bedrading van rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
dredrift
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2013 17:15

bedrading van rails

Bericht door dredrift »

Hallo allemaal,

Dan ook nog de vraag wat de beste manier is om draadjes onder de rails aan elkaar te maken. Bijvoorbeeld een aantal min draden van rails aan de min-ringleiding. Men heeft het wel over soldeerblokjes ofzo.. kun je die los kopen? Wie heeft een goed idee?

Ik ga werken met Fleischmann rails met bedding. Als ik bedrading aan de rails soldeer moet ik dan in de rails boren om deze onder de ondergrond te krijgen? Lijkt me geen gezicht. Wie heeft een idee?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: bedrading van rails

Bericht door shoven »

Er zijn meerdere manieren.
Je kunt ze simpelweg in elkaar draaien en aan elkaar maken met een flinke kwak soldeer. Of een plaatje strokenprint gebruiken, is wat netter. Er zijn ook blokjes in de handel met klemmetjes. Als je even wat rondsurft (o.a. op dit forum :mrgreen: ), vind je hier vele voorbeelden.

Voor de rails kun je aan de zijkant van de railstaaf de draad solderen en naast de bedding een gaatje maken waar de draad door gaat. Dat werk je later weg onder de ballast die je tegen de zijkant van je railstukken aanbrengt.
Netter is om rails zonder bedding te gebruiken. Je kunt het dan netter wegwerken, je ballast veel mooier aanbrengen en je bent van die foeilelijke Flm-bedding af... 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bedrading van rails

Bericht door martinb »

Kijk even op http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... lbaan.html Ik gebruik zelf soldeerplint. Te koop bij iedere echte electronicazaak of via de conrad. Kost weinig, en super strak zonder kans op storingen onder de baan. :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1469
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: bedrading van rails

Bericht door evo »

Ik zie een aantal draadjes van jou over onderwerpen die al vele malen in veel detail behandeld zijn. Ik bedoel dit niet lullig (à la RTFM), maar wil je er alleen op wijzen dat je met de zoekfunctie waarschijnlijk meer antwoorden krijgt op je vragen dan met een nieuw draadje (ik denk bijvoorbeeld dat een aantal onder ons intussen geluidsdempingsmoe zijn).
Je kunt ook gewoon oude berichten gaan lezen in de vraagbaak, leer je waarschijnlijk meer van dan van een boek over modelspoor.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
dredrift
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2013 17:15

Re: bedrading van rails

Bericht door dredrift »

Steven en Maarten: bedankt voor de info.

Steven: Tja, heb al aardig wat van deze rails in huis en om nu alles te gaan switchen… Je hebt echter wel gelijk. Het is niet zo mooi en al helemaal niet als het nieuw is. Ook veel kleurverschil. Mischien valt het mee als ik de boel een beetje ga verouderen. We zullen zien.

Edwin: Je hebt gelijk! Toen ik ze geplaatst had bedacht ik me dat ook. Tja nog een groentje op het forum hè :oops:

Bedankt allemaal



alfred diesel VT 137
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 aug 2012 19:35

Re: bedrading van rails

Bericht door alfred diesel VT 137 »

Het gemakkelijkst is het gebruik van kroonsteentjes.
Deze zijn goedkoop.

groet van alfred


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bedrading van rails

Bericht door martinb »

M.i. zijn kroonstenen voor meeraderinge draden een mega afrader. De schroefjes draaien in de aders en beschadigen die super. Merk je in het begin niets van, maar na wat schuiven, buigen en draaien verlies je steeds meer adertjes. (en wordt je draad dus dunner aan de uiteinden) Als je al kroonsteentjes wilt gebruiken, vertin je draden eerst netjes dan voorkom je die problemen op langere termijn.

Voor massief en dikker draad (zoals 230v spul) is het een ander vraagstuk, daar zijn de amperages en voltages stukken hoger en de dikte van de draad kan de druk van de kroonsteentjes prima aan, maar voor dun en vooral meervoudig draad... ik raad het mega af. Lijkt op korte termijn prima, op langere termijn... succes met storing zoeken. :mrgreen:

(Uren onder banen van verenigingen gelegen die ze gebruikten en maar zoeken naar de draad die nog wel vastzit maar niet meer voldoende contact maakt. Als ik nu kroonstenen zie onder een baan met een storing.... loop ik weg en wens ze veel sterkte) Oh ja, en heb je (beste lezer) wel kroonstenen.. komt goed, vroeger of later... geduld geduld het komt echt. :mrgreen: :mrgreen:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: bedrading van rails

Bericht door Frank_N »

Als je inderdaad de draaduiteinden vertind is er niet echt veel aan de hand.
Er zijn ook kroonstenen met een soort bladveertje onder de schroef, dan heb je het "verdraai" probleem niet.
Hier is een uitvoering voor printmontage: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/7319 ... ef=detview


Groet van Frank
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: bedrading van rails

Bericht door martinb »

correct, die met die veertjes gaan wel goed, de soorten met alleen schroefjes.... :?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
dredrift
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2013 17:15

Re: bedrading van rails

Bericht door dredrift »

Bedankt allemaal voor de input. kan ik weer mee verder!


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: bedrading van rails

Bericht door BenQ »

Meestal soldeer ik bij meeraderige draadjes er eerst een adereindhuls op.
Dan is het uiteinde zeer sterk en wordt niet beschadigd door de kroonsteen.
De kosten zijn €1,60 voor 100 stuks bij Conrad, er zijn verschillende diameters.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
dredrift
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2013 17:15

Re: bedrading van rails

Bericht door dredrift »

Vraagje aan Frank. Ik heb jouw fotopagina zitten bekijken. Ik ben onder de indruk. Ik vraag me af wat voor metriaal jij onder de rails hebt liggen. Zo te zien is dat geen kurk. Mijn vraag is wat is het wel en voldoet het een beetje.

Groeten André


Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: bedrading van rails

Bericht door Frank_N »

dredrift schreef:Vraagje aan Frank. Ik heb jouw fotopagina zitten bekijken. Ik ben onder de indruk. Ik vraag me af wat voor metriaal jij onder de rails hebt liggen. Zo te zien is dat geen kurk. Mijn vraag is wat is het wel en voldoet het een beetje.

Groeten André
Hoi André,

Het zijn kurk placemats van IKEA, 4 mm dik. (nee ik heb geen commerciele belangen bij die firma)
De basis plaat bestaat bij mij uit 12 mm meranti multiplex. Ook dat materiaal heeft contact geluid dempende eigenschappen.
Het gaat om een soort "santwich".
Het werkt heel goed als je ze lijmt met latexlijm op je basis plaatmateriaal. Ik deed dat met een sterk verdunde houtlijm, maar latex is naar verluid beter omdat dat er niet intrekt, blijft ook flexibel.
Maar bij mij werkt het met de verdunde houtlijm prima :!:
Als het zaakje goed gepositioneerd vastligt (je rails) krijg je nog een behoorlijke verbetering als je de railspijkertjes weghaalt ;)
Want die dingen zorgen voor extra geluids overdracht, terwijl na het lijmen en balasteren van je rails die spijkertjes overbodig zijn geworden.
Nog een voordeel van latexlijm is dat het oplost in water.
Dus als er ondanks alle voorzorg toch wat fout gaat kun je het losweken met water 8-) :!:

Hoop dat je hier iets mee kan :?:


Groet van Frank

Onderwerp starter
dredrift
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jan 2013 17:15

Re: bedrading van rails

Bericht door dredrift »

Bedankt Frank,

Weer een goede reden om eens bij de Ikea langs te gaan. Vinden de kinderen ook niet erg ivm de Zweedse balletjes enzo.
Het schijnt dat ze daar ook kaarsenzand verkopen wat het heel leuk zou doen als ballast. Ga er wel eens rondneuzen.

Ik weet niet of het vast leggen met ballast bij mijn Fleischmann profirails met bedding ook gaat lukken. Ben eigenlijk niet zo gelukkig met die keuze maar ja ik had al heel wat liggen een andere optie is plakken met dubbelzijdig tape. En dat is dan weer bij de Action te krijgen.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Ben ook bezig met een kopstation met zijlijn. Ik heb hem Plan Gleissenbach genoemd. Staat ook bij de baanplannen hier op het forum. Het is mijn eerste echte baan. Zou het leuk vinden als je er eens naar zou willen kijken.

Groeten André


Plaats reactie