stroom op de wissels
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
stroom op de wissels
Daar was ie weer
ik wordt nu weer geconfronteerd met steeds stoppende treinen op de wissels.
Spreek over rechte en gebogen wissels van fleissman en een driewegwissel van trix
Bij de fleissman wissels zijn de verbindingsbruggen aanwezig en kan zoiets bij die trix niet vinden.
alle wissels heb ik grondig gereinigd middels wasbenzine en flink poetsen maar dit geeft geen resultaat.
moet denk ik extra stroomvoorziening aanleggen op cq aan de wissels maar de vraag is dan weer waaaar.
iemand ervaring mee ??
bij voorbaat weer uitgebreide dank
ik wordt nu weer geconfronteerd met steeds stoppende treinen op de wissels.
Spreek over rechte en gebogen wissels van fleissman en een driewegwissel van trix
Bij de fleissman wissels zijn de verbindingsbruggen aanwezig en kan zoiets bij die trix niet vinden.
alle wissels heb ik grondig gereinigd middels wasbenzine en flink poetsen maar dit geeft geen resultaat.
moet denk ik extra stroomvoorziening aanleggen op cq aan de wissels maar de vraag is dan weer waaaar.
iemand ervaring mee ??
bij voorbaat weer uitgebreide dank
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: stroom op de wissels
Is het bij al je treinen, of alleen bij de korte/kleine locs?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: stroom op de wissels
Bij alle treinen en altijd rijdend lager dan driekwart snelheid.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: stroom op de wissels
Klinkt als vuil/stroom probleem.
Is de zijkant van je wisseltong schoon? Dus waar hij tegen de rail die aan de zijkant van je wissel zit aandrukt? en wordt hij goed aangedrukt?
Heb je wissels met plastic hartstukken?
Check ook even het item op nproject.org over aansluiten van stroomdraden, daar staat ook e.e.a. over wissels.
Is de zijkant van je wisseltong schoon? Dus waar hij tegen de rail die aan de zijkant van je wissel zit aandrukt? en wordt hij goed aangedrukt?
Heb je wissels met plastic hartstukken?
Check ook even het item op nproject.org over aansluiten van stroomdraden, daar staat ook e.e.a. over wissels.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: stroom op de wissels
hoi steven,
het lijkt er op dat je gelijk hebt met die wisseltongen.
heb daartussen secuur met een kwastje met wasbenzine de boel gereinigd en ja er kwam troep zat vanaf.
het geft een goede verbetering dus zal dit nog wel wat keren moeten herhalen voor perfect resultaat.
Nu alleen nog die driewegwissel waar wel een plastic hartstuk zit en daar blijft de hapering bestaan. Alleen met voldoende snelheid worden de twee buitenste genomen terwijl de middelste dus recht toe rechtaan probleemloos genomen wordt ook met lagere snelheid.
De door jou geadviseerde link geeft daar geen oplossing voor.
nog andere suggesties hiervoor???
het lijkt er op dat je gelijk hebt met die wisseltongen.
heb daartussen secuur met een kwastje met wasbenzine de boel gereinigd en ja er kwam troep zat vanaf.
het geft een goede verbetering dus zal dit nog wel wat keren moeten herhalen voor perfect resultaat.
Nu alleen nog die driewegwissel waar wel een plastic hartstuk zit en daar blijft de hapering bestaan. Alleen met voldoende snelheid worden de twee buitenste genomen terwijl de middelste dus recht toe rechtaan probleemloos genomen wordt ook met lagere snelheid.
De door jou geadviseerde link geeft daar geen oplossing voor.
nog andere suggesties hiervoor???
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: stroom op de wissels
Jan
marco heeft zijn minitrix plastic hartstukken geleidend gemaakt. hier is de link
misschien is dit iets voor je
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... tuk#p11366
mvgr
Daan
marco heeft zijn minitrix plastic hartstukken geleidend gemaakt. hier is de link
misschien is dit iets voor je
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... tuk#p11366
mvgr
Daan
cc2000 - staerz BM - WD - trix bezetmelder - rosoft xtreme keerlus- rauthaus slx825
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: stroom op de wissels
Hoi allemaal,
onderstaande foto laat de wissel zien in de rijstand van links binnenkomend.
de middelste rechtdoor geeft voor geen enkele loc problemen en kunnen allemaal kruipend erover.
Echter het bovenste en onderste spoor geven de problemen niet op het hartstuk maar op de twee daar op volgende verbindingsrail naar de tong. Daar zit de stagnatie en wat zou ik daaaaar dan wat aan kunnen doen.
graag wat suggesties.
dank jullie wel voor meedenken
onderstaande foto laat de wissel zien in de rijstand van links binnenkomend.
de middelste rechtdoor geeft voor geen enkele loc problemen en kunnen allemaal kruipend erover.
Echter het bovenste en onderste spoor geven de problemen niet op het hartstuk maar op de twee daar op volgende verbindingsrail naar de tong. Daar zit de stagnatie en wat zou ik daaaaar dan wat aan kunnen doen.
graag wat suggesties.
dank jullie wel voor meedenken
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: stroom op de wissels
Ik zou toch de pijpenrager methode proberen.
Staat ergens hier op het forum omschreven en anders op het N-project.
gr. Ron.
Staat ergens hier op het forum omschreven en anders op het N-project.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: stroom op de wissels
Hoi Ron,
dat heb ik reeds gedaan maar ik ben bang dat dat niet opgaat voor de beide door mij bedoelde verbindingsrailsjes want die maken verder nergens contact.
het enige wat ik nog zou kunnen doen deze beide railsjes met de juiste stroomdraadjes zien te solderen en stroom / massa van een ander punt oppikken.
dat heb ik reeds gedaan maar ik ben bang dat dat niet opgaat voor de beide door mij bedoelde verbindingsrailsjes want die maken verder nergens contact.
het enige wat ik nog zou kunnen doen deze beide railsjes met de juiste stroomdraadjes zien te solderen en stroom / massa van een ander punt oppikken.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: stroom op de wissels
Ik zou eerst even de multimeter hanteren. Staat er wel stroom op?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 1083
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: stroom op de wissels
De wissels van Fleischmann en Minitrix hebben ingebouwde stroomonderbrekers. Als de wissel dan niet goed staat wordt er aan dat spoor ook geen stroom doorgegeven. Dus als je een stuk rail hebt dat tussen twee wissels ligt, dan kan het zijn dat het stroomloos gezet is. Er zitten vlak bij het hardstuk kleine U-vormige draadveertjes waarmee je die functie ongedaan kan maken. Wellicht is dit aan de hand. Bij mij rijden de twee assers kruipend over de wissels. Is dit soms het probleem?
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: stroom op de wissels
Bij de fleissmannen zijn die bruggen er wel.
Bij de trix kan ik zoiets niet vinden.
Bij de trix kan ik zoiets niet vinden.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Re: stroom op de wissels
Die zijn er wel degelijk, bij de originele exemplaren behalve bij de "hele Engelsmannen" kruiswissels bij Flm en Minitrix.
Als je die draadbrugjes verwijderd, word onder het wissel de rijstroom doorgeschakeld naar de gekozen wisselstand.
Tenzij natuurlijk je wissels gebruikt met een massief hartstuk
Als je die draadbrugjes verwijderd, word onder het wissel de rijstroom doorgeschakeld naar de gekozen wisselstand.
Tenzij natuurlijk je wissels gebruikt met een massief hartstuk
Groet van Frank
Re: stroom op de wissels
Stoppende loks op wissels is een bekend probleem bij "Digitale N-spoorders". Zeker de loks die langzaam rijden.
Zoals al gememoreerd,- en gebruik ik ook op gezette tijden -; de pijpenrager methode. Een pijpenrager in wasbenzine stoppen en langs de wisseltong halen. Wordt gegarandeerd schoon en kost bijna niets.
Wat ik ook heb gedaan bij al mijn wissels en kruisingen is zorgen dat er genoeg rijspanning op staat.
Dat is veel werk want je moet dan aan 1 wissel 6 draden solderen. Dat zijn, op de juiste wijze en aan de goede kant natuurlijk 3 draden voor de spanning ( de + zeg maar) en 3 draden voor de massa ( de - dus). Die soldeer je dan aan de goede ringleiding natuurlijk en je wissel heeft gegarandeerd een goede "stroom voeding". Waarom veel werk; omdat ik adviseer om het bij alle wissels te doen. Reken maar uit.
Resultaat bij mij al sinds ik dit doe dat er geen enkele lok, ook de 3 - wielige, niet meer stoppen op wissels en kruisingen die bereden worden op lage snelheid.
Veertjes ed. heb ikzelf, er nooit uitgehaald of zo.
Sukses,
Fred.
Zoals al gememoreerd,- en gebruik ik ook op gezette tijden -; de pijpenrager methode. Een pijpenrager in wasbenzine stoppen en langs de wisseltong halen. Wordt gegarandeerd schoon en kost bijna niets.
Wat ik ook heb gedaan bij al mijn wissels en kruisingen is zorgen dat er genoeg rijspanning op staat.
Dat is veel werk want je moet dan aan 1 wissel 6 draden solderen. Dat zijn, op de juiste wijze en aan de goede kant natuurlijk 3 draden voor de spanning ( de + zeg maar) en 3 draden voor de massa ( de - dus). Die soldeer je dan aan de goede ringleiding natuurlijk en je wissel heeft gegarandeerd een goede "stroom voeding". Waarom veel werk; omdat ik adviseer om het bij alle wissels te doen. Reken maar uit.
Resultaat bij mij al sinds ik dit doe dat er geen enkele lok, ook de 3 - wielige, niet meer stoppen op wissels en kruisingen die bereden worden op lage snelheid.
Veertjes ed. heb ikzelf, er nooit uitgehaald of zo.
Sukses,
Fred.
http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend
Re: stroom op de wissels
Jan,
Digitaal of annaloog maakt volgens mij niet uit mbt contactproblemen.
Ik bedoel: je trein rijd op rails voorzien van welke stroomsoort dan ook
De getoonde (in je foto) wissel is volgens mij een Roco, gezien het uiterlijk van de aandrijvingen.
De geometrie van dat 3weg wissel is gelijk aan de Minitrix-versie (dus mechanies uitwisselbaar), al zijn de aandrijvingen volgens mij niet uitwisselbaar.
De Minitrix versie is uit het programma gehaald.
Ik vraag me af de reden waarom Minitrix het drieweg wissel uit het programma nam.
Zou me niet verbazen als dat met contact problemen te maken heeft.
Ik heb er 1 (Minitrix) in mijn baantje liggen, tot op heden geen problemen mee gehad. In ieder geval minder als een bochtwissel.
Blijft toch dat je het ding schoon zal behoren te maken
Digitaal of annaloog maakt volgens mij niet uit mbt contactproblemen.
Ik bedoel: je trein rijd op rails voorzien van welke stroomsoort dan ook
De getoonde (in je foto) wissel is volgens mij een Roco, gezien het uiterlijk van de aandrijvingen.
De geometrie van dat 3weg wissel is gelijk aan de Minitrix-versie (dus mechanies uitwisselbaar), al zijn de aandrijvingen volgens mij niet uitwisselbaar.
De Minitrix versie is uit het programma gehaald.
Ik vraag me af de reden waarom Minitrix het drieweg wissel uit het programma nam.
Zou me niet verbazen als dat met contact problemen te maken heeft.
Ik heb er 1 (Minitrix) in mijn baantje liggen, tot op heden geen problemen mee gehad. In ieder geval minder als een bochtwissel.
Blijft toch dat je het ding schoon zal behoren te maken
Groet van Frank
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
- Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
- Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht
Re: stroom op de wissels
Hoi frank.
Die driewegwissel is voorzover ik weet een minitrix.
Is voor zover ik weet uit familiekring verkregen en zeker dertig jaar oud.
Hij licht bij mij als uitgaand spoorstuk in station nieuwestad waar drie opstelsporen samem komen om weg naar station Hooggelegen te vervolgen.
De aandrijving is niet uitwisselbaar en defect. Maar dat is gezien zijn inzet niet belangrijk.
Heb hem en alle andere wissels met pijpenragers en wasbenzine grondig gereinigd en ja het passeren gaat nu redelijk probleemloos.
Dat probleem lijkt dus opgelost.
Die driewegwissel is voorzover ik weet een minitrix.
Is voor zover ik weet uit familiekring verkregen en zeker dertig jaar oud.
Hij licht bij mij als uitgaand spoorstuk in station nieuwestad waar drie opstelsporen samem komen om weg naar station Hooggelegen te vervolgen.
De aandrijving is niet uitwisselbaar en defect. Maar dat is gezien zijn inzet niet belangrijk.
Heb hem en alle andere wissels met pijpenragers en wasbenzine grondig gereinigd en ja het passeren gaat nu redelijk probleemloos.
Dat probleem lijkt dus opgelost.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.