ieder geval qua aandrijving te superen. Ik heb
zo'n vermoeden dat deze manier van aandrijven in elk Lima N stel
toegepast is.
Groet,
Collin
Lima N BR403 treinstel
Re: Lima N BR403 treinstel
Jankende aandrijvingen wil nog wel eens op vuil duiden. Zeker indien het model al op leeftijd is. Eerst het zaakje schoonmaken, daarna de lagertjes van heeeeeel weinig vettigheid voorzien. Hiervoor is speciaal vet in de handel. Ik doe het zelf nog wel eens met een heeeeel klein beetje siliconen spray. Aanbrengen met een satéprikker.
Groet,
Erik
Groet,
Erik
Begint, eer hij bezint
Re: Lima N BR403 treinstel
Hoi,
Het is geen janken, maar het is gewoon veel lawaai.
Ik heb verder nog nooit een Lima N stel mogen aanschouwen
dus ik heb geen vergelijkingmateriaal......
Collin
Het is geen janken, maar het is gewoon veel lawaai.
Ik heb verder nog nooit een Lima N stel mogen aanschouwen
dus ik heb geen vergelijkingmateriaal......
Collin
Re: Lima N BR403 treinstel
Nou ik wil over lima wel even wat vertellen
Ik heb een blauwe duitse loc van lima, welk type weet ik niet maar ik had die eigenlijk gekocht voor het onderstel en de motor, met wat veilen paste die mooi in een DE2 kap van trawos maar... dat lawaai idd is niet iets voor in een mooi trots werkje te plaatsen.
Verder heb ik nog een lima TGV die krijste ook al zo ontzettend, maar naar wat smeren van de motor en 20 minuten rondjes rijden ging het al een stuk beter, maar dan nog lawaaierig.
Ik denk toch echt dat lima modellen meer zijn gemaakt voor mensen met een klein budget en dus ook de motoren niet al te veel mogen kosten, kijk ook maar eens bij de H0 modellen, die hoor je ook behoorlijk ratelen.
Je zou eventueel eens voor een andere motor kunnen kijken, er zijn veel mogenlijkheden voor een stillere motor.
Ik heb een blauwe duitse loc van lima, welk type weet ik niet maar ik had die eigenlijk gekocht voor het onderstel en de motor, met wat veilen paste die mooi in een DE2 kap van trawos maar... dat lawaai idd is niet iets voor in een mooi trots werkje te plaatsen.
Verder heb ik nog een lima TGV die krijste ook al zo ontzettend, maar naar wat smeren van de motor en 20 minuten rondjes rijden ging het al een stuk beter, maar dan nog lawaaierig.
Ik denk toch echt dat lima modellen meer zijn gemaakt voor mensen met een klein budget en dus ook de motoren niet al te veel mogen kosten, kijk ook maar eens bij de H0 modellen, die hoor je ook behoorlijk ratelen.
Je zou eventueel eens voor een andere motor kunnen kijken, er zijn veel mogenlijkheden voor een stillere motor.
Groeten Chris
Re: Lima N BR403 treinstel
Ik heb zo'n idee dat het in de overbrenging zit.
Er zit een metalen wormwiel op de as van de motor dat
erg grof is. Deze drijft direct het draaistel aan.
Zolang de trein op een recht stuk zit staan het wormwiel
en het tandwiel recht tov elkaar. In de bocht gaat het
draaistel draaien en staat het tandwiel dus scheef tov
het wormwiel. Doordat het wormwiel erg grof is zal de aandrijving
gewoon blijven werken, maar het wringt gewoon te veel
denk ik.
Ik heb geen idee wat een alternatief kan zijn, maar ik denk
dat het stel het niet waard is om er een superdeluxe aandrijving
in te gaan zetten....
Collin
Er zit een metalen wormwiel op de as van de motor dat
erg grof is. Deze drijft direct het draaistel aan.
Zolang de trein op een recht stuk zit staan het wormwiel
en het tandwiel recht tov elkaar. In de bocht gaat het
draaistel draaien en staat het tandwiel dus scheef tov
het wormwiel. Doordat het wormwiel erg grof is zal de aandrijving
gewoon blijven werken, maar het wringt gewoon te veel
denk ik.
Ik heb geen idee wat een alternatief kan zijn, maar ik denk
dat het stel het niet waard is om er een superdeluxe aandrijving
in te gaan zetten....
Collin